• 0

Jaarafsluiting en prive opname

De vraag gaat over Prive opname (balanspost) en de jaarafsluiting 2008

Er moet belasting betaald worden over het resultaat plus de prive opnamen.Stel mijn winst in 2008 is 7000.00 en ik heb 5000.00 prive opgenomen.Ik moet dan belasting betalen over 12000.00

Bij de jaarafsluiting gaat de Prive echter als debet mee naar 2009 voor 5000.00. Stel ik neem in 2009 weer 5000.00 op, dan staat aan het eind van 2009 de post Prive op 10000.00. Over de 5000,00 van 2008 heb ik al met de fiscus afgerekend.

Dit gaat elk jaar maar door.Na 10 jaar zou er 50000.00 op de balans staan.

De post Prive (balans) in 2008 overhevelen naar V & W kan niet, omdat de winst dan lager wordt.

Hoe krijg ik bij de jaarafsluiting de post Prive op 0, zodat ik elk jaar met een schone lei kan beginnen

Als dit niet kan, hoe ga ik dan te werk

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ruud,

 

Ik denk dat je kans maakt om tot belastingbetaler van het jaar uitgeroepen te worden door de Belastingdienst! :)

Je betaalt belasting over je (fiscale) winst, niet over je privé-opnamen. Zoals jij je situatie schetst ga je over € 5.000 te veel belasting betalen! >:(

Even een voorbeeld hoe de balanspost eigen vermogen of kapitaal verloopt.

Start van de onderneming: inbreng vanuit privé van € 4.000. Kapitaal gaat naar € 4.000 credit.

Jaar 1: winst € 7.000, privé-opnamen € 5.000: eigen vermogen gaat naar € 6.000 (4.000 + 7.000 - 5.000). Dit staat dus op je eindbalans.

Jaar 2: winst € 4.000, privé-opnamen € 5.000: kapitaal gaat naar € 5.000 (6.000 + 4.000 - 5.000).

 

enz.

 

Groeten,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

De rekeningen Privé opnamen en Privé stortingen zijn hulprekeningen van de rekening Kapitaal. D.w.z. mutaties in de loop van het jaar (door privé opnamen en - stortingen) worden niet geboekt op de rekening Kapitaal maar op de respectievelijke hulprekeningen.

 

Aan het einde van het boekjaar gaan de saldi van deze hulprekeningen over naar de rekening Kapitaal evenals daarop de winst cq. het verlies wordt geboekt. Daarmee krijgt de rekening kapitaal zijn eindstand voor het lopende boekjaar en derhalve tevens de beginstand voor het komende boekjaar; de hulprekeningen zijn daarna leeg.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.