• 0

Uit een BV stappen terwijl je 17/35 aandelen bezit

De volgende situatie is er.

 

Een bedrijf is opgericht door Klaas. Het bedrijf heeft 35 aandelen.

Klaas bezit 17 aandelen.

Piet komt erbij en koopt 17 aandelen.

Kees koopt 1 aandeel.

 

Piet zit in de WAO en wil uit de BV stappen, maar nog Kees nog Klaas willen zijn aandelen terugkopen.

 

Het KVK adres is op Piet zijn adres.

 

 

Wat kan Piet in deze situatie doen, is het bovenstaande rechtsgeldig volgens de algemene regels van een BV?

Als een persoon niet in staat is om door te gaan met de BV moet deze er toch uit kunnen stappen, als de andere 2 persé door willen. Failit verklaren is dus niet mogelijk aangezien de andere 2 aandeelhouders dit niet willen.

 

Graag jullie reactie.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Staat Piet nog wel op de loonlijst? Ik dacht uit mijn hoofd dat je pas een WAO(WIA)-uitkering krijgt als je uit dienst bent, na (in beginsel) 2 jaar ziektewet, in welke periode je wel in dienst bent.

 

Welke kosten van belastingen e.d. doel je op? Met 48,5% van de aandelen heeft Piet een AB, zodat de werkelijke opbrengsten in Box 2 belast zijn - zijn er geen opbrengsten, dan ook geen belasting.

 

Piet kan zijn aandelen verkopen aan de hoogste bieder. Die zal er op dit moment misschien niet zoveel voor willen betalen. Het enige risico dat Piet in beginsel loopt, is dat hij straks dat kleine beetje wat hij nu zou kunnen krijgen er ook niet meer voor krijgt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat in deze tijden redelijk normaal is dat niemand happig is om aandelen over te kopen van kleine bedrijven.

Het bedrijf bestaat uit circa 5 werknemers inclusief de directeur.

 

Dus kortom als je de aandelen aan 3e niet kan verkopen, kan er dan worden verplicht om de directeur de aandelen terug te laten kopen?Of gaat deze vlieger niet op en zit je dan met de gebakken peren te kijken?

Link naar reactie
  • 0
Dus kortom als je de aandelen aan 3e niet kan verkopen, kan er dan worden verplicht om de directeur de aandelen terug te laten kopen?

Nee, de bestaande aandeelhouders hebben (door de aanbodverplichting) het eerste recht van koop, maar geen plicht (tenzij uitdrukkelijk iets anders is overeengekomen in bijv. aandeelhoudersovereenkomst, wat te doen bij langdurige arbeidsongeschiktheid)

 

Of gaat deze vlieger niet op en zit je dan met de gebakken peren te kijken?

Waarom gebakken peren? De aandelen van een gezond bedrijf behouden toch hun waarde en genereren divideninkomsten?

 

Vraag op de man af: willen de bestaande aandeelhouders niet kopen tegen iedere prijs, of vinden ze jouw vraagprijs te duur? Of kunnen ze niet ineens betalen (financiering is lastig heden ten dage) en is een afbetalingsregeling voor jou onbespreekbaar? En die (2-3) overige personeelsleden willen die ook niet participeren?

 

Reden waarom ik dit vraag is om dat ik als zittende aandeelhouder graag voor een redelijke prijs de resterende aandelen zou wilen overkopen, desnoods via een afbetalingsregeling. Alles beter dan een een sleepanker van een niet-actieve aandeelhouder of - nog erger - een concurrent of derde als aandeelhouder. Kortom: ik vermoed dat er hier toch nog iets anders moet spelen??? Want eerlijk gezegd snap ik niet dat je zelf uberhaupt de optie van faillissement hebt overwogen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Sta/stond je zelf op de loonlijst en ga je daar vanaf (vergoeding/beter resultaat)? WAO status doet dit eerste veronderstellen, tweede is lastig. Zit er onroerend goed in de BV of wordt dit gehuurd/verhuurd?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Of gaat deze vlieger niet op en zit je dan met de gebakken peren te kijken?

Waarom gebakken peren? De aandelen van een gezond bedrijf behouden toch hun waarde en genereren divideninkomsten?

 

Vraag op de man af: willen de bestaande aandeelhouders niet kopen tegen iedere prijs, of vinden ze jouw vraagprijs te duur? Of kunnen ze niet ineens betalen (financiering is lastig heden ten dage) en is een afbetalingsregeling voor jou onbespreekbaar? En die (2-3) overige personeelsleden willen die ook niet participeren?

 

Kortom: ik vermoed dat er hier toch nog iets anders moet spelen??? Want eerlijk gezegd snap ik niet dat je zelf uberhaupt de optie van faillissement hebt overwogen.

 

 

Het is een peroonslijke kwestie van het elkaar moeilijk maken.

Als je de aandelen hebt zit je nog steeds met kosten van de belasting e.d. deze lopen ook omhoog.

 

Piet wil in deze situatie gewoon weg van het bedrijf, het bedrijf staat niet in de min maar met de economische resessie en de mindere tijden is het wel een kans dat het moeilijk is om overeind te blijven. Om dit te voorkomen wil Piet weg.

 

Piet staat wel op de loonlijst (aandeelhouder denk ik?) maar valt wel onder de WAO en werkt dus nie meer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.