• 0

Is de naam Kamer van Koophandel beschermd?

Ik heb slechte ervaringen met een bedrijf in Tsjechie dat zich destijds "De Nederlandse Kamer van Koophandel in Tsjechie" noemde. Deze organisatie heeft m.i. een belangrijke rol gespeeld in de beeindiging (lees mislukking) van mijn Project Kasteel Zacler in het Tsjechische Reuzengebergte.

Onlangs is de naam van het bedrijf veranderd in Denderton s.r.o. en doorverkocht aan een dekmantel-BV

Vandaar mijn vraag: is de naam Kamer van Koophandel beschermd of mag iedereen zich zo noemen?

 

Mocht er iemand geinteresseerd zijn in mijn verhaal dan kan hij/zij dat vinden onder de volgende link. Waarschuwing: het is nogal uitgebreid...

 

http://www.tsjechie-forum.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1912

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Johannes,

 

De merknaam "Kamer van Koophandel" (in een aantal vormen) is ingeschreven in het merkenregister van het BBIE. Maar het merk lijkt alleen te zijn geregistreerd voor de Benelux, en dan vermoed ik dat een bedrijf in Tsjechie zich wel zo mag noemen.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat dit niet moet kunnen. De naam Kamer van Koophandel straalt toch iets uit van een organisatie die je zou moeten kunnen vertrouwen.

Op deze manier kan een commercieel bedrijf misbruik maken van de naam.

Zeker wanneer de KvK in Nederland (wat mij is gebeurt) de organisatie als "koosjer" beoordeelt.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij lopen er twee dingen door elkaar heen: hebben we het nu over een particuliere organisatie die een naam gebruikt die lijkt op de KvK (wat wellicht niet mag gezien de merkenrechten van de KvK, maar dan moet de KvK daar wel tegen optreden)?

 

Of gaat het om een Tjechische organisatie die door de Nederlandse KvK warm aanbevolen was, maar malefide bleek te zijn? Dat zijn twee verschillende dingen, en het is wel handig om dat scherp te hebben.

Link naar reactie
  • 0

Onderstaand een gedeelte van de historie van de "Kamer van Koophandel", nu genaamd Denderton s.r.o. De gegevens zijn vrij opvraagbaar via het internet. Het gaat om een particulier initiatief met de zetel destijds in Praag. Ze werkten nauw samen met de organisatie die we gecheckt hebben bij de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente in Enschede. Die samenwerking was bekend. Het woord malafide heb ik overigens niet gebruikt. Wel ben ik door begeleiding en advisering van deze organisatie in de problemen gekomen hetgeen ik ze uiteraard ernstig verwijt.

 

"Netherlands /Foreign/ Trade Agency /Netherlands Chamber of Commerce for Czechoslovakia/, spol. s r. o.

Zapsáno: 5.srpna 1992 Vymazáno: 1.října 1993

Nizozemská obchodní komora v Praze, s.r.o. v jazyce českém Nederlandse Kamer van Koophandel, B.V. v jazyce holandském

Zapsáno: 1.října 1993 Vymazáno: 12.ledna 2009

Denderton, s.r.o.

Zapsáno: 12.ledna 2009"

 

Link naar reactie
  • 0

Onderstaand een gedeelte van de historie van de "Kamer van Koophandel", nu genaamd Denderton s.r.o. De gegevens zijn vrij opvraagbaar via het internet. Het gaat om een particulier initiatief met de zetel destijds in Praag. Ze werkten nauw samen met de organisatie die we gecheckt hebben bij de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente in Enschede. Die samenwerking was bekend. Het woord malafide heb ik overigens niet gebruikt. Wel ben ik door begeleiding en advisering van deze organisatie in de problemen gekomen hetgeen ik ze uiteraard ernstig verwijt.

 

"Netherlands /Foreign/ Trade Agency /Netherlands Chamber of Commerce for Czechoslovakia/, spol. s r. o.

Zapsáno: 5.srpna 1992 Vymazáno: 1.října 1993

Nizozemská obchodní komora v Praze, s.r.o. v jazyce českém Nederlandse Kamer van Koophandel, B.V. v jazyce holandském

Zapsáno: 1.října 1993 Vymazáno: 12.ledna 2009

Denderton, s.r.o.

