• 0

Geen getekende arbeidsovereenkomst, geen verlenging arbeidscontract. Problemen

Sinds 1 juli 2008 werkte er bij ons in de zaak een verkoper. Bij zijn in dienst treding hebben we alle voorwaarden besproken en is er hem een exemplaar van het arbeidscontract meegegeven.

Dit betrof een jaar contract met één maand proeftijd. In juni 2009 is besloten om zijn contract niet te verlengen, doordat hij niet goed zijn functie uitvoerde.

Dit is hem op 20 juni verteld, en 23 juni per aangetekende brief. Sindsdien is de verkoper niet meer komen opdagen. Op 14 juli heb ik een brief gehad van zijn advocaat waarin er beweerd wordt dat er sprake was van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd en dat de verkoper zich op 22 juli had ziek gemeld. >:(

 

Bij het afspreken van de arbeidsvoorwaarde waren er nog twee andere vennoten aanwezig die dus evt. kunnen getuigen dat er een jaarcontract was meegegeven en afgesproken.

 

Ik weet dat ik heel stom ben geweest door niet zijn krabbeltje te bemachtigen. :-\

 

Graag advies.

 

Alvast bedankt.

David

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Either way kost het je een maandsalaris denk ik :)

 

Een jaar in dienst betekent 1 maand mee naar huis bij ontslag bij onbepaalde tijd. Ik denk zelfs dat je blij mag zijn dat de advocaat niet zei: contract is nog een keer met een jaar verlengd oid. Want dat zou ook nog eens tussentijd niet opzegbaar kunnen zijn en dan ben je meer Euro's kwijt.

 

Schakel een jurist in zou mijn advies zijn. Ik denk zelf dat het je een maandsalaris kost van de verkoper. Hij heeft meteen de stap naar een advocaat gezet en jij bent niet netjes geweest om pas heel laat aan hem mede te delen dat ie niet meer mocht blijven. Zaakje is dus al redelijk geëscaleerd.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ter overvloede: je hoeft een ziekmelding van een werknemer niet te accepteren en dat zou je nog aan kunnen dragen dat je dat niet hebt geaccepteerd.

 

Niet ter overvloede: laat je goed adviseren voordat je over gaat tot communicatie met "de tegenpartij". Anything you say can and will be used against you in a court of law.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Beste David,

 

Zoals de wijze Maxima ooit over de wat minder wijze Willem Alexander zei: hij heeft een beetje dom gedaan. :)

Je stelt terecht dat het dom is dat je de arbeidsovereenkomst niet hebt laten tekenen. Het aangaan van een arbeidsovereenkomst is vormvrij. Dat betekent dat de overeenkomst zowel mondeling als schriftelijk kan worden overeengekomen. Het verdient uiteraard altijd de voorkeur een arbeidsovereenkomst schriftelijk vast te leggen. Op die manier kunnen misverstanden over de inhoud ervan worden voorkomen, zoals jij nu tegenkomt.

 

Een arbeidsovereenkomst kan voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd worden overeengekomen. De overeenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege (automatisch) op het moment dat de tijd waarvoor die was aangegaan is verlopen.

 

Jij bent nu in een juridisch welles/nietes situatie terecht gekomen. Jij (jullie) zullen aan moeten kunnen tonen dat er inderdaad een tijdelijke arbeidsovereenkomst is aangegaan. Lukt dat, dan zijn jullie per 1 juli van hem af. Lukt dat niet, dan zitten jullie aan de man vast en zullen jullie via de normale wegen ontslag moeten gaan aanvragen.

Dan nog het feit dat de man stelt dat hij zich ziek gemeld had op 22 juni. Dit staat het einde van het tijdelijke dienstverband per 1 juli niet in de weg, het ontslagverbod tijdens ziekte is in dit geval niet van toepassing, de arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege. Let er wel op, dat als een werknemer in een tijdelijk dienstverband ziek is op zijn laatste werkdag, dat je als werkgever dan verplicht bent om hem daarvoor al ziekgemeld te hebben bij het UWV! Een zieke werknemer bij het einde van een tijdelijk dienstverband valt namelijk nog onder de "ziektewet".

 

Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, dan moet je de zaak meteen daar deponeren, hebben jullie die niet, dan zou ik juridische hulp zoeken als ik jullie was.

 

Succes.

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Dan nog het feit dat de man stelt dat hij zich ziek gemeld had op 22 juni.

Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, dan moet je de zaak meteen daar deponeren, hebben jullie die niet, dan zou ik juridische hulp zoeken als ik jullie was.

 

Succes.

Louis

 

Ik hoop ook op een type fout, maar er staat 22 JULI

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Sinds 1 juli 2008 werkte er bij ons in de zaak een verkoper. Bij zijn in dienst treding hebben we alle voorwaarden besproken en is er hem een exemplaar van het arbeidscontract meegegeven.

