Ik wist niet waar ik dit anders moest zetten, hoop dat het op de goede plaats staat zo.
Ik heb zo nu en dan klanten met klachten, mbt producten die zij dan in uitverkoop gekocht hebben.
Kledingmerken hanteren 'seizoenen' . Als wij een klacht van een consument ontvangen, met betrekking op een product uit het 'lopende seizoen' (bijv. een tshirt in de zomerseizoen, van de zomer collectie) en het is een terecht klacht, wordt dit door de producent/merk gecrediteerd richting ons (winkelier). Maar als het product buiten het seizoen (zomer collectie gekocht in winterseizoen) wordt gekocht, doet desbetreffende merk helemaal niets meer voor ons als winkelier.
Hierdoor bieden (naar mijn idee alle) kledingzaken 'garantie tot aan de deur' met uitverkoop. Echter is dit wettelijk in principe niet toegestaan, zie hieronder;
Heb ik garantie op spullen die ik in de uitverkoop heb gekocht?
Stel, je koopt een broek. Hij kostte eigenlijk zestig euro, maar omdat het uitverkoop was, heb je hem voor € 25 meegekregen. Als je thuis komt trek je de broek meteen aan. Je wilt de ritssluiting dichtdoen, maar die blijft halverwege steken. Nou, mooi is dat, denk je bij jezelf. Je gaat terug naar de winkel. Aan de verkoper leg je uit wat er gebeurd is en dat je een nieuwe broek wilt. Eentje waarvan de ritssluiting wel goed werkt. De verkoper laat weten dat dit niet gaat. De broek was in de uitverkoop. Op spullen die in de uitverkoop zijn heb je geen garantie. Maar heeft de verkoper hier eigenlijk wel gelijk? Nee, dat heeft de verkoper niet.
Ook spullen die in de uitverkoop verkocht worden, mogen niet zomaar kapot gaan. Dit is alleen anders als het gaat om zogenaamde B-artikelen. Dat zijn bijvoorbeeld spullen waar mogelijk een fabrieksfout in zit en die voor heel weinig geld verkocht worden. De verkoper moet jou er dan wel altijd op wijzen dat er geen garantie op die aankoop zit.
Wetsartikelen: artikel 17 lid 1, 18 lid 2, 21 en 22 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.
Thema geld en kopen
Inleiding
Minderjarig en geld
Toestemming voor het kopen van spullen
Garantie, heb ik die?
Ruilen is huilen
Abonnementen en algemene voorwaarden
Helen is stelen
Kopen op internet
Hier wordt niet aan de deur gekocht!
Schulden
Na het overlijden
Internetlinks
Maar wat moet een ondernemer dan met producten die wij dan niet kunnen retourneren? Dat zou ons dus geld moeten kosten, kan dit dan wel?
Verder vroeg ik me af wat wettelijk geregeld is voor garantie op kleding (zoals electronica verplicht 2 jaar)?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
jongambiteus
jongambiteus
Ik wist niet waar ik dit anders moest zetten, hoop dat het op de goede plaats staat zo.
Ik heb zo nu en dan klanten met klachten, mbt producten die zij dan in uitverkoop gekocht hebben.
Kledingmerken hanteren 'seizoenen' . Als wij een klacht van een consument ontvangen, met betrekking op een product uit het 'lopende seizoen' (bijv. een tshirt in de zomerseizoen, van de zomer collectie) en het is een terecht klacht, wordt dit door de producent/merk gecrediteerd richting ons (winkelier). Maar als het product buiten het seizoen (zomer collectie gekocht in winterseizoen) wordt gekocht, doet desbetreffende merk helemaal niets meer voor ons als winkelier.
Hierdoor bieden (naar mijn idee alle) kledingzaken 'garantie tot aan de deur' met uitverkoop. Echter is dit wettelijk in principe niet toegestaan, zie hieronder;
Maar wat moet een ondernemer dan met producten die wij dan niet kunnen retourneren? Dat zou ons dus geld moeten kosten, kan dit dan wel?
Verder vroeg ik me af wat wettelijk geregeld is voor garantie op kleding (zoals electronica verplicht 2 jaar)?
Zonder ambities geen motivatie
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21902-modebranche-uitverkoop-en-garantie-rechten/Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag