• 0

contributie HL voor slechte tijden...

Beste mensen,

 

Ik wil graag de volgende gedachte eens opperen..

 

Zou het niet een idee zijn om een fonds op te richten binnen HL voor “ slechte tijden” van HL Leden? Immers HL is Van Ondernemers en Voor Ondernemers.

Uitleg:

Het gebeurt toch met regelmaat dat in deze crisisperiode, ondernemers dreigen kopje onder te gaan en een (financiële) boost nodig hebben.

Banken en andere financiële instellingen zijn voorzichtig geworden en zij denken vaak toch niet op dezelfde manier als een ondernemer. Dat wil zeggen, als je niet een dienst of product verkoopt wat bekend is bij de bank, het al heel erg moeilijk wordt om hen hierin te laten geloven en een financiering los te peuteren.

Ondernemers denken meer in mogelijkheden in plaats van Onmogelijkheden in mijn optiek.

Nu ben ik bijvoorbeeld zelf niet kapitaalkrachtig om te investeren in een bedrijf, maar zou ik met veel plezier iemand financieel helpen die het kan gebruiken. Immers we zijn m.i. er allemaal bij gebaat dat bedrijven blijven bestaan in plaats van op de fles te gaan. Waarschijnlijk ben ik niet de enige met deze gedachte.

Dus in plaats van dat een groot bedrag door iemand ineens moet worden opgehoest, kan dit wel door heel veel mensen een klein beetje te laten doneren.

Waarom zou HL dan bijvoorbeeld bij registratie niet een contributie vragen? 1 euro per maand bijvoorbeeld. Dat is 12.00 per jaar. Lijkt mij toch echt niet te veel voor alle kennis die hier te vergaren is.

Met ruim 25.000 leden hebben we in een jaar 300.000 in kas.

 

Vervolgens bedacht ik het me als volgt: HL richt een commissie op die deze kas beheert. Indien een ondernemer in moeilijkheden komt kan hij/zij bij deze commissie aankloppen.

Vanzelfsprekend moet dit bedrijf wel aan criteria voldoen alvorens een financiering wordt verstrekt.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan:

•   Reeds geprobeerd bij diverse banken en instellingen een financiering los te krijgen

•   Minimaal een of twee jaar HL lid (of meer)

•   Minimaal een x aantal postings ( immers, het is niet alleen maar nemen van HL maar vooral ook geven ( kennis)

•   Een duidelijk plan en visie hoe het geld moet worden terugverdiend

•   Een maximaal bedrag kunnen aanvragen

•   (Heel veel) overige zaken welke normaliter bij een financiering worden gevraagd en deze beoordelen

 

Het kan en mag in mijn ogen dus niet een financiering zijn voor starters of voor een goedlopend bedrijf uit te laten breiden. Enkel en alleen maar om bedrijven te redden van de ondergang.

 

Daarnaast heeft het vragen van contributie meer voordelen. Het werpt namelijk een drempel op. Huiswerkvragen, spammers en eendagsvliegen zullen in mindere maten aanwezig zijn.

Het is maar een gedachtespinsel in het kader van “samen staan we sterk”. Ik heb geen idee of het juridisch gezien mag en qua forumregels ook kan.

 

Waarschijnlijk zie ik het ook weer veel te mooi voor me en zitten er vele haken en ogen aan wat het niet mogelijk maakt. Toch ben ik benieuwd naar reacties.

 

Groet,

Ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Ronny,

 

nobel idee, maar laten we het eens omdraaien: wat kun je in je eigen onderneming afdekken tegen een premie van 12 EURO op jaarbasis?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk René (en anderen) heb je gelijk. Mismanagement. Fred had maandelijkse of zelfs wekelijkse betalingen moeten afdwingen, Thomas had zijn wagen goed moeten afsluiten en of een goede verzekering moeten vinden die direct betaalt en nu wellicht niets doet en Joost had zijn leveringsvoorwaarden beter op moeten stellen..