Dit betrof een jaar contract met één maand proeftijd. In juni 2009 is besloten om zijn contract niet te verlengen, doordat hij niet goed zijn functie uitvoerde.

Dit is hem op 20 juni verteld, en 23 juni per aangetekende brief.

Je hebt een aangetekende brief gestuurd? Dan is er geen twijfel dat de arbeidsovereenkomst per 30 juni is geëindigd, tenzij in de overeenkomst afspraken opgenomen zijn waaruit volgt dat tijdig voor het einde aangegeven moest worden dat de overeenkomst niet beëindigd is.

 

Ziekte is verder niet van invloed op het wel of niet verlengen van een arbeidsovereenkomst.

Link naar reactie
  • 0

 

Een arbeidsovereenkomst kan voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd worden overeengekomen. De overeenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege (automatisch) op het moment dat de tijd waarvoor die was aangegaan is verlopen.

 

Succes.

Louis

 

Daarbij moet je wel de kanttekening plaatsen dat al snel sprake is van stilzwijgende verlenging. (zonder tegenspraak voortzetten). Dan is er wederom sprake van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (dezelfde periode) onder dezelfde voorwaarden.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Het is idd 22 juni ;)

 

Wat kan ik nu het beste doen, om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Ik heb geen zin om straks tijdens een rechtszaak over 5 maanden in het ongelijk te worden gesteld en verplicht te worden deze meneer 5 maanden salaris te betalen + 1 maand vergoeding.

 

Ik ben best bereid om de zaak te schikken ondanks dat ik zeker weet dat ik gelijk heb.

Wat zou op dit moment de beste stap zijn?

 

En hoe sterk staan wij indien we met zijn drieën verklaren dat er idd sprake was van een jaarcontract en geen onbepaalde tijd contract, en hoe sterk staat de werknemer indien hij geen contract kan laten zien.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat de beste stap op dit moment is om de andere partij te antwoorden dat zonder meer door jullie aangetoond kan worden, dat een tijdelijke arbeidsovereenkomst is aangegaan, dat er nooit sprake is geweest van een ziekmelding, dus dat wat jullie betreft de kous af is: de arbeidsovereenkomst is van rechtswege geëindigd op 30 juni. Of jullie die brief zelf moeten sturen of door een juridisch geschoold iemand is aan jullie, het laatste lijkt me verstandig.

 

Als de tegenpartij het er niet mee eens is, dan is het aan hem om naar de rechter te stappen om die er van te trachten te overtuigen, dat een dienstverband voor onbepaalde tijd is aangegaan. Wie de rechter gaat geloven is natuurlijk moeilijk in te schatten, maar als drie personen (weliswaar allemaal vennoten hetgeen het weer wat zwakker maakt) verklaren dat voor iedereen duidelijk was dat een jaarcontract werd overeengekomen, dan lijkt er mij wel kans op succes. Zeker als in ogenschouw genomen wordt, dat bijna iedere werkgever tegenwoordig begint met een tijdelijk dienstverband.

Wat duidelijk zeer tegen jullie ex-werknemer pleit is het feit dat men pas op 14 juli met een brief komt, terwijl hij op 23 juni al een aangetekend schrijven heeft gekregen.

 

Kortom: wederom succes.

 

@Mr. Bikhaktus: er is i.c. natuurlijk duidelijk geen sprake van stilzwijgende verlenging, aangezien men op 23 juni aangetekend heeft medegedeeld, dat de overeenkomst niet verlengd zou worden.

 

Groet,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

 

@Mr. Bikhaktus: er is i.c. natuurlijk duidelijk geen sprake van stilzwijgende verlenging, aangezien men op 23 juni aangetekend heeft medegedeeld, dat de overeenkomst niet verlengd zou worden.

 

 

De data doolden een beetje voor mijn ogen, in dit geval heb je natuurlijk gelijk. Maar in het algemeen blijft de opmerking wel staan.

 

(Enne.. Bikhaktus? Typfout of bedoel je daar iets mee?)

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 1
Op 14 juli heb ik een brief gehad van zijn advocaat waarin er beweerd wordt dat er sprake was van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd en dat de verkoper zich op 22 juli juni had ziek gemeld.

 

Die ziekmelding is nog zo'n puntje wat vrij snel doorgeprikt kan worden. Leuk dat dat in een schrijven van zijn advocaat staat. Wellicht kan de werknemer even de gegevens van diens vaste en/of mobiele telefoon overhandigen waaruit blijkt dat hij op 22 juni inderdaad telefonisch contact met jullie heeft opgenomen om zich ziek te melden?

 

Niet dat dit nu per se zo'n halszaak is (zoals reeds vermeld: de "vermeende" ziekmelding zelf heeft geen enkele invloed op al dan niet einde arbeidsovereenkomst), maar zijn zaak wordt er bepaald niet sterker op als hij schriftelijk beweringen doet die niet waar blijken te zijn of niet aannemelijk te maken zijn.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.