• 0

contributie HL voor slechte tijden...

Beste mensen,

 

Ik wil graag de volgende gedachte eens opperen..

 

Zou het niet een idee zijn om een fonds op te richten binnen HL voor “ slechte tijden” van HL Leden? Immers HL is Van Ondernemers en Voor Ondernemers.

Uitleg:

Het gebeurt toch met regelmaat dat in deze crisisperiode, ondernemers dreigen kopje onder te gaan en een (financiële) boost nodig hebben.

Banken en andere financiële instellingen zijn voorzichtig geworden en zij denken vaak toch niet op dezelfde manier als een ondernemer. Dat wil zeggen, als je niet een dienst of product verkoopt wat bekend is bij de bank, het al heel erg moeilijk wordt om hen hierin te laten geloven en een financiering los te peuteren.

Ondernemers denken meer in mogelijkheden in plaats van Onmogelijkheden in mijn optiek.

Nu ben ik bijvoorbeeld zelf niet kapitaalkrachtig om te investeren in een bedrijf, maar zou ik met veel plezier iemand financieel helpen die het kan gebruiken. Immers we zijn m.i. er allemaal bij gebaat dat bedrijven blijven bestaan in plaats van op de fles te gaan. Waarschijnlijk ben ik niet de enige met deze gedachte.

Dus in plaats van dat een groot bedrag door iemand ineens moet worden opgehoest, kan dit wel door heel veel mensen een klein beetje te laten doneren.

Waarom zou HL dan bijvoorbeeld bij registratie niet een contributie vragen? 1 euro per maand bijvoorbeeld. Dat is 12.00 per jaar. Lijkt mij toch echt niet te veel voor alle kennis die hier te vergaren is.

Met ruim 25.000 leden hebben we in een jaar 300.000 in kas.

 

Vervolgens bedacht ik het me als volgt: HL richt een commissie op die deze kas beheert. Indien een ondernemer in moeilijkheden komt kan hij/zij bij deze commissie aankloppen.

Vanzelfsprekend moet dit bedrijf wel aan criteria voldoen alvorens een financiering wordt verstrekt.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan:

•   Reeds geprobeerd bij diverse banken en instellingen een financiering los te krijgen

•   Minimaal een of twee jaar HL lid (of meer)

•   Minimaal een x aantal postings ( immers, het is niet alleen maar nemen van HL maar vooral ook geven ( kennis)

•   Een duidelijk plan en visie hoe het geld moet worden terugverdiend

•   Een maximaal bedrag kunnen aanvragen

•   (Heel veel) overige zaken welke normaliter bij een financiering worden gevraagd en deze beoordelen

 

Het kan en mag in mijn ogen dus niet een financiering zijn voor starters of voor een goedlopend bedrijf uit te laten breiden. Enkel en alleen maar om bedrijven te redden van de ondergang.

 

Daarnaast heeft het vragen van contributie meer voordelen. Het werpt namelijk een drempel op. Huiswerkvragen, spammers en eendagsvliegen zullen in mindere maten aanwezig zijn.

Het is maar een gedachtespinsel in het kader van “samen staan we sterk”. Ik heb geen idee of het juridisch gezien mag en qua forumregels ook kan.

 

Waarschijnlijk zie ik het ook weer veel te mooi voor me en zitten er vele haken en ogen aan wat het niet mogelijk maakt. Toch ben ik benieuwd naar reacties.

 

Groet,

Ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Om de eerste voorzet te geven.

 

Ik heb nog een "slapende" officiele stichting ( stichting MKB starters coach) over die je er wel voor gebruiken mag.

 

 

Kijk rene, Thats the spirit, het begin is er een stichting, nu nog een goede website bouwer voor nop.

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Op persoonlijke titel, dit is geen gezamenlijk MOD-standpunt... ;)

 

 

 

Het wordt tijd dat ondernemers zich gaan gedragen als ondernemers en niet als zelfstandige beroepsuitoefenaars. Ik maak er met dit soort uitspraken geen vrienden mee, maar ondernemen is een vak. ik spreek talloze ondernemers die het verschil niet weten tussen debet en credit, of openstaande posten hebben van meer dan twee jaar oud (áls er überhaupt al tijdig gefactureerd wordt).

 

Ondernemers raken in de problemen omdat ze niet weten hoe je dat nu eigenlijk doet, ondernemen. Nergens anders door.

 

 

 

 

 

Ik hoop dat jij hiermee doelt op die ondernemers die om 11 uur eens komen opdagen, om 12 uur gaan lunchen tot half 2 en om half 3 alweer bij moeder de vrouw achter de thee zitten.

 

De aller ergste ondernemers zijn die, die je de hele dag niet ziet en om half 5 naar de zaak (winkel) komen, de kassa afromen en weer vertrokken zijn...

 

 

Misschien bedoel je die ondernemers... ;D

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Ruben dat niet bedoeld.

Wat je inderdaad vaak ziet is dat mensen hun vak heel goed verstaan. Ze maken de mooiste dingen en hebben tevreden klanten.

Wat ze niet kunnen is ondernemen. Ze factureren te laag of helemaal niet, hebben totaal geen inzicht in kosten/baten, hebben geen flauw benul van het personeel uitspookt / kost / oplevert, etc etc.

 

 

 

Maar eens hard-op-denkend. Stel we roepen een HL kredietstichting in het leven, we vinden geschikte bestuurders en we hebben goede crititeria gevonden voor kredietverlening.

Hoeveel geld denken we nodig te hebben? Hoe komen we er aan? Eerlijk is eerlijk. € 12,- per lid per jaar zet geen zoden aan de dijk.

Gaan we een redder-in-nood spelen of een keiharde zakelijke kredietverlener?

Willen we investeren in ondernemingen met potentie om geld te verdienen als HL-stichting?

 

Helemaal niet bedoeld om het idee neer te sabelen, maar een stukje realititeitszin.

 

Gr.

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Ruben dat niet bedoeld.

Wat je inderdaad vaak ziet is dat mensen hun vak heel goed verstaan. Ze maken de mooiste dingen en hebben tevreden klanten.

Wat ze niet kunnen is ondernemen. Ze factureren te laag of helemaal niet, hebben totaal geen inzicht in kosten/baten, hebben geen flauw benul van het personeel uitspookt / kost / oplevert, etc etc.

 

 

hoi Mr. B. ik had het wel door hoor wat hij bedoelde maar ik wou dat graag verduidelijkt hebben, dus hier voor mijn dank.

 

Kijk dat soort bedrijven ken ik ook, waar personeel structureel te laat komen, geen half uur pauze maar 3 kwartier nemen en dan direct naar de pauze uren staan te praten over koetjes en kalfjes.. en de ondernemer zegt er niets van..

 

 

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Ik denk wel dat meer solidariteit onder ondernemers het onderneemklimaat erg ten goede zou komen.

Maar laten we het over omvallende bedrijven hebben: wat dacht je van "de bank"? :-) Het hele traditionele stelsel valt om, dit idee lijkt bij de nood-patch daarvan te horen. Over de effectiviteit van "throwing money at a problem" is al het nodige gezegd in deze thread.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar eens hard-op-denkend. Stel we roepen een HL kredietstichting in het leven, we vinden geschikte bestuurders en we hebben goede crititeria gevonden voor kredietverlening.

Hoeveel geld denken we nodig te hebben? Hoe komen we er aan? Eerlijk is eerlijk. € 12,- per lid per jaar zet geen zoden aan de dijk.

Gaan we een redder-in-nood spelen of een keiharde zakelijke kredietverlener?

Willen we investeren in ondernemingen met potentie om geld te verdienen als HL-stichting?

 

Helemaal niet bedoeld om het idee neer te sabelen, maar een stukje realititeitszin.

Gr.

Johan

 

Kijk dat is natuurlijk een begin....

het is niet erg om realiteitszin in te brengen, integendeel, noodzakelijk. Ik vind persoonlijk dat er vrijveel wordt gekeken vanuit de onmogelijkheden in plaats van de mogelijkheden...

Als je mijn stukjes hebt gelezen dan zie je dat het mij louter en alleen gaat om redder in nood te spelen... voor HLlers wel te verstaan...

Door een grote massa kleine bedragen te laten betalen, kom je vanzelf tot een redelijk bedrag.

De ondernemer in kwestie moet er al veel aan hebben gedaan om zijn bedrijf te redden, maar komt net wat te kort om het een boost te geven. Zo'n commissie kan dan besluiten deze ondernemer te helpen, Onder bepaalde voorwaarden natuurlijk. Geld moet worden terugbetaald, commissie moet over de rug mee kunnen kijken, kan maar één keer worden geholpen tot een max van ... X...

Je moet geen geld willen verdienen, we moeten elkaar helpen met oversteken. Ja ik weet het, het stoplicht stond al op oranje of misschien zelfs rood, maar teruggaan is veel te gevaarlijk dus een schop onder mijn achterste zodat ik de overkant haal is wellicht een betere optie!

wil iemand mij die schop geven of blijf ik over die gevaarlijke weg zwalken tot....

Dat is mijn insteek.

 

gr ronny

 

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Kijk dat is natuurlijk een begin....

het is niet erg om realiteitszin in te brengen, integendeel, noodzakelijk. Ik vind persoonlijk dat er vrijveel wordt gekeken vanuit de onmogelijkheden in plaats van de mogelijkheden...

 

dat is heel logisch te verklaren, een probleem zoeken is velen malen makkelijker dan het bedenken van oplossingen

 

Als je mijn stukjes hebt gelezen dan zie je dat het mij louter en alleen gaat om redder in nood te spelen... voor HLlers wel te verstaan...

 

snap ik, maar je zult echt geld moeten verdienen om dit project een kans te geven. Anders gaat het nooit groeien tot iets met voldoende omvang

 

Door een grote massa kleine bedragen te laten betalen, kom je vanzelf tot een redelijk bedrag.

 

ben ik helaas niet met je eens. Zelfs met 10.000 betalende leden haal je het eerste jaar slecht 120.000 euro binnen. Een schijntje, want met 10.000 betalende leden zul je ook veel meer probleemgevallen binnen halen.

Zonder inbreng van grote bedragen heeft dit geen invloed. Je zult dus inleggers moeten hebben. Dat kan natuurlijk, maar die mensen zullen rendement willen zien.

 

De ondernemer in kwestie moet er al veel aan hebben gedaan om zijn bedrijf te redden, maar komt net wat te kort om het een boost te geven. Zo'n commissie kan dan besluiten deze ondernemer te helpen, Onder bepaalde voorwaarden natuurlijk. Geld moet worden terugbetaald, commissie moet over de rug mee kunnen kijken, kan maar één keer worden geholpen tot een max van ... X...

 

weer een reden waarom er geld verdient moet worden. Het meekijken met een bedrijf kost veel geld en tijd. Je zult expertise in huis moeten halen / hebben

 

Je moet geen geld willen verdienen, we moeten elkaar helpen met oversteken. Ja ik weet het, het stoplicht stond al op oranje of misschien zelfs rood, maar teruggaan is veel te gevaarlijk dus een schop onder mijn achterste zodat ik de overkant haal is wellicht een betere optie!

wil iemand mij die schop geven of blijf ik over die gevaarlijke weg zwalken tot....

Dat is mijn insteek.

 

gr ronny

 

 

Zie opmerkingen in vet. :)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Johan

 

De hele insteek om deze bal op te gooien van mijn kant was om een noodlijdend HL lid te helpen. Eventueel als criteria bepaalde tijd lidmaatschap bij HL, bepaald aantal postings, wie zal het zeggen dat is voor latere invulling.

Een helpende hand bieden, een reddingsboei, een steun in de rug. Net dat beetje extra. Mits voldaan aan alle criteria. Kan later bepaald worden door een commissie.

Er worden nu wat dingen naast elkaar heen geroepen binnen dit draadje merk ik, maar mijn oorspronkelijke idee was en is juist om geen geld te verdienen. Ook niet om investeerders te zoeken.

Je betaalt een contributie voor een forum, voor kennis. Die contributie verdwijnt zoals elke contributie in een pot. Op de jaarvergadering van een vereniging hoor je dan hoe dit is besteed. Nu wordt dit dan besteed aan het helpen van HLlers..

Ik weet ook dat het geen vetpot is maar als je 50.000 in kas hebt kun je 5x10.000 uitkeren of 10x5000. Daarna is de pot op en moeten we wachten tot een nieuwe aanvulling. Rente zou natuurlijk voor een extra inkomstenbron kunnen zorgen.

Als je met 10*5000 dan 10 bedrijven kunt redden is dat toch al een mooi iets? Nu weet ik ook wel dat voor veel mensen 5000 een schijntje is, maar dat kan net genoeg zijn om iemand terug op de rails te krijgen. Voor de een is dat 5.000 en voor de ander 10.000

Een spaarpot, als ie leeg is, is ie leeg. Als we iemand mee van de ondergang kunnen redden is dat toch top?

Ik praat ook niet over geld verdienen voor mensen die meekijken… vrijwilligers… eventueel een tegemoetkoming uit de rente, ik heb geen idee wat daaruit mogelijk is..

Maar goed, wellicht is het mijn naïviteit en wordt dit gezien als schattig, lief en sympathiek en is dit gewoon totaal niet levensvatbaar. Het was ook maar een gedachtespinsel maar ik had er wat meer uit verwacht. :-\

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • -2

Kijk dat is natuurlijk een begin....

het is niet erg om realiteitszin in te brengen, integendeel, noodzakelijk. Ik vind persoonlijk dat er vrijveel wordt gekeken vanuit de onmogelijkheden in plaats van de mogelijkheden...

 

dat is heel logisch te verklaren, een probleem zoeken is velen malen makkelijker dan het bedenken van oplossingen

 

( ja klopt maar denk in kansen, niet in bedreigingen)

 

Als je mijn stukjes hebt gelezen dan zie je dat het mij louter en alleen gaat om redder in nood te spelen... voor HLlers wel te verstaan...

 

snap ik, maar je zult echt geld moeten verdienen om dit project een kans te geven. Anders gaat het nooit groeien tot iets met voldoende omvang

 

( geld verdienen voor dit project is okay, zolang dit weer terugvloeid richting de hulpbehoefende, via een stichting )

 

Door een grote massa kleine bedragen te laten betalen, kom je vanzelf tot een redelijk bedrag.

 

ben ik helaas niet met je eens. Zelfs met 10.000 betalende leden haal je het eerste jaar slecht 120.000 euro binnen. Een schijntje, want met 10.000 betalende leden zul je ook veel meer probleemgevallen binnen halen.

Zonder inbreng van grote bedragen heeft dit geen invloed. Je zult dus inleggers moeten hebben. Dat kan natuurlijk, maar die mensen zullen rendement willen zien.

 

( kijk, hier wordt alweer een probleem geopperd die er niet is...tunnelvisie noem ik dat)

 

De ondernemer in kwestie moet er al veel aan hebben gedaan om zijn bedrijf te redden, maar komt net wat te kort om het een boost te geven. Zo'n commissie kan dan besluiten deze ondernemer te helpen, Onder bepaalde voorwaarden natuurlijk. Geld moet worden terugbetaald, commissie moet over de rug mee kunnen kijken, kan maar één keer worden geholpen tot een max van ... X...

 

weer een reden waarom er geld verdient moet worden. Het meekijken met een bedrijf kost veel geld en tijd. Je zult expertise in huis moeten halen / hebben

 

( via HL kun je mensenzoeken met expertise, die eerst pro-deo kunnen werken en misschien later als de stichting groeit, op uurtje-factuurtje basis kunnen werken, idee...)

 

Je moet geen geld willen verdienen, we moeten elkaar helpen met oversteken. Ja ik weet het, het stoplicht stond al op oranje of misschien zelfs rood, maar teruggaan is veel te gevaarlijk dus een schop onder mijn achterste zodat ik de overkant haal is wellicht een betere optie!

wil iemand mij die schop geven of blijf ik over die gevaarlijke weg zwalken tot....

Dat is mijn insteek.

 

 

(geld verdienen moet ook gebeuren maar dan op een positieve manier)

 

gr ronny

 

 

Zie opmerkingen in vet. :)

 

Zie mijn opmerkingen tussen de ( )

 

Het zijn wat ideeen.

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ronny,

 

Het was niet de bedoeling om het kansloos te laten lijken. Integendeel. Het benodigd alleen een andere benadering.

 

Er werd hiervoor al geopperd dat er circa 600 actieve leden zijn. Bij het instellen van contributie zul je enkele verliezen, maar stel dat het niet zo is. Dan heb je ieder jaar 600 x 12,- extra in kas. Dat is 7200,-

 

Daar red je helaas geen bedrijf mee. :-\

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Johan

 

De hele insteek om deze bal op te gooien van mijn kant was om een noodlijdend HL lid te helpen. Eventueel als criteria bepaalde tijd lidmaatschap bij HL, bepaald aantal postings, wie zal het zeggen dat is voor latere invulling.

Een helpende hand bieden, een reddingsboei, een steun in de rug. Net dat beetje extra. Mits voldaan aan alle criteria. Kan later bepaald worden door een commissie.

Er worden nu wat dingen naast elkaar heen geroepen binnen dit draadje merk ik, maar mijn oorspronkelijke idee was en is juist om geen geld te verdienen. Ook niet om investeerders te zoeken.

Je betaalt een contributie voor een forum, voor kennis. Die contributie verdwijnt zoals elke contributie in een pot. Op de jaarvergadering van een vereniging hoor je dan hoe dit is besteed. Nu wordt dit dan besteed aan het helpen van HLlers..

Ik weet ook dat het geen vetpot is maar als je 50.000 in kas hebt kun je 5x10.000 uitkeren of 10x5000. Daarna is de pot op en moeten we wachten tot een nieuwe aanvulling. Rente zou natuurlijk voor een extra inkomstenbron kunnen zorgen.

Als je met 10*5000 dan 10 bedrijven kunt redden is dat toch al een mooi iets? Nu weet ik ook wel dat voor veel mensen 5000 een schijntje is, maar dat kan net genoeg zijn om iemand terug op de rails te krijgen. Voor de een is dat 5.000 en voor de ander 10.000

Een spaarpot, als ie leeg is, is ie leeg. Als we iemand mee van de ondergang kunnen redden is dat toch top?

Ik praat ook niet over geld verdienen voor mensen die meekijken… vrijwilligers… eventueel een tegemoetkoming uit de rente, ik heb geen idee wat daaruit mogelijk is..

Maar goed, wellicht is het mijn naïviteit en wordt dit gezien als schattig, lief en sympathiek en is dit gewoon totaal niet levensvatbaar. Het was ook maar een gedachtespinsel maar ik had er wat meer uit verwacht. :-\

 

 

 

Ik denk zelf dat het haalbaar is maar niet via deze manier maar via een zelfstandige operenende organisatie waarbij HL wel een uitstekend middel is om terug te vallen voor eventuele vraagbaak.

 

Echter vindt ik bij dit soort discussies heb je te veel mensen, die te veel hun eigen menig willen neer leggen en niet luisteren wat een ander eventueel heeft te zeggen.

 

Een idee om andere mensen te helpen is nooit verkeerd, maar de manier waarop.

 

Ikzelf heb me (zoals je weet ) verdiept in een systeem naar mijn idee, waar ik op internet al iets ben tegen gekomen wat verglijkbaar is, en wat mega succesvol is gebleken.

 

Nu ben ik aan het kijken hoe je de formule terug kunt zetten naar een systeem voor ondernemers.

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ronny,

 

Het was niet de bedoeling om het kansloos te laten lijken. Integendeel. Het benodigd alleen een andere benadering.

 

Er werd hiervoor al geopperd dat er circa 600 actieve leden zijn. Bij het instellen van contributie zul je enkele verliezen, maar stel dat het niet zo is. Dan heb je ieder jaar 600 x 12,- extra in kas. Dat is 7200,-

 

Daar red je helaas geen bedrijf mee. :-\

 

 

 

tis wel een begin ;)

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 4

Een HL fonds is in beginsel een goed idee zoals elk fonds. Echter denk ik dat HL nog veel meer kan. Met dat geld zou je the A-team Higherlevel kunnen oprichten.

Met de expertises van de verschillende legends en anderen kun je deze gebundeld inhuren voor al uw interventieproblemen.

 

Ieder initiatief om het aantal faillissementen terug te brengen is een goed idee. Maar de meeste goede bedoelingen zijn onuitvoerbaar. Hoeveel geld moet er dan in dat fonds zitten om enig verschil uit te kunnen maken? De economische schade ten gevolge van faillissementen bedraagt vijf miljard euro. Dat is een vijf met negen nullen. € 5.000.000.000,-

 

Wie een beetje heeft meegerekend in mijn vorige post weet dat een degelijke insolventie interventie (en dan bedoel ik niet de pleisters die uitgedeeld worden door NvvK schuldsaneerders ! ) snel € 40.000,- kost, tegen een gematigd uurtarief ! Als de volle mep gerekend zou moeten worden kom je snel uit op € 65.000,- tot € 75.000. De ondernemers die ik in de afgelopen anderhalf jaar heb gesproken gingen voor gemiddeld € 225.000,- met hun tanden op de keien. Als je een crediteurenakkoord wat ook in de rechtszaal een gerede kans van slagen heeft wilt aanbieden, heb je nog eens € 55.000,- nodig. Alles bij elkaar is dat € 120.000,-

 

Acht-en-half-duizend faillissementen per jaar. Als je tien procent van deze gevallen zou willen helpen, hebben we het over 850 reddingspogingen. Rekent u even mee? 850 x € 120.000,- = € 102.000.000,- HONDERDTWEE MILJOEN EURO. Wie dat bij elkaar weet te krijgen krijgt van mij hoogst persoonlijk een voordracht bij de koningin voor een lintje.

