• 0

Subsidies maar hoe...?

Omdat de subsidies er zijn om ondernemers te helpen en niet om ze een worst voor te houden, lijkt het mij een goede zaak als er rekening gehouden wordt met kleine bedrijven die in hetzelfde schuitje zitten als ik.

 

 

Mijn naam is Joop de Kock en mijn bedrijf heet Dutch Aero Technics. Mijn bedrijf is opgericht om nieuwe hoogwaardige technologieën te implanteren in het bedrijfsleven om zo landelijk de wereldconcurentie het hoofd te kunnen bieden.

 

Het agentschap SenterNovem is een orgaan dat dezelfde idealen nastreeft en voert een flink aantal subsidies uit om het de innovatieve bedrijven en technostarters een stukje makkelijker te maken.

Uit mijn onderzoek blijkt dat mijn bedrijf voor geen enkele van deze subsidies in aanmerking komt.

Verderop in dit schrijven zal ik uiteen zetten wat de blokkades zijn die mijn bedrijf in de weg staan.

 

Om te kunnen begrijpen in welke situatie mijn bedrijf verkeert, zal ik in het kort uitleggen wat onze doelstelling is en de omvang van mijn bedrijf. Op basis van mijn eigen uitvinding heb ik mijn bedrijfje (eenmanszaak) opgericht. Het gaat hier om een reeds geoctrooieerde techniek die het mogelijk maakt om met auto’s, boten, motoren en treinen een klein stukje boven de weg of bijvoorbeeld het water te kunnen vliegen wat uiteindelijk zuiniger zal zijn. De status is in een pril stadium. Ik beschik over tekeningen en modellen, maar om aanzien te vergaren bij het bedrijfsleven is het van groot belang dat ik over o.a. een prototype beschik. Het is geen schande en eerder logisch dat ik niet over de financiële middelen beschik om dit te verwezenlijken. Wat betekent dat een samenwerking met een groot bedrijf noodzakelijk is.

 

Met name HTAS zou hier een uitkomst kunnen bieden, maar uit de gegevens van SenterNovem maak ik op dat ik eerst een grote partij moet vinden en dan eventueel kans maak op de regeling, wat jammer is. Het is logischer als ik aanklop bij een groot bedrijf met mijn technologie en de subsidie op zak. Dan is de kans op samenwerking veel groter. Maar het komt er op neer dat ik eerst de partij moet vinden en dan pas de subsidie kan aanvragen. Dit is een beetje de omgekeerde wereld. Tevens is subsidie wellicht niet nodig als ik een groot bedrijf achter me kan scharen. Dan lijkt het meer op een paraplu na de regen.

 

Mijn strekking is dan ook dat htas (de subsidieregeling, red.) in de praktijk niet (of bijna niet) benut kan worden door een bedrijf met de omvang van het mijne. Voor wat betreft een BBMKB krediet geldt dat ik een innovatief bedrijf heb en word ik om die reden doorgeleid naar een innovatiekrediet. Een innovatie krediet is voor mij niet geschikt omdat ik hiervoor een eigen financiële inbreng moet hebben. Wat voor de meeste starters onmogelijk is. Dan is er nog de WBSO, een fiscale regeling. Uit navraag blijkt dat ik hier gebruik van kan maken als ik minimaal 500 uren in SO (Speur- en Ontwikkelingswerk) steek. Dan kan ik een bedrag van de belasting aftrekken. Maar als ik 500 uren in S en O steek, verdient mijn bedrijf verder niets. Dus valt er ook niets af te trekken.

 

Ik hoop dat ik niet alle vormen van subsidie onder ogen heb gezien en dat er een is die bij me past. Maar ik vrees het ergste.

 

Omdat de subsidies er zijn om ondernemers te helpen en niet om ze een worst voor te houden, lijkt het mij een goede zaak als er rekening gehouden wordt met kleine bedrijven die in hetzelfde schuitje zitten als ik. Het begint met pionieren en dan is het bijna vanzelfsprekend dat er in het begin geen gereedschap (lees geld) is om jonge innovatieve bedrijven aan te jagen. Ik heb de indruk dat de bedoelingen van Economische Zaken goed zijn en vertrouw erop dat ze deze problemen erkent, teneinde wel een maatpaksubsidie te ontwikkelen die bij deze o zo belangrijke grote groep past.

 

Wat is dan mijn opinie zul je denken?

Op de manier zoals ik tegen subsidies aankijk, zijn deze bedoeld als steuntje in de rug. Maar het is niet inzetbaar voor mkb'ers die met een geoctrooieerde innovatie een bedrij willen starten! Ben ik de enige die er zo over denkt? Of zijn er wél subsidies waarmee je zonder te hoeven sleutelen aan je ondernemersplan gewoon je eigen koers kan varen!

 

Joop de Kock

 

P.S.: Uiteraard blijft over het lobbyen bij informals. Natuurlijk moet elk bedrijf zelf zien hoe ze aan kapitaal komen. Maar geldverstrekking van die kant, is van een hele andere strekking dan subsidies.

www.restnrg.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joop,

 

Goed stuk!

Met name vind ik dat overigens omdat het voor mij ook erg herkenbaar is.

Het lijkt onmogelijk om aan de subsidiegelden te komen zonder aangesloten te zijn bij een door de overheid erkende kennis instantie / Universiteit.

De instanties die door de overheid zijn aangewezen of de ondernemingsmaatschappijen hebben andere belangen dan het geld ook werkelijk op de plekken te krijgen waarvoor het geld eigenlijk bedoeld is.

De enige instantie waar ik tot nu toe goede ervaring mee heb is Syntens, misschien een tip om daar eens te gaan kijken wat zij voor je kunnen doen.

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

Als het om subsidies gaat dan heb ik ook regelmatig het idee dat dit verkapte staatsteun is aan grote ondernemingen. De High Tech Campus in Eindhoven ontleent hier volgens mij zijn bestaansrecht aan. Philips wordt ook heel anders behandeld als andere bedrijven, Philips krijgt een WBSO 'budget' en mag dit later naar wens invullen, kleinere bedrijven moeten van te voren uiterst gedetailleerde aanvragen indienen.

 

Ook lachwekkend vind ik de intekenperioden en sluitingsdata, alsof een goed idee zich laat chronologiseren.

 

Als een bedrijf op zijn diensten op deze manier zou promoten dan zou de consumentenbond spreken van misleiding. Als de overheid dat doet dan heet het beleid.

Link naar reactie
  • 0

Joop, same problem here... erg herkenbaar. En een goed verhaal!

 

Ik moet nog even bij syntens langs voor informatie, dus daar kan ik je niets over vertellen, maar microfienanciering(.com) zie ik niet in je rijtje staan, door het beperkte bedrag voor jou misschien ook niet interessant?

Link naar reactie
  • 0

Beste Joop,

 

ik ben het niet met je eens. Niet verkeerd bedoeld, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de column een beetje klagend vind overkomen: "waarom krijg ik geen gratis geld!?"

 

In mijn ogen is een subsidie een beloning voor een risicovolle stap/R&D/exploitatie. Dat betekend dat je dus ook zelf risico moet nemen. Als je zelf niet wilt investeren in tijd (WBSO), geld (HTAS e.d.) of netwerk (om vervolgens zelf gevraagd te worden in een project of wel een grote partij te overtuigen), waarom zou de overheid dat dan wel moeten doen!?

 

Dat veel subsidies naar grote bedrijven of consortia gaan klopt, maar dit is geen slechte zaak. Feit is dat een groot deel van de technostarters binnen een paar jaar verdwenen zijn. Weg subsidie/investering..... De overheid laat hier terecht een risico analyse op los.

 

Als het echt een mooie technologie is en je een goed plan+team hebt om het te ontwikkelen/vermarkten kun je echt wel geld ophalen. Vervolgens zijn er genoeg subsidies waarmee je het plan kunt laten accelereren.

Of als je echt fundamentele dingen wilt doen (VCs houden daar niet zo van) zou ik eens bij een universiteit (Delft, Eindhoven, Twente) aankloppen; zij zijn daar in principe voor (maar het vereist wel enige tijd en politiek inzicht).

 

Succes!

Link naar reactie
  • 1

beste gijs, ik ben vandaag bij syntens geweest en helemaal goed,bedankt voor je tip

 

ja nico,ik heb ook iets gelezen over airbus wat hier op lijkt ,bedankt.je hebt me goed begrepen!

 

fred, bij deze!

 

beste,karinvb, ik ga overal langs dus ook hier .al is het met een matig ondernemersplan,groet joop

 

beste nano,eerlijk gezegd vind ik uw reactie meer klagend maar het was voor mij ook nooit de bedoeling om een compliment uit te delen aan de staat.groet joop

 

[Edit Mikky: 1 verzamelreactie van gemaakt, ik heb Joop hiervan op de hoogte gesteld]

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Joop,

 

Je schrijft dat je het liefst niet wilt sleutelen aan je ondernemingsplan, maar allicht vind je nog wat aanvullende informatie op www.internationaalondernemen.nl/dossiers/mkb.asp.

Internationaal ondernemen is al gauw een noodzaak bij het (rendabel) vermarkten van je uitvinding! Je ondernemingsplan kun je daar mee uitbreiden.

 

En bij een goede technologie en een goed plan, hoort ook een financieringsplaatje; waarbij echter je basisfinanciering (incl. cash flow) onontbeerlijk blijft. Die zul rond moeten zien te krijgen.

 

Voor beginnende exporteurs is er de regeling prepare2start (www.evd.nl/prepare2start) die 50% van gemaakte kosten tot maximaal 11.500 euro subsidieert voor activiteiten die voortkomen uit een internationaliseringsplan (denk hierbij aan bijv. partnerselectie, juridisch advies of een internationale website).

De aanvraag en uitvoer van deze subsidie loopt via een adviseur van Syntens of de Kamer van Koophandel.

 

Succes!

 

EVD Internationaal ondernemen en samenwerken
Link naar reactie
  • 0

bedankt,maar mijn kosten vallen hoger uit.ik ga direct op de site's kijken

echter mijn ondernemersplan kan ik niet opblazen omdat ik van mening ben dat mijn plan geen uitgebreid ondernemersplan nodig heeft. dit leg ik uit op mijn site en misschien in mijn volgende stukje op hl.nl

bedankt ik kan alle hulp gebruiken en zeker uw nuttige tips! groet joop

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Joop. Ik lees je stuk met interesse. Vooral omdat ik zelf ook een technische eenlinger ben. Ik ben jaren geleden ook al eens bezig geweest om op de een of andere manier subsidie of ondersteuning te krijgen, maar dat bleek toen ook nagenoeg onmogelijk in de toenmalige situatie. Alles hangt idd af van je persoonlijke situatie en van het project. Ik ben het met je eens dat het ook een tweeslachtig gevoel opwekt. Je weet dat grote bedrijven (en vergeet de overheidsinstellingen niet) iemand in dienst hebben die er een dagtaak aan heeft om uit te zoeken van welke subsidieregelingen gebruik kan worden gemaakt. De aanvragen zijn dan al een standaardprocedure geworden en zo blijft dat aan het rollen. Op die manier weet ook de centrale overheid hoeveel subsidiegelden zijn ingezet en of de doelstellingen zijn gehaald. Dat wekt bij eenmanszaken enige wrevel op, omdat wij idd dagelijks al onze handen vol hebben om de kost te verdienen. Dan ligt het aan je persoonlijke situatie af, of je voor subsidie in aanmerking kunt komen. Aan de andere kant kun je de overheid niet kwalijk nemen dat er regels zijn opgesteld om te voorkomen dat het weggeefpotjes worden. Dat zou immers nog veel meer wrevel opwekken.

Inmiddels heb ik vorig jaar gebruik kunnen maken van de WBSO, omdat ik mijn eigen situatie drastisch heb veranderd. Ik ben mijn eenmanszaak gaan omzetten van zelfproducerend naar gebruikmaking van externe arbeidskrachten. De productie kon en kan niet meer alleen door mijn twee handen worden verricht en dus kwamen die handen vrij om nieuwe dingen te gaan doen, die noodzakelijk zijn om door te groeien. Ik denk dat alleen eenpitters, die hun productiewerk kunnen uitbesteden, de mogelijkheid hebben om aan de 500-urennorm van de WBSO te voldoen. Ik denk ook dat als je eenmaal in de WBSO-regeling zit, je ook van andere subsidievormen gebruik kunt maken. Maar dan mogen die niet mer elkaar in conflict komen.

Mijn advies aan jou is dus duidelijk. Leg je erbij neer dat je niet alles alleen kunt. Maak eens een groepenoverzicht van je werk en kijk eens welke clusters je door anderen uit kunt laten voeren. Daardoor krijg je tijd voor nieuwe dingen.

Ik weet dat het een proces is dat jaren kan duren en dat juist de overgangsperiode de meeste frictie oplevert. Maar uiteindelijk zul je jezelf moeten gaan "managen" en zul je ervaren dat je weer tot veel meer in staat bent.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit jaar, als software development zzp'er, voor het eerst WBSO subsidie aangevraagd en de aanvraag is gehonoreerd. Ik combineer betaald werk voor derden met een stuk eigen R&D werk (inderdaad ca 500 uur per jaar). Het betaalde werk levert mij tot nu toe genoeg op om in mijn R&D project ook echt de dingen te doen die ik interessant vind en waar ik in geloof, en dat geeft veel voldoening. De WBSO aftrek is dan een prettig steuntje in de rug. Dus eenmanszaken en subsidies gaan wat mij betreft prima samen!

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Ik heb veel ervaring met subsidieaanvragen voor bedrijven, waaronder ook veel starters. Het is inderdaad soms lastig om aan alle voorwaarden te voldoen. Er zijn echter genoeg laagdrempelige subsidiemogelijkheden. Zo kom je in ieder geval in aanmerking voor een innovatievoucher (waar je gesubsidieerd kennis bij derden in kunt kopen). Wellicht kun je ook gebruik maken van de regeling Prepare 2 Start tenminste als je ook startend exporteur bent. Ook zijn er soms regionale regelingen die makkelijk toegankelijk zijn.

www.eurocon.nl

Link naar reactie
  • 0

Super!

Heel veel leuke reacties heb ik de laatste tijd gekregen op mijn column zeker ook de privé berichten waren van voor mij van grote waarde.

Ik heb nog steeds geen subsidie maar ik heb wel door mijn stukje contact gekregen met wat ik denk de juiste mensen, en ik heb geleerd dat dit wel is het belangrijkste kan zijn voor mijn problemen.

Door de inbreng van deze mensen van onder andere Syntens en TNO ben ik eerder in staat te verwezenlijken wat ik voor ogen heb en zo ben ik dankzij higherlevel een flink stuk verderop gekomen.

Drie hoeraatje voor hl.nl dus en op advies van mede leden hou ik iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen in mijn bedrijf en spreek ik de wens uit dat jullie minstens net zoveel aan hl.nl als ik en het platvorm kunnen gebruiken als het gereedschap waar het volgens mij voor bedoeld is!

Tot nadere berichtgeving verblijf ik, bedankt! joop

 

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Hey Joop

 

Mijn oog viel op deze subsidieuitbreiding

wellicht kun je daar iets mee

 

Frans

 

Ps. gevonden via www.technopartnernieuws.nl weer zo'n interessante partnersite van Higherlevel :)

edit: link is kapot bij mij terwijl hij net nog werkte. meer mensen die dat probleem hebben?

Ez heeft z'n site weer gefixed

Link naar reactie
  • 0

Wordt de WBSO-subsidie niet interessant als je vanuit een BV gaat werken? Dan geldt de uren-ondergrens niet maar krijg je voor elk uur subsidie. Uiteraard kost een aanvraag indienen ook tijd. Je moet afwegen of het dan nog interessant is als het aantal uren klein is.

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Beste Michel,

 

Zie onderstaande quote uit de column van Joop

 

Dan is er nog de WBSO, een fiscale regeling. Uit navraag blijkt dat ik hier gebruik van kan maken als ik minimaal 500 uren in SO (Speur- en Ontwikkelingswerk) steek. Dan kan ik een bedrag van de belasting aftrekken. Maar als ik 500 uren in S en O steek, verdient mijn bedrijf verder niets. Dus valt er ook niets af te trekken.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Voor Joop en alle anderen die geinteresseerd zijn:

 

Vandaag zijn 500 private innovatievouchers beschikbaar gekomen bij EZ/SenterNovem.

 

Van de site:

 

Vanaf donderdag 10 september 2009 zijn weer 500 innovatievouchers beschikbaar die kunnen worden besteed bij private kennisleveranciers zoals ingenieursbureaus. In mei 2009 werden de eerste 500 private vouchers beschikbaar gesteld. Deze waren in korte tijd allemaal verstrekt.

 

Tot nu toe konden innovatievouchers alleen worden besteed bij publieke instellingen, zoals universiteiten of hogescholen. Doordat vouchers nu ook bij private kennisleveranciers mogen worden gebruikt, zijn de mogelijkheden van de voucher verbreed.

 

Lees verder op Ministerie EZ

 

Wees snel, want het zijn er niet zoveel...

Link naar reactie
  • 0
Dan is er nog de WBSO, een fiscale regeling. Uit navraag blijkt dat ik hier gebruik van kan maken als ik minimaal 500 uren in SO (Speur- en Ontwikkelingswerk) steek. Dan kan ik een bedrag van de belasting aftrekken. Maar als ik 500 uren in S en O steek, verdient mijn bedrijf verder niets. Dus valt er ook niets af te trekken.

 

Voor zover ik weet staat WBSO los van de omzet c.q winst die een bedrijf draait. Quote uit het handboek voor WBSO:

 

 

De WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) is een fiscale stimuleringsregeling waarmee de Nederlandse overheid een deel van de loonkosten voor speur- en ontwikkelingswerk (S&O), ook wel Research and Development genoemd, compenseert. In de praktijk betekent dit dat u minder loonheffing afdraagt. Zelfstandigen krijgen een vaste aftrek voor S&O.

 

Ook als je geen omzet maakt, kan je toch nog die vaste aftrek toepassen?

Link naar reactie
  • 0

Als eenmanszaak heb je hogere zelfstandigenaftrek: het netto voordeel is afhankelijk van je IB-inkomen. Dit is afhankelijk van je omzet. Geen omzet is geen IB-inkomen. Geen IB-inkomen, heb je niets aan een extra verlaging van dit inkomen.

 

Als BV verreken je subsidie met afdracht loonheffing. Je verlaagt daarmee je kosten direct. Dit is dus onafhankelijk van je omzet of winst.

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.