 

Vanuit HigherLevel is het denk ik dus beter om goede voorlichting te geven. Waarom zou ik iets voor het mismanagement van anderen bedrijven moeten betalen als ik zelf wel de tijd investeer om dingen uit te zoeken, en geld betaal voor verzekeringen? Elke ondernemer is in staat om zijn zaakjes op orde te hebben, indien een ondernemer dit niet zelf kan overzien dan kan hij altijd iemand als bijvoorbeeld Norbert ervoor inhuren. Zoals Highio ook al aangeeft kun je van 12 euro op jaarbasis ook maar bar weinig betalen.

Link naar reactie
  • 0

Op die manier krijg je natuurlijk niets van de grond he?

 

Ik snap de bezwaren wel, maar kijk even om je heen. Een hoop ondernemers komen in de problemen vanwege banken die geen krediet verstrekken en een overheid die door een ambtelijke molen veel te traag reageert. Dat is toch niet door mismanagement van een ondernemer? Een ondernemer waarbij het krediet terug gedraaid wordt naar 0 met ingang van volgende maand heeft niets aan een overheid met een beslissings procedure van 3 tot 6 maanden voordat een aanvraag rond is.

 

Juist daar kunnen ondernemers iets voor ondernemers betekenen. En ik zou niet de pretentie hebben dat wij dat voor alle noodlijdende ondernemers kunnen oplossen. Maar wat ik wel belangrijk zou vinden is de signaal werking die ervan uitgaat. Het kan en mag ook wel eens een keer anders.

 

HigherLevel wordt gelezen door veel ondernemers en is een belangrijk platform. Delen die ik in HL lees, zie ik vervolgens als artikel in de NRC terug. Het wordt ook door de pers gelezen.

 

Geef dan eens een signaal af dat wij, als ondernemers iemand helpen, zonder dat we daar iets aan willen verdienen.

 

Zoek dat gat tussen bank en overheid en spring daarin. Denk niet dat je iedereen kunt helpen, maar laat als club met een aantal cases zien dat het wel kan.

 

Stel een groep samen die niet alleen geld brengt, maar ook expertise. Die de ondernemer en zijn zaak beoordeelt, ziet dat hij / zij door het niet verstrekken van bankkredieten in de problemen raakt en inderdaad door een overheid in een ambtelijke jungle wordt gestuurd. Als de zaak op zich gezond is, dan kun je op grond daarvan een overbruggings krediet regelen.

 

Volgens mij onderschatten jullie wat voor impact het heeft als een ondernemer kan zeggen dat het HigherLevel team de gezondheid van een onderneming beoordeeld, helpt bij het opstellen van een ondernemings/reddingsplan en ondersteuning geeft bij de krediet aanvraag bij de overheid en bank.

 

Zowel de overheid als de bank krijgen geen 100% zekerheden, maar ze kijken zeker naar de ondernemer en zijn omgeving. HL kan daar voor een beperkt aantal mensen zeker van enorme waarde voor zijn.

 

En ik zou graag zien dat de overheid via de pers een signaal krijgt over dat men steken laat vallen waar ondernemers de dupe van worden. Je kunt niet een ondernemer die van de ene op de andere dag te horen krijgt dat zijn krediet ingetrokken wordt vervolgens een traject insturen wat 3 tot 6 maanden duurt voordat er een alternatieve financiering is.

 

Zet samen met de overheid een HL platform op om op een veel snellere manier een overbruggings krediet te regelen voor ondernemers in nood. Geen 3 tot 6 maanden, maar binnen 4 weken. Met name de groep die banken op dit moment laten vallen. Je hoeft niet zelf de zaak te gaan financieren. Ze hebben net 8 miljard gegeven aan banken die er hun balans mee spekken. Dat geld zie ik op dit moment niet bij ondernemers komen, in tegendeel. Er worden bewust rekening courant kredieten afgebouwd in een versnelt tempo. Een deel van de ondernemers wordt gedwongen om bij de BBZ aan te kloppen voor een noodkrediet. Omdat dat overheidsgeld is, is dat in feite voor banken een achterdeur om nog wat extra geld los te krijgen naast de 8 miljard. Banken zetten ondernemers onder druk en sturen ze richting overheid en laat die de lastige appels (met minder zekerheden) financieren.

