Er is veel onduidelijkheid over wat je wanneer moet betalen. Vandaar dit stukje, als het goed is, is alles na dit stuk helemaal duidelijk.
Wanneer je muziek en video openbaar maakt zul je hiervoor moeten betalen, dit gaat om elke vorm van openbaar maken, dus ook bij gebruik van internet, wachtmuziek bij een telefoongesprek, liftmuziek, televisie in een wachtruimte etc..
Om beter te kunnen begrijpen waarom je als ondernemer deze rekeningen moet betalen, zal ik ook uitleggen naar wie welk geld gaat.
Diverse organisaties
Er zijn 4 verschillende organisaties en allemaal met hun eigen doel. Allereerst is het belangrijk om te weten dat geen van de organisaties een overheidsinstelling is. De 4 ondernemingen zijn allemaal bedrijven welke zijn opgericht door de belanghebbenden.
In juni 2008 is de monopolie positie van deze organisaties verdwenen. Tot op heden heeft dit nog niet geleidt tot enige veranderingen. Maar in de toekomst zou het kunnen zijn dat andere organisaties het geld gaan innen.
Duitsland en Groot Brittannië hebben inmiddels al een samenwerkingsverband opgericht, en beschikken inmiddels over de exclusieve rechten om voor heel Europa de online en mobiele rechten van EMI Music Publishing te vertegenwoordigen.
Videma heeft er inmiddels een aantal concurrenten erbij gekregen. Maar dit heeft nog niet tot een kosten verlaging geleidt.
Buma
Iedereen die muziek openbaar maakt moet hiervoor een vergoeding betalen, dit is immers de enige manier waarop een artiest geld kan verdienen aan de muziek die jij draait.
Nu wordt er wel gezegd dat een artiest geld verdient aan de verkoop van cd’s, alleen is dit maar eenmalig en dekt de vergoeding lang niet alle kosten. Vandaar dat de artiesten een vergoeding willen hebben voor het commercieel gebruik van muziek. Omdat zij dit zelf niet kunnen controleren hebben de belanghebbende in 1913 de Buma opgericht. De naam is een afkorting voor: Bureau voor Muziek-Auteursrechten. Tijdens het schrijven van dit stuk zijn er ruim 17.000 belanghebbenden aangesloten, welke men kan onderverdelen in 3 groepen, componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers. De inkomsten na de gemaakte kosten evenredig verdeeld over deze groepen.
Bij de opgave kun je kiezen uit verschillende manieren waarop je geluid ten gehore kan brengen, dit heeft geen invloed op de kosten.
Stemra
Stemra staat voor Stichting tot Exploitatie van Mechanische Reproductierechten van Auteurs, deze stichting zorgt voor de rechten met betrekking op verveelvoudigen van muziek. Denk aan de productie van cd’s en dvd’s. Hier krijg je alleen mee te maken wanneer je een cd en/of dvd gaat produceren met als doel deze op de markt te brengen. Deze stichting is in de jaren dertig van de vorige eeuw opgericht.
SENA
SENA doet eigenlijk hetzelfde als de BUMA, met als verschil dat deze zorgen voor de vergoeding aan de makers van de muziek zoals artiesten en producenten. SENA is een afkorting voor Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten. De SENA is pas in 1993 opgericht na de in werking treding van De Wet van Naburige Rechten. SENA maakt onderscheid in achtergrond muziek en entertainment muziek.
Videma
Deze organisatie zorgt voor de vergoedingen voor tv en film producties voor zowel de uitvoerenden, als voor de schrijvers. De Videma werkt nou samen met Stichting Brein, welke verantwoordelijk is voor de opsporing van het niet wettig gebruik van beeld materiaal.
Dingen waar je op moet letten:
1. Zorg dat bij de inschrijving van de KVK duidelijk staat vermeld wat je precies doet, een verkeerde omschrijving bij de bedrijfsartikelen kan ervoor zorgen dat je meer moet betalen dan werkelijk verplicht is. Controleer ook altijd of je in de juiste categorie ingedeeld staat.
2. Wist je dat je bij de Buma 10% korting krijgt al je jezelf aanmeldt en bij de SENA zelfs 33,3%? Ze kunnen geen boetes opleggen, maar wel naheffingen. Dus het is een risico, niet aanmelden kan lang goed gaan, maar ook na een jaar al mis gaan.
3. Veel branche organisaties hebben een collectieve regeling, zoals de KNHB, NVB, KNDB etc.
4. Bij de 4 besproken bedrijven is het mogelijk om ook per evenement de verplichte vergoeding te betalen. Let wel goed op. Bij meer dan 5 evenementen op dezelfde locatie is het voordeliger om het per jaar af te sluiten.
Dit stuk is puur bedoeld als informatie en is tot stand gekomen door mijn eigen ervaring en kennis, er kunnen geen rechten aan ontleed worden.
Reageren mag en graag zelfs, maar dan als aanvulling op dit onderwerp en niet de eindeloze discussie of deze organisaties wel of niet zouden moeten bestaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Zomaar iemand
Zomaar iemand
Er is veel onduidelijkheid over wat je wanneer moet betalen. Vandaar dit stukje, als het goed is, is alles na dit stuk helemaal duidelijk.
Wanneer je muziek en video openbaar maakt zul je hiervoor moeten betalen, dit gaat om elke vorm van openbaar maken, dus ook bij gebruik van internet, wachtmuziek bij een telefoongesprek, liftmuziek, televisie in een wachtruimte etc..
Om beter te kunnen begrijpen waarom je als ondernemer deze rekeningen moet betalen, zal ik ook uitleggen naar wie welk geld gaat.
Diverse organisaties
Er zijn 4 verschillende organisaties en allemaal met hun eigen doel. Allereerst is het belangrijk om te weten dat geen van de organisaties een overheidsinstelling is. De 4 ondernemingen zijn allemaal bedrijven welke zijn opgericht door de belanghebbenden.
In juni 2008 is de monopolie positie van deze organisaties verdwenen. Tot op heden heeft dit nog niet geleidt tot enige veranderingen. Maar in de toekomst zou het kunnen zijn dat andere organisaties het geld gaan innen.
Duitsland en Groot Brittannië hebben inmiddels al een samenwerkingsverband opgericht, en beschikken inmiddels over de exclusieve rechten om voor heel Europa de online en mobiele rechten van EMI Music Publishing te vertegenwoordigen.
Videma heeft er inmiddels een aantal concurrenten erbij gekregen. Maar dit heeft nog niet tot een kosten verlaging geleidt.
Buma
Iedereen die muziek openbaar maakt moet hiervoor een vergoeding betalen, dit is immers de enige manier waarop een artiest geld kan verdienen aan de muziek die jij draait.
Nu wordt er wel gezegd dat een artiest geld verdient aan de verkoop van cd’s, alleen is dit maar eenmalig en dekt de vergoeding lang niet alle kosten. Vandaar dat de artiesten een vergoeding willen hebben voor het commercieel gebruik van muziek. Omdat zij dit zelf niet kunnen controleren hebben de belanghebbende in 1913 de Buma opgericht. De naam is een afkorting voor: Bureau voor Muziek-Auteursrechten. Tijdens het schrijven van dit stuk zijn er ruim 17.000 belanghebbenden aangesloten, welke men kan onderverdelen in 3 groepen, componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers. De inkomsten na de gemaakte kosten evenredig verdeeld over deze groepen.
Bij de opgave kun je kiezen uit verschillende manieren waarop je geluid ten gehore kan brengen, dit heeft geen invloed op de kosten.
Stemra
Stemra staat voor Stichting tot Exploitatie van Mechanische Reproductierechten van Auteurs, deze stichting zorgt voor de rechten met betrekking op verveelvoudigen van muziek. Denk aan de productie van cd’s en dvd’s. Hier krijg je alleen mee te maken wanneer je een cd en/of dvd gaat produceren met als doel deze op de markt te brengen. Deze stichting is in de jaren dertig van de vorige eeuw opgericht.
SENA
SENA doet eigenlijk hetzelfde als de BUMA, met als verschil dat deze zorgen voor de vergoeding aan de makers van de muziek zoals artiesten en producenten. SENA is een afkorting voor Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten. De SENA is pas in 1993 opgericht na de in werking treding van De Wet van Naburige Rechten. SENA maakt onderscheid in achtergrond muziek en entertainment muziek.
Videma
Deze organisatie zorgt voor de vergoedingen voor tv en film producties voor zowel de uitvoerenden, als voor de schrijvers. De Videma werkt nou samen met Stichting Brein, welke verantwoordelijk is voor de opsporing van het niet wettig gebruik van beeld materiaal.
Dingen waar je op moet letten:
1. Zorg dat bij de inschrijving van de KVK duidelijk staat vermeld wat je precies doet, een verkeerde omschrijving bij de bedrijfsartikelen kan ervoor zorgen dat je meer moet betalen dan werkelijk verplicht is. Controleer ook altijd of je in de juiste categorie ingedeeld staat.
2. Wist je dat je bij de Buma 10% korting krijgt al je jezelf aanmeldt en bij de SENA zelfs 33,3%? Ze kunnen geen boetes opleggen, maar wel naheffingen. Dus het is een risico, niet aanmelden kan lang goed gaan, maar ook na een jaar al mis gaan.
3. Veel branche organisaties hebben een collectieve regeling, zoals de KNHB, NVB, KNDB etc.
4. Bij de 4 besproken bedrijven is het mogelijk om ook per evenement de verplichte vergoeding te betalen. Let wel goed op. Bij meer dan 5 evenementen op dezelfde locatie is het voordeliger om het per jaar af te sluiten.
Dit stuk is puur bedoeld als informatie en is tot stand gekomen door mijn eigen ervaring en kennis, er kunnen geen rechten aan ontleed worden.
Reageren mag en graag zelfs, maar dan als aanvulling op dit onderwerp en niet de eindeloze discussie of deze organisaties wel of niet zouden moeten bestaan.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21876-het-hoe-en-wat-met-intellectueel-eigendom-bij-muziek-en-beeld-materiaal/Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag