Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jeroen Bakker
Jeroen Bakker
Elke software-, hardware of productontwikkelaar krijgt te maken met grote kansen en mogelijkheden op het gebied van samenwerking met partners die een complementaire plek hebben in de aankoopketen van klanten. Zo wordt software vrijwel nooit alleen gekocht: de software wordt ingebouwd in iets anders (OEM), of het moet gekoppeld worden met bestaande systemen, het moet ingericht en geconfigureerd worden, trainingen moeten plaatsvinden, enzovoort. Niet altijd zaken die je zelf als ontwikkelaar van software wilt doen.
Ik ben daarom al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een 'eco-systeem' rondom onze software (in ons geval voor onderwijs en arbeidsmarkt). Dit houdt in: strategische samenwerking zoeken met inhoudelijke deskundigen die onze software als gereedschap kunnen gebruiken, aanhaken bij technische partijen die rondom onze producten en API's nieuwe diensten kunnen ontwikkelen, adviseurs die klanten helpen met problemen en onze producten als oplossingen kunnen gebruiken, en partijen die diensten willen ontwikkelen waar onze software een platform voor zou kunnen zijn. Vergelijkbaar met hoe anderen van ales en nog wat ontwikkelen rondom Twitter, eBay of Google, maar dan in ons geval (in ieder geval nu nog ;)) op een iets kleinere schaal.
Het lijkt me interessant jullie ervaringen en ideeën te horen, want het opzetten van een goede channel-partnerstrategie is nog niet zo gemakkelijk heb ik ervaren.
Wat ik bijvoorbeeld een lastige vind, is om voldoende gezamelijke win-wins te creëren. Wanneer de softwareleverancier bijvoorbeeld gebaat is bij zo snel mogelijke inzet van de software (omdat bij een echt SaaS-businessmodel de inkomsten pas beginnen bij daadwerkelijk inzet), maar de implementator gebaat is bij zoveel mogelijk uren verkopen bij het implementeren, adviseren, testen, connecten enzovoort van de software.
Een andere lastige is hoeveel service je zelf wilt leveren aan een partner, en hoe je weet op welk moment je partner te veel vraagt en je richtingen op dwingt die je zelf misschien wel op zou kunnen, maar niet op zou willen. Je wilt de relatie niet stuk maken, maar je wilt wel duidelijk maken wat je focus is.
Een laatste lastige vind ik hoe je om moet gaan met partners, die onderling elkaars (harde) concurrenten zijn. Wie vertel je wat, hou je features die de ene partij verzocht heeft achter voor de andere, hoe ga je om met grote partijen die meer exclusiviteit wensen. Het lijkt heel simpel om dat te beantwoorden, maar dat is het vaak niet.
Een heel verhaal, maar ongetwijfeld iets wat sommigen hier ook tegenkomen.
Ik hoop dat dit topic op z'n plek is hier op Higherlevel.nl, en ben benieuwd naar jullie kritieken, ideeën, tips en ervaringen!!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag