• 0

Klant wil niet betalen - absurd?

De afgelopen weken heb ik samen met een ander HL-lid een actiepagina gemaakt voor een website van een groot Nederlands bedrijf. De hoofdannemer was een klein reclamebureau in VOF vorm.

 

Vrijdag de 10e hebben we opgeleverd, omdat men het de maandag daarop bij de uiteindelijk klant wilde laten zien, en naar aanleiding werden die avond om 10 voor 7 per email nog 2 kleine onvolkomenheden gemeld.

 

Terwijl ik maandagochtend de met 3 regeltjes gewijzigde pagina op de server wilde zetten kreeg het andere HL-lid een telefoontje met de mededeling dat we er mee konden stoppen omdat ze niet met ons verder wilden. Mijn toegang tot de server bleek inmiddels geblokkeerd te zijn.

 

Wij hebben laten weten dat niet terecht te vinden, maar dat de keuze om ons werk niet te gebruiken aan hen was omdat zij immers de betalende klant waren.

 

De reaktie daarop was een mailtje op een vrij denigrerende toon waarin meegedeeld werd dat men ons niet professioneel genoeg vond en onvoldoende zekerheid en vertrouwen had dat we het alsnog zouden opleveren, en dat ze ook niet van plan waren te betalen.

 

Onze versie van vrijdag was in dat weekend door iemand anders in 5 regels aangepast (2 onnodige, dus ;)) en op dit moment staat ons werk, met een paar minimale aanpassingen, dus gewoon live op de server van dit reclamebureau.

 

Nu heb ik in de 5 jaar dat ik zelfstandig ben nog nooit zoiets schunnigs meegemaakt, en was ik benieuwd of jullie dit gedrag net zo absurd vinden als ik.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben het met Manon eens, dit is te gek voor woorden. Het wordt blijkbaar gebruikt, dus zijn ze blijkbaar toch tevreden over het geleverde werk, maar proberen ze er op een goedkope manier aan te komen. Ook wel opvallend dat jullie dan onprofessioneel gedrag verweten wordt...

 

Dit lijkt me een moment om de ALV en eventuele contracten eens door te gaan lezen en misschien ook eens de eindopdrachtgever op de hoogte te stellen.

Link naar reactie
  • 0

Is het het waard om achteraan te gaan of kun je je energie beter gebruiken?

 

Natuurlijk is het dat waard, anders zouden zij niet de moeite nemen om onder de betaling uit te komen... ;)

 

Ook wel opvallend dat jullie dan onprofessioneel gedrag verweten wordt...

 

Ja, die vond ik zelf ook erg grappig!

 

Dit lijkt me een moment om de ALV en eventuele contracten eens door te gaan lezen en misschien ook eens de eindopdrachtgever op de hoogte te stellen.

 

Contracten? Mondelinge en email afspraken. De eindopdrachtgever ga ik (vooralsnog) niet benaderen omdat ik het wel netjes wil doen en ze nog ruim een week de tijd hebben de factuur alsnog gewoon te voldoen.

 

Saillant detail - in hun algemene voorwaarden staat duidelijk dat in zo'n geval, maar dan dus als zijn aannemer zijn, gewoon betaald zal moeten worden. ;)

Link naar reactie
  • 0

Goed om je weer terug te zien op HL, al is de aanleiding misschien minder. Ik denk dat je even goed moet nagaan met welk contactpersoon je te maken hebt. Is dit een ervaren kracht binnen dit reclamebureau? Is direct naar de 'grote, Nederlandse onderneming' stappen een optie? Of binnen het reclamebureau of de grote onderneming een niveau hoger spelen mogelijk? Dan heb je voortaan misschien direct de opdracht te pakken en dan komt het in dit geval ook vast goed.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoe dan ook moeten ze je hiervoor gaan betalen.

- Werk je op uurbasis, dan hebben ze maar de gemaakte uren af te rekenen, zelfs al had je alleen hello world gemaakt.

- Werk je op projectbasis, dan hebben ze het eindproduct in ontvangst genomen.

Geen rechter die je dat niet gaat geven.

 

De eindklant zal hier denk ik ook wel in geinteresseerd zijn. Als ze jou naaien, dan is straks de eindklant aan de beurt. En ik zou zelf ook wel graag weten met wie ik beter geen zaken kan doen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eis je auteursrecht op 99,99% van het eindproduct maar op bij de eindklant, dan is het inderdaad zo geregeld.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dit is zeker schunnig en absurd gedrag.

 

Maar als je er nu voor het gemak vanuit gaat dat je zelf fout zat mbt die 3 regeltjes (is natuurlijk niet zo), dan kun je toch alsnog een factuur sturen voor 99% van de afgesproken prijs, omdat je 99% van het product hebt geleverd?

 

Of kan dat niet volgens je eigen Algemene Voorwaarden of die van de opdrachtgever?

Link naar reactie
  • 0

Maar heb je nu al wel gereageerd op hun mail waarin ze aangaven niet van plan te zijn te betalen? Of wacht je eerst nog een week af?

 

We hebben dinsdag gelijk een mailtje teruggestuurd met de strekking dat we geleverd hebben en dat er dus betaald moet worden. De termijn voor die factuur loopt maandag de 27e af, dus dan zien we wel verder.

 

Dit lijkt mij een uitstekende uitnodiging om het keihard te spelen!

 

Mij ook, en als ze niet betalen gaat dat natuurlijk ook gebeuren.

 

Ik denk dat je even goed moet nagaan met welk contactpersoon je te maken hebt. Is dit een ervaren kracht binnen dit reclamebureau?

 

Het is een van de twee partners van de VOF... ;)

 

De eindklant zal hier denk ik ook wel in geinteresseerd zijn. Als ze jou naaien, dan is straks de eindklant aan de beurt. En ik zou zelf ook wel graag weten met wie ik beter geen zaken kan doen...

 

Klopt, maar dan wil ik dus eerst even afwachten of ze misschien niet alsnog toch gewoon betalen. Zo niet dan breekt de pleuris uit, natuurlijk!

 

Maar als je er nu voor het gemak vanuit gaat dat je zelf fout zat mbt die 3 regeltjes (is natuurlijk niet zo), dan kun je toch alsnog een factuur sturen voor 99% van de afgesproken prijs, omdat je 99% van het product hebt geleverd?

 

Vanzelfsprekend. We hebben in principe geleverd wat ze gevraagd hebben, en hebben toen er twee kleine foutjes in bleken te zitten die binnen 1 werkdag gecorrigeerd - als je alleen werkdagen/-uren telt zelfs binnen een paar uur.

 

Maar goed, het is prettig te horen dat iedereen dit belachelijk vindt. Dank!

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van het feit of je rechtsgeldig wel of niet aan het kortste eind trekt, (want daar kan ik niks over zeggen), vind ik het een schofterige actie! Ik ben dit soort dingen ook al tegengekomen in mijn 2 jaar als ondernemer en ik kan hier niet tegen. Gewoon (vage) uitvluchten zoeken om van je af te willen en vervolgens wel profiteren (of geprofiteerd hebben )van je dienst.

Om van te kotsen gewoon en dan met die smoezen komen dat ze je niet professioneel genoeg vinden. Grrr, Ik kan mij over dit soort dingen enorm opwinden! Ondernemers die andere ondernemers op deze manier een hak zetten. Waar ben je dan mee bezig?

Ik hoop dat je je centen krijgt en dat je juridisch sterk staat. Helemaal mee eens, absurd dit en ik vind dat dit soort gasten hard aangepakt moeten worden. Laat je niet kisten!

Ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Absurd inderdaad, vooral om dat ze het wel gewoon in gebruik hebben genomen - krijg ook het idee dat ze zich onder betaling uit willen smoezen.

 

Mochten ze daadwerkelijk niet betalen zou ik overigens niet huiveren eens contact op te nemen met de eindafnemer, die heeft vast ook wel interesse in de handelswijze van zijn leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me een typisch een actie van iemand die achteraf met de afgesproken prijs in zijn maag zit. Wellicht is hij daarop gewezen door het uiteindelijke bureau.

 

Dat 'uiteindelijk bureau' is een groot Nederlands bedrijf. Maar wellicht heeft het opdrachtgevend bureau tussenin te laag geoffreerd en zitten ze nu met de kosten in hun maag. Toch geen excuus om niet te betalen. Moeten ze maar beter begroten. Of tijdig aangeven dat ze een klein budget hebben. Kopen = betalen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is de opdrachtgever ook een HL lid? Misschien dat het gewoon een slinkse truuk is om je terug op HL te krijgen :)

 

Heh - niet dat ik weet... ;)

 

 

Het hard spelen kost altijd veel geld dus ik zou er eerst achter proberen te komen wat er precies dwars zit.

 

Het hoeft niet per se veel geld te kosten als je een beetje creatief bent... ;)

 

 

M.a.w. is hij niet over twee weken failliet?

 

Geen idee, inderdaad, maar daar ga ik maar even niet van uit.

 

 

Te meer reden om je direct bij de opdrachtgever te melden, voordat betaald wordt...

 

Dat ben ik niet met je eens. Wie weet proberen ze het alleen maar - als wij erin tuinen hebben zij wat extra geld verdiend, als wij er niet intuinen betalen ze gewoon. Dat zou niet erg netjes zijn, maar als ik nu hun grootste klant hierover zou inlichten met de kans dat ze die kwijtraken zou ik zelf geen haar beter zijn.

 

 

Maar wellicht heeft het opdrachtgevend bureau tussenin te laag geoffreerd en zitten ze nu met de kosten in hun maag.

 

Ze hebben vooraf een prijs gevraagd, en die pakte inderdaad wat hoger uit 'dan verwacht / gehoopt', maar ze hebben die naar eigen zeggen 1 op 1 voorgelegd aan hun klant, en die heeft akkoord gegeven.

Link naar reactie
  • 0

Neem mij niet kwalijk dat ik reageer op deze post van enkele maanden oud, maar ik ben wel benieuwd of je nog maatregelen hebt genomen of gaat nemen tegen deze figuren. Ik denk namelijk dat je erg sterk staat. Er is een overeenkomst en de wederpartij weigert te betalen. Echter, zij heeft jou niet schriftelijk ingebreke gesteld en jou ook niet de mogelijkheid gegeven eventuele klachten op te lossen. Dit had zij wel moeten doen. Jij staat juridisch dus sterk.

 

Wellicht een handige tip voor dit soort zaken: schakel een incassobureau in dat op no cure no pay basis werkt. Kost jou niks en dus loop je geen risico.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het allemaal niet zo ingewikkeld is:

 

heb je een contract? Heb je bij de offerte de alg. voorwaarden bijgesloten? Staat je kvk/contactgegevens op de site?

Dan heb je dat alvast goed geregeld.

 

Als zij niet tevreden zijn, moeten zij jou de kans geven tot herstel. Dit moet een redelijke termijn zijn. Zij hebben jou gevraagd e.e.a. te wijzigen of vrijdag, maar hebben jou die kans ook ontnomen door het zelf te doen....

 

Dit is de procedure:

Afnemer is niet tevreden. Geeft dit aan/stelt jou in gebreke en geeft jou tijd om deze gebreken te herstellen. Dit moet een redelijke termijn zijn. Als de klant dan nog niet tevreden is, dan heeft hij de keus de overeenkomst te ontbinden, hij schrijft jou bijvoorbeeld een brief waarin hij dit mededeelt. (Deze ontbinding kan via juridische weg aangevochten worden).

 

Jouw klant heeft dit niet gedaan; hij heeft jou de kans ontnomen op gebreken te herstellen. Ook heeft hij jou niet medegedeeld dat hij op grond van wanprestatie de overeenkomst ontbindt. Hij moet dus gewoon betalen! Simpel zat.

Doet hij dit niet? Dan ga je naar een deurwaarder (geen incassoburo; bij een deurwaarder kun je al voor 9 eur een leuke brief laten schrijven zonder verdere verplichtingen).

 

(ik ben geen jurist, maar heb zelf als opdrachtgever wanprestatie van een webbouwer juridisch met succes aangevochten.).

Voor meer info, stuur gerust een PM.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.