 

850 is een beetje te veel van het goede? Laten we er dan eens 24 per jaar doen. Door vrijwilligers. 24 x 400 uur = 9600 uur per jaar. Iedere vrijwilliger steekt maximaal 10 uur per week in deze goede zaak (en verliest daarmee meteen een kwart van zijn inkomen !!! Wil iedereen die een kwart van zijn inkomen wil afstaan ten behoeve van slecht ondernemerschap NU opstaan? ). 52 weken x 10 uur per week = 520 uur per vrijwilliger per jaar. 9600 uur inzet : 520 uur/vrijwilliger = 19 vrijwilligers. Zoveel insolventiespecialisten kent Higherlevel niet eens in haar ledenbestand....

 

Zie hierboven de financiële paragraaf van het Businessplan van de Stichting tot Behoud van Slecht Ondernemerschap. Wie nu nog durft te zeggen dat het 'best haalbaar' moet zijn, mag wat mij betreft meteen zijn KvK inschrijving inleveren.

 

Begrijp me goed, ik ben de laatste die goede initiatieven die het aantal faillissementen naar beneden brengen neersabelt. Heb je een goed plan, dan krijg je van mij de handen op elkaar. Ik heb de afgelopen anderhalf jaar besteedt aan gesprekken met insolventieadvocaten, curatoren, rechter commissarissen, ondernemers die het gered hebben, ondernemers die het niet gered hebben, crediteuren die hun vorderingen zagen verdampen, banken, kredietverzekeraars, schuldsaneerders, bewindvoerders... En ik ben tot de conclusie gekomen dat dit in ieder geval niet de oplossing is.

 

Het onderwerp "hoe redden we ondernemers" is meermalen besproken op het forum, de afgelopen jaren. Ook achter de schermen op het admin-board. Er is uitgebreid gesproken over de oprichting van het "O-team", hoe we tot die naam zijn gekomen weet volgens mij niemand meer, zo lang heeft dit onderwerp al de aandacht van de Administrators. Maar het baart me zorgen dat iedere keer als er iemand dit onderwerp ter sprake brengt, niemand, maar dan ook niemand even op een kladje een berekening heeft gemaakt wat dat moet kosten, en hoe je die munten bij elkaar brengt. En daar heb ik dan slapeloze nachten van (bij wijze van spreken dan he... het is meer dat ik er over nadenk als ik toch al wakker ben.... :) ) Want dat is nou precies de kern van het probleem. We zijn enthousiast, we springen er in, zonder nou eens na te denken of het financieel haalbaar is. Schieten, richten, klaar. Dat werk. De basis van slecht ondernemerschap* dus. En daarmee is het kringetje weer rond...

 

Zoek de oplossing bij de basis. Bij goed ondernemerschap. Voorlichting, opleiding, het vak leren. Geef de ondernemer het juiste gereedschap om het vak 'ondernemen' onder de knie te krijgen. Begeleidt, monitor, mentor. Zorg dat ondernemers niet in de problemen komen. In mijn visie is dat de enige remedie.

 

 

*) Waarmee ik niet wil beweren dat iedereen die met alle goede bedoelingen iets aan dit maatschappelijk-economisch probleem wil doen, en enthousiast een topic start, een slecht ondernemer is. Maar ik krijg wel jeuk van een opmerking als "Mooi, de stichting hebben we al, nu nog een website voor nop...". Als je iets ziet wat ik over het hoofd zie, laat me het dan weten. Dan krijg je van mij alle steun. Zo niet.... ga je schamen...

Link naar reactie
  • 0

 

Een idee om andere mensen te helpen is nooit verkeerd, maar de manier waarop.

 

Ikzelf heb me (zoals je weet ) verdiept in een systeem naar mijn idee, waar ik op internet al iets ben tegen gekomen wat verglijkbaar is, en wat mega succesvol is gebleken.

 

Nu ben ik aan het kijken hoe je de formule terug kunt zetten naar een systeem voor ondernemers.

 

 

Als jij iets hebt wat een serieus verschil kan uitmaken, wil ik daar graag over met je sparren. Laat het me maar weten. Forum, mail, PM. Maakt mij niet uit.

Link naar reactie
  • 0
Quote : boerenfluitje op Vandaag om 11:47:04

 

Een idee om andere mensen te helpen is nooit verkeerd, maar de manier waarop.

 

Ikzelf heb me (zoals je weet ) verdiept in een systeem naar mijn idee, waar ik op internet al iets ben tegen gekomen wat verglijkbaar is, en wat mega succesvol is gebleken.

 

Nu ben ik aan het kijken hoe je de formule terug kunt zetten naar een systeem voor ondernemers.

 

 

 

Als jij iets hebt wat een serieus verschil kan uitmaken, wil ik daar graag over met je sparren. Laat het me maar weten. Forum, mail, PM. Maakt mij niet uit.

 

Doet me persoonlijk denken aan peer to peer leningen ala Boober.nl

http://nl.wikipedia.org/wiki/Peer-to-peer_lenen

Link naar reactie
  • 1

En volgende week gaan we ook massaal ondernemers inenten tegen de Q koorts met de HigherLevel Q koorts actie ?

 

Zoals ik al eerder aangeef, HL is een mooi initiatief als het gaat om vrijwilligerswerk, als dat vrijwilligerswerk 'ondernemers' aan het handje gaat nemen dan zouden diezelfde ' ondernemers' eens moeten overwegen om een baan bij de gemeente of een andere overheidsinstelling te zoeken.

 

Gratis hulp heeft geen waarde. Mensen weten dat van een goedkoop product niet teveel kunnen verwachten. Wat verwachten mensen dan als het gratis is ?

Iedereen weet zelf ook wel hoe mensen met dingen omgaan die ze hebben gekregen, daar hebben ze over het algemeen weinig tot geen respect voor. Degene die voor gratis hulp kiest zal denken, baat het niet dan schaad het niet. Het is iets van, ow we kunnen dat ook wel even proberen. En alweer, wat is iemands instelling als hij er zo in staat ?

Alleen betaalde hulp richt echt iets uit, als het mensen pijn in de portemonnee oplevert dan gaan ze veel serieuzer met dat product of die dienst om. Net als die nieuwe auto waar ze zich al 5 jaar voor het apelazerus werken.

 

Jaren geleden hebben we soortgelijke discussies gehad, toen meer gericht op bedrijven die vastliepen wegens het gebrek aan innovatieve kracht. Daar zat trouwens niet het element gratis in, wel het element, met een wisselend team van experts diensten aanbieden.

 

Als je zoiets op wilt zetten, doe het dan zelf, richt iets op dat zich bezig gaat houden met .......... Zodra je dat plan goed uitgewerkt hebt, dan pas ga je op zoek naar eventuele samenwerkingspartners.

Link naar reactie
  • 0

Als je nou echt iets wil redden, laten we dan als HL Sphinx Maastricht overnemen.

De gemeente heeft recent 45 miljoen in de fabriek gestoken die nu ineens gaat verdwijnen.

Met een beetje druk vanuit het gemeentehuis Maastricht moet het toch mogelijk zijn de huidige eigenaar afstand te laten doen van zowel fabriek als merknaam.

Link naar reactie
  • 1

bijzonder vervelend dat ik voor dit soort opmerkingen naar HL surf om te zien wat de reactie was.

overigens is het al lang niet meer de topic zoals ik voor ogen had en haak ik maar af van dit draadje

 

Ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

...

Zoek de oplossing bij de basis. Bij goed ondernemerschap. Voorlichting, opleiding, het vak leren. Geef de ondernemer het juiste gereedschap om het vak 'ondernemen' onder de knie te krijgen. Begeleidt, monitor, mentor. Zorg dat ondernemers niet in de problemen komen. In mijn visie is dat de enige remedie.

...

Daar kun je dus een fonds voor oprichten een hulpteam of APK keuring...

De website HL bestaat al.

Link naar reactie
  • 0

Je denkt in de goede richting, maar dit is niet de oplossing.

P.S.: Ik heb gereageerd op jouw bijdrage, maar had dat net zo goed op één van de andere kunnen doen. Neem het niet te persoonlijk op...

 

Ik vind het prima dat je er wat cijfers en feitenmateriaal naast zet.

Waar ik op reageer is met name de negatieve stemming waarbij men het gevoel heeft toch niets te kunnen doen.

Zoals ik al aangaf gaat het me niet om 10% van het MKB wat in nood zit te willen redden.

Volgens mij is dat niet realistisch en de cijfers die hier aangedragen worden laten dat ook wel zien.

 

Wat wel kan is dat een kleine groep HL ers een enkele ondernemer helpt.

Uit sommige draadjes blijkt ook dat dit al gebeurd.

Ik zou niet willen dat de negatieve reacties in deze draad de motivatie om dat te doen ondergraaft.

 

Om op de topic te reageren, ik zie niet zoveel in een contributie van leden om daar een financieel bijdrage aan te leveren.

