• 0

Het hoe en wat met intellectueel eigendom bij muziek en beeld materiaal

Er is veel onduidelijkheid over wat je wanneer moet betalen. Vandaar dit stukje, als het goed is, is alles na dit stuk helemaal duidelijk.

Wanneer je muziek en video openbaar maakt zul je hiervoor moeten betalen, dit gaat om elke vorm van openbaar maken, dus ook bij gebruik van internet, wachtmuziek bij een telefoongesprek, liftmuziek, televisie in een wachtruimte etc..

Om beter te kunnen begrijpen waarom je als ondernemer deze rekeningen moet betalen, zal ik ook uitleggen naar wie welk geld gaat.

 

Diverse organisaties

Er zijn 4 verschillende organisaties en allemaal met hun eigen doel. Allereerst is het belangrijk om te weten dat geen van de organisaties een overheidsinstelling is. De 4 ondernemingen zijn allemaal bedrijven welke zijn opgericht door de belanghebbenden.

In juni 2008 is de monopolie positie van deze organisaties verdwenen. Tot op heden heeft dit nog niet geleidt tot enige veranderingen. Maar in de toekomst zou het kunnen zijn dat andere organisaties het geld gaan innen.

Duitsland en Groot Brittannië hebben inmiddels al een samenwerkingsverband opgericht, en beschikken inmiddels over de exclusieve rechten om voor heel Europa de online en mobiele rechten van EMI Music Publishing te vertegenwoordigen.

Videma heeft er inmiddels een aantal concurrenten erbij gekregen. Maar dit heeft nog niet tot een kosten verlaging geleidt.

 

Buma

Iedereen die muziek openbaar maakt moet hiervoor een vergoeding betalen, dit is immers de enige manier waarop een artiest geld kan verdienen aan de muziek die jij draait.

Nu wordt er wel gezegd dat een artiest geld verdient aan de verkoop van cd’s, alleen is dit maar eenmalig en dekt de vergoeding lang niet alle kosten. Vandaar dat de artiesten een vergoeding willen hebben voor het commercieel gebruik van muziek. Omdat zij dit zelf niet kunnen controleren hebben de belanghebbende in 1913 de Buma opgericht. De naam is een afkorting voor: Bureau voor Muziek-Auteursrechten. Tijdens het schrijven van dit stuk zijn er ruim 17.000 belanghebbenden aangesloten, welke men kan onderverdelen in 3 groepen, componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers. De inkomsten na de gemaakte kosten evenredig verdeeld over deze groepen.

Bij de opgave kun je kiezen uit verschillende manieren waarop je geluid ten gehore kan brengen, dit heeft geen invloed op de kosten.

 

Stemra

Stemra staat voor Stichting tot Exploitatie van Mechanische Reproductierechten van Auteurs, deze stichting zorgt voor de rechten met betrekking op verveelvoudigen van muziek. Denk aan de productie van cd’s en dvd’s. Hier krijg je alleen mee te maken wanneer je een cd en/of dvd gaat produceren met als doel deze op de markt te brengen. Deze stichting is in de jaren dertig van de vorige eeuw opgericht.

 

SENA

SENA doet eigenlijk hetzelfde als de BUMA, met als verschil dat deze zorgen voor de vergoeding aan de makers van de muziek zoals artiesten en producenten. SENA is een afkorting voor Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten. De SENA is pas in 1993 opgericht na de in werking treding van De Wet van Naburige Rechten. SENA maakt onderscheid in achtergrond muziek en entertainment muziek.

 

Videma

Deze organisatie zorgt voor de vergoedingen voor tv en film producties voor zowel de uitvoerenden, als voor de schrijvers. De Videma werkt nou samen met Stichting Brein, welke verantwoordelijk is voor de opsporing van het niet wettig gebruik van beeld materiaal.

 

Dingen waar je op moet letten:

1.   Zorg dat bij de inschrijving van de KVK duidelijk staat vermeld wat je precies doet, een verkeerde omschrijving bij de bedrijfsartikelen kan ervoor zorgen dat je meer moet betalen dan werkelijk verplicht is. Controleer ook altijd of je in de juiste categorie ingedeeld staat.

2.   Wist je dat je bij de Buma 10% korting krijgt al je jezelf aanmeldt en bij de SENA zelfs 33,3%? Ze kunnen geen boetes opleggen, maar wel naheffingen. Dus het is een risico, niet aanmelden kan lang goed gaan, maar ook na een jaar al mis gaan.

3.   Veel branche organisaties hebben een collectieve regeling, zoals de KNHB, NVB, KNDB etc.

4.   Bij de 4 besproken bedrijven is het mogelijk om ook per evenement de verplichte vergoeding te betalen. Let wel goed op. Bij meer dan 5 evenementen op dezelfde locatie is het voordeliger om het per jaar af te sluiten.

 

 

Dit stuk is puur bedoeld als informatie en is tot stand gekomen door mijn eigen ervaring en kennis, er kunnen geen rechten aan ontleed worden.

Reageren mag en graag zelfs, maar dan als aanvulling op dit onderwerp en niet de eindeloze discussie of deze organisaties wel of niet zouden moeten bestaan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een interessante Belgische ontwikkeling:

 

Belgische bedrijven moeten voortaan auteursrechten betalen voor muziekgebruik op de werkvloer, op kantoor, in de refter of op een bedrijfsfeestje. Sabam, de Belgische vereniging van auteurs, componisten en uitgevers, heeft daarover een akkoord bereikt met werkgeversorganisatie VBO.

 

 

Zelfstandigenorganisaties NSZ en Unizo zijn niet te spreken over het akkoord.

 

Het VBO en Sabam hebben ruim twee jaar onderhandeld. Enkele bedrijven zullen uiteraard vrijgesteld worden. Als tussen alle werknemers een familieband bestaat of als het bedrijf maar vijf personeelsleden telt, moet er niet betaald worden.

 

Familiebedrijfjes

Sabam vindt het akkoord ook maar logisch. "De wet daarover is zeer duidelijk. Auteursrechten zijn verschuldigd bij muziekgebruik in het openbaar."

 

Bedrijven die spontaan hun muziekgebruik zullen aanmelden of positief reageren op de mailing van Sabam, krijgen door de heersende crisis drie jaar lang een korting van dertig procent.

 

Hoeveel de bedrijven zullen betalen, hangt af van de omvang en het aantal personeelsleden.

 

Rompslomp

Het NSZ vindt dat de administratieve rompslomp voor zelfstandingen nu al groot genoeg is en begrijpt de vraag van Sabam niet. Unizo wil nog eens onderhandelen met de auteursvereniging over een betere overeenkomst.

 

 

Bron: GVA.be

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het nu:

 

[*]Als ik zelf muziek componeer en uitvoer, en op mijn website publiceer. Ik ben geen lid van Buma/Stemra of Sena, maar op hun websites lijkt het alsof ik zelfs dan moet betalen.

[*]Waar kan ik een uitputtende lijst vinden van de buitenlandse organisaties waar zij de rechten ook van beheren?

[*]Je kon toch stukjes korter dan 30 seconden kosteloos gebruiken?

 

Link naar reactie
  • 0

Daar denkt de BUMA anders over:

 

Een wijdverbreid misverstand is dat voor het gebruik van een gedeelte van een auteursrechtelijk beschermd werk geen toestemming hoeft te worden gevraagd. Veelvuldig wordt ons gevraagd of voor alleen een intro, of een stukje couplet met een duur van maar een paar seconden een vergoeding verschuldigd. Het gebruik van een fragment van een muziekwerk, hoe kort ook, is dus niet "vrij" of gratis."
Bron: site buma
Link naar reactie
  • 0

Wat een onzin zeg ... Zelf een stukje muziek van 5 seconden componeren en uitvoeren en zelfs daar moet je nog voor betalen ...

 

Hun sites blinken ook uit in onduidelijkheid. Als iemand een onafhankelijke organisatie / forum weet waar ik objectieve informatie kan krijgen, graag.

Link naar reactie
  • 0

Maar ergens heb ik wel wat met Xiao. Bij Amazon kon je (ik weet niet of het nog kan) gratis rechtenvrije muziek downloaden. Die artiesten hebben een verklaring opgesteld, waarmee de rechten op die muziek werden opgegeven. Het is natuurlijk van de kromme dat de BUMA dan toch heffingen gaan innen over dergelijke muziek. Ik zou wel eens willen zien wie dan de hoogste rechten heeft. De muziekant of BUMA?

Link naar reactie
  • 0

uiteindelijk de muzikant, maar dan moet je denk ik aangeven aan de BUMA dat je je muziek rechten vrij verspreidt.

 

Alleen dan kun je er dus nooit geld mee verdienen.

 

Maar ik ben zeker niet alles wetend, ik zou alleen als advies willen geven om dan eens contact op te nemen met BUMA.

Link naar reactie
  • 0

Er is veel onduidelijkheid over wat je wanneer moet betalen. Vandaar dit stukje, als het goed is, is alles na dit stuk helemaal duidelijk.

Om beter te kunnen begrijpen waarom je als ondernemer deze rekeningen moet betalen, zal ik ook uitleggen naar wie welk geld gaat.

 

Diverse organisaties

 

SENA

SENA doet eigenlijk hetzelfde als de BUMA, met als verschil dat deze zorgen voor de vergoeding aan de makers van de muziek zoals artiesten en producenten. SENA is een afkorting voor Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten. De SENA is pas in 1993 opgericht na de in werking treding van De Wet van Naburige Rechten. SENA maakt onderscheid in achtergrond muziek en entertainment muziek.

 

 

Dit stuk is puur bedoeld als informatie en is tot stand gekomen door mijn eigen ervaring en kennis, er kunnen geen rechten aan ontleed worden.

Reageren mag en graag zelfs, maar dan als aanvulling op dit onderwerp en niet de eindeloze discussie of deze organisaties wel of niet zouden moeten bestaan.

 

 

Wat ik graag zou willen weten is het volgende:

Ik componeer muziek en breng dit ten gehore in mijn bedrijf. Kan ik nu bij de SENA een factuur neerleggen omdat ik mijn naburige rechten opeis?

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor. Ik wilde de vraag zo simpel mogelijk stellen. Wat ik eigenlijk wil weten is of ik werk van mensen kan gebruiken die niet bij buma/stemra/sena of hun buitenlandse evenknie-en zijn geregistreerd.

 

Je kunt eens kijken naar Creative Commons licenties (http://creativecommons.org/) . Muziek onder die licenties, mag je onder voorwaarden wel gebruiken. Een goede bron is bijvoorbeeld: http://www.jamendo.com

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor. Ik wilde de vraag zo simpel mogelijk stellen. Wat ik eigenlijk wil weten is of ik werk van mensen kan gebruiken die niet bij buma/stemra/sena of hun buitenlandse evenknie-en zijn geregistreerd.

 

Werken kun je vinden op:

 

http://www.gema.de/en/music-search/

 

En auteursrecht wat niet word beherd door Buma of een zusterorganisatie worden door de componisten zelf beheerd, je zult hun dus om toestemming moeten vragen, betalen is het meeste geval,succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.