• 0

KvK inschrijving voor Webwinkel

Ik heb al een hoop informatie gevonden op dit forum. Echter wat specefieke vragen heb ik niet terug kunnen vinden.

 

Ik ga binnenkort beginnen met een hobby webshop. Ik heb geen idee of het aanslaat. Ik heb met mijn spaargeld een kleine voorraad gekocht. Verkoop ik dit niet via de webshop verkoop ik alles via marktplaats e.d. en ben ik klaar ermee. Weg webshop (weg spaargeld) andere hobby zoeken.

 

Ik begrijp dat zelfs hiervoor een KvK inschrijving nodig is. Leuk en aardig dat het wettelijk zo geregeld is maar dat is alleen maar zodat de belastingdienst / KVK optimaal van mij kunnen profiteren. Op zich wil ik mij dus pas in laten schrijven bij de KvK na 2 a 3 maanden als de webshop inderdaad wel iets verkoopt. Het gaat er dus niet om dat ik niet zou willen. Maar dat het mij een hele berg werk en geld kost voor iets wat misschien volgende maand al niet meer bestaat.

 

Niet dat ik belasting ontduik natuurlijk! Ik ben van plan een degelijke administratie bij de houden en bij mijn 'gewone' belastingaangifte dit keurig netjes als 'extra inkomsten' op te geven.

 

Nu zit ik mij toch af te vragen of ik voor/-nadelen over het hoofd zie. Benadeel ik nu mezelf niet?

 

De spullen koop ik in in Amerika (als consument) Levert het mij voordeel op als ik als bedrijf ingeschreven sta? Kan ik bijvoorbeeld goedkoper inkopen omdat ze ivm buitenlandse aankoop geen BTW hoeven af te dragen en ik dus exclusief VAT in kan kopen?

Uiteraard lopen mijn pakjes gewoon via de Doune. Daar betaal ik al importbelasting/btw dus. Dus nogmaals ik hou mij verre van illegale zaken.

 

Kan ik spullen aftrekken van de belasting? Ik wil bv een aparte mobiel kopen voor zakelijk en dingen als een labelprinter (Voor online postzegels/pakketzegels kopen). Ook heb ik een logo laten ontwikkelen waar ik dus BTW over betaald heb.

 

Misschien peanuts voor jullie maar ik begin pas net en het is ook een gevalletje door de bomen het bos niet zien en alle begin is moeilijk ;)

 

Alvast bedankt voor me de goede richting aanwijzen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Of je de VAT kunt terugvorderen weet ik niet, maar daar zal iemand anders zo ongetwijfeld ook antwoord op kunnen geven. Als je je bij de KvK inschrijft als eenmanszaak, kost dat geloof ik 46,- per jaar. Daar is alles bij inbegrepen. Dat is dus nog wel op te brengen lijkt me. Je kan zeker dingen aftrekken van de belasting, maar uiteraard moet je opletten dat je kunt aantonen dat je die zaken hebt gekocht voor zakelijk gebruik. Als je niet zeker weet of je het echt wilt doorzetten zou ik even wachten met het inschrijven bij de KvK, kleine webwinkels worden toch praktisch nooit gecontrolleerd, dit heb ik zelf ook gedaan en daar krijg je absoluut geen problemen mee.

 

vriendelijke groeten,

 

Laurens

Succes is een keuze!

Link naar reactie
  • 0

Hoi FRLaurens,

 

Bedankt voor je reply. Die 46 is voor mij idd geen probleem. Het feit dat de KvK direct je gegevens doorspeelt naar de belastingdienst wel. Ik betaal gerust mijn belastingen. Echter voor een webshop die misschien al snel weer wordt opgeven haal ik me waarschijnlijk een baal administratie (tijd is ook geld) op mijn nek. Als ik in een jaar totaal nog geen 1000 euro verdien denk ik ook dat de belastingdienst hier niet eens naar gaat kraaien. Als ik wel ingeschreven sta in de KvK komen ze direct de helft wegsnaaien.

Ik bedoel er toch een een minimale grens waar je eerst overheen moet gaan voordat de belastingdienst er uberhaupt over gaan heffen? Officieel gezien natuurlijk over een kwartje maar in de praktijk wordt er toch vaak iets soepeler naar gekeken

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik nu dat je wel inkomsten wil hebben, maar probeert de inkomstenbelasting te omzeilen? Dat heet in Nederland gewoon belastingfraude.

Je KvK-inschrijving heeft daar niets mee te maken. De zgn. gemeenschappelijke inschrijving gaat erover dat de belastingdienst meteen kijkt of jij ondernemer voor de inkomstenbelasting of omzetbelasting gaat zijn.

 

(Om even de verwarring te voorkomen: wel of geen ondernemer voor de IB gaat over hoe je aangifte doet en over aftrekposten, niet over de vraag of je inkomstenbelasting af moet dragen.)

 

Nu denk ik niet dat de belastingdienst zit te wachten op aangiften voor 20 euro extra op jaarbasis, maar 500 euro vind ik toch wel aanzienlijk.

 

Misschien kan je de belastingtelefoon hier eens over bellen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik herken dit verhaal op zich wel, toen ik op de middelbare school online handel dreef had ik hetzelfde probleem. Ik had een omzet van 3-4000 euro per jaar maar was verder geen ondernemer en had sowieso nog nooit van omzetbelasting gehoord. Zodoende heb ik wel een paar tips/opmerkingen voor je

 

Als je je bij de KvK inschrijft als eenmanszaak, kost dat geloof ik 46,- per jaar. Daar is alles bij inbegrepen.

Je vergeet Hoofdbedrijfschap Detailhandel en dergelijk. Exacte kosten weet ik niet voor eenmanszaak maar dat is allemaal terug te vinden op http://www.hbd.nl/

 

Verder is het niet zo dat de belastingdienst zomaar 'de helft wegsnaait', Als je geen inkomen haalt uit je onderneming betaal je in de regel enkel omzetbelasting (19%) over je verkochte waar. Bovendien kan je dan de BTW over ingekochte artikelen en zakelijke investeringen terugvorderen. Als particulier wordt het immers een lastig verhaal als je je mobiel, logo etc. wilt aftrekken van de belasting "omdat je ze zakelijk gebruikt" als je helemaal geen onderneming hebt!

 

Verder geld jouw spaargeld als investering in de onderneming en hier vang je zelfs rente over via de belastingdienst! Zolang jij dus enkel eigen vermogen uit de onderneming haalt betaal je hier geen inkomstenbelasting over.

 

In dit stadium adviseer ik je om gewoon eerst even de KVK te bellen, zij kunnen je zo een en ander uitleggen. :) Bovenstaand verhaal heb ik in de praktijk geleerd, ik heb zelf geen studie over de belasting of dergelijk gedaan. Waarmee ik wil zeggen dat ik misschien termen door elkaar gehaald heb en/of dat er wellicht onjuistheden in mijn verhaal staan. Een beter ingelicht HL lid kan wellicht een en ander beter toelichten.

Link naar reactie
  • 0

Bij een webshop hoor je inderdaad een kvk inschrijving te hebben.

Tegenwoordig wordt er dan ook meteen naar de belastingdienst gekeken of je voor de belastingdienst ook ondernemer wordt of niet. (dat was toen ik me inschreef nog niet zo, heb ik dat apart zelf geregeld)

 

De KvK geeft je gegevens ook door aan het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Daar doe je verplicht aan mee en ben je minimaal de standaard heffing aan kwijt.

Afhankelijk van je branche betaal je daar ook extra heffingen voor.. (of niet)

 

Verder vallen alle kosten en administratieve lasten enzo wel mee.

 

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar je branche, want de meeste webshops verkopen niet zo heel erg veel in de eerste 3 maanden. Als een shop al in 3 maandjes zijn bestaansrecht moet gaan bewijzen dan kan je er eigenlijk net zo goed niet aan beginnen.. Gemiddeld heb je toch wel een paar jaar nodig om echt lekker en goed te draaien.

 

Karen

Link naar reactie
  • 2

Beste Jullien,

 

Ik heb je bericht nu een paar keer gelezen en struikel steeds over een paar zinsneden:

 

- Ik heb geen idee of het aanslaat

- Verkoop ik dit niet via de webshop verkoop ik alles via marktplaats e.d. en ben ik klaar ermee

- Op zich wil ik mij dus pas in laten schrijven bij de KvK na 2 a 3 maanden als de webshop inderdaad wel iets verkoopt

- voor iets wat misschien volgende maand al niet meer bestaat

- voor een webshop die misschien al snel weer wordt opgeven

 

Op zich is het niet vreemd om als beginnend ondernemer je twijfels te hebben over het succes van datgene dat je gaat ondernemen. Maar pas op dat je niet na een week al roept dat het niet loopt en dat je er al aan denkt om te stoppen. Zo werkt ondernemen niet. Geef die twijfels een plekje in je achterhoofd en niet op je tong.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik nu dat je wel inkomsten wil hebben, maar probeert de inkomstenbelasting te omzeilen? Dat heet in Nederland gewoon belastingfraude.

 

Gast. Lees mijn post even. Natuurlijk geef ik gewoon mijn inkomsten op via de belastingen. Maar voor een klein bedrag hoeft dat niet. Als ik in 1 jaar 1.000 euro verdien gaat de belastingdienst daar niet moeilijk over doen. Pas vanaf een bepaald bedrag ) even uit mijn hoofd 2.000 maar kan meer zijn moet je het wel opgeven.

 

Maar als ik een onderneming ben en ik verdien 100 euro met 500 uur werk (je hebt natuurlijk een hele hoop opstartkosten. Dat duurt wel even voordat je dat eruit hebt en winst gaat maken) sta ik er niet op de wachten dat ik voor 50 lullige euries nog een aanslag krijg ook.

 

Je KvK-inschrijving heeft daar niets mee te maken. De zgn. gemeenschappelijke inschrijving gaat erover dat de belastingdienst meteen kijkt of jij ondernemer voor de inkomstenbelasting of omzetbelasting gaat zijn.

 

(Om even de verwarring te voorkomen: wel of geen ondernemer voor de IB gaat over hoe je aangifte doet en over aftrekposten, niet over de vraag of je inkomstenbelasting af moet dragen.)

 

Dit begrijp ik niet helemaal. Voor zover ik begrepen heb is de KvK ook voor beginnende (was vroeger niet zo) bedrijven verplicht geworden zodat de KvK dit meteen doorgeeft aan de belastingdienst zodat ze je asap met blauwe enveloppen kunnen spammen.

 

Ik wil eigenlijk gewoon eerst even aankijken. Of het gaat lopen of niet. Gaat het lopen heb ik geen probeem ermee. Maar wordt het niks heb ik gewoon geen zin in al die rompslomp van de belastingen...

Link naar reactie
  • 0

Beste Jullien,

 

Ik heb je bericht nu een paar keer gelezen en struikel steeds over een paar zinsneden:

 

- Ik heb geen idee of het aanslaat

- Verkoop ik dit niet via de webshop verkoop ik alles via marktplaats e.d. en ben ik klaar ermee

- Op zich wil ik mij dus pas in laten schrijven bij de KvK na 2 a 3 maanden als de webshop inderdaad wel iets verkoopt

- voor iets wat misschien volgende maand al niet meer bestaat

- voor een webshop die misschien al snel weer wordt opgeven

 

Op zich is het niet vreemd om als beginnend ondernemer je twijfels te hebben over het succes van datgene dat je gaat ondernemen. Maar pas op dat je niet na een week al roept dat het niet loopt en dat je er al aan denkt om te stoppen. Zo werkt ondernemen niet. Geef die twijfels een plekje in je achterhoofd en niet op je tong.

 

Groet,

 

John

 

Ach ik zie mijzelf nog niet zo als ondernemer. Meer als hobby-ist. Winst is wel belangrijk natuurlijk. Maar het is niet zo dat ik verwacht part-time te kunnen gaan werken ;) Maar als ik er geen plezier aan beleef stopt het wel. Ik heb ook gewoon een leven en een full-time baan ;) Ik heb ook ingekocht wat mijn smaak is. En misschien heb ik wel een hele slechte smaak :-[

 

Maar ik heb al heel veel geleerd de afgelopen weken en heb daar ook veel plezier mee :P

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook eens andersom kunnen doen: Eerst met marktplaats beginnen en wanneer het aanslaat een webshop starten (incl KvK etc) en dan geleidelijk marktplaats afbouwen.

 

Daar heb ik wel aan gedacht. Nu verkoop is wel eens 2e hands spul op marktplaats. Echter het gemiddelde volk daar is dubbeltje op de eerste rang en vooral bieden en niet kopen of afspreken en niet langs komen. Ik denk dat dat meer een frustrerende afknapper wordt

 

Een professioneel uitziende webshop oogt veel beter. Dat zal zeker de koper vele malen meer vertrouwen geven dan gewoon maar iemand op marktplaats.

 

Ik ben wel van plan op marktplaats te adverteren. Maar dat om bezoekers naar mijn shop te lokken en niet direct voor sales.

Link naar reactie
  • 0

Grappig.

 

Ik heb vandaag gebeld met de KvK.

 

Ze stelde wat vragen. Of ik momenteel werk (Ja, full-time), mijn winstverwachting (Hobby. Verwacht niet veel extra inkomsten) en lange termijn verwachting (Ik ga mijn baan niet opzeggen. Dit is voor 'erbij')

 

Resultaat: Ze wilde me niet inschrijven. Ze vond me geen ondernemer ???

 

Op mijn vraag of het niet verplicht was tegenwoordig kreeg ik als antwoord: Voor bepaalde branches wel. Maar niet voor jou.

 

Vreemd hoor

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het tegenwoordig voor alle branches verplicht om in te schrijven. Maar alleen als je als ondernemer kwalificeert. Een hobbyist is geen ondernemer, alleen is de grens nogal vaag. Als je een inschrijfformulier van het net plukt en opstuurt, zullen ze je normaal gesproken gewoon inschrijven, no questions asked. Maar als het hobby is, moet je het misschien gewoon niet willen, dat inschrijven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Tja. Ik heb vandaag een goede deal gemaakt met een europese leverancier. Die moest per-se een VAT-nummer hebben. En ik heb al eerder problemen gehad met groothandels die zonder KvK nummer gewoon geen zaken willen doen (Op zich ook wel begrijpelijk)

 

Dus vandaar dat ik toch maar de KvK gebeld heb. Ik wilde die goede deal niet mislopen (Gelukkig heeft familie mij even een VAT nummer gegeven maar dat is op zich natuurlijk niet de bedoeling)

 

Tja wanneer ben je hobby wanneer ondernemer. Ik had begrepen dat als je dingen inkoopt, met het doel deze met winst te verkopen je ondernemer bent. Natuurlijk ga ik wel uitbreiden als het goed loopt. Niks mooiers als van je hobby je werk maken toch? En deze leverancier levert echt goed spul. Misschien gaat dit wel iets heel winstgevends worden. Moet ik dan nu bepaalde verwachtingen gaan wekken bij de KvK? Het is nu nog hobby. I wil er dus zo weinig mogelijk 'moetjes' aan hangen (Behalve natuurlijk rekeningen betalen en klanten blij maken ;)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Julien,

 

Na alle eerdere antwoorden heb ik nog een paar tips, zeker nu je een Europese levering verwacht.

Je wilt niet al te veel gedoe voor iets dat mss niet van de grond komt. Dat kan ik me goed voorstellen.

Maar met die EU-levering is het van de grond gekomen en is de vraag: hobby of onderneming beantwoord. Onderneming dus, maar let op.

 

De fiscus kent in jouw geval (eenmanszaak) 2 ondernemersbegrippen. De ene geldt voor de inkomstenbelasting (IB) en de andere voor de omzetbelasting (OB/BTW).

Voor de laatste ben heel snel ondernemer, of jij het nu een hobby vindt of niet. Mijn mening: jij bent BTW-ondernemer.

Als je je nu met suc6 bij de KvK hebt gemeld, komt je BTW-nummer vanzelf en die heb je nodig ook, want invoeren op een nummer van familie is verboden en ik vraag me af of de leverancier dat wel accepteert. Pikt die dat niet dan berekent hij je 'zijn' BTW en het terugvragen daarvan is pas echt GEDOE!

 

Voor de IB heb je nog ff de tijd. Pas als je de aangifte over 2009 moet doen (begin 2010) moet je beslissen welke 'bron van inkomen' je hebt: 'winst uit onderneming', 'resultaat uit overige werkzaamheden' (= meer-dan-hobby of neveninkomsten) of geen bron omdat de inkomsten te kleinschalig zijn na aftrek kosten. Jij geeft aan welke bron je denkt te hebben en de fiscus kijkt of ze daarmee eens is.

 

Suc6!

groet,

 

John

 

P.S. Ik wil je niet afschrikken, maar het is lang niet zo simpel als ik het hier opschrijf. Er komt vast meer op je af. Nog vragen? Stel ze!

Link naar reactie
  • 0

Hoi john kode

 

Dankje voor je antwoord. Om eerlijk te zijn begrijp ik het niet helemaal.

 

Waarom is het van de grond gekomen met een EU-Levering?

 

Ik begin me ook af te vragen kan ik wel winst maken? Ik zie alleen maar kostenpost na kostenpost. Is een kleine (hobby) webwinkel wel levensvatbaar. Ik heb weinig trek al mijn vrije tijd erin te steken en vervolgens nog geld toe te leggen ook.

 

Ik heb ook gewoon een baan voor 40 uur. werkt dit in mijn nadeel als ik inkomstenbelasting/omzetbelasting opgeef? Weinig zin in een andere tariefgroep terecht te komen en uiteindelijk nog in de schuld te komen

 

Leuk zeg de belastingdienst. Hoe diep ze in je leven verweven zit om zelfs gewoon een kleine hobby te verkloten

Link naar reactie
  • 0

Beste Jullien,

 

Je blijft het hebben over een hobby, maar eigenlijk is het eenvoudig. Het is hier al eerder gezegd: als je goederen aankoopt om die verder door te verkopen, dan ben je handel aan het drijven. Je kan dat graag doen, maar het gaat op dat moment verder dan een hobby. Heb je de mevrouw die je aan de lijn had van de KVK verteld dat je wil inkopen met als doel door te verkopen? Indien wel, dan begrijp ik niet goed waarom men je niet wilt inschrijven. Op hetgeen je verkoopt, draag je BTW af. Dat hoort nu eenmaal bij het handel drijven. Je schijnt je grote zorgen te maken over dat afdragen van BTW en het betalen van belastingen, maar je betaalt je niet blauw als je geen enorme winsten boekt. Op je vraag of je wel winst zal kunnen maken, denk ik dat het antwoord niet anders is dan bij de start van een "gewone" winkel: in het begin is het knokken, de winst komt niet binnengerold van bij de start. Je webwinkel moet gevonden worden, als je dat een beetje goed wilt doen, dan zal dat veel energie vragen. Je moet jezelf de vraag stellen of je dat allemaal echt wil. Het spijt me als dit hard klinkt, maar ik vraag me af of je project kans op slagen heeft als je het zelf alleen als een hobby ziet, die vooral niet teveel mag kosten en bijkomstig is aan een 40-uren job. Onderschat het niet, er komt heel wat bij kijken. In jouw plaats zou ik drie dingen doen op dit moment:

 

