• 0

BizWorld.nl > kinderen leren ondernemen

Hallo,

 

Ik ben benaderd met de vraag of ik zou kunnen helpen bij dit initiatief: http://www.bizworld.nl/

 

Daarom hier een post, om geïnteresseerden en sponsors daarnaar te verwijzen.

 

De kerngedachte achter BizWorld is kinderen al op jonge leeftijd op een voor hen herkenbare en speelse - maar toch ook realistische - wijze kennis te laten maken met ondernemerschap.

 

Geen harde zakelijkheid, maar een spel, waarbij kinderen in groep acht van het basisonderwijs in aanraking komen met diverse aspecten van het ondernemerschap. Zo leren ze hoe je aandelen verkoopt om een startkapitaal te verkrijgen, hoe je een product (vriendschapsbandjes) ontwikkelt en welke keuzes je hebt voor de productie van de bandjes. En ze gaan het product ook daadwerkelijk produceren en vervolgens met een reclamecampagne verkopen aan leerlingen uit de lagere klassen. Daarbij worden de leerlingen begeleid door een ouder of een vrijwilliger, die werkzaam is in het bedrijfsleven. BizWorld heeft voor scholen de ‘BizWorld toolkit’ ontwikkeld met alle materialen, zoals aandelen, BizEuro’s, garen voor de bandjes, werkbladen en een uitgebreid instructieboek voor de vrijwilligers.

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens dat dit een erg goed initiatief is. Je kunt kinderen niet vroeg genoeg met ondernemerschap in contact brengen. En je kunt al donateur worden voor € 25. Zie http://www.bizworld.nl/formulieren/bizdonateurs.asp.

 

Hier in Luxemburg hebben we een initiatief voor iets oudere middelbare schoolkinderen dat heet mini-entreprise. Hier kunnen klassen daadwerkelijk een bedrijfje opzetten. Zie http://www.men.lu/edu/fre/rubriques/2001-2002/mini-e.php3.

 

Ga zo door Pauline!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Miniondernemingen Nederland! Zoals Nils al aangeeft! echt perfect wat die organisatie teweeg heeft gebracht. 5 jaar geleden deden er in het eerste jaar 5 scholen mee. Anno 2002 waren dat er 260!!Ik deed er met 14 jongens van mn opleiding ook aan mee en je leert er ECHT meer van dan 4 jaar in een duf lokaal naar een leraar luisteren! Ik zou zeggen hou die site in de gaten en ga eens kijken op de landelijke marktdag die zij organiseren rond 15 Februarie.

ice

Link naar reactie
  • 0

Dit soort initiatieven vind ik zeker lovenswaardig. Voor mijn gevoel was het hele school-traject namelijk gericht op het werken in loondienst. Je ging naar het VWO want daar zou je later 'een mooie baan' mee krijgen. Zelfs universitaire opleidingen durven zich zo nu en dan aan te prijzen met 'binnen 1 jaar heeft 90% een baan gevonden'.

 

Gek genoeg heb ik nooit iemand horen zeggen: Als je nu VWO doet en economie-II kiest is de kans groot dat je later succes zult hebben in een eigen bedrijf. Alsof de mogelijkheid voor ondernemen iets 'duisters' is, een activiteit voor vreemde vogels die per se van het gebaande pad af willen wijken.

 

Wel kan ik me zo voorstellen dat dit bij opleidingen richting bedrijfskunde etc. wel meer naar voren komt... geen personal experience.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op woensdag 26 november is er weer een informatie- en trainingsavond van BizWorld bij IBM in Eindhoven. Via de Website http://www/bizworld.nl kun je je hiervoor opgeven. Ook is een routebeschrijving te downloaden.

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het ook een goed idee.

Kinderen vinden het hebben van een eigen bedrijf altijd heel interesant, maar ik merk wel dat ze er meestal een verkeerd beeld bij hebben. Bij eigen bedrijf denken ze meestal aan veel geld, luxe auto's, dure chauffeur enzovoorts.

Door zo'n intiatief als BizWorld.nl komt het hele ondernmerschap wat dichter bij en zien ze dat het collectieve mentale beeld helemaal niet klopt. Ook lijkt me dat ze eerder zelf een eigenbedrijf gaan starten. Veel mensen lopen wel met ideeën rond maar weten niet wat ze ermee moeten. Dit zou je dan zo kunnen promoten als 'uitings'-manier.

 

Jelmer.

p.s. welke doelgroep heeft bizworld.nl (leeftijd) nou precies?

Link naar reactie
  • 0

Hi Jelmer,

 

BizWorld richt zich in eerste instantie op groep 7/8 van het basisonderwijs. Leeftijd van 11à 12 jaar. Hier is het materiaal op afgestemd. We hebben hier bewust voor gekozen omdat leerlingen in het voortgezet onderwijs al met zoveel veranderingen te maken krijgen.

 

met vriendelijke groet,

 

Pauline

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.