 

Een fractie van het geld wat men aan banken heeft besteed zou voldoende zijn om veel effectiever ervoor te zorgen dat op zich gezonde bedrijven in het MKB in Nederland hun hoofd boven water houden.

Bedrijven die op zich gezond zijn en hun onderneming op kunnen doeken dankzij het niet verlengen van kredieten door banken is afgezien van alle persoonlijke ellende ook domweg kapitaalvernietiging.

 

Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers bij HL veel sneller in staat zijn om een onderneming te beoordelen en daar veel sneller besluiten in kunnen nemen. Het kan niet zo zijn dat je een bedrijf wat het water aan de lippen staat nog een halfjaar laat dobberen om te kijken of hij echt wel zwemles heeft gehad. Als je dat half jaar overleeft krijg je dan alsnog je overlevingsdiploma?

www.yodata.nl www.datarecovery.nl

Link naar reactie
  • 0

hmm, even denken..

 

misschien is b.v. 1000 euro voor 1 club, groep, organisatie, stichting,hoe-je-het-ook-wil-noemen, teveel om te investeren in een bedrijf in nood, maar 10 x 100 euro voor een club, groep, organisatie, stichting,hoe-je-het-ook-wil-noemen, de investering iets kleiner en de risico kleiner (want dat is meestal het grootste struikelblok) (we willen wel, maar we vinden allemaal een te groot risico.......... er zijn geen ZEKERHEDEN genoeg, ...(was hier op hl niet iemand die schreef: " een bank is iemand die je een paraplu leent met droog weer, en deze weer afneemt wanneer het gaat regenen?) .. ).

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Vanuit HigherLevel is het denk ik dus beter om goede voorlichting te geven. Waarom zou ik iets voor het mismanagement van anderen bedrijven moeten betalen als ik zelf wel de tijd investeer om dingen uit te zoeken, en geld betaal voor verzekeringen? Elke ondernemer is in staat om zijn zaakjes op orde te hebben, indien een ondernemer dit niet zelf kan overzien dan kan hij altijd iemand als bijvoorbeeld Norbert ervoor inhuren. Zoals Highio ook al aangeeft kun je van 12 euro op jaarbasis ook maar bar weinig betalen.

Ik ben het hier totaal niet mee eens en gaat voorbij aan de reden waarom ik de topic heb gestart.

Het feit dat jij zelf wel tijd en geld kunt investeren om zaken uit te zoeken en investeert in verzekeringen, wil toch niet zeggen dat jij geen misstappen kunt maken? Als je zo’n misstap dan net maakt op een moment dat je het niet kunt hebben, ben je daar dus mooi klaar mee. Je kunt als ondernemer prachtige plannen hebben, overal aan gedacht hebben maar toch voor verrassingen komen te staan. Je moet als ondernemer een misstap kunnen maken. Je moet in mijn optiek wel bepaalde mogelijkheden hebben om van je fouten te leren. Mits je natuurlijk wel een bedrijf hebt wat levensvatbaar is en een goede toekomstvisie. Daarnaast zouden toch behoorlijk wat ondernemers moeten weten dat een fout ook vaak pas wordt gezien als hij daar is! Een misstap inzien op het moment voor de moeilijkheden beginnen en dan ook nog de kracht hebben om hier iemand voor in te huren ter ondersteuning, is volgens mij maar weinigen gegeven.

Voor 12 euro per jaar kun je helemaal niets. Maar als een massa 12 euro per jaar uitgeeft kan daarmee wel een ondernemersleven worden gered. Misschien wel het jouwe?

Zie het ook niet als het maken van een pot voor een in noodverkerende ondernemer, maar zie het als een contributie, een lidmaatschap om van HL gebruik te mogen maken om zodoende een betere ondernemer te worden. Dat met dat geld uiteindelijk een bedrijf een boost kan krijgen en er weer bovenop komt, is dan alleen maar een zeer prettige bijkomstigheid…

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

vaak valt mij het volgende op:

 

we sms-en ons suf voor een idool.

we bellen ons gek voor een aapje in swahilie land

we geven gul aan een bedreigde pissebed in de sahara

we redden arme hondjes uit spanje

we staan op de barricades voor onbespoten groenten

we trekken gul onze portemonnee voor arme kinderen in een klein dorpje uit verwegistan.

we storten bakken met geld naar mensen in verre oorden om te helpen die niet geholpen willen worden.

miljarden gaan naar organisatie die dieren helpen in arme landen

 

maar de ondernemer in Nederland die het moeilijk heeft......................................................is gewoon de l.l ehh klos..

 

en als die aankloppen voor hulp????????? vergeet het maar..............................

 

 

 

 

ps bovenstaande dingen zijn natuurlijk wel goed hoor..

ben ik ook niet op tegen maar dient als voorbeeld (anders gaat dit topic daar weer over ;D )

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Denk dat dit bericht ook wel passend is bij dit topic. (geen persoonlijke mening hierover (nog) maar ter aanvulling op de draad)

 

MKB geeft kleine baas eigen bank

 

Nou, laat dat linken maar aan een ander over....ik krijg het niet voor elkaar..... iig berichtte de telegraaf dat MKB een eigen bank zou krijgen..... ivm kredieten.

 

Edit: link gefixed

Link naar reactie
  • 0

ik wou dat het 3-6 mnd was voor dat ondernemers een eventueel krediet krijgen van de gemeente.

.............inmiddels (vanaf het 1e gesprek met de gemeente) zijn wij bijna 15 mnd verder.....................

 

Zelf lid sinds begin juni van HL........en je wilt niet weten wat ik heb gehad aan de

adviezen, hulp en emotionele steun. Dit is voor mij zeker een drijfveer maar ook een

uitlaatklep geweest.........(en nog)

Dus aan expertise hier genoeg...........

 

Maar idd als je hulp zoekt als ondernemer, is het erg moeilijk, soms wordt je

van het bekende kastje naar de muur gestuurd. Of men weet het gewoon niet.

Alleen daarvoor zal het al handig zijn als er een stichting oid is (dan wel met subsidie

van de overheid), die je verder kan helpen, zonder commercieel belang voor op te zetten.

 

 

gr didi

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Denk dat dit bericht ook wel passend is bij dit topic. (geen persoonlijke mening hierover (nog) maar ter aanvulling op de draad)

 

 

 

http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.mkbservicedesk.nl%2F2233%2Fmkb-nederland-start-eigen-bank-voor.htm&ei=KQNdSobSMovd-QbH2unpDA&usg=AFQjCNFn5kQ-RF43ADogEx4VuCOvPjNYnQ

 

werkt niet :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd, had ik vanuit de HL hoek zelf ook wel wat meer reactie's verwacht.....

 

Ik neem aan dat je de mods bedoelt? ;) Een aantal (ex)mods heeft al gereageerd (op persoonlijke titel), een aantal anderen is op vakantie, en de rest is aan het modderen of nog aan het peinzen over dit of andere onderwerpen. Wie weet komt er nog een gemeenschappelijk standpunt maar verwacht dat niet te snel.

 

Zoals Twabla ook aangeeft is er wat mij betreft (persoonlijke titel, wederom) niets mis mee als een aantal mensen die wil oppakken, en al dan niet als karretje achter HL wil spannen.

 

- wat vinden jullie van het opperen van dit soort ideeën ?

 

Ideeen altijd welkom. Dat wil niet zeggen trouwens dat HL elk idee zal omarmen. En dat hoeft ook niet. Wel zie ik zelf graag dat niet alleen ideeen gelanceerd worden, maar ook over de uitvoering (meer) wordt nagedacht. Anders is de kans groot dat het bij ideeen blijft, en dat zou jammer zijn.

 

- komt dit intern "over tafel" ?

 

Jawel, ook al is de reactie misschien niet die je wilde ;).

 

- of is het veiliger in deze geen standpunt in te nemen ?

 

Veiliger? ??? Met deze vraag kan ik niks.

 

Ben toch benieuwd..... ;)

 

Als altijd, uw dienstwillige mod ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Weet het.... al 5x verandert, maar deze techneut krijgt het niet voor elkaar. Google MKB en bak, en vind 2 tegenstrijdige berichten.

 

[edit] Nee, jammer Ronny, ook jouw link niet !! ;D ;)

 

och ja down kompjoeters zijn net vrouwen, het blijven rare dingen en doen nooit wat jij wil... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

 

 

(grapje voordat hier weer de topic over gaat....hihi)

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

 

Jawel, ook al is de reactie misschien niet die je wilde .

 

@ Fred : Nee hoor, ik vind het juist goed reactie te krijgen vanuit het mod gedeelte. Maakt niet uit of dit negatief of positief is, alleen al de reactie, ervaar ik als positief !

 

 

mijn motto: negatieve reacties bestaan niet, je hebt positieve reacties en positieve reacties die niet goed zijn onderbouwd

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

zo nu nog een reactie voor het slapen gaan:

 

Volgens mij wordt er veel te moeilijk nagedacht over dit topic.

terwijl het gewoon heel simpel is:

 

een wiel hoef e niet nog eens uit te vinden of te verbeteren.

 

Ik heb al een tijdje een idee, wat volgens mij gewoon de oplossing is<

alleen kan deze jongen dat niet alleen.

 

Ik heb die vraag al eens in mijn topic gezet (stichting bedrijven voor bedrijven) ( dus zo gek was mijn idee nog niet eens dat ook deze topic wordt geopend met een zelfde idee).

 

ik zoek een :

webdesigner

een marketing tijger

en wat mensen met kennis en lef

en misschien nog wat denktanken wat ik nu nog niet kan zien..

 

als dat soort serieuze mensen hier aanwezig zijn wil ik wel eens mijn idee uit de doeken doen..

 

 

Ik heb er al een tijdje onderzoek naar gedaan en rondgeneusd en ben tot conclusie gekomen dat de huidige instantie,s die er nu zijn veel te traag werken voor bedrijven die hulp nodig hebben.

 

Tegen de tijd dat die "jongens" hun werk klaar hebben is het betrokken bedrijf allang "overleden en begraven"

 

Het enige wat er volgens mijn idee van de noodlijdende ondernemer gevraagd wordt, is hun eigen inzet en creativiteit om het beoogde doel tot een succes te maken.

 

Als dat niet lukt... is dat dan geheel te wijten aan hun zelf.. dit volgens mijn idee.

 

af en toe ben ik best wel creatief.....

 

Zelf denk ik, als we het goed aanpakken met mijn idee, dit alleen nog maar een win-win situatie kan opleveren voor veel HL leden.

Hoezo dan geen samen werking binnen HL..

 

 

 

interesse?

 

Ik ben nog bezig met een paar dingen te onderzoeken..

als ik daar mijn antwoorden op heb, zal ik eens kijken hoe ik mijn idee in een geheel kan samensmelten.

 

Misschien zijn er hier wel mensen die dan mee willen doen.

 

Eerst op een vrijwillige basis misschien later................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 4

Op persoonlijke titel, dit is geen gezamenlijk MOD-standpunt... ;)

 

In eerste instantie liet ik dit topic even voor wat het was, maar ik kan het toch niet laten.... ;D

 

 

Ik snap de bezwaren wel, maar kijk even om je heen. Een hoop ondernemers komen in de problemen vanwege banken die geen krediet verstrekken en een overheid die door een ambtelijke molen veel te traag reageert. Dat is toch niet door mismanagement van een ondernemer? Een ondernemer waarbij het krediet terug gedraaid wordt naar 0 met ingang van volgende maand heeft niets aan een overheid met een beslissings procedure van 3 tot 6 maanden voordat een aanvraag rond is.

 

Ondernemers komen niet in de problemen omdat de bank van de ene op de andere dag de kraan dicht draait. Dat doen banken

namelijk niet. Banken draaien alleen de kraan dicht omdat je een overstand op je rekening courant hebt die je maanden lang niet inloopt. Ook niet na verschillende herinneringen van de bank. Banken monitoren de bedrijven namelijk niet waar ze geld aan lenen. De banken krijgen alleen een waarschuwing van hun systeem als er een overstand is, dan wel dat maandelijkse aflossingen ophouden.

 

De ondernemer komst niet in de problemen omdat de bank de geldkraan dicht draait, de bank trekt de kredietruimte in omdat de ondernemer in de problemen is gekomen. Niet de boel omdraaien a.u.b.. Ondernemers zijn alleen te koppig om te erkennen dat ze een structureel probleem hebben ("als deze offerte door gaat zijn we uit de zorgen").

 

 

Juist daar kunnen ondernemers iets voor ondernemers betekenen. En ik zou niet de pretentie hebben dat wij dat voor alle noodlijdende ondernemers kunnen oplossen. Maar wat ik wel belangrijk zou vinden is de signaal werking die ervan uitgaat. Het kan en mag ook wel eens een keer anders.

 

Het moet ook anders. Alles staat of valt met het ego van de ondernemer. Wie tijdig inziet dat er een probleem aan zal komen, nog voordat het probleem zich ook daadwerkelijk heeft gemanifesteerd en daar ook op tijd hulp bij inroept maakt nog een kans. Wie pas begint te roepen om hulp op het moment dat het faillissementsrekest door de deurwaarder wordt betekend, mag alleen maar hopen dat de klappen die hij op zijn ondernemersziel zal gaan oplopen geen blijvend litteken achterlaten. Maar verder is die roep een kansloze exercitie.

 

Het wordt tijd dat ondernemers zich gaan gedragen als ondernemers en niet als zelfstandige beroepsuitoefenaars. Ik maak er met dit soort uitspraken geen vrienden mee, maar ondernemen is een vak. ik spreek talloze ondernemers die het verschil niet weten tussen debet en credit, of openstaande posten hebben van meer dan twee jaar oud (áls er überhaupt al tijdig gefactureerd wordt).

 

Ondernemers raken in de problemen omdat ze niet weten hoe je dat nu eigenlijk doet, ondernemen. Nergens anders door.

 

 

HigherLevel wordt gelezen door veel ondernemers en is een belangrijk platform. Delen die ik in HL lees, zie ik vervolgens als artikel in de NRC terug. Het wordt ook door de pers gelezen.

 

... ik moet meer het NRC gaan lezen denk ik ... :-[

 

 

Geef dan eens een signaal af dat wij, als ondernemers iemand helpen, zonder dat we daar iets aan willen verdienen.

 

Zie bovenstaande.

 

 

Zoek dat gat tussen bank en overheid en spring daarin. Denk niet dat je iedereen kunt helpen, maar laat als club met een aantal cases zien dat het wel kan.

 

Even dit bijzondere jaar 2009 buiten beschouwing gelaten: Per jaar gaan er 8.500 bedrijven failliet. Een goede (!) insolventie interventie kost zo maar 400 uren inzet van coaches, advocaten, accountants en andere professionals die dagelijks met insolventies te maken hebben. Zet dat eens weg tegen een bijzonder gematigd tarief van €100,- per uur (advocaat kost al snel het dubbele, een register-accountant doet het vaak ook niet voor minder dan € 150,-...) en je hebt een goede leidraad te pakken over de orde van grootte van een enkel projectje....

 

 

Stel een groep samen die niet alleen geld brengt, maar ook expertise. Die de ondernemer en zijn zaak beoordeelt, ziet dat hij / zij door het niet verstrekken van bankkredieten in de problemen raakt en inderdaad door een overheid in een ambtelijke jungle wordt gestuurd. Als de zaak op zich gezond is, dan kun je op grond daarvan een overbruggings krediet regelen.

 

Wederom slap geschwanz. Een ondernemer die een zaak met gezonde groei- en rendementscijfers heeft, komt in de eerste plaats niet in de problemen. Waar komt toch dat idee vandaan dat een bank de stekker uit een bedrijf trekt wat een positieve cashflow heeft en netjes de aflossingen afstort? Bij een faillissement komt de curator als eerste, en de magere opbrengst van een faillissementsveiling gaat dan ook zeker niet naar de bank toe. Als de bank een krediet intrekt, dan doet ze dat om te redden wat er te redden valt - voor de bank. Je schiet toch geen klant af die zijn geld oplevert? Je zegt toch niet tegen een klant: "Hey, we verdienen lekker aan je, maar laat maar... we willen je geld liever niet. We trekken de stekker er uit, schrijven een ton of wat af in de boeken en we zoeken wel een manier om met onze rentemarge van 2% die ton weer terug te verdienen. Dat we dus € 5.000.000,- per afgeboekte ton opnieuw moeten uitlenen ( en weer terugkrijgen !!! ) is slechts een bijkomstigheid."

 

 

Volgens mij onderschatten jullie wat voor impact het heeft als een ondernemer kan zeggen dat het HigherLevel team de gezondheid van een onderneming beoordeeld, helpt bij het opstellen van een ondernemings/reddingsplan en ondersteuning geeft bij de krediet aanvraag bij de overheid en bank.

 

Ik ben bang dat je dat iets te rooskleurig voorstelt. Higherlevel kent 600 actieve leden, en 6000 regelmatige bezoekers. Er zijn 1 miljoen MKB bedrijven in Nederland. De meeste ondernemers (primaire doelgroep) kennen Higherlevel niet eens. Er zijn maar verdomd weinig accountmanagers bij banken die Higherlevel kennen (totaal geen doelgroep). Er lopen wat enthousiaste beleidsmakers bij de Rabobank rond die dit forum hebben geïmplementeerd in hun portal, maar de gemiddelde accountmanager die als nee-verkoper aan de poorten de kansloze figuren buiten moet houden kent Higherlevel niet. Ik zou het graag anders zien, Higherlevel is in de loop der tijd ook echt mijn oogappel geworden. Maar bankmanagers worden niet eens warm bij een positieve beoordeling van Ondernemersklankbord, wat een grotere naamsbekendheid geniet onder de bankmanagers.

 

 

Zowel de overheid als de bank krijgen geen 100% zekerheden, maar ze kijken zeker naar de ondernemer en zijn omgeving. HL kan daar voor een beperkt aantal mensen zeker van enorme waarde voor zijn.

 

En ik zou graag zien dat de overheid via de pers een signaal krijgt over dat men steken laat vallen waar ondernemers de dupe van worden. Je kunt niet een ondernemer die van de ene op de andere dag te horen krijgt dat zijn krediet ingetrokken wordt vervolgens een traject insturen wat 3 tot 6 maanden duurt voordat er een alternatieve financiering is. Zet samen met de overheid een HL platform op om op een veel snellere manier een overbruggings krediet te regelen voor ondernemers in nood. Geen 3 tot 6 maanden, maar binnen 4 weken.

 

De overheid is niet verantwoordelijk voor het in stand houden van slechte ondernemers. De regelingen zijn zoals ze zijn, ook al zou ik dat zelf ook anders uitgevoerd willen zien. Maar een ondernemer die zijn zaakjes goed op orde heeft, en daar dus ook tijdig op anticipeert, heeft geen enkel probleem met de 13 weken die de overheid neemt om zaken te regelen. Natuurlijk zou ik willen dat de overheid sneller reageert. Graag zelfs. Een antwoord op een BBZ aanvraag binnen 4 weken? Ik juich het toe. Maar het is niet anders. Deal with it. Anticipeer. Regeren is vooruitzien.

 

 

Met name de groep die banken op dit moment laten vallen. Je hoeft niet zelf de zaak te gaan financieren. Ze hebben net 8 miljard gegeven aan banken die er hun balans mee spekken. Dat geld zie ik op dit moment niet bij ondernemers komen, in tegendeel. Er worden bewust rekening courant kredieten afgebouwd in een versnelt tempo. Een deel van de ondernemers wordt gedwongen om bij de BBZ aan te kloppen voor een noodkrediet. Omdat dat overheidsgeld is, is dat in feite voor banken een achterdeur om nog wat extra geld los te krijgen naast de 8 miljard. Banken zetten ondernemers onder druk en sturen ze richting overheid en laat die de lastige appels (met minder zekerheden) financieren.

 

Een fractie van het geld wat men aan banken heeft besteed zou voldoende zijn om veel effectiever ervoor te zorgen dat op zich gezonde bedrijven in het MKB in Nederland hun hoofd boven water houden.

Bedrijven die op zich gezond zijn en hun onderneming op kunnen doeken dankzij het niet verlengen van kredieten door banken is afgezien van alle persoonlijke ellende ook domweg kapitaalvernietiging.

 

Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers bij HL veel sneller in staat zijn om een onderneming te beoordelen en daar veel sneller besluiten in kunnen nemen. Het kan niet zo zijn dat je een bedrijf wat het water aan de lippen staat nog een halfjaar laat dobberen om te kijken of hij echt wel zwemles heeft gehad. Als je dat half jaar overleeft krijg je dan alsnog je overlevingsdiploma?

 

... met dit soort populistische stemmingmakerij kun je beter een politieke partij oprichten ...

 

Je denkt in de goede richting, maar dit is niet de oplossing.

 

 

P.S.: Ik heb gereageerd op jouw bijdrage, maar had dat net zo goed op één van de andere kunnen doen. Neem het niet te persoonlijk op...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een HL fonds is in beginsel een goed idee zoals elk fonds. Echter denk ik dat HL nog veel meer kan. Met dat geld zou je the A-team Higherlevel kunnen oprichten.

Met de expertises van de verschillende legends en anderen kun je deze gebundeld inhuren voor al uw interventieproblemen.

 

Alle informatie op deze site bij elkaar genomen is het beste ondernemingsplan.

De meeste topics zijn impulshulpen en dat heeft zijn charme.

Alle informatie is hier door elkaar terugvindbaar daar moet mijns inziens een aardig ondernemersrecept van begin tot eind van te maken zijn.

 

Dat zegt niet dat een onderneming zal slagen echter waarom die onderneming niet zal slagen kan al aardig afgedekt worden.

Link naar reactie
  • 0

Op persoonlijke titel, dit is geen gezamenlijk MOD-standpunt... ;)

 

 

Ondernemers komen niet in de problemen omdat de bank van de ene op de andere dag de kraan dicht draait. Dat doen banken

namelijk niet. Banken draaien alleen de kraan dicht omdat je een overstand op je rekening courant hebt die je maanden lang niet inloopt. Ook niet na verschillende herinneringen van de bank. Banken monitoren de bedrijven namelijk niet waar ze geld aan lenen. De banken krijgen alleen een waarschuwing van hun systeem als er een overstand is, dan wel dat maandelijkse aflossingen ophouden.

 

De ondernemer komst niet in de problemen omdat de bank de geldkraan dicht draait, de bank trekt de kredietruimte in omdat de ondernemer in de problemen is gekomen. Niet de boel omdraaien a.u.b.. Ondernemers zijn alleen te koppig om te erkennen dat ze een structureel probleem hebben ("als deze offerte door gaat zijn we uit de zorgen").

 

 

 

Hier wil ik even p reageren ruben:

Banken zijn ontzettende luie instantie,s.

 

Ik heb ooit eens bij iemand meegemaakt, die in financiële problemen dreigde te raken, hij verwachte dat hij zijn aflossing niet meer kon af betalen.

 

DE BANK gebeld, en de situatie uitgelegd, om een oplossing te zoeken VOORDAT het te laat was.....:

 

Antwoord: Zeer vervelend voor u, maar wij kunnen er niets voor u doen, omdat het niet in ons systeem past,

als u niet meer kunt betalen komt het vanzelf bij onze afdeling incasso terecht en dan pas kunnen wij naar een oplossing zoeken.

 

Op de opmerking van dat het wel een rare wereld is: eerst schulden gaan maken voordat er een oplossing kan komen, en de vraag wie betaald dan de incassokosten, kreeg de persoon in kwestie weer het antwoord dat het niet binnen hun systeem paste.

 

Dus deze bank was niet in staat om buiten de lijntjes te denken en mee te willen denken....

 

 

 

zobiezo, vindt ik persoonlijk dat banken veel te veel worden gezien als of ze een heilige instantie zijn, waar niemand aan mag komen en als ze verkeerde investeringen doen en daardoor dreigen om te vallen worden ze door de overheid wel beloont, om nog meer onverantwoorde investeringen te doen..

 

maar ja dit even terzijde

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.