• 0

Strategische kwestie import kindermeubels!! - Graag hulp

Beste lezer,

 

Al geruime tijd ben ik bezig om, samen met een vriend, een bedrijfje te starten. De bedoeling is om als groothandel kindermeubels te gaan leveren aan retailers en kinderdagverblijven. Voor een kleine selectie uit het gehele assortiment zie foto hieronder.

 

Echter, de voorbereidingen verlopen al geruime tijd erg stroef. Hoofdzakelijk vanwege tijdgebrek om goed marktonderzoek te doen, een gebrek aan financiele middelen, en stroef verlopende communicatie met de Chinese leverancier. Nu bedachten wij ons vorige week om het eens over een andere boeg te gooien. We hebben daarom een klant van onze Chinese leverancier gebeld. Dit is een Amerikaans bedrijf dat van verschillende Chinese bedrijven meerdere containers per week importeert. Nadat we enkele keren werden doorverbonden kregen we de directeur van het Amerikaanse bedrijf aan de lijn. We hebben hem de situatie eerlijk uitgelegd, en gevraagd of hij interesse heeft om eens te praten over vertegenwoordiging van zijn bedrijf in Nederland / Europa door ons. Zijn eerste vraag was natuurlijk 'Hoe kom je bij mijn bedrijf terecht'. Waarop ons antwoord was 'Via zijn leverancier in China'. Tot onze verbazing en genoegen was zijn reactie vervolgens dat hij en zijn management team al een tijdje zaten te denken aan uitbreiding buiten de US. Hij vroeg me daarom of ik hem een voorstel wilde sturen.

 

De vragen waar wij nu mee zitten zijn:

 

[*] Welke mogelijkheden zijn er mbt het samenwerkingsverband. We weten ongeveer wat een agentschap is, maar is dat de meest ideale vorm?;

[*] Wat zouden jullie op papier zetten zodat deze Amerikaanse partij maximaal geprikkeld wordt? We willen uiteraad graag uitgenodigd worden om ons zelf persoonlijk voor te stellen, onze visie en toe te lichten wat wij weten over de markt in Nederland / Belgie/ Duitsland.

 

Wij weten ook dat we t.o.v. dit bedrijf niet erg veel kunnen eisen, maar we willen het wel zo strategisch mogelijk aanpakken. Uiteraard willen we ook voorkomen dat ze gaan praten met een andere partij.

 

Alvast bedankt,

 

Groeten,

 

Rogier

 

ps.

Uiteraard laten we het document controleren op perfect Engels.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 2

Hi Rogier,

 

Ik heb zelf een tijdje in ZO Azie gezeten en een sales netwerk gerund voor producten die we importeerden uit o.a. EU en Oceanie.

 

In principe zijn er met dergelijke relaties drie onderhandelingspunten, betaling, prijs en exclusiviteit.

 

Betaling:

Het gunstigst voor jullie zou zijn; leveringen op consignment. Producten blijven eigendom van leverancier totdat jullie het verkocht hebben. Jullie betalen pas na dat je het verkocht hebt. Dus minimaal risico en werkkapitaal voor jullie.

Hiermee gaat de leverancier waarschijnlijk niet akkoord. Dan moet je een betalingstermijn afspreken. Hoe langer die is hoe beter voor jullie, maar sommigen zullen eisen dat er vooraf betaald wordt of at sight. Hier bestaan verschillende instrumenten voor zoals de Letter of Credit. Check KvK.

Hoe groter de periode tussen betaling en verkoop otw cash out en cash in, des te ongunstiger voor jullie. Dit moet gefinancierd worden (werkkapitaal). Het kan dus soms gunstiger zijn om een hogere prijs te accepteren met betere betalingscondities. Voor een start up is cash flow vaak kritieker dan the profit & loss.

 

Prijs:

Dit is uiteraard erg belangrijk voor jullie marge. Denk aan ook aan kosten voor transport, clearing, forwarding, taxes en duties ed. In de transport wereld bestaan standaardtermen voor verschillende afspraken over de transportkosten verdeling tussen koper en leverancier. Bijvoorbeeld CIF (Cost Insurance & Freight) etc. check Kvk.

 

Exclusiviteit:

Worden jullie de exclusieve importeur van dit merk in EU? Of gaan jullie je eigen merk voeren?

Denk ook aan de toekomst. In het begin zijn er veel kosten gemoeid met het introduceren van een merk, en de ontwikkeling van de markt en de afzetkanalen. Pas op dat jullie niet degenen zijn die de markt ontwikkelen (met de bijbehorende kosten) en dat de leverancier dan zelf een filiaal opent of andere importeurs aanneemt.

 

Onderhandelen zal een geven en nemen worden op deze drie punten. Jullie positie kan versterkt worden door kennis van de markt of beter nog bestaande afzetkanalen, contracten met potentiele afnemers etc., naamsbekendheid v.e. lokaal merk (geregistreerd), kennis van NL import condities etc.

 

Het is voor mij onduidelijk wie de meubels ontworpen heeft. De amerikaanse partij, de chinese of jullie?. Indien het de chinese is, zie ik niet waarom jullie via de Amerikaanse partij willen gaan. Onderschat de extra kosten niet om de Amerikanen er tussen te houden (overhead, marge etc).

 

Succes,

 

Steven

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Steven voor je antwoord.

 

Het design is van de Chinezen. De Amerikaan plak er alleen zijn logo op.

