• 0

Controle op inkoopfacturen

Hallo Allemaal,

 

Even een hele praktische vraag, ik weet niet of deze hier op het forum past maar ik probeer hier toch antwoord op te krijgen.

Stel dat ik aan een klant een product lever, dan zoek ik dus in mijn softwareprogramma de artikelcode op en dan hangt daar een bepaald prijskaartje aan vast. (verkoopfactuur)

 

En hoe kan ik nou snel en makkelijk controleren of ik niet teveel betaal voor datzelfde product bij mijn leverancier. (inkoopfactuur) De prijs kan immers afwijken van mijn softwareprogramma, waardoor mijn marge geleidelijk minder zal worden. Denk hierbij aan kortingen, prijswijzigingen e.d.

 

Nou kan ik wel steeds alle verkoop en inkoopfacturen met elkaar vergelijken, maar dat kost natuurlijk veel tijd als je veel bestellingen hebt. Verder weet ik dat dit softwarematig mogelijk is, maar dan heb je weer apparte modules nodig voor je software. Wie kan mij helpen, of heeft hier een mening over.

 

Leon Muilkens

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je in jouw programma niet aangeven dat je een rapportage wil zien van de verkoopprijs van een artikel en de inkoopprijs? Als je dat niet kunt dan kun je eventueel zelf zoiets in Excel bijhouden (of Access als het wat uitgebreider is) Het hoeft dan niet veel werk te zijn, je moet het alleen consequent bijhouden.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Leon,

 

om te kunnen controleren of je niet teveel betaald, zul je toch regelmatig bij diverse leveranciers prijzen op moeten vragen. Tevens kan je, als je een levercier hebt gekozen op basis van prijs/kwaliteit en levertijd, je prijzen in je systeem wijzigen. Dit zal je ongeveer twee uurtjes per maand kosten.

 

Om je marges te vergelijken kan je natuurlijk je grootboekrekeningen uit je administratie pakket gebruiken!

Gewoon je omzet en je kostprijs in totalen van de grootboekrekening tegenover elkaar zetten. Als je het per product wilt bekijken, kan je per product een andere grootboekrekening aanmaken. Zowel voor de omzet als voor de kostprijs. Daarna kan je natuurlijk kijken of je marge groot genoeg is om als je overige kosten te kunnen betalen. (Je dekking, zoals dat in jargon heet).

 

Ik hoop dat ik zo een beetje een antwoord heb kunnen geven, maar mocht je nog vragen hebben dan kan je die altijd stellen!

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Nou kan ik wel steeds alle verkoop en inkoopfacturen met elkaar vergelijken, maar dat kost natuurlijk veel tijd als je veel bestellingen hebt.

 

Leon,

 

Het handigste is denk ik om van de verschillende artikelen die je inkoopt een lijstje te maken van de inkoopprijzen waarop je je verkoopprijs gebaseerd hebt... zo kun je op het moment dat je nieuwe artikelen bestelt direct zien of de prijs gestegen is of niet...

 

Daarnaast is het uiteraard (zoals iceman al aangeeft) handig om periodiek de prijzen van je leveranciers te controleren om je verkoopprijzen aan te passen vóórdat een klant de producten bij je bestelt (tegen de oude verkoopprijs).

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.