• 0

Eigen bedrijf komt niet van de grond

Beste Higherlevel leden,

 

Ik volg Higherlevel al geruime tijd. Ik zou jullie graag het volgende willen voorleggen:

Sinds een aantal jaar droom ik ervan om voor mezelf te beginnen. Een eigen toko lijkt mij fantastisch. Maar uiteindelijk blijft het bij dromen en komt er niets concreets uit. Ik ben al zeker 2 jaar opzoek naar HET idee om te starten. Maar ondertussen zie ik bij elk idee dat ik verzin, 100 onoverkoombare hobbels op de weg. En leg ik het idee weer terzijde.

Terwijl ik in mijn persoonlijke situatie eigenlijk geen bezwaren kan bedenken. Ik ben nog jong (begin 30), geen kinderwens dus in principe genoeg tijd, mijn partner staat helemaal achter mij (het liefst gaan we uiteindelijk samen ondernemen), niet al te hoge vaste lasten, ruimte voor een apart kantoor en een spaarpot waarmee eerste investeringen gedaan kunnen worden. Kortom, eigenlijk een ideale situatie om parttime te beginnen met ondernemen.

Bovendien heb ik toch wel redelijk voor mezelf op een rijtje waar mijn interesses liggen en in welke richting ik zou willen ondernemen: in de textiel (hierin heb ik 10 jaar werkervaring en dit spreekt me nog steeds aan), en zoveel mogelijk MVO.

Voor mijn gevoel blijft het steken op het feit dat ik geen goed idee kan verzinnen. Maar is dat wel zo? Hoe komt het dat ik maar niet het juiste ondernemersidee kan bedenken en niets van de grond krijg? Ben ik uiteindelijk geen echte ondernemer en moet ik er sowieso gewoon niet aan beginnen. Ik krijg een beetje het idee dat ik toch niet geboren ben voor het zelfstandig ondernemerschap. Anders was ik toch allang gewoon begonnen met iets? Wat is jullie mening?

 

Vriendelijk groeten,

Suzanne

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je probleem lijkt gruwelijk veel op mijn oude probleem. ik ben er uitgekomen, doordat iemand mij vroeg waar mij passies lagen/ wat ik deed wat ik Enorm gaaf vond. En dat moest ik 1 dag in de week gaan proberen. Vandaar: Onedaycompany :-)

 

Mijn probleem was: ik zat zoveel te denken aan alle barrieres, dat er geen leuke dingen doorheen konden komen.

 

Jeroen vraagt je al naar de dingen, waar je heftige gevoelens bij hebt. Andere mogelijkheden: wat zou je zo graag aan textiel aan je beste vriendin willen geven? Wat zou je intens graag in je eigen huis willen hebben? (etc etc).

 

Succes, ewout

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook heel herkenbaar voor mij.

 

Echt van alles gedaan en opeens vind ik mijn passie.

 

Maar natuurlijk is een passie niet genoeg er moet ook vraag naar zijn.

Ik ben erg fan van onderzoek doen onder de doelgroep. ( als je weet wie je ongeveer wilt aanspreken). Een idee kan worden getoetst en gelijk onder de aandacht worden gebracht.

 

Dus vind die passie en ga deze toetsen.

 

Even een textiel idee: ;)

 

* Betaalbare en hippe zwangerschapskleding ( ook voor het jaar daarna, :-\)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmmmm

 

MVO of MVN(iet)O??

 

Ondernemen is voor jezelf beginnen. Daar zit per definitie iets zelfzuchtigs in, want anders is het niet voor jezelf beginnen, maar voor de maatschappij beginnnen. Dan kan je beter iets in een vrijwilligersclub doen, want dan doe je echt iets voor je medemens.

 

Kortom, je hebt nu de zaak al zo afgebakend, dat je als ondernemer niet kan slagen. Geen wonder dat je niet over de drempel heen komt, want die is bij deze voorwaarde niet te nemen.

 

Sancho's heilige drie vragen: Wat kan ik? Wat wil ik? Wat kan ik verkopen? Ergens in het midden ligt je ondernemers idee.

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Terwijl ik in mijn persoonlijke situatie eigenlijk geen bezwaren kan bedenken. Ik ben nog jong (begin 30), geen kinderwens dus in principe genoeg tijd, mijn partner staat helemaal achter mij (het liefst gaan we uiteindelijk samen ondernemen), niet al te hoge vaste lasten, ruimte voor een apart kantoor en een spaarpot waarmee eerste investeringen gedaan kunnen worden. Kortom, eigenlijk een ideale situatie om parttime te beginnen met ondernemen.

