• 0

Breakeven analyse verschillende producten en contrinutiemarges hoe uitrekenen??

Beste iedereen,

 

Ik zit met een probleem. Voor ons koffiehuis wil ik een breakeven berekenen maar er is een probleempje. Wij verkopen koffie, thee, softdrinks, maar ook pakketjes (koffie met broodje, enkel een broodje, enkel een kopje thee etc).

Ik probeer het even zo simpel mogelijk voor te stellen in de hoop dat iemand mij een concreet voorbeeld met uitleg kan geven over hoe ik dit moet oplossen.

 

In dit voorbeeld fictieve cijfers.

 

Vaste kosten 5000

Bedragen ex btw

 

Indien wij enkel koffie verkopen.

verkoopprijs 1.7 en aankoop 0.3 dan is het verschil 1.4

5000/1.4 = 3571 kopjes koffie dat we moeten verkopen.

 

Indien enkel koffie met broodje.

Verkoopprijs 7.5 en aankoop 1.5 verschil 6

5000/6 = 833

 

Nu verschillen de marges per product van vrij veel. Om nu een juiste berekening te maken wilde ik een poging wagen door een gewogen contributiemarge toe te passen. (dit schijnt mij niet te lukken)

 

Nu stel ik bijvoorbeeld 20% zijn broodje met koffie en 80% is kopje koffie verkocht.

 

Dus 3571 x 80% = 2857

en 833 x 20% = 167

 

Nou bij het terugrekenen klopt dit natuurlijk perfect. alles komt terug op nul uit. Vrij logisch ook.

Maar nu wil ik dus weten hoeveel stuks moet ik gemiddeld per dag verkopen ongeacht of het een pakketje is of een los kopje koffie of broodje kaas. Logischer wijze kan ik cola en koffie en thee optellen (prijzen en marges liggen dicht in de buurt van elkaar). Als ik dit natuurlijk alles op tel en er een gemiddelde uit haal dan zijn de verschillen te groot om een juist conclusie te trekken. Als we dat doen in dit voorbeeld. 1.4 +6 /2 3.7

5000/3.7 = 1351

 

Als ik dan zeg gemiddeld laat het zo zijn dat ik alleen koffie zou ver kopen of toch een groot deel.

1351 x 1.4 = 1891.4 Dan kom ik dus zo'n 3000 euro te kort.

 

Indien ik dus pakketje verkoop dan zit ik 3000 euro boven mijn breakeven.

 

Hoe los ik dit nou op. Hoe kan ik nu op de juist manier berekenen (indien ik dus verschillend producten heb met verschillende marges) hoeveel ik dus gemiddeld moet verkopen en hoeveel ik per dag moet omzetten om breakeven te draaien.

 

Ik hoop dat jullie mijn uitleg en voorbeeld begrijpen.

En ik hoop dat er iemand is die mij dit duidelijk kan uitleggen om dit juist te berekenen.

 

Ik hoor het graag van jullie.

 

Groetjes.

 

Jeroen

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Voordat ik hier energie en tijd in ga steken, heb ik nog wel wat vragen:

 

Wie garandeert mij dat deze plannen weer niet ergens op een hoop gegooid worden?

12-2006 plannen voor de start van een disco

06-2007 importplannen voor schoenen

02-2009 het opstarten van een kledinglijn

06-2009 plannen voor een koffietent huis

 

Op al deze hier op HL gelanceerde plannen heb je voldoende antwoorden feedback gehad

 

Dus wat wil je nu ?

 

Het lijkt mij dat je voor jezelf een duidelijk moet zien te krijgen wat je wilt en wat ik me ook nog afvraag, of je de huidige vraag niet kunt oplossen met hetgeen je tijdens je studie hotelmanagement hebt geleerd.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet gevraagd om bij de hand te gaan zitten doen. Reageer dan gewoon niet.

En ik stel een vraag met een reden, ik kom er zelf niet uit en vraag dus hulp. Wil je me helpen, fijn. Wil je niet helpen ook goed.

 

Beste daragesh,

 

de vraag van Marco is redelijk opportuun.

 

Dat je nu serieus bezig bent met een koffiezaak vind ik positief, echter je moet ook begrijpen dat de lezers van HigherLevel zich afvragen in hoeverre je in het verleden iets gedaan hebt met reacties die je gekregen hebt. Reacties waar anderen, vrijwillig en in eigen tijd over nagedacht hebben en tijd aan gespendeerd hebben. gratis en voor niets, en waar ogenschijnlijk weinig mee gedaan wordt door jou

 

In dat licht zullen veel leden bij deze vraag een lichte aarzeling hebben gevoeld of nog steeds voelen om er wederom tijd in te steken.

De vraag die Marco je stelt is dus eigenlijk een uitgelezen mogelijkheid voor jou om toe te kunnen lichten dat je nu wel serieus bezig bent en de aarzelende leden over de streep te trekken om te reageren, en geen aanval op jou om je onderuit te halen.

 

Helaas laat je die kans liggen door nogal korzelig op Marco te reageren.

 

Wij moeten afgaan op je historie op HL en de woorden die je typt. We kunnen niet in je blauwe ogen kijken. Besef dat en probeer dat bij een volgende reactie in je achterhoofd te houden.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Marco, Frans, en de rest

 

Ik snap jullie twijfels uiteraard wel. Ik heb namelijk 101 ideeen en ik stel deze gewoon op het moment dat ik met iets in mijn hoofd zit. Dit zijn eerder impuls vragen, dan dat er echt een super dik plan achter zit. Dat dit op de hoop wordt gegooid betekend niet dat ik er niks mee doe. Het geeft me stof tot nadenken en wellicht voor in de toekomst zijn deze antwoorden bruikbaar. Maar ik begrijp dat jullie zoiets hebben, okay en welk ondernemersplan ga je volgende week doen.

 

Dit gezegd zijnde. Het plan waar we nu mee bezig zijn is iets wat definitief is. We zijn bezig met vanalles, gaande van onderhandelingen, zoeken naar een geschikt pand, tot het opstellen van menukaarten. Het is de bedoeling ook uiterlijk in het najaar van 2009 te starten als eenmanszaak, met een 2de persoon als mede-eigenaar. Dus het plan is zo echt als het maar kan zijn.

 

Ik hoop dat jullie hierop toch nog positief op reageren ondanks de rommelige historiek.

 

On topic dan: iemand die mij hiermee kan helpen of ben ik te diep in de details van een break-even aan het zoeken. Is het wel mogelijk om een break-even op deze manier op te lossen.

 

Groetjes

 

Jeroen

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen,

 

Ik heb een zwak voor rekensommen, dus ...

 

In je voorbeeld is je winst op een koffie-klant 1,40 en op een koffie/broodje-klant 6 euro.

 

Als 80% koffie-klant is en 20% koffie/broodje-klant is je gemiddelde winst per klant (80%*1,4 + 20%*6) = 2,32 euro. Als je kosten per maand 5000 euro zijn, dan moeten er dus 5000/2,32 = 2155 klanten binnenkomen, dat zijn er zo'n 70 per dag (mits je elke dag open bent).

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

Hoi Jeroen,

 

Bijgevoegd een excel-tabel met een invulformulier voor je.

 

Vul de oranje velden in, beginnend bij de werkelijk benodigde marge in € (nu even op 5000 gesteld)

 

Vervolgens alle producten die je wil verkopen, de prijs per stuk, de marge per stuk en het percentage van je klanten die dat product zullen gaan kopen.

 

je twee voorbeelden heb ik , aangevuld met een uitsmijter ham/kaas, vast ingevuld.

 

Als je klaar bent dan volgt automatisch hieruit:

- het totaal aantal verkopen per periode om breakeven te draaien

- de omzet in die periode

- de gemiddelde orderwaarde

- de gemiddelde marge

 

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.

 

Frans

 

BREAK-EVEN.xls

Link naar reactie
  • 0

John, Frans,

 

Alvast bedankt. Zoals ik al dacht is het onmogelijk om alles 'samen te voegen'. Het is dus effectief een combinatie van aparte percentages, en groepen. Zoals John aangeeft, en zoals duidelijk zichtbaar is in de excelsheet. Dat alles in een uniek waarde gezien moet worden en de som van dit geheel te maken. Het is het gene wat ik zelf ook al dacht. Maar ik zat veel te ingewikkeld te denken, waardoor een 'simpele' break-even de moeilijkste oefening wordt. Heren alvast bedankt voor jullie moeite. Ik ga alvast even hiermee 'spelen'. Ik ontvang aankomende week een nieuwe offerte van een groothandel (ik ben juist terug van de rondleiding in hun zaak) dan kan ik een completer beeld maken van al mijn inkopen FOOD, en hier verkoopprijzen op plakken. Ik laat jullie van de week wel weten wat eruit komt.

 

Groetjes.

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

 

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.

 

 

hoi frans,

ik ben dan wel niet de starter van het topic maar ik heb toch een vraagje over je exel-sheet (waarvoor dank!)

ik heb bij marge mijn benodigede inkoopwaarde ingevuld, om te kijken wat ik moet omzetten per produkt, de verkoopprijs en marge (verkoop-inkoop) heb ik ingevuld en ook de geschatte percentages.

zijn de kosten van de omzet dan de totale inkoopkosten voor het totaal aantal produkten wat ik verkocht heb?

het lijkt me een handige sheet, vroeg me nl. al af wat ik moet verkopen (6 verschillende produkten) om be te draaien, dank!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Maaike

 

Het veld ‘benodigde marge’ is bedoeld om het totaalbedrag in te vullen dat je nodig hebt om alle kosten te dekken die nog niet in de kostprijs van je producten verwerkt zitten.

 

De kosten van de omzet zijn inderdaad de inkoopkosten als jouw kostprijs per product alleen is opgebouwd uit inkoopkosten en geen andere toeslagen bevat.

 

Het ligt dus aan jou hoe je kostprijs per product is opgebouwd.

Als daar alleen de materiaalkosten voor het product inzitten dan zal de benodigde marge bestaan uit o.a. je loonkosten, je huisvestingskosten, energiekosten, reclamekosten etc.

 

Je kunt een deel van bovenstaande kosten ook gaan toerekenen aan je producten (bijvoorbeeld in geval van TS de kosten voor de warme keuken alvast opnemen in de kostprijs van je warme gerechten) maar dan komen er meer aannames en complicaties bij waar deze tabel in eerste instantie niet geschikt voor is. De tabel is een eenvoudige tool om relatief snel een indicatie te verkrijgen welke kant het uitgaat met de hoeveelheden product die je moet verkopen om break even te draaien.

 

Hoop dat het zo iets duidelijker is. Mocht je nog vragen hebben over de tabel of aanverwante zaken dan moet je ze gewoon stellen hier.

 

Frans

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.