Zapsáno: 12.ledna 2009"

 

 

Beste,

 

De namen kunnen inderdaad verwarring brengen, denk maar eens aan alle andere bedrijven registers die volgens mij over het algemeen echt de opzet de boel te besodemieteren maar ja daar heb je niets aan.

 

Mijn tip! Neem contact op met de afdeling Economische zaken van de Ambassade in Praag, deze zijn zeer welwillend! Daarbij hebben hun nauw contact met de meerlanden kamers en wie weet kunnen ze iets direct voor betekenen en/of een oordeel over je geschil geven; daarbiij heeft deze afdeling ook nauw contact met de EVD dus ik denk dat de meerlanden kamer hier wel gevoelig voor kan zijn daar ze ook redelijk afhankelijk zijn van de Ambassade.

 

Suc!

 

Hodně štěstí

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

[quote author=Iwan van Geelen Beste,

 

De namen kunnen inderdaad verwarring brengen, denk maar eens aan alle andere bedrijven registers die volgens mij over het algemeen echt de opzet de boel te besodemieteren maar ja daar heb je niets aan.

 

De gegevens zijn niet overgenomen uit "zomaar" een bedrijvenregister maar van de site van het Tsjechische Ministerie van Justitie die in Tsjechie de inschrijvingen vwrzorgt

Overigens, bedankt voor je tip!

Link naar reactie
  • 0

In princiepe kan iedereen in het buitenland een Kamer van Koophandel opzetten. Er is meestal geen naamsbescherming.

 

Is hier in China ook zo, maar er is een gevestigde orde ook natuurlijk. Als een partij al een KvK heeft opgericht dan is het niet gewoonlijk dat iemand anders hetzelfde gaat doen.

 

De regel is meestal: wie het eerst begint heeft het bestaansrecht.

 

Onze Kamer van Koophandel is 100% nonprofit, enkel dienstverlening voor MKB en ondersteuning in algemeen. Natuurlijk gaat de Nederlandse ondernemings geest ook zover dat er in een aantal gevallen ook zeer commerciele en ook minder legale gedachtes schuilgaan achter een KvK maar 9 van de 10 keer is dat niet zo.

 

Over het algemeen werken de Kamers van Koophandel samen met de Consulaten waar mogelijk en die kunnen dan ook zo aangeven of U te maken heeft met een echte betrouwbare organisatie.

 

Wij hebben maar een simpele website: www.netherlandschamber.cn (kan wel een update gebruiken) en is ook verifierbaar bij het consulaat in Guangzhou.

 

De wereld is groot, de Nederlandse regering ziet totaal geen belang in het ondersteunen van KvK die niet in Nederland gevestigd zijn, dus hierin ligt ook meteen de oorzaak van misstanden in het verleden en misverstanden bij de MKB die verwachten dat dit verlengstukken zijn van de Nederlandse KvK.

 

De waarheid is anders, als KvK buiten Nederland moet je je eigen broekriem ophouden, en dat betekend dan ook in een aantal gevallen waar diensten geboden worden er ook een prijskaartje aan hangt om de kosten te dekken. Kantoor, personeel, electriciteit moet allemaal betaald worden. Het is dan ook voornaamlijk de gedachte een ondersteuning te bieden en betrokkenheid bij het ondernemen van Nederlanders in het buitenland.

 

U kunt van mij aannemen dat het niet eenvoudig is, Nederlanders verwachten over het algemeen gratis bedient te worden, en voor kleine vragen staat de deur natuurlijk altijd open, maar in grote lijnen is het hoofdzakelijk vrijwilligers werk zonder commercieel belang voor diegenen net als ik die een Kamer van Koophandel in het buitenland draaiend houden.

Link naar reactie
  • 0

De wereld is groot, de Nederlandse regering ziet totaal geen belang in het ondersteunen van KvK die niet in Nederland gevestigd zijn, dus hierin ligt ook meteen de oorzaak van misstanden in het verleden en misverstanden bij de MKB die verwachten dat dit verlengstukken zijn van de Nederlandse KvK.

 

 

Ik denk dat de Nederlandse regering misschien hier ook wel gelijk in heeft, De Nederlandse regering is namelijk voorloper op het gebied van informeren, ondersteunen van (mkb) ondernemers in het buitenland door inzet van de consulaten, ambassades, EVD en andere initiatieven. Sterker het is misschien wel goed dat de verschillende instanties stoppen met het verwijzen naar de meer landen kamers in de wereld....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Meerlanden Kamers van Koophandel, voorbeelden zijn : Benelux Kamer van Koophandel, Europeese Kamer van Koophandel zijn over het algemeen lobby middelen voor internationale bedrijven die zich willen verenigen om zo een sterkere positie te bedingen. Zeg maar gewoon lobbygoepjes van de grote jongens. De gemiddelde MKB'er heeft hier weinig tot niets te zoeken. Immers, deze KvK's vertegenwoordigen ook geen land maar belangen van grote bedrijven dien in deze regio hun oorsprong hebben.

 

Andere mogelijkheid is dat in dit soort gevallen er voor gekozen is vanwegen het al bestaan van een legitime lands Kamer van Koophandel.

 

Het probleem voor Consulaten is dat zij nooit partijdig advies mogen aangeven, en dus moeilijk is voor mensen die praktische vragen hebben verder te komen. Met de EVD is dit tot op bepaalde hoogte ook zo. Iemand die aanklopt met de vraag voorgesteld te worden aan een partner in dat specifieke land voor een specifieke dienst of service krijgt te horen dat volgens de regels en wet overheidsinstellingen geen voorkeur mogen uitspreken. Of specifiek een partij bevoordelen door middel van aanbeveling. KvK's hebben die richtlijnen niet en kunnen dus in vele gevallen veel concretere adviezen geven of handels partners aandragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Iemand die aanklopt met de vraag voorgesteld te worden aan een partner in dat specifieke land voor een specifieke dienst of service krijgt te horen dat volgens de regels en wet overheidsinstellingen geen voorkeur mogen uitspreken. Of specifiek een partij bevoordelen door middel van aanbeveling. KvK's hebben die richtlijnen niet en kunnen dus in vele gevallen veel concretere adviezen geven of handels partners aandragen.

 

 

En hier heb je het punt van TS, waarom zou je dan KvK moeten heten; voorkom die verwarring en noem je bedrijf dan gewoon handelsbemiddeling oid

 

Naast al die lobby zaken zijn 99% van de meer landen kamers meer dan gewillig om tegen een -flink- uurtarief je verder te helpen. Overigens mogen de genoemde instellingen wel degelijk voorkeur partijen aandragen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Iemand die aanklopt met de vraag voorgesteld te worden aan een partner in dat specifieke land voor een specifieke dienst of service krijgt te horen dat volgens de regels en wet overheidsinstellingen geen voorkeur mogen uitspreken. Of specifiek een partij bevoordelen door middel van aanbeveling. KvK's hebben die richtlijnen niet en kunnen dus in vele gevallen veel concretere adviezen geven of handels partners aandragen.

 

 

En hier heb je het punt van TS, waarom zou je dan KvK moeten heten; voorkom die verwarring en noem je bedrijf dan gewoon handelsbemiddeling oid

 

Naast al die lobby zaken zijn 99% van de meer landen kamers meer dan gewillig om tegen een -flink- uurtarief je verder te helpen. Overigens mogen de genoemde instellingen wel degelijk voorkeur partijen aandragen

 

Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt Iwan, of wellicht zelf een probleem met KvK uit het verleden hebt gehad.

 

Waarom je dan KvK heet? omdat je hier veel meer mogelijkheden hebt informatie te krijgen over een breed scala aan mogelijkheden ZONDER dat dit geld kost. Maar natuurlijk kan het zo zijn dat voor een specifiek project wel een (redlijke) vergoeding wordt gevraagd, Dan hebben deze activiteiten ook meer iets weg van handelsbemiddeling, maar zeker niet helemaal.

 

Dan is er ook nog een groot verschil tussen kamers die commercieel of non-profit zijn. De laatste rekend ook voor projecten maar met de eventuele winsten hiervan worden dus uiteindelijk anderen gratis geholpen.

 

Hoe dan ook, ik begrijp best dat er een beeld bij bepaalde mensen, en wellicht ook gebaseerd op ervaringen, is gevormt dat een aantal kamers van koophandel verkapte oplichters zijn. Misschien is dat wel terecht want er zitten ook slechte tussen. Maar wanneer mensen hun huiswerk goed doen is er voldoende duidelijkheid te krijgen. Regelmatig worden wij ook geconfronteerd met meningen zoals de jouwe. Dit is vervelend en jammer, maar in elke branche zitten wel een paar slechte appels.

Link naar reactie
  • 0

"Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt Iwan, of wellicht zelf een probleem met KvK uit het verleden hebt gehad."

 

Sorry nee!

 

En het feit dat je er zelf ook mee word geconfronteerd zegt volgens mij genoeg, ik doe al v.a. mijn 18e internationaal zaken en ik ben de met een hark schrijvende kamers maar vaak genoeg tegengekomen maar ik heb mij met deze heeren nooit ingelaten (gelukkig :-) )

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf, ik zal het maar HTH noemen, is me destijds aangeraden door de KvK in Nederland. Het was bekend dat HTH nauw samenwerkte met de “Nederlands-Tsjechische Kamer van Koophandel” in Praag, hetgeen overigens ook in de brochure vermeld stond.

Via HTH ben ik in contact gekomen met een Nederlandse aannemer in Tsjechië waarover ik gaandeweg steeds meer twijfels kreeg. Ik heb daarna nogmaals bij de KvK Nederland geïnformeerd naar HTH en kreeg een e-mail waarin het bedrijf nog steeds geadviseerd werd. Niet alleen aan mij overigens. Geen wonder dus dat ik vertrouwen in hen stelde.

Over de aannemer kon de KvK geen noemenswaardige informatie verschaffen, behalve dat hij zich enkele jaren daarvoor als aannemer had laten uitschrijven.

Mijn vermoedens betreffende de aannemer bleken helaas achteraf terecht, de man ontpopte zich als een regelrechte oplichter die Nederland om diverse redenen een aantal jaren daarvoor ontvlucht was. Ik zal hier niet nader op ingaan maar neemt u van mij maar aan dat het bepaald “onfris” was.

Toen ik de zaak echt niet meer vertrouwde heb ik de hulp van HTH ingeroepen die me voor bemiddeling doorverwees naar de “Kamer van Koophandel” in Praag. Het was destijds overigens nog niet algemeen bekend dat de betreffende aannemer zich op grote schaal bezig hield met onverkwikkelijke zaken.

De bemiddeling van de “Kamer” leidde tot een overeenkomst die mij, gedurende meer dan een jaar, grotendeels afhankelijk van de aannemer maakte aangezien deze zich niet aan de overeenkomst wenste te houden. De “Kamer” deed hoegenaamd niets om me uit deze positie te bevrijden. Uiteindelijk heeft een derde (Tsjechische) partij me geholpen om aan deze situatie een eind te maken.

Allerlei problemen en verwikkelingen rondom de aannemer hebben me flinke sommen geld en veel tijd gekost. Evenals de diensten van HTH en de “Nederlands-Tsjechische Kamer” trouwens

De door de “Kamer” opgestelde overeenkomst bleek uiteindelijk generlei juridische waarde te hebben. Ik kon er kortom niets mee aan.

Achteraf bleek dat HTH gerund werd door dezelfde persoon als de “Nederlands-Tsjechische Kamer”. Uit de historie van de “Nederlands-Tsjechische Kamer” bleek dat aandeelhouders (personen en bedrijven) in de loop der tijd allemaal gelieerd waren aan het zelfde Nederlandse bedrijf (waarvan ik de naam hier niet zal noemen) dat op dit moment nog volop samenwerkt met de EVD. Dezelfde heren zijn overigens ook actief in Slowakije, Polen, Oostenrijk en waarschijnlijk in nog meer voormalige Oostbloklanden.

Kortom; ik krijg sterk de indruk dat een aantal heren elkaar af en toe wat lekkere brokjes toeschuiven en met name de kleinere ondernemers niet erg serieus nemen. Met alle gevolgen van dien voor mijn project dat ik helaas heb moeten beëindigen.

Misschien ben ik wat naïef geweest door te vertrouwen op deze bedrijven. Had ik echter vooraf geweten dat het om gewone commerciële bedrijven ging, met geen enkele connectie met de Nederlandse KvK dan was ik veel meer op mijn hoede geweest en had meer op mijn eigen oordeel vertrouwd.

Ik pleit dan ook voor verregaande bescherming van de merknaam “Kamer van Koophandel”.

 

Link naar reactie
  • -1

"Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt Iwan, of wellicht zelf een probleem met KvK uit het verleden hebt gehad."

 

Sorry nee!

 

En het feit dat je er zelf ook mee word geconfronteerd zegt volgens mij genoeg, ik doe al v.a. mijn 18e internationaal zaken en ik ben de met een hark schrijvende kamers maar vaak genoeg tegengekomen maar ik heb mij met deze heeren nooit ingelaten (gelukkig :-) )

 

Dus je hebt een mening gebaseerd op.... niks ? Je kan alleen maar typisch Nederlands afgeven zonder ook maar enige ervaring te hebben.

 

Dat je "al" vanaf je 18e internationaal zaken doet heeft blijkbaar weinig geholpen als je nog zo'n vooringenomen houding aanneem. Beetje kinderachtig...

 

Johannes : Ik ben het helemaal met je eens, het is helaas niet altijd internationaal mogelijk deze naam te beschermen. Er is natuurlijk een marktwerking die ook voor de KvK's geldt: als je troep of slecht werk afleverd ga je gewoon koppie onder of wordt je op het consulaat geroepen om toch maar te stoppen. Dan staat er hopelijk een betere op.

 

Ik zou voorstander zijn het initiatief bij de nederlandse overheid te leggen die dmv subsidie en eisen mbt. non profit organisatie en codes of conduct een aantal uitwassen de wereld uit kunnen helpen.

 

Link naar reactie
  • 0

"Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt Iwan, of wellicht zelf een probleem met KvK uit het verleden hebt gehad."

 

Sorry nee!

 

En het feit dat je er zelf ook mee word geconfronteerd zegt volgens mij genoeg, ik doe al v.a. mijn 18e internationaal zaken en ik ben de met een hark schrijvende kamers maar vaak genoeg tegengekomen maar ik heb mij met deze heeren nooit ingelaten (gelukkig :-) )

 

Dus je hebt een mening gebaseerd op.... niks ? Je kan alleen maar typisch Nederlands afgeven zonder ook maar enige ervaring te hebben.

 

Dat je "al" vanaf je 18e internationaal zaken doet heeft blijkbaar weinig geholpen als je nog zo'n vooringenomen houding aanneem. Beetje kinderachtig...

 

Wow! Dat ik geen zaken met ze heb gedaan wilt echt niet zeggen dat ik geen mensen ken die wel zaken hebben gedaan. Daarbij genoeg offertes gezien van de vriendelijke meerlanden kamers, blijkbaar ken jij alle meerlanden kamers waar ik in de 22 landen vestigingen heb opgezet dat je ze vertrouwd.

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Johannes : Ik ben het helemaal met je eens, het is helaas niet altijd internationaal mogelijk deze naam te beschermen. Er is natuurlijk een marktwerking die ook voor de KvK's geldt: als je troep of slecht werk afleverd ga je gewoon koppie onder of wordt je op het consulaat geroepen om toch maar te stoppen. Dan staat er hopelijk een betere op.

 

Tenzij je invloedrijke vriendjes hebt natuurlijk...

In dit geval wordt er "een" KvK gewoon onder het vloerkleed gedouwd terwijl de heren erachter vrolijk doorgaan.

Iwan, ik heb je raad opgevolgd, ben in afwachting van een reactie van de ambassade. Thx again.

 

Link naar reactie
  • -1

Iwan, misschien was het iets te kort door de bocht. Ik begrijp de stelling echt wel, er is een tijd geweest waarin een heleboel bedrijven een misstap maakte doordat het imago van een KvK instelling werd gebruikt voor winsten, dan niet misbruikt voor regelrechte oplichting. Wellicht is dit in een aantal gevallen nog steeds het geval. Jij bent niet de enige die deze verhalen direct of indirect te horen krijgt. Ik krijg regelmatig berichten die wijzen op slechte ervaringen in andere landen, dus ik weet wat je bedoeld.

 

In beginsel is voorkomen beter dan genezen en het beste advies dat ik kan geven in algemeenheid is dan ook dat de mensen die overwegen met een buitenlandse (Nederlandse) KvK of meer landen kamer zich realiseren dat dit geen overheids instanties zijn, maar commerciele bedrijven, in het beste geval een non-profit organisatie.

 

Waar men steevast van uit mag gaan is dat wanneer er sprake is van oplichting dit over het algemeen wordt aangekaart bij consulaten of ambassade. Hier is dan ook het beste te verifieren wat voor vlees men in de kuip heeft.

 

Nederland heeft duidelijk een goede begeleiding via verschillende instanties die zaken doen met het buitenland ondersteunen. EVD is hiervan een goed voorbeeld. Hierdoor is het nut en noodzaak van een Nederlandse KvK in het buitenland ook beperkt. Dit sluit echter niet enige toegevoegde waarde uit.

 

Reden voor nog even hierop terug te komen is dat het beeld dat Iwan oproept, dat in princiepe elke KvK niet te vertrouwen zou zijn niet correct is. Ik doe dit werk nu meer dan 3 jaar in China en kan hardop zeggen dat ik hiermee nog nooit ene cent verdient heb. Geen salaris, geen winst, helemaal niets. Ik denk ook dat dit de enige juiste manier is.

Link naar reactie
  • 0

Iwan, misschien was het iets te kort door de bocht. Ik begrijp de stelling echt wel, er is een tijd geweest waarin een heleboel bedrijven een misstap maakte doordat het imago van een KvK instelling werd gebruikt voor winsten, dan niet misbruikt voor regelrechte oplichting. Wellicht is dit in een aantal gevallen nog steeds het geval. Jij bent niet de enige die deze verhalen direct of indirect te horen krijgt. Ik krijg regelmatig berichten die wijzen op slechte ervaringen in andere landen, dus ik weet wat je bedoeld.

 

In beginsel is voorkomen beter dan genezen en het beste advies dat ik kan geven in algemeenheid is dan ook dat de mensen die overwegen met een buitenlandse (Nederlandse) KvK of meer landen kamer zich realiseren dat dit geen overheids instanties zijn, maar commerciele bedrijven, in het beste geval een non-profit organisatie.

 

Waar men steevast van uit mag gaan is dat wanneer er sprake is van oplichting dit over het algemeen wordt aangekaart bij consulaten of ambassade. Hier is dan ook het beste te verifieren wat voor vlees men in de kuip heeft.

 

Nederland heeft duidelijk een goede begeleiding via verschillende instanties die zaken doen met het buitenland ondersteunen. EVD is hiervan een goed voorbeeld. Hierdoor is het nut en noodzaak van een Nederlandse KvK in het buitenland ook beperkt. Dit sluit echter niet enige toegevoegde waarde uit.

 

Reden voor nog even hierop terug te komen is dat het beeld dat Iwan oproept, dat in princiepe elke KvK niet te vertrouwen zou zijn niet correct is. Ik doe dit werk nu meer dan 3 jaar in China en kan hardop zeggen dat ik hiermee nog nooit ene cent verdient heb. Geen salaris, geen winst, helemaal niets. Ik denk ook dat dit de enige juiste manier is.

 

Mijn tip! Neem contact op met de afdeling Economische zaken van de Ambassade in Praag, deze zijn zeer welwillend! Daarbij hebben hun nauw contact met de meerlanden kamers en wie weet kunnen ze iets direct voor betekenen en/of een oordeel over je geschil geven; daarbiij heeft deze afdeling ook nauw contact met de EVD dus ik denk dat de meerlanden kamer hier wel gevoelig voor kan zijn daar ze ook redelijk afhankelijk zijn van de Ambassade.

 

Suc!

 

Hodně štěstí

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

Als je in het buitenland een handelsadviesbureau begint en je noemt jezelf Kamer van Koophandel, dan lift je mee op de naamsbekendheid van een instituut en suggereer je een zekere neutraliteit. Ik snap zeer goed dat de topicstarter zich opwindt over de misbruik van die naam, zeker wanneer er dan vervolgens allerlei lijntjes lopen tussen de overheid, de echte kamers en commerciële bedrijven.

 

Aan de andere kant: sinds wanneer verwachten ondernemers dat de overheid ook in het buitenland hun handje vasthoudt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Aan de andere kant: sinds wanneer verwachten ondernemers dat de overheid ook in het buitenland hun handje vasthoudt?

 

Excusez moi: niemand hoeft mijn handje vast te houden, echter wanneer je in een land, waar je niet woont, iets wilt ondernemen zul je toch eerst goede contacten moeten hebben.

Mag ik van de Kamer van Koophandel in Nederland geen eerlijke voorlichting verwachten en een advies over betrouwbare contactpersonen die je kunnen begeleiden bij de eerste stappen in dit proces?

In mijn geval ging het al direct mis, ik heb het vistekaartje nog liggen van de man die tegenwoordig een vooraanstaande functie vervult in een organisatie die handelsmissies e.d. in voormalige oostbloklanden organiseert.

Op het kaartje de naam en het telefoonnummer van een oplichter die ook in Nederland al een duister verleden had.

Link naar reactie
  • 0

Reden voor nog even hierop terug te komen is dat het beeld dat Iwan oproept, dat in princiepe elke KvK niet te vertrouwen zou zijn niet correct is. Ik doe dit werk nu meer dan 3 jaar in China en kan hardop zeggen dat ik hiermee nog nooit ene cent verdient heb. Geen salaris, geen winst, helemaal niets. Ik denk ook dat dit de enige juiste manier is.

 

Domme vraag misschien; maar waar leef jij dan van en wat is je motivatie om dit alles voor "noppes" te doen?

Link naar reactie
  • 0

Reden voor nog even hierop terug te komen is dat het beeld dat Iwan oproept, dat in princiepe elke KvK niet te vertrouwen zou zijn niet correct is. Ik doe dit werk nu meer dan 3 jaar in China en kan hardop zeggen dat ik hiermee nog nooit ene cent verdient heb. Geen salaris, geen winst, helemaal niets. Ik denk ook dat dit de enige juiste manier is.

 

Domme vraag misschien; maar waar leef jij dan van en wat is je motivatie om dit alles voor "noppes" te doen?

 

Ik ben in de gelukkige situatie dat ik zelf 2 bedrijven heb, dus kan via die weg genoeg inkomsten genereren.

Motivatie om het voor "noppes" te doen is dat ik al snel door had dat de Nederlandse markt te klein is om rendabel te zijn als bedrijf. Hiernaast is het wantrouwen en scepcis van Nederlandse ondernemers zo groot dat wij besloten hebben non-profit te zijn. De enigen die wat verdienen zijn ons personeel, energie bedrijf en huurbaas. Salaris zit er niet in en zou ook verkeerd zijn voor diegene die achter het stuur staan. Hierdoor zou, terecht, de indruk van zelfverrijking kunnen ontstaan die ik helemaal niet nastreef.

 

Mijn ervaring is ook dat Nederlanders er nagenoeg altijd zelf voor kiezen eerst alles zelfstandig te doen, zo min mogelijk willen uitgeven (misschien terrecht) en pas bij problemen en na vallen en opstaan aankloppen met uiteenlopende problemen.

 

Het klinkt misschien vreemd, maar reden dat ik dit doe is dat ik het leuk vind om te doen. Je kunt het het beste vergelijken met vrijwilligers werk.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik kan me allerlei prachtige constructies voorstellen waarin je onder de vlag van een non-profit instelling (als de Kamer van Koophandel) argeloze ondernemers binnenhaalt voor advies om ze vervolgens door te geleiden naar for-profit bedrijven die hun zakken leeghalen. Dat is ook precies de reden waarom de neutraliteit van dit soort instanties gewaarborgd zou moeten zijn en misbruik bestreden moet worden.

 

Wie met de beste bedoelingen zo'n kamer opzet in een ver buitenland, heeft er alle belang bij dat collega's met minder goede bedoelingen het vuur aan de schenen gelegd wordt. Lijkt me.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.