Volgens mij is een contributie niet voldoende om een redelijke pot bij elkaar te krijgen.

Als er een manier is om overheidsgeld te sturen of aan te haken bij een MKB Nederland, dan zet dit meer zoden aan de dijk.

 

Daarnaast zijn banken echt niet foutloos, zeker niet altijd redelijk en de overheid zeker niet vlot.

Als een politieke partij dat zou kunnen verbeteren krijgen ze mijn stem.

 

www.yodata.nl www.datarecovery.nl

Link naar reactie
  • 0

Op persoonlijke titel ;)

 

Zonder op de voors en tegens in te gaan:

 

Welke ondernemer hier op HL is bereid, en vind van zichzelf dat hij voldoende geschikt is, om per jaar structureel 80-120 uur bezig te zijn met werkzaamheden die niets met de eigen onderneming te maken hebben, op tijden die hij in overleg moet bepalen waarbij hij niet volledige keuzevrijheid heeft en hiervoor relatief een klein bedrag of helemaal niets betaald krijgt.

 

Met voldoende geschikt bedoel ik de overtuiging dat je hebt:

de overtuigingskracht om een ondernemer in het slop te overreden,

de creativiteit om een onbekende markt snel te doorgronden, analyseren en hierop te anticiperen

samenwerkingsbereidheid zonder de baas van het team te willen zijn

Te accepteren dat je verkeerde keuzes maakt voor een ander die ten koste gaan van je eigen naam.

 

Ben wel benieuwd wie zich dan meldt.

 

Frans

 

Edit: Dagje weg met het gezin en je leest de laatste posts niet goed meer blijkt al weer. Mosterd na de maaltijd. Reus voor Ruubje

 

@Ruben: Het O-team (analogie met het A-team , waarbij jouw volgens mij de rol van Murdock was toebeeld;) ) stond voor Ondernemersteam

Link naar reactie
  • 0

Wauw er is een hoop gereageerd op dit onderwerp, sinds de laatste keer dat ik het heb gelezen.

 

Ik heb respect voor iedereen die gereageerd heeft en zijn mening en ideeen hier gelanceerd heeft, maar 1 ding valt me wel heel erg op.

Degene die erg positief tegen het plan aankijken, kunnen niet aangeven hoe ze het financieel aan willen pakken en degene die er kritisch over zijn gooien met bedragen waar ik in eerste instantie al zeg dat het nooit haalbaar gaat zijn.

 

We vergeten namelijk een aantal cruciale dingen, wanneer er contributie gevraagd gaat worden voor een plan waarvan niet 100% van de actieve leden het mee eens is, gaan er leden weg en dat scheelt in de inkomsten.

De niet actieve leden en éénmalige topicstarters gaan niet meer komen, omdat je op internet vanzelf een gratis alternatief gaat krijgen. (of dit alternatief een goed antwoord voor de vraag gaat geven even terzijde, maar mensen gaan het wel proberen)

Als die leden niet meer komen, dan kunnen we alleen nog de onderwerpen behandelen van de actieve leden, wat uiteindelijk zal betekenen dat het of een chat forum wordt, waar iedere belevenis hoe saai dan ook besproken wordt of de gespreksstof uitsterft. In beide gevallen zal het er uiteindelijk toe leiden dat de actieve leden het forum ook niet meer lezen en er uiteindelijk geen lid meer overblijft. Iets wat in mijn ogen zonde is van dit mooie initiatief.

 

Tot slot vergeet men dat men niet zomaar voor bank mag gaan spelen. Ik kan helaas niet vinden wat die status precies inhoud en aan welke eisen je moetvoldoen om deze status van de Nederlandse Bank te krijgen. Maar ik weet wel dat je niet zomaar grote bedragen mag innen en mag uitkeren.

 

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar denk dat ik niet de enige ben, dat wanneer het plan niet 100% waterdicht is en goed is onderbouwd, dat ik geen contributie ga betalen. Ik heb al een onderneming en nog één erbij op het gebied waar ik ook nog geen verstand van heb zie ik niet zitten

Link naar reactie
  • 0

 

Het is een onhaalbaar voorstel. Kan best dat iemand een fonds opzet waar bezoekers van HL aan willen bijdragen, maar dit forum is opgezet door en met steun van EZ als een laagdrempelige plek voor ondernemers die kennis willen uitwisselen. Het opwerpen van een drempel (contributie) is in strijd met het doel.

 

Maar niets weerhoudt je om zoiets zelfs te beginnen en steun te vragen op het forum. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.