• 0

Definitie van 'uitgebreide marktonderzoek'

Even los van de kosten en baten van een uitgebreide marktonderzoek.

 

Maar wat wordt daar nou mee bedoeld. Ik zoek me zelf suf op dit onderwerp.

Het enige wat ik naar voren krijg is een overload aan marktonderzoekbureaus.

Iets wat ik dus niet zoek.

 

Het was namelijk een zeer goed punt van een extern persoon, die mij erop attendeerde dat een uitgebreid marktonderzoek noodzakelijk is.

 

Maar wat verstaat men onder 'uitgebreid marktonderzoek', wat is daar de definitie nou van.

 

Groet,

Melvin

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hoeft niet: alles wat een marktonderzoekbureau doet, kun je zelf ook, mits je maar goed nadenkt en er tijd in steekt. Wat bij een martkonderzoek belangrijk is, is het testen van of je met datgene wat je bedacht hebt geld gaat verdienen. Dat is de enige vraag die je hoeft te beantwoorden. Of één aanvulling: het is ook handig, als je toch bezig bent, er achter te komen wie (doelgroep) op welke manier (sales en marketing) jouw product gaat kopen. Als je dat in kaart hebt èn uit je onderzoek krijgt dat er serieuze interesse is om jouw product te kopen, dan heb je een prima marktonderzoek gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Om die vraag goed te beantwoorden, moeten we eerst wat meer weten:

 

- Op welke branche richt je je?

- B2B of B2C?

- dienst of product?

- Veel klanten en relatief kleine aankopen per keer, of weinig klanten voor grotere aankopen/projecten per keer?

- Ken je je doelgroep al?

- Heb je al eens iets aan hen verkocht?

Link naar reactie
  • 0

Antwoorden op de vragen van Jeroen.

 

 

- Op welke branche richt je je?

Klassieke Muziek

 

- B2B of B2C?

B2C

 

- dienst of product?

Product

 

- Veel klanten en relatief kleine aankopen per keer, of weinig klanten voor grotere aankopen/projecten per keer?

Veel klanten en relatief kleine aankopen per keer

 

- Ken je je doelgroep al?

Ja ik ken de doelgroep maar al te goed

 

- Heb je al eens iets aan hen verkocht?

Nee

 

Groet,

Melvin

Link naar reactie
  • 0

Mogelijke oplossingen die je zou kunnen hanteren:

 

- toch een enquete aan je potentiële doelgroep. Met serieuze en goed doordachte vragen, bijvoorbeeld over hun huidige koopgedrag op dit gebied. Wees er wel op beducht dat mensen vaak iets anders zeggen op het moment dan ze vrijblijvend iets wordt gevraagd, dan wanneer ze hun portemonnee moeten trekken;

 

- vergelijkbare concurrenten analyseren: wat doen zij, hoe goed gaat dat, wat zijn hun USP's, hoe bereiken zij klanten enz.;

 

- klein beginnen en daadwerkelijk ervaren hoe de markt op je aanbod reageert (de beste manier van marktonderzoek is gewoon lanceren en experimenteren!)

Link naar reactie
  • 0

Telkens als ik spreek met dienstverlenende bedrijven (marktonderzoek, onderhoudsdiensten etc.) probeer ik te achterhalen wat hun visie is op hun dienstverlening. Als een marktonderzoeksbureau het zou hebben over een "uitgebreid marktonderzoek" dan mogen ze mij eerst uiteraard vertellen wat ze daaronder verstaan en wat de toegevoegde waarde op "gewoon marktonderzoek".

 

Marktonderzoeken zijn er in alle vormen en maten. En een slecht marktonderzoek (verkeerde vragen, verkeerde doelgroep etc.) kan soms nog schadelijker zijn dan helemaal geen marktonderzoek uitvoeren. Laat de bedrijven zelf vertellen wat ze hoe willen doen en wat ze aanbevelen. Uiteraard de stelling "Wij van WC-een adviseren WC-eend" altijd in het achterhoofd houden :)

 

 

Online vragenlijst of enquête maken? EnquêteTools.nl voor professionele gratis enquêtes.

 

Respondenten nodig voor uw marktonderzoek? Via RespondentenDatabase.nl heeft u direct toegang tot duizenden respondenten.

Link naar reactie
  • 0

"uitgebreid" of "gewoon"....?! Ben de draad even kwijt hier.

 

Het is me niet geheel duidelijk of hier sowieso al marktonderzoek is gedaan...

Op de vraag van Jeroen - Ken je je doelgroep al? antwoordt Melvin : Ja ik ken de doelgroep maar al te goed.

 

Dit zou toch betekenen dat al er iets is onderzocht of is het "onderbuikgevoel"?!

 

Voor een starter is marktonderzoek vrij cruciaal, mijns inziens,; verkeerde aannames kunnen leiden tot nare gevolgen. Tevens kan je aan je marktonderzoek al je eerste klanten overhouden (!).

 

Je kan met een dergelijke vergaring van gegevens creatief en vindingrijk omgaan als je niet al teveel kosten wil maken en daar zijn allerlei mogelijkheden voor.

* Gebruik jouw eigen aanwezige kennis en van kennis in jouw netwerk, andere mensen"uit het veld". Houd hierbij wel in de gaten dat je zelf een bepaalde "bedrijfsblindheid" kan hebben en je niet geheel objectief bent tegenover de verzamelde informatie

* Gebruik bestaande branche onderzoeken. Via Internet goede bronnen hiervoor aan te boren

* Onderzoeken van aanverwante bedrijfstakken; denk er hierbij wel aan om de juiste vertaalslag te maken naar jouw eigen branche

* Externe deskundigen uit het veld raadplegen

* Enquetes; belangrijk hoe de vragenlijst is opgebouwd, hoe groot de groep is en natuurlijk van tevoren vast stellen wat je nu precies wilt weten. Door enquetes kan je soms al wel een potentiele klantenkring opbouwen...

* Bezoek een verwant bedrijf

*Internet; met name voor de trends en ontwikkelingen een goede bron.

 

Gedegen marktonderzoek kost je tijd ; investeer waar nodig want het is de moeite waard maar ga er ook creatief en vindingrijk mee om.

 

Kan vanuit de beperkte informatie die is gegeven niet inschatten of het hier nog gaat om onderzoek t.b.v. de gehele externe analyse (afnemers, concurrentie, markt etc) of enkel nog maar een gericht deel?

Wellicht werd dat bedoeld met "uitgebreid" marktonderzeok....

 

 

groetjes en succes met jouw onderzoek

 

Marguerite

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Melvin,

 

Ik ben zelf al jaren marktonderzoeker van beroep. Wat deze specifieke persoon precies bedoeld heeft met "uitgebreid marktonderzoek" weet ik niet, maar ik weet wel dat marktonderzoekers over het algemeen twee dingen heel belangrijk vinden. Dat is de grootte van je steekproef en de representativiteit daarvan. Meet en "uitgebreid" marktonderzoek bedoeld een marktonderzoeker dus waarschijnlijk een representatief getrokken, grote steekproef.

 

Wat groot en representatief is? Daar zijn boeken vol over geschreven en er is geen eenduidig antwoord op. Voor grote bedrijven geldt dat ze vaak minstens 200 ingevulde enquetes willen hebben voordat ze vertrouwen hebben in de resultaten ervan. Echter op basis van ervaring denk ik dat jij aan 20 tot 50 meningen van mensen uit je doelgroep wel voldoende moet hebben om een goede go/no-go beslissing te kunnen nemen. Representativiteit betekent dat je steekproef een precieze afspiegeling is van je doelgroep. Je moet dus weten waar je adressen van deze mensen kunt vinden of waar je ze persoonlijk kunt treffen om ze te ondervragen.

 

Hoe kom je aan mensen? Als kleine zelfstandige is het handigste om mensen op straat bijvoorbeeld een interview af te nemen. Bijvoorbeeld bij de ingang van een winkel voor klassieke muziek, voor de ingang van een concert, etc. Een andere optie is om het via internet te doen. Via www.surveyworld.net kun je dat heel makkelijk zelf doen voor 1 euro per complete vragenlijst. Je moet dan wel mensen een uitnodigingsbrief sturen met een leuk presentje (bijvoorbeeld het verloten van een cadeaubon) en in die brief verwijs je dan naar de de internetsite. Reken bij schriftelijk uitnodigen echter op een lage respons: vaak rond de 5%! Op straat haal je vaak wel 15%. (respons is het percentage van de mensen die je uitnodigt die ook echt meedoen aan je enquete.

 

Hoop dat dit je helpt!

Grt,

 

Bjorn

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.