• 0

Help! nog 2 maanden concurrentiebeding!

Mijn probleem is dat ik op moment werkloos ben maar nog in een concurrentiebeding zit van bijna 2 jaar geleden, deze verloopt op 30 september 2009.

Nu is mij een baan aangeboden als zelfstandige nagelstyliste, waarbij ik dus een tafel kan huren in een prachtige nieuwe pand vlakbij mijn ex werkgever! dit acht ik als een leuke kans en uiteraard inkomen.

Ik kan zsm gaan beginnen, maar mijn obstakel is de concurrentiebeding die nog 2 maanden duurt!

Hebben al eerder een conflict gehad en heb toen alles opgezegd! zelfs mijn inschrijving in kvk. en heb ook nog zelfs haar advocaat kosten moeten betalen! mijn advocaat heeft vorige jaar een nieuwe overeenkomst opgesteld en deze contract is erg verwarend want in punt 2.B staat namelijk dat ik Een jaar verplicht ben om dit te hanteren, en verder in punt 1 staat een termijn van 2 jaar aangegeven met de datum: 30 september 2009.

Ik vrees als ik deze baan niet aanneem als zelfstandige dat deze unieke kans aan mijn neus voorbij zal gaan. Het concurrentiebeding duurt naar mijn mening erg lang en het is wel afwegen of de moeite waard is of de mogelijkheid bestaat om in mijn belang alsnog zsm te gaan starten.

Aankomende week is de Kermis hier in de stad vandaar dat het storm zal lopen met de leuke actie die we in gedachten hebben, maar ik zou wel al as maandag moeten beginnen.

want ik heb geen inkomen ben alleenstande moeder zonder een baan en dit is mijn vak, dit is waar ik goed in ben. En uiteraard zon kans is een droom die voor me uitkomt, die ik met beiden handen wil grijpen zonder de gevolgen van dien.

HELP

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Afdwingen bij de rechter dat het een onredelijk lange termijn is. 2 jaar is ook vrij lang. Weet niet wat gebruikelijk is in jouw branche maar 1 jaar lijkt me voldoende.

 

Wacht even een antwoord af van een jurist. (die lopen hier ook rond)

 

Het zal daar vrees ik toch op neerkomen, zeker als je al een keer een aanvaring hebt gehad met je oude werkgever.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Is het ook. En bij een jaar kan een rechter nog zeggen: redelijk, laten we staan. Bij een concurrentiebeding van 2 jaar is dat al andere koek. (is mijn inschatting)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom ga je niet even naar je advocaat toe en vraag hem om uitleg van dit contract?

Hij heeft dit zelf opgesteld en kan je hier wellicht meer duidelijkheid over verschaffen.

 

Begin gewoon a.s. maandag en laat je niet door wurgcontracten uit het veld slaan.

Een eventuele rechtzaak is voor je ex werkgever duurder dan voor jou.

 

Waarom ben je eigenlijk een concurrentiebeding aangegaan?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja zker ik ga met hem contact opnemen, heb al ook contact gehad met het juridische loket, zij gaf me als advies dat ik best deze risico kan nemen, want het belemert mij veel meer dan haar. En zo lang dat ze niet aan kan tonen dat ik haar klanten niet ga benaderen dan is het prima.

Destijds dan praat ik over 2003 was ik getrouwd en deed deze baan voor de extra's en omdat ik het super leuk vond, naar mijn scheiding kon ik absoluut niet voor het minium loon blijven werken en ben iets gaan doen in de administratie waar ik meer kon verdienen. Dus de toekomst en situatie heeft me verplicht om deze stap nu weer te wagen.

Heb nu al bijna 2 jaar achter pc's gewerkt iets wat totaal niet bij me past, ik wil contact met mensen en doen wat ik echt erg leuk vind om te doen.

Dus ik denk dat ik maar as maandag netjes naar de kvk ga, als ik nog meer positieve reacties krijg dan zal ik niet nog eens gaan twijfelen en er voor gaan. maar het blijft eng!

groetjes

R

Link naar reactie
  • 0

Er zijn hier diverse threads over geweest die ik me kan herinneren (zoek ze even op), waarbij standaard drie adviezen gegeven worden en te geven zijn;

 

1. Overeenkomst proberen te sluiten, direct of via de rechter. Zeker met die onredelijke termijn van twee jaar, kom je hier wel uit. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, is het zeker de beste optie.

 

2. Gewoon beginnen en hopen dat het goed gaat. Is niet erg ethisch en in jouw geval risicovol. Niet doen.

 

3. 2,5 maand wachten. Je nieuwe collega's zullen dit toch wel begrijpen als je de situatie uitlegt?

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

mijn advocaat heeft vorige jaar een nieuwe overeenkomst opgesteld en deze contract is erg verwarend want in punt 2.B staat namelijk dat ik Een jaar verplicht ben om dit te hanteren, en verder in punt 1 staat een termijn van 2 jaar aangegeven met de datum: 30 september 2009.

 

Wat is precies de tekst van deze overeenkomst en met name deze punten, en wat is er precies verwarrend aan?

Link naar reactie
  • 0

Hier wat meer info over het concurrentiebeding.

Neem in ieder geval even contact op met je advocaat die dit toendertijd voor je heeft opgesteld.

Vraag hem hoe het nu precies zit.

 

Het enigste dilemma zie ik eerlijk gezegd dat je op steenworp afstand van je ex werkgever je

activiteiten voert.

 

Ik citeer. De volledige tekst vind je hier

 

Het is in ieder geval een veel voorkomende misvatting dat de rechter het concurrentiebeding “wel even” terzijde zal stellen ten behoeve van de werknemer. Indien de werknemer met al zijn kennis, know how, bedrijfsgeheimen en klantencontacten bij een kantoor enkele kilometers verderop in dienst treedt, zal de rechter zeker het belang van de (ex)werkgever onderkennen en komt het vaak genoeg voor dat de ex-werknemer voor enige periode geen werkzaamheden kan verrichten voor zijn nieuwe werkgever.

 

Wat je kan doen is contact opnemen met je ex werkgever en haar toestemming vragen om alsnog te

mogen beginnen op je nieuwe werkplek. Mocht ze weigeren dan geef je aan dat je een kort geding zal aanspannen

om het beding aan te vechten. Mocht ze geen rechtsbijstand hebben dan kan dit een zeer kostbare zaak

voor haar worden. Ik weet niet wat je inkomen is, maar voor jou zal het hooguit een kleine eigen bijdrage

zijn als je inkomen niet al te hoog is. Je ex werkgever zal vervolgens moeten afwegen of het voor haar interessant is

om in deze juridische procedure mee te gaan gezien de hoge kosten de dit voor haar met zich meebrengt.

 

Ik weet niet hoelang geleden je dit aanbod is gedaan, maar je hebt nogal erg kort dag om tot een

goede regeling te komen.

 

Verder geef je aan dat je op dit moment geen inkomen hebt. Je hebt toch op zijn minst recht op een uitkering

of zie ik dit nu verkeerd? Ik zou als ik jou was gewoon gaan beginnen a.s. maandag want je heb op dit

moment geen inkomsten en je moet voor je kinderen zorgen. Als een rechter hier geen rekening mee houdt

dan vraag ik me af in welk achterlijk land we dan leven. Ga ervoor zou ik zeggen!!!

 

Link naar reactie
  • 0

Ja het is uiteraard in de zelfde wijk zowat, wel in een drukker winkelstraat.

Maar ik zou haar uiteraard netjes een brief kunnen schrijven en vragen om toestemming omdat ik een leuke aanbod heb gekregen in een Salon binnen de 15km zone! Mocht ze dan niet akkoord gaan kan ik uiteraard doorgeven dat ik het aanvecht via de rechter en het zal ons beiden onnodig veel geld kosten voor de laatste 2 maanden want al krijg ik nu geen toestemming dan begin ik alsnog over 2 maanden!

 

Wat mijn WW uitkering betreft!!! NEe ik heb geen uitkering ik ben op staande voet ontslagen dus het is ook nog een gevecht waar ik op moment in zit! voordat ik een uitkering zou het ook September worden en ik kan niet wachten om zonder inkomen te leven! dus ik heb degelijk wel goede reden om snel iets op te pakken. Ik bedoel wat willen ze nu? economie draaiend houden of iemand die persoonlijk faillit gaat en zon kans door haar neus laat voorbij gaan??

wat denken jullie?

alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
  • 0

wat ik uit je verhaal begrijp heb je in 2003 bij dat concurerende bedrijf gewerkt en bent daar toen gestopt.

in 2007 ben je voor jezelf begonnen en begon je ex werkgever moeilijk te doen en heb je besloten te stoppen op advies van je advocaat en heeft je advocaat je 4 jaar nadat je al wegwas bij die werkgever nog een concurentie beding laten tekennen voor 2 jaar vanaf dat moment.

 

Misschien begrijp ik het verkeerd hoor maar aan de hand van je stukje:

Destijds dan praat ik over 2003 was ik getrouwd en deed deze baan voor de extra's en omdat ik het super leuk vond, naar mijn scheiding kon ik absoluut niet voor het minium loon blijven werken en ben iets gaan doen in de administratie waar ik meer kon verdienen

 

wat ik zo begrijp ben je ondertussen dus al 6 jaar weg bij dat bedrijf waarmee je dat concurentie beding hebt.

Link naar reactie
  • 0

Nee sorry dan heb ik het verkeerd formuleerd!

Ben in 2003 daar begonnen en heb tot 2007 gewerkt! in 2008 wilde ik voor me eigen beginnen en kreeg daarvoor de kans niet. kwam met een waarschuwing goed mee weg!

in de jaren dat ik daar heb gewerkt heb ik nooit loonsverhoging gehad en kreeg dan ook het minium loon! ook toen ik alleen Kwam te staan. vandaar dat ik weg ben gegaan, het was voor me niet leuk maar ze wilde mij geen loonsverhoging geven!

dus het word op 30 september 2009 precies 2 jaar dat ik daar gestopt ben.

 

Link naar reactie
  • 0

of een rechtzaak je veel geld gaat kosten betwijfel ik.

Bij de RvR kun je precies laten berekenen wat je eigen bijdrage voor een juridische procedure zu gaan

kosten. In beginsel hanteren ze je inkomen uit 2007, maar omdat je nu weinig tot geen inkomen hebt

kan hiervan afgeweken worden

 

http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechtsbijstandverlener,Rekenhulp-Rechtsbijstand.html

 

Ik hoop van harte dat het je allemaal gaat lukken.

Link naar reactie
  • 0

ja het liefste wil ik as maandag beginnen!

maar ik dacht als ik haar niets laat horen en voordat ze zelf achterkomt dan zijn we misschien al 2 maanden verder..... dan heeft het geen nut meer en gaat haar alleen geld kosten. denk ik ::)

ik heb gisteren een fax gestuurd naar ARAG waar ik mijn situatie uitgelegd heb met het 2e contract die vorige jaar opgesteld is waarin een onduidelijkheid zit.... Misschien is dat in mijn voordeel want het is erg onduidelijk! is het nu 1 jaar of 2 jaar :P

Link naar reactie
  • 0

Misschien handig om de tekst met de "onduidelijkheid" inzake 1 of 2 jaar hier even in te kloppen? Los van de rechtsgeldigheid van de periode van het concurrentiebeding zou het ook zo kunnen zijn dat je e.e.a. onjuist interpreteert en het concurrentiebeding inmiddels dus al is verlopen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je kunt twee dingen doen:

 

1. Het erop wagen, maar juist als je toen ook juridische bijstand hebt gehad, zal de ex werkgever mogelijk met succes de in het beding opgenomen boetes etc op je kunnen verhalen

2. Direct de ex-werkgever - schriftelijk - aansprakelijk stellen voor de gevolgen van dit onredelijk bezwarende beding en een termijn van enkele werkdagen geven om te bevestigen dat ze je er niet langer aan zullen houden. Doen ze dat niet, dan stap je naar de rechter en vorder je schadevergoeding.

 

Overigens, wat er gezegd werd over 'eigen bijdrage' gaat niet over een rechtsbijstandverzekering maar over door de staat gefinancierde rechtsbijstand.

 

Als je al verzekerd was op het moment dat je het beding aanging, dan zal Arag mogelijk dekking verlenen, mits het een zakelijke polis is.

Link naar reactie
  • 0

nou heb contact opgenomen met advocaat, hij rade me aan om een mail te sturen waarin ik om goedkeuring vraag om zsm te kunnen starten binnen de 15 km zone, hij zei als ze zwijgt en niets terug stuurt dan moet je het gewoon gaan doen. zwijgen is toestemmen!

 

Link naar reactie
  • 0

nou heb contact opgenomen met advocaat, hij rade me aan om een mail te sturen waarin ik om goedkeuring vraag om zsm te kunnen starten binnen de 15 km zone, hij zei als ze zwijgt en niets terug stuurt dan moet je het gewoon gaan doen. zwijgen is toestemmen!

 

 

Ja en als ze zegt dat ze die e-mail nooit van jou gekregen heeft?

Dit kan ze aannemelijk maken omdat tegenwoordig heel veel mailtjes in de spambak belanden

of zelfs helemaal niet aankomen.

 

Ik zou er eerder voor kiezen om haar een aangetekende brief te sturen waarbij

je binnen 1 week een antwoord van haar verwacht.

Link naar reactie
  • 0

En als er binnen 1 week geen antwoord komt?

Ik betwijfel of je dat "zwijgen is toestemmen" wel hard kunt maken.

 

Ik vind het erg moeilijk om hier een passend antwoord te geven.

Normaliter zou je zeggen: "ga lekker op vakantie en begin eind september" maar TS heeft de centen keihard nodig.

"gewoon doen en koest houden" zou je anderzijds kunnen zeggen, maar uit ervaring is bekend dat de ex-werkgever moeilijk kan gaan doen, ze gaat dichtbij de ex-werkgever beginnen en er wordt aandacht aan geschonken middels een of andere campagne. Geheid dat de ex-werkgever er dus achter komt.

 

 

Pffff, lastig

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

ja ben dus gisteren bij mijn ex werkgever geweest ivm goedkeuring voor de laatste 2 maanden van de concurrentiebeding, en ze zei dat ze de contract wil gaan openbreken?

hoe moet ik dit oppakken en wat bedoelt ze eingelijk mee? voor haar lijkt me hoop onnodige kosten, want over 2 maanden is het over en kan ze me niets meer maken?

Kan iemand mij vertellen in welke zin zijn miss dit bedoelt? maar ze zij dat ze iets op ging stellen dat ik moest tekenen ???

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.