• 0

Geen BV maar BVBA

Ik sta op het punt om te participeren in een nieuwe onderneming als minderheidsaandeelhouder (15%) binnen een bestaande BV.

Nu is het voorstel om dit vanuit een eigen werk BVBA te doen aangezien ik voor 50% mijn werkzaamheden in belgie zal verrichten. Dat betekent uitschrijven in NL gemeente en inschrijven in BE gemeente (postadres?). Ik woon dus in NL.

 

Voor zover ik heb kunnen nagaan kan dit in NL niet aangezien er een arbeidsrelatie is en ik mijn eigen ontslag niet kan tegenhouden. Maar is dit ook zo volgens de BE fiscale regels of kan het daar wel...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ben je van plan? Uitschrijven in Nederland (als inwoner?) is alleen aan de orde bij emigratie, dus als je in Belgie gaat wonen. Niet als je eigenaar wordt van een BVBA.

 

Het onderscheid BV/BVBA stelt overigens niet zoveel voor. Een BV kan in België zijn gevestigd en een BVBA in Nederland. Dat, en waar je de werkzaamheden verricht, is vanuit fiscaal oogpunt belangrijker dan naar welk recht de vennootschap is opgericht.

 

Het is wel belangrijk om de fiscale gevolgen zowel in Nederland als in Belgie in kaart te (laten) brengen. Anders kun je nog wel eens voor verrassingen komen te staan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Uitschrijven in NL, een postadres in België en in Nederland blijven wonen? Dat lijkt mij een typisch gevalletje

Guus Hiddink.

 

 

DEN BOSCH - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag voor de rechtbank in Den Bosch wegens belastingfraude een celstraf van tien maanden geëist tegen oud-PSV-trainer Guus Hiddink. Justitie stelt dat Hiddink de belasting voor bijna 1,4 miljoen euro heeft ontdoken omdat hij in 2002 en 2003 weliswaar in België stond ingeschreven maar daar niet echt woonde.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.