Met veel interesse las ik de post van Jeroen Bakker over de problemen met het opzetten van een channel partner strategie. Ik herken veel van zijn problemen en wilde eerst aanhaken, maar er is een essentieel verschil waarom ik toch dit topic open. Waar zijn probleem zich richt rondom online partners, is mijn probleem gericht rondom samenwerking offline-online.
Wat doet mijn toekomstige bedrijf:
Als een consument of ZZP'er software problemen heeft op zijn/haar computer kan hij/zij naar mijn website surfen, of bellen en dat wordt op afstand het probleem opgelost (indien mogelijk). Eventueel door de computer op afstand over te nemen indien nodig.
Voordelen klant:
De klant wordt meestal meteen geholpen en hoeft niet te zeulen met de apparatuur. Als de computer op afstand wordt overgenomen kan er meegekeken worden hoe het wordt opgelost zodat het eventueel een volgende keer kan worden opgelost. Als consumenten gebruik maken van een bedrijf dat naar hun toekomt zijn de voordelen bij online hulp vooral kosten gerelateerd geen voorrijkosten en meestal een lager uurtarief (tegen de handige neefjes en buurjongens valt niet te concureren, maar meestal verdwijnen die naar enige tijd ook weer van het toneel).
Beperkingen:
Het moge duidelijk zijn dat alles waar een schroevendraaier voor nodig is, niet via internet kan worden opgelost. Evenmin als dat verbindingsproblemen met internet meestal niet kunnen worden opgelost, ook telefonisch zitten daar flinke beperkingen aan.
Gezochte channel-partners:
Computerzaken met een winkel, maar die dit er meer 'bij' doen naast hun zakelijke dienst verlening. Hier in de omgeving vallen 3 van de 4 zaken in deze categorie. Zij gebruiken hun fysieke consumenten winkel meer als uithangbord om zakelijke klanten binnen te halen. Voor hun zijn de kleine klusjes vaak weinig interessant en veel van hun klanten willen dat ze langskomen. Voor hen is dat onaantrekkelijk want voor de consumenten is het gauw te duur, maar voor hun is nauwelijks lonend t.o.v. de zakelijk dienstverlening. Deze bezoeken zou ik gedeeltelijk overbodig kunnen te maken door mijn dienstverlening en zij zouden een klein percentage van de dienstverlening kunnen ontvangen. Ook zouden ze misschien support abonnementen bij hun nieuwe PC kunnen verkopen, waarbij mijn bedrijf de eerste vragen van consumenten op vangt i.p.v. dat de technische dienst bij hun gebeld wordt voor deze kleine problemen.
Gesprek met partner
Om dat het nog best moeilijk is om dit goed te definiëren af te bakenen en ook het vast stellen van precieze vergoedingen lastig is, heb ik een balletje opgegooid bij een potentiële partner. Dit bedrijf doe ik al jaren zaken mee en naast zakelijk ken ik ze ook nog van wat activiteiten buiten het zakelijke. Verder voldoen ze volledige aan het hierboven beschreven profiel. Met hen heb ik dit idee doorgesproken, maar zij gaven aan dit toch niet te zien zitten. Ze vinden het idee toch te veel in het vaarwater komen van hun eigen technische dienst en hoewel ze niet heel vaak bij consumenten langs gaan doen ze dit opzich wel, alleen met lagere prioriteit dan bij zakelijke klanten.
Hobbels op de weg dus
Als ik mijn plan voor het businessmodel vertel van het online computers repareren vertel, dan geeft iedereen de suggestie zoek samenwerking met computerzaken. Toch is dat blijkbaar nog niet zo makkelijk (anders iemand dat natuurlijk allang gedaan). Maargoed er zit blijkbaar toch iets in het idee als het in iedereen op komt, alleen nu zit ik nog met een paar
hobbels op de weg:
- Wat zou een goede manier zijn op potentiële partners te benaderen, ik heb helaas niet meer potentiële partners in m'n netwerk zitten
- Hoe kan ik m'n voorstel beter aanscherpen afbakenen? Of juist open laten en kijken wat er uit een gesprek komt?
- [Praktisch/technisch] Als computerzaken doorverwijzen en mensen bellen of beginnen een chat op de website is het goed mogelijk (ondanks dat je vraagt of iemand ze doorverwezen heeft) dat je niet altijd de klant aan de partner gekoppeld krijgt. Of dat een klant wel zegt tegen de partner dat die contact opneemt met mij, maar dat niet doet. Dat gaat mogelijk discussies opleveren over uit te betalen vergoedingen. Iemand hier een idee voor? (Let op ik wil niet allemaal info vragen voor dat mensen geholpen worden, om de drempel laag te houden)
Ik hoop dat mensen hier willen meendenken die meer ervaringen hebben in partneren en met een frisse blik naar deze ideeën willen kijken. Alvast bedankt!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
llevering
llevering
Met veel interesse las ik de post van Jeroen Bakker over de problemen met het opzetten van een channel partner strategie. Ik herken veel van zijn problemen en wilde eerst aanhaken, maar er is een essentieel verschil waarom ik toch dit topic open. Waar zijn probleem zich richt rondom online partners, is mijn probleem gericht rondom samenwerking offline-online.
Wat doet mijn toekomstige bedrijf:
Als een consument of ZZP'er software problemen heeft op zijn/haar computer kan hij/zij naar mijn website surfen, of bellen en dat wordt op afstand het probleem opgelost (indien mogelijk). Eventueel door de computer op afstand over te nemen indien nodig.
Voordelen klant:
De klant wordt meestal meteen geholpen en hoeft niet te zeulen met de apparatuur. Als de computer op afstand wordt overgenomen kan er meegekeken worden hoe het wordt opgelost zodat het eventueel een volgende keer kan worden opgelost. Als consumenten gebruik maken van een bedrijf dat naar hun toekomt zijn de voordelen bij online hulp vooral kosten gerelateerd geen voorrijkosten en meestal een lager uurtarief (tegen de handige neefjes en buurjongens valt niet te concureren, maar meestal verdwijnen die naar enige tijd ook weer van het toneel).
Beperkingen:
Het moge duidelijk zijn dat alles waar een schroevendraaier voor nodig is, niet via internet kan worden opgelost. Evenmin als dat verbindingsproblemen met internet meestal niet kunnen worden opgelost, ook telefonisch zitten daar flinke beperkingen aan.
Gezochte channel-partners:
Computerzaken met een winkel, maar die dit er meer 'bij' doen naast hun zakelijke dienst verlening. Hier in de omgeving vallen 3 van de 4 zaken in deze categorie. Zij gebruiken hun fysieke consumenten winkel meer als uithangbord om zakelijke klanten binnen te halen. Voor hun zijn de kleine klusjes vaak weinig interessant en veel van hun klanten willen dat ze langskomen. Voor hen is dat onaantrekkelijk want voor de consumenten is het gauw te duur, maar voor hun is nauwelijks lonend t.o.v. de zakelijk dienstverlening. Deze bezoeken zou ik gedeeltelijk overbodig kunnen te maken door mijn dienstverlening en zij zouden een klein percentage van de dienstverlening kunnen ontvangen. Ook zouden ze misschien support abonnementen bij hun nieuwe PC kunnen verkopen, waarbij mijn bedrijf de eerste vragen van consumenten op vangt i.p.v. dat de technische dienst bij hun gebeld wordt voor deze kleine problemen.
Gesprek met partner
Om dat het nog best moeilijk is om dit goed te definiëren af te bakenen en ook het vast stellen van precieze vergoedingen lastig is, heb ik een balletje opgegooid bij een potentiële partner. Dit bedrijf doe ik al jaren zaken mee en naast zakelijk ken ik ze ook nog van wat activiteiten buiten het zakelijke. Verder voldoen ze volledige aan het hierboven beschreven profiel. Met hen heb ik dit idee doorgesproken, maar zij gaven aan dit toch niet te zien zitten. Ze vinden het idee toch te veel in het vaarwater komen van hun eigen technische dienst en hoewel ze niet heel vaak bij consumenten langs gaan doen ze dit opzich wel, alleen met lagere prioriteit dan bij zakelijke klanten.
Hobbels op de weg dus
Als ik mijn plan voor het businessmodel vertel van het online computers repareren vertel, dan geeft iedereen de suggestie zoek samenwerking met computerzaken. Toch is dat blijkbaar nog niet zo makkelijk (anders iemand dat natuurlijk allang gedaan). Maargoed er zit blijkbaar toch iets in het idee als het in iedereen op komt, alleen nu zit ik nog met een paar
hobbels op de weg:
- Wat zou een goede manier zijn op potentiële partners te benaderen, ik heb helaas niet meer potentiële partners in m'n netwerk zitten
- Hoe kan ik m'n voorstel beter aanscherpen afbakenen? Of juist open laten en kijken wat er uit een gesprek komt?
- [Praktisch/technisch] Als computerzaken doorverwijzen en mensen bellen of beginnen een chat op de website is het goed mogelijk (ondanks dat je vraagt of iemand ze doorverwezen heeft) dat je niet altijd de klant aan de partner gekoppeld krijgt. Of dat een klant wel zegt tegen de partner dat die contact opneemt met mij, maar dat niet doet. Dat gaat mogelijk discussies opleveren over uit te betalen vergoedingen. Iemand hier een idee voor? (Let op ik wil niet allemaal info vragen voor dat mensen geholpen worden, om de drempel laag te houden)
Ik hoop dat mensen hier willen meendenken die meer ervaringen hebben in partneren en met een frisse blik naar deze ideeën willen kijken. Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21899-channelpartners-offline-en-online/Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag