• 0

rente over bedragen RC maatschap

Hi,

 

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen:

 

Een maat in een maatschap maakt omzet. Deze omzet wordt geincasseerd door de maatschap en dient te worden afgedragen aan de maat onder aftrek van kosten.

 

Het is echter zo dat de maatschap zeer nalatig is in de (tijdige) afdracht van omzet. Soms wordt er wel meteen afgedragen en soms ook niet.

 

Nu de maat is uitgetreden heeft hij nog een aanzienlijke vordering op de maatschap terzake van niet afgedragen omzet. Deze omzet dateert van kort geleden tot een aantal jaren terug. De vraag doet zich nu voor welke rente hierover berekend moet worden.

 

Mijn idee is dat de maat zelfstandig ondernemer is en de vordering van deze maat op de maatschap is dus een handelstransactie (vordering tussen ondernemers). Ergo: de wettelijke handelsrente moet worden gehanteerd.

 

Zien jullie dat ook zo?

 

De maatschap stelt namelijk dat zij alleen een gewone 'RC rente' vergoeden ad 5%. Mij lijkt dat dus onjuist.

 

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden! Dank alvast

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Terug naar de basis.

Wat staat er in het maatschapscontract?

Wellicht staat daar een percentage genoemd of een wijze van berekening.

 

Mvgr

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Hoezo zou dat lastig zijn? Rente op vorderingen kan je onderverdeleen in handelsrente of niet-handelsrente (6:119 BW).

 

Het is in mijn ogen het een of het ander. Niet handelsrente geldt tussen particulieren of een ondernemer en een particulier en handelsrente tussen ondernemers. .

 

Van het eerste is volgens mij in ieder geval geen sprake. Er is hier geen particulier bij betrokken.

 

Je hebt wel een punt met de datum van ingebrekestelling. De maatschap geeft echter hier zelf al een berekening van verschuldigde gelden met een rentepercentage van 5%. Mijn punt is dat dat echter de handelsrente moet zijn. Impliciet geeft de maatschap dus aan dat ze al in gebreke is.

 

Het gaat mij alleen om het rentepercentage.

 

Thx

Link naar reactie
  • 0

Is het mogelijk de tekst hier te plaatsen over die 5%? Wellicht staat daarin verborgen omschreven dat de vorderingen van de maten ook tegen 5% dienen te worden vergoed.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Die 5% volgt eenvoudigweg uit de berekening van de maatschap.

 

Zij pakken het totale uitstaande bedrag van per jaar (stand 1/1 -/- stand 31/12 * 0,5) van elk jaar van deelname maatschap en vermenigvuldigen dat met 5%.

 

Hoewel de totale berekening van de verschuldigde omzet nogal gecompliceerd is, wil ik best aan hun berekening vastknopen maar die 5% gaat er bij mij niet in. Nogmaals, het is m.i. gewoon een handelsvordering als er contractueel niets anders is vastgelegd. .

Link naar reactie
  • 0

Philip

 

ik maak geen onderscheid naar soort wettelijke rente, maar naar een datum vanaf waar je gaat rekenen:

 

Dan wordt het lastig om vanaf een datum X....

 

Oftewel: X = ?

 

groet

Joost

 

 

Hoi Joost,

 

Hoezo zou dat lastig zijn? Rente op vorderingen kan je onderverdeleen in handelsrente of niet-handelsrente (6:119 BW).

 

Het is in mijn ogen het een of het ander. Niet handelsrente geldt tussen particulieren of een ondernemer en een particulier en handelsrente tussen ondernemers. .

 

Van het eerste is volgens mij in ieder geval geen sprake. Er is hier geen particulier bij betrokken.

 

Je hebt wel een punt met de datum van ingebrekestelling. De maatschap geeft echter hier zelf al een berekening van verschuldigde gelden met een rentepercentage van 5%. Mijn punt is dat dat echter de handelsrente moet zijn. Impliciet geeft de maatschap dus aan dat ze al in gebreke is.

 

Het gaat mij alleen om het rentepercentage.

 

Thx

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Begrijp ik, maar dat betreft inderdaad de vraag vanaf wanneer rente verschuldigd is en dus vanaf wanneer de omzet diende te worden betaald.

 

vraag die hier voorligt is welke rente moet worden gerekend als partijen daarover geen afspraken hebben gemaakt. Opties:

(i) wettelijke handelsrente

(ii) wettelijke niet handelsrente

(iii) aanknopen bij de rc rente op de kapitaalmarkt.

 

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

vraag die hier voorligt is welke rente moet worden gerekend als partijen daarover geen afspraken hebben gemaakt. Opties:

 

 

ik schrijf daarover maar 1 ding.....maar dat is wel op basis van de casus, wellicht dat nog duidelijk wordt dat wettelijke handelsrente toch niet op zijn plaats is hier als een advocaat of jurist jou een vraag stelt waarop het antwoord er een andere draai aan geeft.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.