In het eerste deel van mijn serie over business planning schreef ik over het waarom van een business plan, daarna over de valkuilen en vervolgens over de karakteristieken van een goede samenvatting. In mijn vierde column ging ik in op het eerste echte hoofdstuk van je business plan: de markt inclusief je prospects en je concurrenten. Daarna over wat je op deze markt wil gaan verkopen (product), vervolgens over de mensen die dit gaan doen (team). Mijn zevende column behandelde marketing en verkoop terwijl ik nu dieper wil ingaan op de financiële kant van je bedrijf.
Resultatenrekening, balans en cashflow
Tot aan dit hoofdstuk heb je je bedrijf vooral kwalitatief beschreven, het is nu tijd om het geheel te converteren in cijfers: een kwantitatieve analyse. Vrijwel alle business plannen die ik bekijk beschrijven resultatenrekeningen meestal zonder de bijbehorende balansen. Realiseer je echter dat, zonder balans een resultatenrekening niet veel zegt. Je zult niet het eerste (en ook niet het laatste) bedrijf zijn dat winst draait maar wel failliet is omdat je geen cash meer hebt. Dit geldt voor volwassen ondernemingen maar nog veel meer voor startende en kleinere bedrijven die vaak sterk fluctuerende omzetten hebben. Voor hen is een effectief cash management van levensbelang. Ook combineert een cashflowoverzicht zowel je resultatenrekening als je balans. Daarom stel ik voor dat in je financiële paragraaf een analyse geeft van je cashflow of je liquiditeit.
Bijkomend voordeel is dat cash tastbaar is in tegenstelling tot bijvoorbeeld opbrengsten, kosten, activa en passiva. Dit zijn termen die gebruikt worden door accountants en die zijn het vaak niet met elkaar eens over de exacte definities. Laat staan dat jij dat begrijpt.
Ook vragen investeerders regelmatig cashflow analyses. Early stage investeerders willen wekelijkse of zelfs dagelijkse overzichten terwijl private equity specialisten vaak maandelijkse analyses vragen. Niet voor niets wordt de uitdrukking “cash is king” vaak gebruikt in de financiële wereld.
Cashflow of liquiditeitsanalyse
Start met het maken van een maandelijkse cashflow overzicht in bijvoorbeeld een spreadsheet programma. Houdt rekening met zowel de historie als de toekomst en beperk je tot maximaal drie jaar voor beiden. Voor de toekomst stel ik voor dat je een gevoeligheidsanalyse maakt bijvoorbeeld een realistisch, pessimistisch en optimistisch scenario. Hiermee geef je de investeerder meer gevoel voor de cashgeneratoren van je bedrijf.
Business plan
Uit deze spreadsheets maak je een samenvatting voor je business plan. Begin met een overzicht van de belangrijkste generieke vooronderstellingen waarop je cashflowanalyse hebt gebaseerd. Daarna voor elk van de drie scenario’s de gewijzigde veronderstellingen en daarna een overzicht van de belangrijkste kerngegevens per jaar. Bijvoorbeeld: beginsaldo kas, ontvangen omzet, betaalde kosten, investeringen, netto cashflow en eindsaldo kas.
Je sluit af met een samenvatting waarin je een analyse geeft van de historie en, voor elk van de drie scenario’s een analyse van het realiteitsgehalte, de gevolgen en je conclusies. Belangrijk is dat je je spreadsheets niet in de kern van business plan laat zien want dat is te veel informatie en te gedetailleerd. Deze voeg je toe aan de bijlagen.
Zelf doen!
Tot slot nog een waarschuwing. Ik heb het al eerder gezegd maar ik wil benadrukken dat je je business plan volledig zelf moet schrijven inclusief het hoofdstuk “cashflow”. Veel ondernemers menen geen verstand te hebben van financiële zaken waarna ze besluiten de financiën uit te besteden aan een accountant. Voor historische financiële overzichten begrijp ik dat maar voor business plannen die vooral de toekomst beschrijven is het belangrijk dat je je verdiept in de cijfers. Alleen dan begrijp je precies hoe en waarmee je geld verdient. Ook de meeste investeerders zijn ervan overtuigd, mede door hun achtergrond en ervaring, dat je bedrijven effectief kunt sturen via de financiën. Investeerders zijn vaak op zoek naar ondernemers die gevoel hebben voor marketing/verkoop èn financiën. Per slot van rekening is het doel van elke onderneming om geld te verdienen.
Veel ondernemers echter klagen over investeerders die erg gefocussed zijn op het financiële gedeelte van het bedrijf en minder in marketing/verkoop. Maar als het geld van investeerders wilt hebben zul je het volgens hun spelregels moeten spelen. Toon dan ook dat je ook het financiële gedeelte van je bedrijf volledig in je grip hebt door ook het financiële gedeelte van je business plan volledig zelf te schrijven, elk cijfer en elke letter.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ties [r.i.p.]
Ties [r.i.p.]
In het eerste deel van mijn serie over business planning schreef ik over het waarom van een business plan, daarna over de valkuilen en vervolgens over de karakteristieken van een goede samenvatting. In mijn vierde column ging ik in op het eerste echte hoofdstuk van je business plan: de markt inclusief je prospects en je concurrenten. Daarna over wat je op deze markt wil gaan verkopen (product), vervolgens over de mensen die dit gaan doen (team). Mijn zevende column behandelde marketing en verkoop terwijl ik nu dieper wil ingaan op de financiële kant van je bedrijf.
Resultatenrekening, balans en cashflow
Tot aan dit hoofdstuk heb je je bedrijf vooral kwalitatief beschreven, het is nu tijd om het geheel te converteren in cijfers: een kwantitatieve analyse. Vrijwel alle business plannen die ik bekijk beschrijven resultatenrekeningen meestal zonder de bijbehorende balansen. Realiseer je echter dat, zonder balans een resultatenrekening niet veel zegt. Je zult niet het eerste (en ook niet het laatste) bedrijf zijn dat winst draait maar wel failliet is omdat je geen cash meer hebt. Dit geldt voor volwassen ondernemingen maar nog veel meer voor startende en kleinere bedrijven die vaak sterk fluctuerende omzetten hebben. Voor hen is een effectief cash management van levensbelang. Ook combineert een cashflowoverzicht zowel je resultatenrekening als je balans. Daarom stel ik voor dat in je financiële paragraaf een analyse geeft van je cashflow of je liquiditeit.
Bijkomend voordeel is dat cash tastbaar is in tegenstelling tot bijvoorbeeld opbrengsten, kosten, activa en passiva. Dit zijn termen die gebruikt worden door accountants en die zijn het vaak niet met elkaar eens over de exacte definities. Laat staan dat jij dat begrijpt.
Ook vragen investeerders regelmatig cashflow analyses. Early stage investeerders willen wekelijkse of zelfs dagelijkse overzichten terwijl private equity specialisten vaak maandelijkse analyses vragen. Niet voor niets wordt de uitdrukking “cash is king” vaak gebruikt in de financiële wereld.
Cashflow of liquiditeitsanalyse
Start met het maken van een maandelijkse cashflow overzicht in bijvoorbeeld een spreadsheet programma. Houdt rekening met zowel de historie als de toekomst en beperk je tot maximaal drie jaar voor beiden. Voor de toekomst stel ik voor dat je een gevoeligheidsanalyse maakt bijvoorbeeld een realistisch, pessimistisch en optimistisch scenario. Hiermee geef je de investeerder meer gevoel voor de cashgeneratoren van je bedrijf.
Business plan
Uit deze spreadsheets maak je een samenvatting voor je business plan. Begin met een overzicht van de belangrijkste generieke vooronderstellingen waarop je cashflowanalyse hebt gebaseerd. Daarna voor elk van de drie scenario’s de gewijzigde veronderstellingen en daarna een overzicht van de belangrijkste kerngegevens per jaar. Bijvoorbeeld: beginsaldo kas, ontvangen omzet, betaalde kosten, investeringen, netto cashflow en eindsaldo kas.
Je sluit af met een samenvatting waarin je een analyse geeft van de historie en, voor elk van de drie scenario’s een analyse van het realiteitsgehalte, de gevolgen en je conclusies. Belangrijk is dat je je spreadsheets niet in de kern van business plan laat zien want dat is te veel informatie en te gedetailleerd. Deze voeg je toe aan de bijlagen.
Zelf doen!
Tot slot nog een waarschuwing. Ik heb het al eerder gezegd maar ik wil benadrukken dat je je business plan volledig zelf moet schrijven inclusief het hoofdstuk “cashflow”. Veel ondernemers menen geen verstand te hebben van financiële zaken waarna ze besluiten de financiën uit te besteden aan een accountant. Voor historische financiële overzichten begrijp ik dat maar voor business plannen die vooral de toekomst beschrijven is het belangrijk dat je je verdiept in de cijfers. Alleen dan begrijp je precies hoe en waarmee je geld verdient. Ook de meeste investeerders zijn ervan overtuigd, mede door hun achtergrond en ervaring, dat je bedrijven effectief kunt sturen via de financiën. Investeerders zijn vaak op zoek naar ondernemers die gevoel hebben voor marketing/verkoop èn financiën. Per slot van rekening is het doel van elke onderneming om geld te verdienen.
Veel ondernemers echter klagen over investeerders die erg gefocussed zijn op het financiële gedeelte van het bedrijf en minder in marketing/verkoop. Maar als het geld van investeerders wilt hebben zul je het volgens hun spelregels moeten spelen. Toon dan ook dat je ook het financiële gedeelte van je bedrijf volledig in je grip hebt door ook het financiële gedeelte van je business plan volledig zelf te schrijven, elk cijfer en elke letter.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag