• 0

Debiteurenverzekering

Beste ondernemers,

 

Op het moment maken wij als payroll organisatie gebruik van de kredietverzekeraar Attradius. Het is zo dat wij op elke nieuwe klant een limiet aanvragen. Het verkrijgen van dekking is een vereisen voor het in zaken gaan met een nieuwe klant. Wij hebben de laatste tijd de indruk dat de meeste toetsingen bij voorbaat voor onze verkekeraar worden afgewezen wegens de economische ontwikkelingen in bepaalde branches. En dit terwijl het bedrijf van de nieuwe klant de zaken goed op orde heeft.

 

Zijn er ondernemers die hier ervaringen mee hebben of alternatieven verzekeraars weten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ondanks dat ik geen directe ervaringen heb met het aanvragen van limieten bij kredietverzekeraars, kan ik me de scepsis wel voorstellen. Dikwijls is het ook erg lastig de performance van de afzonderlijke bedrijven in beeld te krijgen en dan wordt teruggevallen op de branche.

 

is het een idee om de bedrijven waarvoor geen limiet wordt afgegeven te vragen contact op te nemen met de betreffende kredietverzekeraar om gegevens te leveren op grond waarvan die verzekeraar wel een limiet kan afgeven?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Marketing Spider,

 

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd en misschien ook wel erg laat als reactie, maar ik vraag me af waarom je gebruik maakt van zo’n bureau/verzekering.

 

Over het algemeen betalen 70 tot 75% van je afnemers hun rekening gewoon. Sommige te snel, veel op tijd en andere te laat (met een kort briefje betalen ze de rekening meestal wel). Alleen die, gemakshalve even op 25% gesteld, zijn dus lastige betalers. Alleen daar loop je dus risico op.

 

Van die 25% zal een groot deel zijn rekening ook netjes betalen als er wat actie op ondernomen wordt. Ik schat dat 80% van die 25% wel binnen te halen moet zijn. Dan houd je dus nog maar 5% van je oorspronkelijke debiteuren over waar echt werk van gemaakt worden of mogelijk als oninbaar moet worden beschouwd.

 

Door het nu te verzekeren of uit handen te geven betaal je ten eerste over de gehele 100% een provisie of vergoeding. Dat ben je dus kwijt. Als dat dus meer is dan die 5% (of als jij andere percentages hanteert, jouw percentage), dan verdien je niet, maar verlies je juist

 

Ten tweede kan je dus 95% van rekeningen, redelijk kosteloos, zelf binnen halen en hoeft alleen maar extra kosten te worden gemaakt voor de laatste 5% door externe partijen.

 

Daarnaast heb jij als payroller ook nog wel enige ‘macht’ op je afnemer. Als hij blijft weigeren te betalen, dan kan jij stoppen met het leveren van diensten. Je afnemer is daar ook niet bij gebaat en een goed gesprek kan hem dus overtuigen dat hij beter wel zijn rekening kan betalen.

 

Goede creditmanagement is dus cruciaal. Weten waarom een rekening niet wordt betaald (ontevreden klant/vergeten/heeft zelf ook even een cash probleem) is in deze tijd erg belangrijk en zorgt er voor dat je relatie met de klant behouden kan blijven. Samen kunnen jullie een oplossing zoeken voor het niet betalen.

 

Zoals je zelf al aangeeft, worden potentiële klanten geweigerd door je verzekeraar, terwijl jij wel wilt leveren. De verzekeraar bekijkt alleen statische gegevens en jij hebt waarschijnlijk direct contact met je afnemer. Jouw inschatting kan dus wel beter zijn. Ook dit probleem heb je niet meer als je zelf de creditmanagement in handen neemt.

 

Ook kan je natuurlijk met nieuwe klanten afspreken, als zij door je verzekeraar geweigerd worden, dat zij of vooraf moeten betalen of een soort borg/aanbetaling moeten doen.

 

Verder moet je er ook rekening mee houden dat door het verkopen van je vordering, het belang van de verzekeraar, het zo snel mogelijk binnen halen van de vordering, een ander belang is dan jouw belang, het zo lang en zo veel mogelijk leveren van je dienst. Doordat de verzekeraar zijn geld wilt zien, kan hun behandeling van jouw klant er voor zorgen dat jouw klant ontvreden wordt over de behandeling (zij zien de verzekeraar aan voor jouw bedrijf) en weg gaat bij jou als klant.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.