Klinkt als starter inderdaad als een goed begin, nu dat idee nog. Misschien handig om eens wat brainstormsessies te doen, zelf of met iemand met brainstorm-ervaring. Door rare denkcombinaties te maken kom je vaak op de beste ideeën (...ik tenminste). Soms zitten de beste ideeën ook in de meest alledaagse dingen. Als ik niet op een idee kom ga ik even iets helemaal anders doen. Zo bedenk ik onder de douche, in de tuin en in de auto vaak plannen die ik later uitwerk tot iets dat past.

Kijk ook eens op:

http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Brainstormen.htm

http://music.hyperreal.org/artists/brian_eno/oblique/oblique.html Oblique strategy cards, lastig in het begin misschien, maar vaak een reden om een andere kant op te denken!

 

Succes!

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar ondertussen zie ik bij elk idee dat ik verzin, 100 onoverkoombare hobbels op de weg. En leg ik het idee weer terzijde.

 

Het verschil tussen een ondernemende houding en een niet ondernemende houding is precies hoe je omgaat met dergelijke (mentale) onoverkoombare hobbels op je weg naar realisatie van je idee. Het leven van een ondernemer is nou bepaald niet hobbelvrij en vaak zijn het die zogenaamde hobbels die de werkelijke kans maskeren.

 

Gebruik je ideeën die je hebt om in beweging te komen. Zie ze als stepping-stones om vooruit te komen. Niets is verlammender dan wachten tot het perfecte idee langskomt (inclusief voorgekookt stappenplan waarlangs gegarandeerd succes te behalen valt).

 

En begeef je tussen gelijkgestemden, bijvoorbeeld bij bijeenkomsten die worden georganiseerd door The Hub in Rotterdam of Amsterdam of bij Seats 2 meet in Utrecht. Daar vind je tal van mensen die iets doen met MVO. En ga in gesprek met ze: vraag wat ze doen en wat je voor hen zou kunnen betekenen. Ondernemers vertellen graag over hun eigen bezigheden en als jij een luisterend en geïnteresseerd oor in de aanbieding hebt, ben je al van waarde voor hen. Niet zelden kreeg ik ook een goed idee toen ik aan iemand uitlegde wat ik als ondernemer doe. En dikke kans dat je zelf ook geïnspireerd raakt.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 2

Je hebt je probleem niet goed gedefinieerd.

Je bedrijf komt niet niet van de grond.

Jij komt niet goed van de grond.

Je bedrijf bestaat namelijk helemaal nog niet. Dat is een entiteit die je nog moet laden.

 

Ondernemers zijn mensen die moediger zijn dan dat ze bang zijn.

Salondernemers zijn mensen die banger zijn dan dat ze moedig zijn.

Niet op een idee komen betekent dat je je eigen creativiteit blokkeert.

 

Doe het maar gewoon.

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet inderdaad eerst goed weten wat je wilt.

 

Een manager is iemand die kansen pakt,

Een ondernemer is iemand die kansen creeert.

 

Bij het creeeren van kans is waar het bij jou stokt.

Accepteer dat gewoon voor dit moment, je oproep kwam nogal hopeloos over.

 

Probeer na te gaan waar je blokkades zitten.

 

Welk talent wil je inde wereld zetten. Welke behoeftes zie je bij anderen waar jij bij zou kunnen helpen?

Essentiele vragen waarvoor je naar binnen moet kijken en de vorm (een eigen bedrijf) even laat voor wat het is , dat komt later.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Suzanne,

 

Heb je faalangst? Misschien ben je bang dat je niet goed genoeg bent in wat je wil gaan doen. Zet dat eens op een rijtje. Bekijk wat je goed kan en waar je niet zo goed in bent. Probeer de dingen waar je niet zo goed in bent je dan te omzeilen met je sterke punten of je zorgt ervoor dat je er beter in wordt. Misschien zijn er daarna minder beren en leeuwen op je weg.

Gewoon ervoor gaan is de meest effectieve aanpak. Een leuk boekje hierover: Ik ga voor werk dat me raakt van Margriet Benneman e.a.

 

Jacqelien

Een goede tekst genereert omzet.

 

K-PR Schrijfatelier

www.k-pr.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook gewoon met een idee beginnen. Gewoon doen en dan merk je vanzelf wel of het werkt.

 

Anders het werkt (succes heeft) dan wordt het vanzelf leuk. Als het niet werkt ben je een ervaring rijker en een stap dichter bij wat je wel wilt.

 

Een win-win situatie. Je leert alleen maar door te doen en succesvol worden met een idee op papier word je nooit ;)

 

Succes!

Wij maken http://www.factuurdesk.nl waarmee je uren kunt registreren en factureren.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Suzanne,

 

Veel goed advies al hierboven. Ik wil daar nog aan toevoegen:

 

Ondernemen lijkt een grote omschakeling, en dat is het ook als je het groots aanpakt, bijvoorbeeld als je een winkel wilt beginnen. Het plots omschakelen van een 40 uurs baan naar fulltime ondernemen behoeft een goed businessplan dat ofwel direct inkomsten garandeert (dat kan met name als je uurtje-factuurtje diensten verkoopt) of dat goed genoeg is om een investeerder te trekken.

 

Maar het kan ook anders. Als je in je vrije tijd iets op weet te bouwen dat de potentie heeft om uit te groeien tot een bedrijf, dan hoef je veel minder angst te hebben dat het misgaat: je hebt immers je oude baan nog gewoon.

 

Het goede nieuws is dat tegenwoordig dat geleidelijk opbouwen redelijk eenvoudig kan met het Internet.

 

Vorig jaar spoorde ik mijn vrouw aan ook eens een website te beginnen. Waarover dan? was haar logische vraag. Na wat zoeken naar mogelijkheden, haar passies in ogenschouw nemend, is ze een website gestart over Vakantie met Kinderen.

 

Na een periode van opbouwen is de website verkeer gaan trekken, en is ze er wat mee gaan verdienen. En nu is de tijd aangebroken dat ze gaat bedenken hoe ze het verder gaat uitbouwen. Blijft ze zich richten op adverteerders en affiliate inkomsten? Of gaat ze eigen producten ontwikkelen? Of haar diensten als reisadviseuze aanbieden?

 

Moraal van het verhaal: zij is geleidelijk aan ondernemer geworden. Had je dat anderhalf jaar geleden tegen haar gezegd, dan had ze je voor gek verklaard.

 

Link naar reactie
  • 0

het kan ook komen omdat textiel een woeste wereld is? misschien is het leuk om met een kraampje op de markt te beginnen. zodoende ben je ,begonnen'en kun je het laten groeien.

ik bedoel dit niet rottig hoor, ik denk alleen dat je enorme drang hebt om ondernemer te zijn en dit zou een goede kweekfijver kunnen zijn.

i.i.g. veel succes!

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Suzanne,

 

Dat had ik nou ook: ideeën en hobbels. En nu ben ik gewoon begonnen. Ik zie nog steeds veel hobbels, maar het gevoel "op reis" te zijn is werkelijk fantastisch en geeft me een enorme boost!

 

Mijn ervaring: de eerst stap leidt je "vanzelf" naar de volgende. Soms moet je keuzes maken. Sommige zijn onomkeerbaar, maar op de meeste kan je altijd nog terugkomen als een andere keuze achteraf beter (b)lijkt. Houd vooral je doel voor ogen, maar probeer ook eens wat zijstapjes tijdens de "reis". Wie weet wat/wie je tegenkomt. Wees dus ook flexibel, maar laat je niet leiden door de waan van de dag.

 

Oh ja, niet vergeten: je krijgt te maken met (grote en kleine) tegenslagen (en mensen in je omgeving die zeggen dat je het vooral niet/anders moet doen). Laat je niet uit het veld slaan: voor (bijna) alles is een oplossing, ook al duurt het soms even voordat deze gevonden hebt.

 

Heel veel succes en laat hier af en toe eens weten hoe het je vergaat (kunnen we allemaal van leren).

 

Grtn,

Jan

 

 

Link naar reactie
  • 0

He Suzanne,

 

mijn tip:

 

Bedenk, hoe jouw ideale bedrijf er uit zal zien. Welke producten zal je dan verkopen, wie zullen je klanten zijn. etc. etc.

En dan, dan plak je er een datum en een locatie aan! Nu heb je voor jezelf een doel gecreëerd.

 

Stel sub doelen op, die je nodig hebt, om bij het eind doel te bereiken. Plak ook hier data aan. En dan aan de slag!!

 

Go Go Go Go Girl.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Oh, dit topic is mij ontgaan, maar lijkt erg veel op het topic wat ik enkele dagen geleden gestart ben.

 

Wel goed, beter dan ik op het moment, dat je wel een branche hebt waar je aan denkt en er ervaring in hebt. Als er ik 1 ding geleerd heb van afgelopen tijd, is dat het wachten op HET idee kansloos is. Heb ik gedaan, ben ik dus mee gestopt. Ik heb wel een hoop ideeen die niet HET zijn, maar waar ik wel wat mee wil doen, NU.

Gekgenoeg kunnen ideeen zomaar en spontaan ontstaan, maar je moet er toch wat voor doen als je niet makkelijk nieuwe ideeen bedenkt. Klinkt tegenstrijdig. Wat helpt is om een aantal vragen in vast te houden en met die vragen naar je omgeving gaat kijken en specifiek naar dingen die te maken hebben met textiel. Bijv.:

 

- Wat vind ik erg mooi?

- Wat is altijd hetzelfde aan kleding?

- Hoe wordt kleding altijd verkocht?

 

Schrijf dan eens op wat jouw inspireert, irriteert, opvalt. Laat dat een week liggen en kijk er weer eens naar. Deze beelden zou je in een brainstormsessie met vrienden kunnen gebruiken. Maar dan niet stug opnoemen van het lijstje, maar weer onbevangen meebrainstormen.

 

ff vlug wat onbevangen in mij opkomt;

- Regenkleding is saai

- Waarom zijn er geen leuke schoenen voor smalle voeten?

- Waarom worden er geen hoeden meer gedragen?

- Kleding spiegelt de maatschappij waar wij in zitten

- Mode herhaalt zich

- Waarom draag je tassen?

- Waarom passen we onze uit-de-mode-kleding niet aan zodat het weer in de mode is? (scheelt weggooien en geld)

 

Succes!

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Suzanne

 

Ik heb met aandacht je vraag en de antwoorden gelezen.

Volgens mij kun je met de antwoorden nog "alle kanten" op.

 

Mijn ervaring is dat mensen die telkens "beren" op hun weg zien niet uit het juiste ondernemershout gesneden zijn.

 

Wil je nog een kans maken dan zul je jezelf ervan moeten overtuigen dat je echt een zelfstandig onderneemster wenst te zijn. En de vraag beantwoorden of bevoorbeeld het succes van andere "geslaagde" ondernemers je aanspreekt en dat je daarom een eigen onderneming wenst zonder dat je de benodigde risico's wenst te lopen.

 

Een hulpmidel hierbij zou het maken van een ondernemersplan kunnen zijn.

Kies een product waarin je sterk geïnteresseerd bent en maak daar een uitgebreid ondernemersplan voor.

Tijdens het invullen van alle benodigde gegevens kom je jezelf meerdere malen tegen. Weet ik wel genoeg hiervan ? en kan ik het wel ?

Ik ben ervan overtuigd dat als het plan geheel klaar is jij zelf het antwoord op je eigen vraag ook weet.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

MVO is idd heel breed zoals DjLuc het al zei. Kleding is een erg gevoelig onderwerp aangezien er veel processen in die sector voorkomen die "niet geheel" MVO zijn. Aan de andere kant zijn er ook ondernemers en bedrijven (zoals de oprichter van Marktplaats oa.) die zich op nieuwe, alternatieven producten storten (in dit geval Hennep of andere Grassoorten als basis voor kleding).

 

Ik hou me dagelijks bezig met het onderwerp, dus als je meer wilt weten stuur gerust een mailtje.

 

En...... in ieder mens schuilt een ondernemer, dus ook jij kan het!

 

 

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Suzanne,

 

Ik herken me wel in je vragen, ben nu zelf 2,5 jaar als ondernemer bezig, waarvan het eerste half jaar nog parttime was (1 dag in de week) naast vier dagen in vaste dienst.

 

Het is zeker van belang om te onderzoeken waar je echte passie zit, waar gaan je ogen van stralen al je erover vertelt. Voel wat je enthousiast maakt en ga daarmee aan de slag. Je kan wel van allerlei producten en diensten gelijk gaan aanbieden, maar dan is het zo versnipperd. Pak de producten en diensten eruit die je nu al goed kan en zorg dat deze een 9 of 10 worden. Dan zul je daar het meest eenvoudig klanten en een goede omzet in kunnen vinden.

 

Je gaat dan als vanzelf de juiste prospects en klanten aantrekken. Via personal branding en social media kun je een 1 persoons bedrijf heel goed gaan promoten op het internet. Waar zit jouw eigenheid? Waarin kan je je onderscheiden van de concurrentie.

 

Hoe scherper je straks kunt focussen, hoe makkelijker de acquisitie zal verlopen. Dit heeft bij mij ook wel even geduurd, maar goed beter laat dan nooit.

 

Ondernemen? Gewoon doen, volg je hart.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb enkele collega's die net als jij op zoek zijn naar het ultieme idee. Dat je als beginnende ondernemer een super idee moet hebben dat nog niet op de markt is. Dat is natuurlijk een fout uitgangspunt. Je kan best een idee van een ander bedrijf kopieren, je weet dat gelijk dat er een markt voor is. Wat je wel moet doen is ervoor zorgen dat jouw product/dienst wel te onderscheiden is van dat van je concurrent: bv prijs, gebruiksgemak en beschikbaarheid.

 

Ik begrijp dat je hoge eisen stelt aan een idee, maar dat is niet perse noodzakelijk.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.