• 0

Gevraagd om BV over te nemen

Ik ben sinds 1 februari jl gestart als zelfstandige (eenpitter). Mijn oorpspronkelijke idee was om "gewoon" te gaan interimmen. Paar maanden hier, paar maanden daar tegen een uurtarief X. Makkelijk, overzichtelijk en goed verdienen. Daar staat tegenover dat het in deze tijden lastig of zelfs onmogelijk is om goede opdrachten te vinden, laat staan hoge uurtarieven te vragen. Bovendien loop je een "in between opdrachten-risico", waarbij je zonder inkomsten komt te zitten.

 

Daarom heb ik de afgelopen 5 maanden vooral gezocht naar strategische partnerships. Op dit moment is het zo dat ik met een aantal partijen nauw samenwerk waarbij ik meerdere kleinere klussen doe naast elkaar. Zeg maar consultant. Ook dit is natuurlijk onzeker, maar hier staat wel een hoger uurtarief tegenover. Nu mijn "probleem".

 

Door een van deze partners ben ik gevraagd of ik zijn goedlopende BV met een redelijk omvangrijke klantenportefeuille en dito omzet, wil overnemen of in elk geval wil gaan leiden. Hij is zelf gevraagd als managing director voor een groot bedrijf voor in elk geval 1 jaar (als werknemer dus), maar hij wil z'n eigen bedrijf niet zonder meer opgeven. Hij zoekt dus iemand die het bedrijf kan laten draaien (uitvoerend en managerial) en kan laten groeien. Hierbij is het in principe de bedoeling dat ik mede-eigenaar wordt met 50% van de aandelen (er zijn 2 DGA's). Betekent wel dat hij in principe moet worden uitgekocht, maar dat kan eventueel ook pas over enkele jaren. Op korte termijn schat ik in dat interimmen financieel gezien meer oplevert, maar dat je daarbij altijd aan een plafond zit. De hamvraag is natuurlijk nog altijd: wat wil je bereiken met je werk en wat vind je leuk om te doen? Ik veronderstel dat dit een vraag is die zo'n beetje alle interimmers tegenkomen, maar die toch lastig is te beantwoorden.

 

Echte details zijn nog niet bekend, maar ik ben benieuwd naar wat jullie zouden doen, maar vooral ook naar zaken en elementen waar ik goed op moet letten mocht ik het gaan doen. Alle tips, trucs en aandachtspunten zijn welkom.

drs. Jeroen Tuijp Actuaris AG

www.edmondhalley.nl : actuariële diensten en pensioenadvies voor bedrijven

www.edmondhalley.nl : pensioenmanagement, pensioenopleidingen en risicomanagement voor bedrijven en pensioenfondsen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jeroen,

 

Bedankt voor je vraag!

 

Evenals vorige week is ook hier is weer sprake van een management buy-in, dit keer voor de helft. Eigenlijk is dit een variant van een BIMBO, Buy In Management Buy Out.

 

Belangrijk is dat je een scheiding aanbrengt tussen het aandelenbelang en het management. Lees even deze discussie van vorige week.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.