• 0

Rechtsvorm nodig?

Goedemiddag,

 

Ik ben nieuw op Higherlevel dus zal ik me even voorstellen. Ik ben student bedrijfskunden, ben 20 jaar en zit regelmatig op Higherlevel.

 

Nu heb ik samen met een vriend een idee om een dag te gaan organiseren over onze hobby. Gewoon voor de uitdaging en om wat geld te verdienen. We richten ons op 200 mensen (heel kleinschalig dus) die overdag ook wat kunnen eten en drinken. Er zal ook een sponsor aanwezig zijn die een aantal artikelen verkoopt.

 

Nu vroegen we ons alleen af hoe we het nu juridisch moeten aanpakken. Want om gelijk een bedrijf op te richten vinden we ook een hele stap aangezien het wellicht éénmalig is. Met andere woorden, kunnen we deze dag organiseren zonder de kvk of belastingdienst in te lichten?

 

Wat is volgens jullie de beste oplossing voor dit probleem?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo,

 

Het is me niet helemaal duidelijk met wat voor hobby je iets wilt gaan organiseren ?

 

Ik heb regelmatig dag-evenementen georganiseerd, en een rechtsvorm heb je in deze hoedanigheid inderdaad niet nodig.

 

Ik wil je nog wel wat tips meegeven :

 

- zorg voor een EHBO post. Op die 200 mensen hoeft er maar één heel ongelukkig te vallen.... De plaatselijke EHBO vereniging levert meestal 2 á 3 vrijwilligers, tegen een kleine donatie of vergoeding.

 

- Onderzoek je aansprakelijkheid. Als voorbeeld : Ik had een sponsor die vrachtauto's neerzette, waar muzikanten hun instrumenten in kwijt konden voor en na een optreden. Wat te doen bij baldadigheid, diefstal of die vrachtauto brand uit ?

 

- ik sloot de laatste tijd (omdat het té groot en proffesioneel werd) een evenementenverzekering af. Deze liep voor 24 uur, dus ook tijdens opbouw en afbraak podia. Niet ieder kantoor kent deze verzekering, maar hij bestaat wel degelijk. Kost je geloof ik een paar tientjes.

 

- altijd handig : een aanspreekpunt. Een tafel, een lege bus, whatever waar bezoekers langs kunnen komen. Iemand is zijn portemonnee verloren, kind kwijt, fiets gejat....

 

- Hoop je iets op weg geholpen te hebben. Succes !

 

Link naar reactie
  • 1
Denk aub wel aan eventuele verzekeringen voor die dag. Als organisator zul je snel aansprakelijk worden gesteld als het mis gaat...

 

Check ook even deze draad "Welke verzekeringen bij een evenementen stichting?"

 

Citaat daaruit (gaat in oorspronkelijke draad over een aanzienlijk groter evenement, maar desalniettemin wel relevant):

 

Regel in ieder geval een doorlopende (bedrijfs)aansprakelijkheidsdekking voor de stichting. Dit dekt de aansprakelijkheid voor zaak - en letselschade van de evenementenlocaties, bezoekers en medewerkers (vaste krachten, oproepkrachten, inleenkrachten, onderaannemers)

 

Daarnaast kan per (groot) evenement ook nog een aparte evenementendekking nodig zijn, afhankelijk van het aantal bezoekers: bij een strandfeest met 5.000 bezoekers spelen immers iets andere risico's en zijn andere verzekeringslimieten nodig dan de standaard € 1.250.000,-. Ook kan in zo'n evenementendekking een annuleringscomponent zitten waarmee de vaste kosten (huur locatie, catering, kosten bands, minimale omzetgarantie horeca) afgedekt worden in geval van het niet door kunnen gaan van het evenement als gevolg van een calamiteit of overheidsmaatregel. Dit is vooral relevant als de stichting nog niet kapitaalkrachtig genoeg is: je staat als stichtingsbestuurder immers persoonlijk met je privé vermogen garant voor de restschulden. Een bestuurdersaansprakelijkheiddekking helpt daar overigens niet voor (die dekking vind ik persoonlijk dan ook een erg beperkte meerwaarde hebben!)

zowel door gemeentes (i.v.m. vergunningen) als verzekeraar(s) kan een evenementen RI&E (Risico inventarisatie en evaluatie) vereist worden. Hierin wordt ook de (minimaal) benodigde inzet van EHBO-ers, brandwachten en/of beveiligingspersoneel bepaald alsmede benodigde voorzorgsmaatregelen. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort project/evenementen-RI&E's is pro-t-action

 

Controleer in de huur/bruikleenovereenkomsten of gehuurde en/of geleende apparatuur, standmateriaal etc al tegen brand/uitgebreide gevaren (storm, inbraak, waterschade) verzekerd is door de eigenaar of dat je daar zelf voor zorg dient te dragen. Zo ja dan kun je dat ad hoc per evenement meenemen op de evenmentendekking of daarvoor een doorlopende dekking nemen: dat laatste is meestal goedkoper vanaf 3 of meer evenementen per jaar.

 

Nota Bene: de verzekeringsmarkt voor evenementen is erg beperkt. Slechts een handjevol aanbieders is nog bereid toereikende dekking te bieden. Pas op voor namaak: een evenementendekking zonder aansprakelijkheid (veredelde annuleringsverzekering) is waardeloos.

Sommige verzekeraars hanteren erg forse eigen risico's voor letselschade van het eigen personeel en vrijwilligers: EUR 25.000,- is geen uitzondering! Bij zulke eigen risico's is het het overwegen waard om voor het eigen personeel en de vrijwilligers een doorlopende ongevallendekking af te sluiten die EUR 25.000,- uitkeert bij overlijden en blijvende invaliditeit, met de stichting als eerste begunstigde . Daarmee wordt een groot deel van de aansprakelijkheid beneden het eigen risico

toch afgedekt. De kosten zijn relatief laag: ( rond de EUR 1,- per medewerker per evenement per dag)

Helemaal toereikend is dit niet: bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid van een medewerker of vrijwilliger kan o.a. het doorbetaalde loon worden verhaald door de werkgever of diens verzekeraar. Door middel van goede algemene voorwaarden, waar mogelijk gebruik maken van schriftelijke vrijwaring en het stellen van regels en eigen verantwoordelijkheden (d.m.w. een vrijwilligerscontract) kan deze aansprakelijkheid verder beperkt worden.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Denk aub wel aan eventuele verzekeringen voor die dag. Als organisator zul je snel aansprakelijk worden gesteld als het mis gaat...

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Als er elementen in het evenement zitten die aansprakelijkheidsrisico's met zich meebrengen (bungeejumpen bijvoorbeeld), zorg er dan voor dat iedereen die hier aan mee doet vooraf een verklaring ondertekent dat hij op eigen risico mee doet e.d.

 

Verder: hoe professioneler je het aanpakt, hoe eerder je zal worden aangesproken als er wat mis gaat. Want van een professional wordt nou eenmaal meer verwacht dan van een amateur.

 

Als het zeer waarschijnlijk een leuk bedrag oplevert, zal het fiscaal al snel interessanter zijn om het te beschouwen als onbelast incidenteel bijkomstig voordeel van je hobby, dan als inkomsten uit arbeid (resultaat uit overige werkzaamheid). Het is dan slimmer om je niet in te schrijven. Als het kleinschalig en eenmalig is, is dat ook helemaal geen verplichting.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.