• 0

IB aangifte

Ok ik heb de handschoen opgepakt en ben begonnen met het zelf invullen van mijn aangifte IB 2008 (ik heb uitstel voor de duidelijkheid). Het gaat eigenlijk maar om uitgaven en inkomsten van de laatste maand van 2008 want toen ben ik begonnen met mijn eenmanszaak. Nu 1 dag verder met het bestuderen van belastingdienst.nl en de zogenaamde 'toelichting' bij het elektronische aangifte formulier begin ik al aardig wanhopig te raken.

 

Tot nu toe heb ik alleen een excel-administratie bijgehouden van alle uitgaven en inkomsten en de BTW. Ik begin nu geloof ik een beetje te begrijpen waarom mensen een boekhoudprogramma gebruiken. Maar goed, om een beetje gevoel te krijgen voor het het IB formulier vraag ik me af in welke rubrieken ik de volgende uitgaven kwijt zou moeten.

 

1) Telefoonkosten en kosten voor hosting van de website: overige bedrijfskosten - andere kosten?

2) Mobiele telefoon: materiele vaste activa - inventaris?

3) Tweede hands zaagmachine: materiele vaste activa - inventaris?

4) Huur van een schuur voor het geven van cursussen en opslag materiaal: overige bedrijfskosten - huisvesting?

5) Straatwerk rondom de gehuurde schuur dat ik heb uitbesteed .. 'uitbesteed werk' of 'materiele vaste activa - bedrijfsterrein' ? let wel de schuur en het terrein is niet mijn eigendom.

6) Kosten E-rijbewijs: overige immateriele vaste activa?

7) Divers klein gereedschap tbv de cursussen: overige materiele vaste activa?

8) Divers los materiaal voor het opknappen van de gehuurde schuur: ik zou het echt niet weten.

 

Alvast heel erg bedankt voor de input.

 

Rick

 

PS: als er een goed boekje bestaat over alle ins en outs dan hou ik me aanbevolen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi Rere,

 

In eerste instantie vraag ik me af wat deze vragen met je ib aangifte te maken hebben?

als je die wil doen, dan moet je toch al weten hoeveel winst/verlies je vorig jaar hebt gemaakt!

 

mijn antwoorden zijn:

1. gewoon boeken op een grootboekrekening telefoonkosten en automatiseringskosten.

2. iets kan pas als activum op de balans geboekt worden als het een investering van tenminste 450 euro betreft. Anders zijn het gewoon kosten. Telefoons zijn over het algemeen niet zo duur, dus gewoon telefoonkosten (Zelfde grootboekrekening als in vraag 1)

3. 450 euro of duurder? dan is het vaste activa en valt het onder je inventaris

4. huisvesting/huurkosten, hiervoor dien je een grootboekrekening te hebben

5. onder de 450 betekent.......

dit zou wel eens meer dan 450 euro kunnen zijn geweest. Maar aangezien dit geen bezitting is die je zou kunnen verkopen, lijkt het me niet meer dan logisch om deze kosten direct als kosten te nemen/boeken.

6. ik weet niet precies wat dit is, dus kan ik er geen uitsluitsel over geven (ook hier geld weer dat alles onder de 450 euro niet geactiveerd mag worden)

7. dit klinkt als minder dan 450 euro, dus ........

 

Je ziet dat het vooral belangrijk is om te kijken of iets geactiveerd mag worden op de balans (minimaal 450 euro).

Ander probleem dat je hebt (en ik ook) is dat je geen boekhoudprogramma gebruikt met een standaard grootboekrekeningschema. Iedereen die dat wel doet kan in dit rekeningschema kijken en een keuze maken (of indien gewenst een nieuwe grootboekrekening aanmaken).

Link naar reactie
  • 0

Beste avelache,

 

Bedankt voor de reactie. Mmmh .. ik krijg nu helemaal het gevoel dat ik de clou aan het missen ben. Ik gebruik (tot nu toe) geen boekhoudprogramma maar heb alleen een lijst van al mijn uitgaven en inkomsten. Ik wil nu dus handmatig al mijn uitgaven en inkomsten mappen naar de rubrieken die in het software programma van de belastingdienst (tbv het maken van de aangifte IB) worden genoemd. Tegelijkertijd geef ik (tbv het nageslacht) in mijn spreadsheet aan, aan welke rubriek ik de uitgaven/inkomsten heb gekoppeld.

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

@ RERE

 

Als je niet binnenkort begint met een boekhoudprogramma om de administratie 2009 te gaan opzetten voorspel ik je dat je bij het invullen van de aangifte IB over dit jaar in behoorlijke problemen zult komen. Indien de werkzaamheden binnen de onderneming in dit boekjaar een behoorlijke aanvang zullen nemen is het voeren van een correcte boekhouding van het grootste belang om:

 

1. inzicht te krijgen en overzicht te houden betreffende de financiële positie van de onderneming

2. snel en efficiënt zaken zoals een aangifte IB te kunnen afwikkelen.

 

Uiteraard kan je ook de financiële mutaties in een spreadsheet bijhouden maar daar ben ik zelf geen voorstander van. In ieder geval zul je iets behoorlijks moeten opzetten.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me bij John aan dat je op 1 of andere manier een boekhouding dient te voeren.

 

Mijn vriendin is kort geleden een eigen bedrijf begonnen. Haar bedrijf zit nu in een opstartfase en zal nooit een heel complexe boekhouding krijgen. Omdat boekhoudprogramma's over het algemeen vrij prijzig zijn, gaan wij de boekhouding gewoon in Excel doen. Voordeel is dat ik zelf Bedrijfseconoom (HEAO) ben en ruim 1 jaar op een accountantskantoor (al weer 5 jaar geleden) heb gewerkt.

 

Elders in dit deel van het forum kan je 2 bestanden vinden voor een boekhouding in Excel. Het oudste bestand dat daar is te vinden heb ik gedownload en gebruikt. Ik heb eigenlijk alleen de lay out van het bestand gebruikt en vervolgens alle formules zelf herschreven. Op die manier weet ik precies hoe het bestand werkt (en er zaten wat bugs in).

Maar ook het andere bestand, waar de laatste tijd aardig wat over gesproken wordt, schijnt vrij goed te bewerken (is alleen met passwoord beveiligd tegen ....).

 

Ik zou zeggen neem daar zelf eens een kijkje!

(ps het software programma van de belastingdienst ken ik niet, kan dus niet beoordelen of dat geschikt is voor kleine/simpele eenmanszaken)

Link naar reactie
  • 0
Ok ik heb de handschoen opgepakt en ben begonnen met het zelf invullen van mijn aangifte IB 2008 (ik heb uitstel voor de duidelijkheid). Het gaat eigenlijk maar om uitgaven en inkomsten van de laatste maand van 2008 want toen ben ik begonnen met mijn eenmanszaak. Nu 1 dag verder met het bestuderen van belastingdienst.nl en de zogenaamde 'toelichting' bij het elektronische aangifte formulier begin ik al aardig wanhopig te raken.

 

Tot nu toe heb ik alleen een excel-administratie bijgehouden van alle uitgaven en inkomsten en de BTW. Ik begin nu geloof ik een beetje te begrijpen waarom mensen een boekhoudprogramma gebruiken. Maar goed, om een beetje gevoel te krijgen voor het het IB formulier vraag ik me af in welke rubrieken ik de volgende uitgaven kwijt zou moeten.

 

1) Telefoonkosten en kosten voor hosting van de website: overige bedrijfskosten - andere kosten?

2) Mobiele telefoon: materiele vaste activa - inventaris?

3) Tweede hands zaagmachine: materiele vaste activa - inventaris?

4) Huur van een schuur voor het geven van cursussen en opslag materiaal: overige bedrijfskosten - huisvesting?

5) Straatwerk rondom de gehuurde schuur dat ik heb uitbesteed .. 'uitbesteed werk' of 'materiele vaste activa - bedrijfsterrein' ? let wel de schuur en het terrein is niet mijn eigendom.

6) Kosten E-rijbewijs: overige immateriele vaste activa?

7) Divers klein gereedschap tbv de cursussen: overige materiele vaste activa?

Divers los materiaal voor het opknappen van de gehuurde schuur: ik zou het echt niet weten.

 

Alvast heel erg bedankt voor de input.

 

Rick

 

PS: als er een goed boekje bestaat over alle ins en outs dan hou ik me aanbevolen.

-/-

 

Je wilt volgens mij weten hoe de verschillende kosten aan de fiscus verantwoord worden.

M.i. komen daarvoor de volgende "rubrieken" in aanmerking:

1 en 2. Telefoons en abonnement. Indien < 450 onder overige kosten.

3. Zaagmachine indien < 450 onder directe kosten of overig.

Indien > 450 activeren en invullen onder activa en afschrijvingen

4. Huur schuur onder huisvestingskosten.

5. Straatwerk > 450 activeren en afschrijven.

6. Kosten Rijbewijs > 450 activeren als overig immaterieel actief en afschrijvingen

7. Ook dit is weer afhankelijk van het bedrag wat er aan besteed is. Of activeren of overige kosten.

 

Let Op !

 

Meerdere uitgaven onder € 450 die samen een geheel vormen kunnen toch geactiveerd worden.

Denk daarbij ook aan de investeringsaftrek.

 

Waarom maak je geen gebruik van een boekhoudkantoor ? Advies en ruggespraak lijkt mij niet overbodig.

 

Succes met de invulling

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rick,

 

Zo te zien heb je een lijstje met allerlei zakelijke kosten c.q. investeringen.

 

Als je een eenmanszaak hebt, kun je misschien eens kijken naar het Open Source programma TechyTax:

http://www.techytax.org

Voor dit programma is niet al te veel financiele kennis nodig.

Met wat passen en meten kun je je lijstje inlezen in het systeem en dan rolt er een IB overzicht uit.

 

Met vriendelijke groet,

Hans Beemsterboer

 

Link naar reactie
  • 0
Waarom maak je geen gebruik van een boekhoudkantoor ?

 

Ik kan deze vraag natuurlijk moeilijk voor Rere beantwoorden, maar ik vermoed dat het om dezelfde reden is als dat wij dat niet doen. Een administratiekantoor kost al snel 500 euro (Vaak meer) per jaar. Als je net begint en niet eens weet of het succesvol gaat zijn, dan is dit een behoorlijk bedrag. Ook voor part time ondernemers (Zoals wij) kan dit wel eens oplopen tot 25% van je jaarlijkse winst. Dat betekent dat het voor de financien bijna niet eens meer zinvol is om te ondernemen. Dus wat doe je dan, dan ga je het zelf doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Quote:

 

Ik kan deze vraag natuurlijk moeilijk voor Rere beantwoorden, maar ik vermoed dat het om dezelfde reden is als dat wij dat niet doen. Een administratiekantoor kost al snel 500 euro (Vaak meer) per jaar. Als je net begint en niet eens weet of het succesvol gaat zijn, dan is dit een behoorlijk bedrag. Ook voor part time ondernemers (Zoals wij) kan dit wel eens oplopen tot 25% van je jaarlijkse winst. Dat betekent dat het voor de financien bijna niet eens meer zinvol is om te ondernemen. Dus wat doe je dan, dan ga je het zelf doen.

 

Reactie:

 

Gezien de gestelde vraag ga ik er vanuit dat het een onderneming met potentie betreft.

 

Immers als het enkel een vorm van vrijetijdsbesteding is dan kan volstaan worden met het invullen van een totaal voor overige inkomsten en de kosten onder kosten betreffende overige inkomsten.

Dit is ook geen probleem daar er in 2008 toch geen beroep op de ondernemersaftrek kan worden gedaan. (Pas in december begonnen)

 

Ook kan de administratie dan inderdaad beperkt blijven tot een duidelijk excel overzicht.

 

Daarnaast zijn er ook administratiekantoren met een goede prijs / kwaliteit verhouding.

Bij het zelf goed voorbereiden van de administratieve werkzaamheden behoeft dit geen € 500,00 te kosten.

 

Mij lijkt het in het algemeen beter dat de tijd die "kleine" ondernemers besteden aan het "administratieve probleem" beter aan hun "core-business" kunnen besteden en dat daarmede de kosten van het, gedeeltelijk, uitbesteden van de administratie ruim terugverdiend kan worden.

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien nog een kleine aanvulling.