1. Zoals gezegd, ga jezelf nu even ernstig afvragen of dit echt is wat je wil doen.

2. Is het antwoord op de eerste vraag een volmondige JA, dan is het moment aangebroken om misschien toch eens aan tafel te gaan zitten met een boekhouder. Hij of zij kan je advies geven over alle administratie die bij een eigen zaak komt kijken, over belastingen, BTW en weet ik wat nog allemaal. Misschien stelt een dergelijk gesprek je wat gerust voor wat betreft de belastingsdruk die je kan verwachten, maar het is ook best mogelijk dat je na het gesprek concludeert dat het je de rompslomp allemaal niet waard is.

3. Maak voor jezelf een ondernemingsplan. Wat wil je bereiken, hoeveel wil en kan je investeren, hoe ga je je winkel runnen, bekendmaken, ...

 

Succes!

Link naar reactie
  • -2

Het lijst hier wel een forum voor belastinginspecteurs die rondcircelen bij iedere cent winst meteen te afpakken wat ze afpakken kunnen. Een idee? Meteen een lijst met JE MOET DIT en JE MOET DAT. Uiteraard beginnen met dure inschrijvingen die alleen goed zijn voor de belastingen en 'voor mijn eigen bestwil' adviseurs en de hele ratteplan.

 

Wat ik wil is toch zo simpel.

 

Gewoon een kleine hobby webshop waarin in producten aanbied die ik zelf zou willen kopen alleen bied niemand het te koop aan. Dus lijkt dit mij leuk.

 

Wordt het niks jammer. Mijn zaak. Verdien ik een leuk bedragje lijkt mij dat dat je dit prima als 'extra inkomsten' kan opgeven bij de gewone belastingaangiften. De KVK gaf zelf al aan dat ik bij duizend euro winst per jaar helemaal niet interessant ben voor de belastingen en niets hoef te doen. Maar jullie komen alleen maar aan met alsof je met 5 euro winst al een ondernemer bent, of sterker nog, als ik een kleine bestelling doe in europa! Nog niet eens iets verkocht. Wordt dit forum gesponsord door de belastingen ofzo? Jullie lijken wel een fanclub.

 

Ja nee echt. Een kleine webshop. Daar heb je echt een ondernemingsplan voor nodig hoor. En laat me raden voor een zacht prijsje kan iemand mij hiermee helpen he?

 

Als het een success wordt (En dat maak ik zelf wel uit) kan ik alsnog op de zakelijke toer gaan. Als ik een bepaalde winst maak (En jullie kunnen het nog zo hard roepen. Met 500 euro winst ben je gewoon geen ondernemer voor de belasting) kan ik alsnog besluiten een echte onderneming te worden. Maar met die 500 euro winst verdom ik het dit weer af te staan aan inschrijvingen en adviseurs!

 

Ik heb serieus de indruk dat ik hier nu gewoon voor de gek gehouden wordt. Ik maak toch zelf wel uit of ik het wil of niet!

 

Maar mijn antwoord heb ik inmiddels wel nu. Gewoon als hobby werken en winsten boven een bepaalde grens opgeven aan de belasting. Dan ben ik dan 100% legaal bezig. Ondanks dat stiekeme belasting medewerkers hier veel liever hebben dat ik een hoop geld uitgeef aan allemaal niet-relevante zaken en mezelf als ondernemen zie (En vooral zo moet ik mij zien hoor! Ondanks dat de KvK zegt van niet!) alleen zodat de belastingdienst extra kan verdienen aan allemaal vage constructies waar ik helemaal niet bij gebaad ben.

 

Het forum hier is mij nu wel duidelijk. Winstoogmerk door mensen vanalles aan te praten

 

 

 

Link naar reactie
  • -4

En ik hoopte hier gewoon eerlijk advies te krijgen. Niet zwaar gekleurd door mensen met bijbedoelingen die je in een bepaalde hoek willen hebben.

 

Dat is me hier al vaker opgevallen. Iets moet of is absoluut verstandig en daar is en daar kennen ze wel 'een mannetje voor'. Dat is niet helpen. Dat is hier jezelf helpen met je eigen belang voorop. Dat soort advies heb ik niet nodig.

Link naar reactie
  • 0

't Is waarschijnlijk praten tegen een muur maar toch een poging.

 

De belastingdienst kent twee soorten ondernemers. Als je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent (wat in jouw geval waarschijnlijk is vanwege de lage inkomsten) ben je nog wel ondernemer voor de BTW.

Op het moment dat je handel drijft moet je BTW gaan afdragen en kan je deze ook terugvorderen. Eventueel BTW vrij inkopen uit andere EU landen is ook mogelijk.

 

De adviezen die je hier krijgt zijn allen goed bedoeld. Ze kunne je behoeden voor vervelende zaken in de toekomst. Je wil toch niet dat de belastingdienst over vier jaar even de achterstallige BTW komt vorderen (dat jij die wellicht niet in rekening brengt bij je klanten is dan niet van belang). Uitspraken van medewerkers van KvK of de belastingdienst kan je geen rechten aan ontleden. Brieven van de belastingdienst echter wel.

 

Kijk eens hier: Ondernemer voor de BTW

Link naar reactie
  • 0

Als je deelneemt aan het economisch verkeer wil je volgens mij gewoon een KvK nummer hebben en dus serieus starten. Daarnaast wil je bijvoorbeeld iDeal wat weer op een zakelijke rekening aangevraagd wordt etc. Het ziet er ook niet uit als mensen moeten betalen naar een privé rekening.

Een professioneel uitziende webshop oogt veel beter. Dat zal zeker de koper vele malen meer vertrouwen geven dan gewoon maar iemand op marktplaats.
Die professionele uitstraling ga je wat mij betreft niet krijgen zonder je gewoon bij de KvK in te schrijven.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

En ik hoopte hier gewoon eerlijk advies te krijgen. Niet zwaar gekleurd door mensen met bijbedoelingen die je in een bepaalde hoek willen hebben.

 

Dat is me hier al vaker opgevallen. Iets moet of is absoluut verstandig en daar is en daar kennen ze wel 'een mannetje voor'. Dat is niet helpen. Dat is hier jezelf helpen met je eigen belang voorop. Dat soort advies heb ik niet nodig.

 

Als je geen advies wenst, vraag er dan ook niet naar. Ik PM je over de nettiquette (of het gebrek daaraan beter gezegd). Excuses kun je hieronder plaatsen.

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan eigenlijk met mensen die spullen te koop aanbieden via Marktplaats en Ebay ?

Stel ik ben dol op auto's, ik koop elke maand een leuke tweede hands auto en verkoop die een maand later met winst via Marktplaats. Intussen rij ik wel in die auto tot hij is verkocht. BTW/KvK/Belasting plichtige handel of particuliere verkoop ?

Of ik wil mijn postzegelverzameling voor een deel kwijt. Maar een maand later bedenk ik me en koop weer nieuwe postzegels. Ach, een maand later denk ik: verkoop toch alles.

 

En als je als particulier een paar dingen inkoopt en via een webwinkeltje verkoopt, dan moet je bij zowel inkoop als verkoop je niet met BTW bezig houden. Dus bij inkoop betaal je gewoon de BTW zonder zeuren en zonder terug te willen vragen. En wat je verdient geef je gewoon op als extra inkomen. Dan heb je aan alle kanten je belastingen betaald.

 

Misschien dat het enige verschil maakt of je via een veilingsite verkoopt (dat lijkt incidenteel) of via een eigen website (lijkt structureel).

 

Ik heb een onderneming en als ik een hobby webwinkel zou beginnen dan zou die onder de paraplu van de onderneming draaien. Als ik geen onderneming had, dan zou ik het als particuliere handel beschouwen tot je in de richting van een maandsalaris aan winst per maand gaat komen. Dan begint het toch aardig op werk en een bedrijfje te lijken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.