 

Het probleem wat we met de Chinees hebben, is dat hij terug krabbelt. Ofwel, hij is erg terughoudend om zijn eerste 20ft container te leveren. En die hadden we dus wel besteld... Onze verwachting is dus omdat de Chinees te horen heeft gekregen dat de Amerikaan naar de EU wil komen. Logisch in dat geval dat hij terghoudend is geworden.

 

Ik vraag me af welke alternatieven de Amerikanen hebben? Wat zou voor hun ideaal zijn?

 

Daarnaast overwegen we zelfs om in loondienst te gaan bij ze, en op basis van omzet/winst een bonusregeling te treffen. Maar dan komt onze vurige wens om zelfstandig ondernemer te zijn weer in het gedrang.

 

Zelf importeren is uiteraad ook een optie. Maar het brengt ons echt veel stress (gezin, geld, risico). Het probleem is vaak niet de eerste container, maar als het meer dan dat wordt. ZOals je zei, de cash flow.

 

Ik ben bij de bank geweest, maar die lenen niets. Internationale handel is ze te risicovol.

 

Groet, Rogier

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Rogier,

 

Tja, het blijft vaak gissen om achter de ware beweegredenen te komen. De openheid en directheid van de Nederlandse bedrijfscultuur is erg uniek in de wereld.

 

Als ik het zo hoor zou ik je adviseren om te overwegen een franchise constructie aan te gaan met de Amerikanen. Dan heb je wel veel zelfstandigheid maar een beperkter risico dan volledig zelfstandig ondernemen. Bovendien is dan een consignment constructie veel waarschijnlijker en heb je dus een zeer beperkte investering nodig. Waarschijnlijk kun je ook support (financieel en inhoudelijk) krijgen van ze op marketing gebied.

 

Bovendien hoef je ondernemen niet van de baan te schuiven, maar kun je het zien als een stap dichterbij. Als jullie een paar jaar ervaring als franchise houder hebben, de markt kennen, klantrelaties hebben is de stap naar zelfstandig ondernemen een stuk kleiner geworden. Voor jullie zelf, maar ook investeerders zullen dit zo zien en dan zal financiering een stuk makkelijker worden, zeker als het grotendeels voor werkkapitaal is. Banken zijn sowieso niet de aangewezen partij voor start up kapitaal. Je kunt het beter op zoek gaan naar een informal investor.

 

 

groet Steven

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Steven voor je antwoord.

 

Het design is van de Chinezen. De Amerikaan plak er alleen zijn logo op.

 

Het probleem wat we met de Chinees hebben, is dat hij terug krabbelt. Ofwel, hij is erg terughoudend om zijn eerste 20ft container te leveren. En die hadden we dus wel besteld... Onze verwachting is dus omdat de Chinees te horen heeft gekregen dat de Amerikaan naar de EU wil komen. Logisch in dat geval dat hij terghoudend is geworden.

 

Ik vraag me af welke alternatieven de Amerikanen hebben? Wat zou voor hun ideaal zijn?

 

Daarnaast overwegen we zelfs om in loondienst te gaan bij ze, en op basis van omzet/winst een bonusregeling te treffen. Maar dan komt onze vurige wens om zelfstandig ondernemer te zijn weer in het gedrang.

 

Zelf importeren is uiteraad ook een optie. Maar het brengt ons echt veel stress (gezin, geld, risico). Het probleem is vaak niet de eerste container, maar als het meer dan dat wordt. ZOals je zei, de cash flow.

 

Ik ben bij de bank geweest, maar die lenen niets. Internationale handel is ze te risicovol.

 

Groet, Rogier

 

 

 

Als de plannen serieus zijn kun je overwegen naar China te vliegen en dit direkt met de fabriek te bespreken. Er zijn overigens 1001 fabrieken die zo deze produkten na kunnen maken, gewoon een sample opsturen als je een goede partner gevonden hebt en die zijn er in deze tak genoeg.

 

Het zal best zo zijn dat een container eea aan investering kost, maar zal toch meevallen gezien het om hout gaat. Een 2e optie is misschien te beginnen met een proeforder van 100-200 stuks elk en herhalen indien succesvol.

 

Als je je zorgen maakt over het transport traject kan ik U aanbevelen met Schenker kontakt op te nemen, die verzorgen het transport van de fabriek tot aan Uw deur en helpen uitstekend met de douane etc. Mijn (Chinese) zwager werkt hier en kan altijd vrijblijvend helpen met informatie. PM voor email indien gewenst.

Link naar reactie
  • 0

Mijn partner is Chinees, en woont in Qingdao. Hij werkt momenteel als salesmanager bij een freight forwarder. Hij heeft dus naast kennis van zaken ook een groot netwerk.

 

Desalniettemin blijven de vragen waar we mee zitten zoals gesteld in mijn eerste post....

 

Agentschap? of in loondienst, en ieder 5 - 10% van de aandelen? Of andere mogelijkheden? Wat zou een strategische move zijn? Doel is natuurlijk om er zelf zoveel mogelijk uit te halen, maar om ze niet zodanig af te schrikken door ons voorstel dat ze verder gaan zoek..

 

gr

Link naar reactie
  • 0

Beste Rogier,

[Mod-edit] etc.

Groet

Haris

 

Mooi en duidelijk topic met echte goede antwoorden maar dit is volgens mij gewoon spam? Als je iemand wilt benaderen kan je dat toch ook via een PM doen

 

 

[edit: moest ff je bericht aanpassen. Moet je maar geen spam gaan quoten....: ) ]

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.