 

E rijbewijs (aanhangwagen) kan helaas niet gezien worden als opleidingskosten. Dit rijbewijs wordt namelijk ook veel afgenomen door mensen die geen bedrijf hebben, maar gewoon een grote sleurhut willen trekken. De C en D rijbewijzen (dus de lessen en het examengeld) zijn wel te zien als zakelijk, want dit heb je nodig om je bedrijf te kunnen runnen. Ik heb dit in het verleden mee gemaakt bij een klant van mij, waar dus wel het E rijbewijs als kosten was opgenomen. Bij de controle werd dit om bovenstaande reden afgekeurd en gecorrigeerd,

 

Ook een noot bij de telefoonkosten. De belastingdienst is momenteel erg gehaaid op deze kosten. Zij zijn namelijk van mening dat er (zeker als je geen onderscheid maakt in de gesprekskosten) dat er ook privé gesprekken in de kosten zit. Een correctie op de kosten (privé gebruik opnemen) kan dus bij een controle een correctie schelen.

 

Voor de rest sluit ik me aan bij mijn voorgangers. Alle aanschaf boven de 450€ ex BTW investeer je als materiële vaste activa (wel alleen indien je ook verwacht dat de levensduur van het activum langer dan een jaar is !!!!), alleen met de tweede hands artikelen kan je natuurlijk snel aangeven dat de verwachte levensduur niet meer dan een jaar is.

 

Bij de aangifte kan je trouwens ook rekening houden met de kleinschaligheidsaftrek ongeacht of je het urencriterium heb bereikt.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook jgnash kunnen overwegen. opensource & dus gratis. http://sourceforge.net/projects/jgnash/.

 

Het staat omschreven als een 'personal finance' systeem, maar kan bepaalde boekingen in bepaalde groepen doen middels dubbel boekhouden. Onze compaan gebruikt het voor de boekhouding van zijn personal holding.

 

Zelf gebruik ik Davilex Account basic. Maar ik zou het niet aanraden. Daarvan is de importeer en exporteer functionaliteit er voornamelijk uit, wat inhoudt dat je je admin niet van de ene computer naar de andere kan zetten.

 

Ik weet niet of dat al duidelijk is, maar het verschil tussen kosten en investeringen is (o.a.) dat je investeringen over meerdere jaren afschrijft en kosten in de boekhouding in 1 jaar belast. In het opstartjaar mag je willekeurig afschrijven wat in houdt dat je b.v. de investeringen allemaal in 1 jaar ten laste van de winst mag brengen. Daarna mag het niet meer en moet je je houden aan bepaalde richtlijnen voor afschrijving.

 

Kijk ook eens naar kleinschaligheidsinvesteringaftrek (goed scrabble woord). Kun je onder voorwaarden een extra aftrek bij investeringen doen.

 

Groetjes,

Phiebe

Link naar reactie
  • 0

Je ziet dat het vooral belangrijk is om te kijken of iets geactiveerd mag worden op de balans (minimaal 450 euro).

Incorrect. De toets van een activa voor de investeringsaftrek in de IB kent een minimum van €450.

 

Een activa op de balans kent geen ondergrens. Maar de maatstaven zijn dat een activum langer dan 1 productieproces doorstaat en over een periode langer dan 1 kalenderjaar wordt gebruikt. Dit zijn de algemene eisen en de specifieke eisen laat ik even varen. Dus in dat opzicht zijn Avelache zijn stellige formuleringen incorrect. Klein puntje voor VNIS, uitgaven onder 450 kunnen sowieso geactiveerd worden maar voor de investeringsaftrek is die cumulatie wel interessant en relevant.

 

Als je voor de zaak een aanhanger moet rijden dan zou ik het E rijbewijs als kosten opnemen maar het moet wel blijken dat jij in dienst bent genomen met een functiebeschrijving waar het besturen met een aanhanger nodig is. Dit zijn kosten en geen activum omdat je op een rijbewijs niet kan afschrijven want het is geen bedrijfsmiddel maar een persoonlijke vaardigheid.

 

Verder de mobiele telefoon en de zaagmachine als inventaris opnemen.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Over die € 450,- Moet dat per vaste activa gelden? Ik heb bijvoorbeeld een computer van €600 aangeschaft, maar een printer van € 200. Dus, als ik het goed begrijp, mag ik alleen de computer als investeinrgsaftrek opnemen?

Ik heb wel eens een computer in onderdelen bij elkaar gekocht. In totaal kwam ik op bijna 800 euro uit, maar in onderdelen zat niets boven de EUR 450. Ik heb het toen aan de belastingdienst gevraagd en zij vertelden mij dat als de uitgaven voor 1 doel zijn, en ze niet te lang uit elkaar zijn gedaan, dat je het dan als 1 uitgave mag zien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.