• 0

investeren / afschrijven

Beste,

 

Het is voor mij heel lang geleden dat ik economie les kreeg. Nu ben ik bezig met een ondernemingsplaan en ben ik erg in de war over waar en wanneer ik mijn investering en afschrijving weg zet.

 

Ik moet 45000 investeren in apparatuur. Dat moet ik ergens opschrijven. Dat geef ik in een keer uit ook. Maar er is ook zoiets als afschrijving. En dat zegt dat ik elk jaar (behalve 2009,2010) 20% mag afschrijven.

 

Ik heb het gevoel dat deze twee (investering, afschrijving) niet in dezelfde berekening terecht komen. Zou iemand mij beknopt uit kunnen leggen wat waar vermeld moet worden?

 

Bij voorbaat dank,

 

Vincent.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Investeren is iets aanschaffen dat je langere tijd gaat gebruiken. De fiscus stelt dat je max 20% per jaar van die investeringskosten ten laste van de winst mag brengen.

 

Voorbeeld:

 

Investering: 100.000 EUR

Per jaar afschrijven (in mindering brengen op de winst) 20.000, dus in 5 jaar heb je de kosten uitgesmeerd.

 

Er zitten nog meer voorwaarden aan, zie hier.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi, bedankt boor jullie reacties.

 

Het plan is voor mijzelf. Waar het voor is houd ik liever voor me :-)

 

Wat afschrijving is weet ik wel en ook van de wettelijke hoeveelheden etc.

 

Waar ik tegen aan loop is dit: Ik maak een begroting (zijn daar verschillende soorten in?) en neem daarin op de kosten (opstart kosten, salarissen en vaste lasten - er zijn er vast nog meer). Die opstartkosten zijn bijna geheel voor apparatuur met een totaal van 45000. Maar ergens las ik dat die opstart kosten moeten worden afgeschreven. Maar een post 'opstart kosten' en daarbij een post 'afschrijving' lijkt mij dubbelop? Dus vraag ik me nu af hoe daar mee om te gaan. Horen zij thuis in verschillende soorten begrotingen soms?

 

Met vriendelijke groet,

 

Vincent.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.