• 0

btw bij overname bus door uittredende firmant

Het geval: er is een VOF tussen vader, moeder en zoon. Zoon treedt uit en gaat verder in z'n eentje, maar neemt wel de bestelbus over die op de balans stond van de VOF. Moet er nu een factuur gemaakt worden met btw van de levering van deze bus, of mag de boekwaarde (zonder btw) verrekend worden met het kapitaal?

 

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedeanavond Marie-Louise,

 

Het antwoord is ja er moet BTW worden berekend over de verkochte waarde. Dit moet alleen gebeuren als ook de voorbelasting bij de aankoop is geclaimd.

 

Indien het een marge auto is geweest bij aanschaf of indien devoorbelasting niet is geclaimd, dan hoef je geen BTW te berekenen, maar wel op de factuur dan vermelden dat de marge regeling is toegepast.

 

Je moet overigens de bus verkopen tegen de marktwaarde en niet de boekwaarde. Om de marktwaarde te bepalen kan je internet gebruiken om te kijken wat vergelijkbare bussen voor waarde hebben. Print minimaal drie verschillende bussen uit en neem daar het gemiddelde van als verkoopwaarde.

 

Indien er een boekwinst wordt gemaakt, dan kan je die 5 jaar op de balans laten staan als herinvesteringsreserve. Indien je na 5 jaar niet geherinvesteerd hebt, moet je de reserve wel weer laten vrijvallen in het boekjaar waarin deze is ontstaan, dus bedenk goed of er geherinvesteerd wordt.

 

 

Groetjes,

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle antwoord.

 

In het verleden is een andere zoon ook al uitgetreden, toen is er door de accountant destijds geen "verkoopnota met btw " gemaakt.

Die zoon ging niet verder met een eenmanszaak, maar ging gewoon in loondienst.

Daar is blijkbaar niet goed gehandeld toen?

Het ging overigens inderdaad om een auto waar btw in vooraftrek is genomen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een tweetal correcties op het antwoord van Sander: indien niet binnen de maximum termijn is geherinvesteerd, dan valt de reserve vrij in het laatste jaar, niet in het jaar waarin de herinvesteringsreserve is ontstaan. Dat zou een nogal onwerkbare situatie worden: de aanslag van het jaar van vorming van de reserve is allang definitief vastgesteld, de Belastingdienst zou dan steeds met navorderingsaanslagen moeten komen.

 

Daarnaast geldt geen 5 jaar maar maximaal 4 jaar: de reserve moet uiterlijk in het 3e jaar volgend op het jaar van ontstaan van de reserve vrijvallen.

Hierbij geldt trouwens wel als aanvullende eis, dat in de vier/drie jaar ieder jaar op balansdatum moet worden beoordeeld of er nog wel een voornemen tot herinvesteren is. Is dat voornemen er niet, dan moet de reserve eerder vrijvallen. Zie voor de wettekst http://wetboek.net/WIB/3.54.html?l=1.

 

Groeten,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

@Louis... Thanks, is een mooi leermoment voor me. Ik putte uit mijn theoretische kennis van meer dan 15 jaar geleden. In praktijk heb ik herinvesteringsreserves wel mee gemaakt, maar die werden een jaar later uiterlijk weer gebruikt. Vandaar de misser in jaren.

 

@Marie-Louise... boekverlies mag je gelijk van je resultaat afhalen als bijzondere last. Over het BTW verhaal. Je moet even wat duidelijker zijn.

 

"De accountant heeft geen verkoopnota met BTW gemaakt".

Hoe weet je dat zo zeker? In de boekhouding kan namelijk wel de BTW zijn af gedragen. Als je aan een particulier levert (zoon gaat niet verder als ondernemer en is dan dus particulier) ben je niet verplicht om het BTW bedrag te vermelden. Alleen als het marge regeling is geweest, dan moet dat wel vermeld zijn geweest op de factuur.

 

Als je de nota hersteld moet worden, ligt dat aan een aantal factoren

1 wanneer is de nota gemaakt (boekjaar)

2 is het boekjaar reeds gecontroleerd door de belastingdienst of een aankondiging tot controle is reeds ontvangen

3 is het boekjaar ouder dan de verplichte bewaartermijn

 

Voor vraag 2 geldt verder. Indien er een controle is geweest en de BD heeft geen correctie toegepast, dan hoef je het zelf ook niet meer te corrigeren. De BD heeft de plicht om een grondig onderzoek te doen en indien er zaken niet worden geconstateerd tijdens de controle, hoeft de belastingplichtige in een later stadium geen vrijwillige correctie meer in te dienen. Is er een aankondiging tot controle ontvangen, dan is een vrijwillige verbetering overbodig geworden, want die valt buiten de termijn waarin de verbetering kan worden ingediend en zal dus door de belastingdienst als niet ontvankelijk kunnen worden beschouwd.

 

Bij vraag 3 geldt dat indien de transactie in een boekjaar ligt buiten de verplichte bewaartermijn er geen actie meer hoeft te worden genomen. De BD mag namelijk dat boekjaar niet meer controleren en eventuele fouten kunnen dus niet meer worden gecorrigeerd.

 

Indien de transactie dus binnen de bewaartermijn ligt en nog niet gecontroleerd is, kan het verstandig zijn om een suppletie over dat boekjaar in te dienen. De BD kan namelijk aan de hand van de balans die jaarlijks bij een winstaangifte wordt ingediend, constateren dat er een activum is afgestoten en kan daardoor een onderzoek naar de BTW instellen.

 

Indien je gaat corrigeren, houdt er dan wel rekening mee dat de regels voor de BTW heffing over auto's onlangs is veranderd. Dit is van belang als de afgestoten auto niet op grijs kenteken stond.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Marie-Louise,

 

Mijn inzien moet de VOF een factuur met 19% BTW uitreiken aan de zoon. Er is sprake van een transactie tussen twee ondernemers voor de BTW. en de margeregeling kan dan niet van toepassing zijn.

 

Groetjes Cock

 

Ps. Sander, kan jij mij vertellen waarop je jouw antwoord baseert?

Link naar reactie
  • 1

Hallo allemaal,

 

Er komt een vraag bij mij op die ik nog niet besproken zie worden.

Er wordt alleen gesproken over de bestelbus, maar de vof stopt en de zoon gaat verder schrijft Marie-Louise. Als zoonlief verder gaat met de zaak en naast de bestelbus meer activa overneemt gaan we dan niet voorbij aan art. 31 Wet OB?

In dat geval mag er geeneens BTW worden berekend.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.