• 0

De groeistuipen van een webwinkel deel 1

Heel veel mensen denken dat een webwinkel gemakkelijk en vooral goedkoop is 'om met het ondernemerschap te beginnen'. Dat is waar. Maar het venijn zit 'm in de laatste twee woorden: te beginnen. Want als je eenmaal begonnen bent, en, help, je blijkt succesvol, dan ben je al gauw bezig om het kersverse bedrijf te vormen in de richting die het ondernemerschap je stuurt. Je klanten zijn hierbij een belangrijke leidraad, maar ook de oplossing die jij kiest voor de dagelijkse handelingen binnen je winkel.

Gelukkig kon ik al deze handelingen voor 90% zelf automatiseren. Het OSCommerce platform, waar mijn winkel op draait, biedt gelukkig veel mogelijkheden om zelf naar hartelust functionaliteiten aan te passen en toe te voegen. Zowel aan de klantenkant, als aan de backoffice zijde. Vooral daar heb ik enorm veel tijdswinst geboekt met het automatiseren van processen.

Kortom, je onderneming groeit en als goede ondernemer zorg je dat je middelen meegroeien. En jawel, dat kan nog tegen geringe kosten ook!

 

Maar dan, komen er nieuwe kansen voorbij. Kansen waarvan je vind dat je die zeker moet gaan uitproberen. Je wilt meer klanten, andere klanten, andere producten, meer producten... Maar ja, je oude winkel is helemaal ingericht volgens jou allereerste idee voor 'het ondernemersschap'. En die nieuwe ideeen, tja, die passen niet helemaal naadloos binnen de huidige winkel. Eigenlijk, diep in je hart, zou je wel een nieuwe winkel erbij willen hebben zodat je die nieuwe kansen kunt gaan benutten.

Gezien je gedrevenheid om vooral de 'backoffice' taken zo veel mogelijk te automatiseren, wil je die activiteiten vanuit een backoffice vervullen.

 

En dan komen de eerste problemen boven water. Hoe ga je dat oplossen? Het huidige platform blijkt geen goede basis te zijn voor meerdere winkelconcepten in een. Maar je was net zo vertrouwd met de software en de opbouw daarvan. Andere software? Ai, weer dat leerproces in? 5 jaar geleden had je 2 orders per dag en dus de tijd om naar hartelust te sleutelen aan je winkel. Nu heb je die tijd niet meer, want de orders vliegen je om de oren. Het opnieuw 'zelf doen' wordt ineens een stuk minder aantrekkelijk.

De mogelijkheid die overblijft is om nieuwe software te gaan gebruiken. Maar je wilt ook je waslijst met (zelfgemaakte) aanpassingen in je huidige winkel niet kwijt. Dus naast de standaard nieuwe software moeten er ook een flink aantal aanpassingen worden doorgevoerd.

 

Voor je het weet heb je een (globaal) functioneel ontwerp geschreven. Zo moeten de nieuwe winkels in ieder geval gaan werken. Maar wie gaat het maken? Kennis over 'de markt' van softwarebouwers heb je wel een beetje, maar dan voornamelijk van de grote bedrijven waar je als kleintje niet die 'klik' mee voelt. Je zoekt een klein bedrijfje die toch jaren ervaring heeft en die altijd voor je klaarstaan. En dat staat nou net niet op hun website. Referenties vragen? Dat kan, maar je kent de achtergrond van de referenties niet dus je kunt hun antwoorden niet helemaal toetsen aan jouw belevingswereld. Eerder werk levert ook niet direct de informatie op die jij als 'doorgewinterde' webwinkelier zoekt, want jij wilt iets volkomen 'anders dan de concullega's'.

 

Kortom: het zoeken naar een goede partner is tot nu toe het lastigst. Je wilt een gevoel hebben bij een bedrijf maar dat gevoel is zo enorm lastig te ervaren via websites en referenties. Het is ook niet eerlijk om in het wilde weg offertes te gaan opvragen gezien het werk dat dit meebrengt bij de bedrijven die je aanschrijft.

 

Ben je begonnen als 'ik doe alles zelf', nu sta je op het punt om je webwinkel in handen te geven van een 'derde' partij. En dat is verrekte moeilijk.

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik weet ook niet veel van webwinkels mischien dat raymond koper van exact software je verder kan helpen?(hij werkt er al heel lang dus hij moet weten bij wie je intern zou moeten zijn) ik weet wel dat je aan een goede formule niet moet rommelen maar gaat dit ook op voor een telkens veranderende concurentie? succes!

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Henri, leuke column en ik ben heel benieuwd naar de volgende afleveringen ;D.

 

Het probleem is dat je van 1 specifieke supermaatwerkwinkel naar meerdere min of meer standaard winkels wilt (wel aangestuurd door een voor jou optimaal backoffice proces). Dat is vergelijkbaar met van een werkend prototype naar serieproductie gaan. Een heel ander proces met een andere dynamiek. En de serieproductie zal sommige zaken van het prototype niet of tegen te hoge kosten kunnen maken.

 

Een interessante (maar intensieve) mogelijkheid is om met een partner jouw unieke backoffice (en je kennis en ervaring) op de markt te brengen in webwinkelsoftware.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 2

Bedankt voor de leuke reacties! Dat spoort mij aan om ook de volgende de(e)l(en) te gaan schrijven, als ik daar stof voor heb!

 

Idd vond ik het wel nuttig om alle zaken die 'voorbij' komen op te schrijven, ter 'leringh ende vermaeck' zogezegd.

Zowel wat er in mijn hoofd gebeurt als dat wat ik in daden kan omzetten. Ik ben er nog lang niet over uit...

Je kunt best veel info vinden voor de 'starter', maar een doorgroeier, daar is nog niet zo veel over geschreven. Vandaar!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Klinkt erg bekend, leuke column. Ik heb zelf een zelfgemaakte webwinkel...allerlei ideeen om te verbeteren maar te weinig tijd voor. Inmiddels zijn er zoveel gratis opensource te vinden, die veel uitgebreider zijn, dan is het eindelijk zonde nog tijd in zelfgemaakte shop te stoppen....maar ja, het is toch 'je kindje', heeft veel tijd gekost en dat gooi je niet even weg. En op zich bevalt het prima....er is alleen weinig groei. Kortom gevoel (eigen shop houden) vs verstand (niet moelijk doen als het makkelijk kan, beter uitgebreide software gebruiken dan zelf blijven sleutelen).

Link naar reactie
  • 0

Mijn plan is ook nog steeds om een column reeks te schrijven over het starten van een webwinkel. Tijd tijd tijd is een probleem en ben bang dat als ik het niet snel doe dat ik dan de kleine hobbels al weer vergeten ben!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.