Heel veel mensen denken dat een webwinkel gemakkelijk en vooral goedkoop is 'om met het ondernemerschap te beginnen'. Dat is waar. Maar het venijn zit 'm in de laatste twee woorden: te beginnen. Want als je eenmaal begonnen bent, en, help, je blijkt succesvol, dan ben je al gauw bezig om het kersverse bedrijf te vormen in de richting die het ondernemerschap je stuurt. Je klanten zijn hierbij een belangrijke leidraad, maar ook de oplossing die jij kiest voor de dagelijkse handelingen binnen je winkel.
Gelukkig kon ik al deze handelingen voor 90% zelf automatiseren. Het OSCommerce platform, waar mijn winkel op draait, biedt gelukkig veel mogelijkheden om zelf naar hartelust functionaliteiten aan te passen en toe te voegen. Zowel aan de klantenkant, als aan de backoffice zijde. Vooral daar heb ik enorm veel tijdswinst geboekt met het automatiseren van processen.
Kortom, je onderneming groeit en als goede ondernemer zorg je dat je middelen meegroeien. En jawel, dat kan nog tegen geringe kosten ook!
Maar dan, komen er nieuwe kansen voorbij. Kansen waarvan je vind dat je die zeker moet gaan uitproberen. Je wilt meer klanten, andere klanten, andere producten, meer producten... Maar ja, je oude winkel is helemaal ingericht volgens jou allereerste idee voor 'het ondernemersschap'. En die nieuwe ideeen, tja, die passen niet helemaal naadloos binnen de huidige winkel. Eigenlijk, diep in je hart, zou je wel een nieuwe winkel erbij willen hebben zodat je die nieuwe kansen kunt gaan benutten.
Gezien je gedrevenheid om vooral de 'backoffice' taken zo veel mogelijk te automatiseren, wil je die activiteiten vanuit een backoffice vervullen.
En dan komen de eerste problemen boven water. Hoe ga je dat oplossen? Het huidige platform blijkt geen goede basis te zijn voor meerdere winkelconcepten in een. Maar je was net zo vertrouwd met de software en de opbouw daarvan. Andere software? Ai, weer dat leerproces in? 5 jaar geleden had je 2 orders per dag en dus de tijd om naar hartelust te sleutelen aan je winkel. Nu heb je die tijd niet meer, want de orders vliegen je om de oren. Het opnieuw 'zelf doen' wordt ineens een stuk minder aantrekkelijk.
De mogelijkheid die overblijft is om nieuwe software te gaan gebruiken. Maar je wilt ook je waslijst met (zelfgemaakte) aanpassingen in je huidige winkel niet kwijt. Dus naast de standaard nieuwe software moeten er ook een flink aantal aanpassingen worden doorgevoerd.
Voor je het weet heb je een (globaal) functioneel ontwerp geschreven. Zo moeten de nieuwe winkels in ieder geval gaan werken. Maar wie gaat het maken? Kennis over 'de markt' van softwarebouwers heb je wel een beetje, maar dan voornamelijk van de grote bedrijven waar je als kleintje niet die 'klik' mee voelt. Je zoekt een klein bedrijfje die toch jaren ervaring heeft en die altijd voor je klaarstaan. En dat staat nou net niet op hun website. Referenties vragen? Dat kan, maar je kent de achtergrond van de referenties niet dus je kunt hun antwoorden niet helemaal toetsen aan jouw belevingswereld. Eerder werk levert ook niet direct de informatie op die jij als 'doorgewinterde' webwinkelier zoekt, want jij wilt iets volkomen 'anders dan de concullega's'.
Kortom: het zoeken naar een goede partner is tot nu toe het lastigst. Je wilt een gevoel hebben bij een bedrijf maar dat gevoel is zo enorm lastig te ervaren via websites en referenties. Het is ook niet eerlijk om in het wilde weg offertes te gaan opvragen gezien het werk dat dit meebrengt bij de bedrijven die je aanschrijft.
Ben je begonnen als 'ik doe alles zelf', nu sta je op het punt om je webwinkel in handen te geven van een 'derde' partij. En dat is verrekte moeilijk.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Henri Kroeze
Henri Kroeze
Heel veel mensen denken dat een webwinkel gemakkelijk en vooral goedkoop is 'om met het ondernemerschap te beginnen'. Dat is waar. Maar het venijn zit 'm in de laatste twee woorden: te beginnen. Want als je eenmaal begonnen bent, en, help, je blijkt succesvol, dan ben je al gauw bezig om het kersverse bedrijf te vormen in de richting die het ondernemerschap je stuurt. Je klanten zijn hierbij een belangrijke leidraad, maar ook de oplossing die jij kiest voor de dagelijkse handelingen binnen je winkel.
Gelukkig kon ik al deze handelingen voor 90% zelf automatiseren. Het OSCommerce platform, waar mijn winkel op draait, biedt gelukkig veel mogelijkheden om zelf naar hartelust functionaliteiten aan te passen en toe te voegen. Zowel aan de klantenkant, als aan de backoffice zijde. Vooral daar heb ik enorm veel tijdswinst geboekt met het automatiseren van processen.
Kortom, je onderneming groeit en als goede ondernemer zorg je dat je middelen meegroeien. En jawel, dat kan nog tegen geringe kosten ook!
Maar dan, komen er nieuwe kansen voorbij. Kansen waarvan je vind dat je die zeker moet gaan uitproberen. Je wilt meer klanten, andere klanten, andere producten, meer producten... Maar ja, je oude winkel is helemaal ingericht volgens jou allereerste idee voor 'het ondernemersschap'. En die nieuwe ideeen, tja, die passen niet helemaal naadloos binnen de huidige winkel. Eigenlijk, diep in je hart, zou je wel een nieuwe winkel erbij willen hebben zodat je die nieuwe kansen kunt gaan benutten.
Gezien je gedrevenheid om vooral de 'backoffice' taken zo veel mogelijk te automatiseren, wil je die activiteiten vanuit een backoffice vervullen.
En dan komen de eerste problemen boven water. Hoe ga je dat oplossen? Het huidige platform blijkt geen goede basis te zijn voor meerdere winkelconcepten in een. Maar je was net zo vertrouwd met de software en de opbouw daarvan. Andere software? Ai, weer dat leerproces in? 5 jaar geleden had je 2 orders per dag en dus de tijd om naar hartelust te sleutelen aan je winkel. Nu heb je die tijd niet meer, want de orders vliegen je om de oren. Het opnieuw 'zelf doen' wordt ineens een stuk minder aantrekkelijk.
De mogelijkheid die overblijft is om nieuwe software te gaan gebruiken. Maar je wilt ook je waslijst met (zelfgemaakte) aanpassingen in je huidige winkel niet kwijt. Dus naast de standaard nieuwe software moeten er ook een flink aantal aanpassingen worden doorgevoerd.
Voor je het weet heb je een (globaal) functioneel ontwerp geschreven. Zo moeten de nieuwe winkels in ieder geval gaan werken. Maar wie gaat het maken? Kennis over 'de markt' van softwarebouwers heb je wel een beetje, maar dan voornamelijk van de grote bedrijven waar je als kleintje niet die 'klik' mee voelt. Je zoekt een klein bedrijfje die toch jaren ervaring heeft en die altijd voor je klaarstaan. En dat staat nou net niet op hun website. Referenties vragen? Dat kan, maar je kent de achtergrond van de referenties niet dus je kunt hun antwoorden niet helemaal toetsen aan jouw belevingswereld. Eerder werk levert ook niet direct de informatie op die jij als 'doorgewinterde' webwinkelier zoekt, want jij wilt iets volkomen 'anders dan de concullega's'.
Kortom: het zoeken naar een goede partner is tot nu toe het lastigst. Je wilt een gevoel hebben bij een bedrijf maar dat gevoel is zo enorm lastig te ervaren via websites en referenties. Het is ook niet eerlijk om in het wilde weg offertes te gaan opvragen gezien het werk dat dit meebrengt bij de bedrijven die je aanschrijft.
Ben je begonnen als 'ik doe alles zelf', nu sta je op het punt om je webwinkel in handen te geven van een 'derde' partij. En dat is verrekte moeilijk.
... doet leuke dingen op internet ...
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21908-de-groeistuipen-van-een-webwinkel-deel-1/Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag