• 0

Probleem met Rabo Flexkrediet

Beste HL-ers,

 

Voor mijn bedrijf heb ik een flexkrediet bij de Rabobank. Dit houdt in dat ik een bepaald bedrag rood kan staan, gebaseerd op de cashflow (ca. 50% van de maandomzet). Eens in de drie kalendermaanden moet je een positief saldo hebben.

 

Mijn cashflow is in de zomermaanden wat minder, daarom heb ik ervoor gezorgd dat ik in mei nog een positief saldo had, zodat ik weer even vooruit kon. Dan zou ik tot 31 augustus rood kunnen staan. Van dat moment in mei dat ik in de plus stond heb ik een screenshot gemaakt.

 

De Rabobank heeft mij nu echter per brief en per telefoon laten weten dat ik volgens hun systeem al 6 maanden onafgebroken rood sta. Ik moet vóór 31 juli weer een positief saldo vertonen, anders wordt mijn krediet per direct opeisbaar en moet ik dus 'aanzuiveren' terwijl ik geen uitgaven meer mag doen.

 

Na een heleboel gebel, gepraat en doorverbinden blijkt dat ook zij kunnen zien dat ik onlangs een positief saldo had, echter dit positieve saldo blijkt er korter dan 24 uur geweest te zijn. En volgens de Rabobank is het een voorwaarde dat je eens in de drie maanden 24 uur lang een positief saldo moet hebben. Die voorwaarde is mij bij het aangaan van het krediet niet meegedeeld, en staat ook niet in de algemene voorwaarden. Op mijn verweer dat het niet in de algemene voorwaarden staat was het verweer van de Rabobank: "Ja, dat staat er inderdaad niet in, maar zo werkt het systeem gewoon." Enige rekkelijkheid om het ontstane probleem op te lossen is er bij de Rabobank niet.

 

Vóór 31 juli een positief saldo hebben gaat hopelijk nog wel lukken, met hulp van familie (Agaath-lening met een looptijd van een paar dagen). Al verdient dat geen schoonheidsprijs en is het nooit leuk om een beroep te moeten doen op je familie.

 

 

1. Als de Agaath-lening niet lukt, hoe zou ik het dan voor de 31e kunnen oplossen? Suggesties?

2. Mag dit? Aanvullende voorwaarden stellen bovenop de algemene voorwaarden?

3. Wat zijn de aan te raden stappen in meningsverschillen met de bank? De klachtenprocedure van de bank zelf? AFM? DNB?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

...

En volgens de Rabobank is het een voorwaarde dat je eens in de drie maanden 24 uur lang een positief saldo moet hebben. Die voorwaarde is mij bij het aangaan van het krediet niet meegedeeld, en staat ook niet in de algemene voorwaarden. Op mijn verweer dat het niet in de algemene voorwaarden staat was het verweer van de Rabobank: "Ja, dat staat er inderdaad niet in, maar zo werkt het systeem gewoon." Enige rekkelijkheid om het ontstane probleem op te lossen is er bij de Rabobank niet.

...

 

 

Altijd eerst de interne klachtenprocedure. Ik vermoed dat dat ook ergens in de algemene voorwaarden staat? Hopelijk heb je de gedane uitspraken ook bevestigd gekregen (email of zo)?

 

Los van de feitelijke zaken ook altijd toevoegen dat je de klantbehandeling ook onder de maat vindt (als je dat ook vindt, natuurlijk).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

...

En volgens de Rabobank is het een voorwaarde dat je eens in de drie maanden 24 uur lang een positief saldo moet hebben. Die voorwaarde is mij bij het aangaan van het krediet niet meegedeeld, en staat ook niet in de algemene voorwaarden. Op mijn verweer dat het niet in de algemene voorwaarden staat was het verweer van de Rabobank: "Ja, dat staat er inderdaad niet in, maar zo werkt het systeem gewoon." Enige rekkelijkheid om het ontstane probleem op te lossen is er bij de Rabobank niet.

...

 

 

 

Altijd eerst de interne klachtenprocedure. Ik vermoed dat dat ook ergens in de algemene voorwaarden staat? Hopelijk heb je de gedane uitspraken ook bevestigd gekregen (email of zo)?

 

Los van de feitelijke zaken ook altijd toevoegen dat je de klantbehandeling ook onder de maat vindt (als je dat ook vindt, natuurlijk).

 

Heb helaas nog geen van die uitspraken op papier of mail. Volgende week heb ik een persoonlijk gesprek met de betreffende adviseur (die van "dat staat er inderdaad niet in, maar zo werkt het systeem gewoon"), dan zal ik om een schriftelijke bevestiging van hun standpunt vragen.

 

M.b.t. de klachtenprocedure; daar zeggen de algemene voorwaarden niks over, maar ook De Nederlandse Bank raadt aan te beginnen met de interne klachtenprocedure.

Link naar reactie
  • 1

2700 euro is goed te overzien. Heb je geen onderpand voor iemand die je zakelijk kent? Vraag je aan hem of haar om het over te maken voor een dag of twee met je autopapieren als onderpand ?

 

Om hiervoor nou een doorlopend krediet af te sluiten bij onze vrienden van dsb oid. vind ik weer wat overdreven + je zit vast aan allerlei verzekeringen denk ik... Goedkoopste is om even via via te regelen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

Na een heleboel gebel, gepraat en doorverbinden blijkt dat ook zij kunnen zien dat ik onlangs een positief saldo had, echter dit positieve saldo blijkt er korter dan 24 uur geweest te zijn.

 

Bij dit soort "krediettypes" is het meestal zo dat de rekening eens in de zoveel tijd een creditsaldo moet aangeven. Let op het woord creditsaldo !

 

Als je een debetstand hebt van X en je boekt een bedrag groter dan X op de rekening , dan heb je op dat moment in principe een creditsaldo. Als je verder geen boekingen meer doet ontvang je de dag erop een afschrift met een creditsaldo, echter Indien je tegelijkertijd weer bedragen boekt tenlaste van die rekening dan zal het uiteindelijk rekeningafschrift van die dag geen creditsaldo aangeven. Met gevolg, dat "het systeem" constateert dat je niet aan de voorwaarden (een creditsaldo) hebt voldaan. En systemen zijn zo star, als het moment waarmee aan knoppen wordt of is gedraaid.

 

Ik neem aan dat dit de feitelijke situatie is waarmee je nu geconfronteerd bent geworden.

 

In dat geval het gesprek met die adviseur aangaan, in een klein spreadsheetje aangeven wat (van minuut tot minuut) de feitelijk situatie is geweest ( er is op een bepaald moment een creditsaldo geweest, maar het afschrijft laat dat niet zien). Hem begrip vragen voor de ontstane situatie, dat het geen onwil is geweest, maar dat je nu wel weet hoe e.e.a. werkt en dat het niet meer zal gebeuren.

 

Waar je trouwens nog even op moet letten, of er nog een voorwaarde is, die bepaalt dat per een bepaalde periode een bedrag van minimaal x in de rekening gestort moet zijn/worden. ( wordt ook nog al eens bedongen).

 

Beter op deze wijze opgelost dan allerlei kunstgrepen gaan uithalen.

 

succes.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Beste 1889,

 

ik zou dat gesprek met de adviseur liever vandaag dan morgen aangaan, dan heb je tenminste nog twee weken voor een degelijke oplossing. Met diezelfde boodschap zou ik op een snelle afspraak aandringen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het telefonisch gesprek vandaag, met de adviseur die ik volgende week persoonlijk sprak, ging ongeveer zo;

 

"Kan ik een afspraak maken met een adviseur, om het hierover te hebben?"

"Ik ben zelf adviseur, dus dat maakt niet uit"

"Toch wil ik graag langskomen op jullie kantoor voor een persoonlijke afspraak"

"Dat kan deze week niet meer, volgende week is er nog een gaatje. Die afspraak heeft u dan met mij"

 

Om maar even het niveau van de klantenservice te duiden. Een snellere afspraak zit er niet in. Ik ga in dat gesprek nog even de feiten op een rij zetten en om begrip vragen, zoals Marco suggereert. Ik verwacht er alleen niet veel van....

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht er alleen niet veel van....

 

Afspraak is gemaakt, zorg er in iedergeval voor dat je dat gesprek met een "positieve houding" ingaat, anders wordt het vanaf het begin al moeilijk. Maak hem deelgenoot van jouw probleem, zonder het er al te dik bovenop te leggen.

Bankmensen zijn ook maar mensen, probleem is dat alleen zij aan de knoppen kunnen en mogen zitten :)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste HL-ers,

 

Voor mijn bedrijf heb ik een flexkrediet bij de Rabobank. Dit houdt in dat ik een bepaald bedrag rood kan staan, gebaseerd op de cashflow (ca. 50% van de maandomzet). Eens in de drie kalendermaanden moet je een positief saldo hebben.

 

Mijn cashflow is in de zomermaanden wat minder, daarom heb ik ervoor gezorgd dat ik in mei nog een positief saldo had, zodat ik weer even vooruit kon. Dan zou ik tot 31 augustus rood kunnen staan. Van dat moment in mei dat ik in de plus stond heb ik een screenshot gemaakt.

Wat staat er precies in de voorwaarden? Je zegt 'van dat moment', maar je weet dat het saldo zoals je dat ziet op je scherm niet het daadwerkelijke saldo hoeft te zijn (valutering en al dat soort ellende) ?

Link naar reactie
  • 0

Wat staat er precies in de voorwaarden? Je zegt 'van dat moment', maar je weet dat het saldo zoals je dat ziet op je scherm niet het daadwerkelijke saldo hoeft te zijn (valutering en al dat soort ellende) ?

 

Valutadatum, transactiedatum, aan dat soort ellende had ik inderdaad nog niet gedacht! Maar Rabobank en ik zijn het hoe dan ook eens dat ik een positief saldo had voor een paar uur, dus dat is het probleem niet. Het verschil van opvatting zit 'm erin dat zij vinden dat ik aan die 24-uurs voorwaarde moet voldoen. Mijn standpunt is dat ik daar contractueel niet toe verplicht ben.

 

Het zou wel goed kunnen dat, als ik eenmaal maanden verder ben in de klachtenprocedure, ze dit valutering-verhaal opvoeren als reden voor de eis dat je 24 uur lang in de plus staat. Maar zover hoeft het hopelijk niet te komen, ik ga eerst eens doen wat Marco zegt. :)

 

En in reactie op Tjello; mijn cashflow is in de zomermaanden zo laag dat dit geen optie is. Maar bedankt voor de tip.

Link naar reactie
  • 0

2700 euro is goed te overzien. Heb je geen onderpand voor iemand die je zakelijk kent? Vraag je aan hem of haar om het over te maken voor een dag of twee met je autopapieren als onderpand ?

 

Om hiervoor nou een doorlopend krediet af te sluiten bij onze vrienden van dsb oid. vind ik weer wat overdreven + je zit vast aan allerlei verzekeringen denk ik... Goedkoopste is om even via via te regelen.

 

Dat is helaas onzin. ik heb zelf bij de DSB gewerkt én geleend. Ze proberen je wel verzekeringen aan te smeren, maar als je die gewoon weigert dan heb je een goedkoop krediet zonder verzekeringen.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.