• 0

hoeveel paar sportschoenen verkoopt Nike op jaar basis

Hi iedereen,

 

Ja ik heb geprobeerd te zoeken via de zoekfunctie, ik heb heel internet afgestruind en toch kom ik er simpel weg niet achter. Ik heb een goed idee en om dit commercieel en cijfermatig goed te kunnen onderbouwen zou ik graag willen weten hoeveel paar sportschoenen Nike verkoopt op jaar basis. Eigenlijk ben ik al blij met enige cijfers, want verder dan vage percentages kom je niet op internet. Dus mocht iemand niet het antwoord op bovenstaande vraag hebben, maar wel weten hoeveel sportschoenen er per jaar, per maand of per dag worden verkocht dan hoor ik dat graag. Iedereen alvast erg bedankt voor het meedenken en het lezen van mijn bericht.

 

Cheers, Ruud

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom speciaal Nike eigenlijk ?

 

Een hele goede vriendin van me werkt daar al jaren op top niveau..... Ik kan haar de vraag voorleggen, maar dan zal ze natuurlijk meer willen weten. Bijv waarom Nike en niet Adidas...?

 

 

 

Hi,

 

Dit is heel simpel, omdat ik een idee bedacht heb voor Nike en niet voor Adidas. Nu wil ik dus gaan berekenen wat de kansen voor mijn product zijn. Hiervoor wil ik dus graag weten hoeveel paar er verkocht worden.

Link naar reactie
  • 0

Ja inderdaad. Ik wil gewoon een reele berekening kunnen maken van de verwachte omzet. Daarvoor zul je toch moeten weten wat er normaliter verkocht wordt, alleen schijnen dit soort cijfers erg moeilijk verkrijgen.

 

Fred, Bedankt voor het aanreiken van de links. Helaas staan hier geen links bij naar de Nederlandse markt.

 

Link naar reactie
  • 0

ik weet dat er een omslachtige manier bestaat om de omzet van een supermarkt te berekenen aan de hand van het tellen van de aanwezige winkelwagentjes (ja, hij bestaat die formule, maar vraag me even niet meer hoe hij ging, dat zou ik weer moeten opzoeken).

 

maar zo kon je een globale inschatting krijgen wat je concurrent als omzet doet..

 

misschien bestaat er ook zon soort formule voor schoenen winkels...

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Ja inderdaad. Ik wil gewoon een reele berekening kunnen maken van de verwachte omzet. Daarvoor zul je toch moeten weten wat er normaliter verkocht wordt, alleen schijnen dit soort cijfers erg moeilijk verkrijgen.

 

Fred, Bedankt voor het aanreiken van de links. Helaas staan hier geen links bij naar de Nederlandse markt.

 

 

Dat was Frans, niet ik ;).

 

Je kunt ook eens een paar dagen in een schoenwinkel neuzen, of gewoon vragen (met enige uitleg) waarom je hun omzet wilt weten. Vermenigvuldig met aantal schoenwinkels en je hebt een orde van grootte schatting.

 

Is er ook niet een branchevereniging die hier inzicht in heeft?

 

Vraag anders in je eigen netwerk hoeveel mensen hoeveel paar schoenen kopen?

 

Ik denk dat je het te moeilijk maakt. Met wat verschillende typen schattingen en scenario's kom je denk ik toch een heel eind. Misschien kun je ook gewoon beginnen met je idee in 1 gebied (grote stad, of zo), en als het aanslaat, uitbreiden?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hi Fred,

 

Excuus dat ik jullie door elkaar haalde :P

 

Ik denk ook inderdaad dat ik maar eens wat vragen ga stellen in een sportzaak. Het enige wat ik bij branche verenigingen vandaan kan halen zijn percentages. Dat zegt me helaas te weinig over echte getallen. Nike heeft, zover ik nu heb kunnen lezen, een marktaandeel van 36% in Nederland als het gaat om sportschoenen en is daarmee ook marktleider.

 

Ik kan mijn product zelf niet op de markt zetten, aangezien ik het echt bedacht heb voor Nike en gebruik wil/moet maken van hun beeldmerk.

Link naar reactie
  • 0

Hans,

 

Bedankt voor je bijdrage. Helaas zijn het cijfers vanuit Amerika. Ik heb geen idee hoe die markt zich verhoud met de Nederlandse markt, dus of het ook echt bruikbaar is weet ik niet. Toch bedankt voor het meedenken!

 

Gr. Ruud

Link naar reactie
  • 1

Sorry. Zag nergens dat het om de NL markt gaat. Probleem wordt dan een uitdaging.

CBS niets. Rabobank niets. Google heel weinig. Euronext (bespreking Scapino) weinig. En dan Bingo, Mitex! (inderdaad Joost!)

 

totale verkoop schoenen 2,2 miljard (verkoop consument incl BTW 2006)

marktaandeel sportzaken 11%

marktaandeel Nike 36% (eerdere post) = 87miljoen Euro. Als je uitgaat van 150 Euro per paar schoenen kom je op ongeveer op 600.000 Nike's in Nederland in 2006.

 

In een ander document lees ik dat de markt voor sportschoenen in 2005 317 miljoen was. 36% geeft dan 114 miljoen Euro. Dus niet wezenlijk anders.

Link naar reactie
  • 0

Sorry. Zag nergens dat het om de NL markt gaat. Probleem wordt dan een uitdaging.

CBS niets. Rabobank niets. Google heel weinig. Euronext (bespreking Scapino) weinig. En dan Bingo, Mitex! (inderdaad Joost!)

 

totale verkoop schoenen 2,2 miljard (verkoop consument incl BTW 2006)

marktaandeel sportzaken 11%

marktaandeel Nike 36% (eerdere post) = 87miljoen Euro. Als je uitgaat van 150 Euro per paar schoenen kom je op ongeveer op 600.000 Nike's in Nederland in 2006.

 

In een ander document lees ik dat de markt voor sportschoenen in 2005 317 miljoen was. 36% geeft dan 114 miljoen Euro. Dus niet wezenlijk anders.

 

Hi Hans,

 

Toch apart, ik heb het mitex gemaild en zij gaven mij door dat in 2007 de totale sportmarkt 655 mln euro bedroeg. Dat lijkt niet helemaal te kloppen met de cijfers over schoenen vind je ook niet? Of zie ik dit verkeerd?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.