• 0

Wijzigen bedrijfsnaam, nieuwe overeenkomsten sluiten?

Per 1 januari volgend jaar ga ik mijn bedrijfsnaam veranderen, nu vraag ik mij dus af of ik dan met mijn opdrachtgevers/personeelsleden, nieuwe overeenkomsten moet sluiten omdat deze nog op mijn oude bedrijfsnaam staan.

Kan iemand mij hierover adviseren?

Alvast bedankt.

 

Marlies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me bij beide opties van zrski niet uitmaken, immers dan zou je met een simpele naamsverandering van je personeel af zijn, lijkt me kromme situaties opleveren.

 

De rechten en plichten van het bedrijf gaan gewoon mee met het 'nieuwe' bedrijf, als het om een voortzetting van het bedrijf onder een andere naam is. Weet het niet helemaal zeker, maar lijkt me wel.

 

(Even wachten tot morgen een expert wakker is, die kan vast uitsluitsel geven :))

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Er is vast iets mis gegaan, want volgens mij had ik hier al enkele dagen geleden op gereageerd ??? Maar goed, op het moment dat je een nieuwe handelsnaam toevoegt is er niets aan de hand. Het is wel zo netjes om je leveranciers, klanten, medewerkers hierover te infomeren. Dit om verrassingen te voorkomen. Voor de volledigheid kun je in zo'n brief vermelden dat alle contracten volledig geldig blijven en nagekomen zullen blijven worden.

 

Ga je een nieuw bedrijf opstarten waar je de eigendommen en schulden van de onderneming in overdraagt, dan kan het een ander verhaal worden. In dat geval lijkt het mij voldoende als je je klanten, leveranciers en personeelsleden vraagt een exemplaar van de brief zoals bovengenoemd voor accoord te tekenen en terug te sturen... Over het algemeen gaan alle verplichtingen mee naar het nieuwe bedrijf voor zover ik weet...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Beste MK,

 

Celletje geeft goed (commercieel) advies. Kortgezegd zijn er 3 situaties juridisch gezien mogelijk:

 

1. Je wijzigt de handelsnaam en/of naam van de rechtspersoon (B.V. etc): er zijn juridisch geen gevolgen want de bestaande rechtspersoon (met de nieuwe naam) blijft verbonden met de wederpartij.

 

2. De naamswijziging gaat gepaard met een verkoop/overgang van de activa/passiva van de onderneming naar een verkrijgende rechtspersoon. Je zult dan aan je contractuele wederpartij(en) moeten vragen of hij toestemming geeft voor de overgang van het contract van de ene (verkopende) rechtspersoon naar de andere (verkrijgende) rechtspersoon. Dit is redelijk omdat hij niet weet of de verkrijgende rechtspersoon wel goed is voor z´n geld of in staat is zijn verplichtingen na te komen.

 

3. De naamswijziging gaat gepaard met een verkoop van de aandelen van jouw bestaande rechtspersoon. Er zijn juridisch geen gevolgen want de bestaande rechtspersoon (met de nieuwe naam) blijft verbonden met de wederpartij TENZIJ in het betreffende contract een zgn. change of control bepaling is opgenomen die zegt dat indien degene die de zeggenschap heeft over een contractspartij (bijvoorbeeld de moedervennootschap) de aandelen verkoopt dat dan de wederpartij toestemming moet worden gevraagd voor de contractsovergang.

 

Vermoedelijk is in jouw geval sprake van situatie 1 en hoef je dus juridisch gezien geen nieuwe overeenkomsten te sluiten. Het is wel commercieel goed gebruik en verstandig om klanten, toeleveranciers etc te informeren, bijvoorbeeld om verwarring tav betaling facturen of postadressering te voorkomen). Naast de inschrijving van de nieuwe naam in het handelsregister, kan je je tenslotte nog afvragen of een merkrecht voor de nieuwe naam moet worden gevestigd en of bijvoorbeeld een domeinnaam nog vrij is voor de neiuwe naam van je bedrijf.

 

Lawman

Legal Capital

Advocaten en ondernemingsrechtadviseurs

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Het heeft even geduurd voordat ik in kon loggen. Vandaar een iets andere gebruikersnaam.

 

Maar ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie antwoorden!

 

Lawman, situatie 1 is inderdaad op mijn van toepassing. Ik wijzig alleen mijn bedrijfsnaam. Ik laat het natuurlijk ruim van te voren weten aan mijn opdrachtgevers dat ik van naam ga veranderen. En ik heb zeker ook eerst gecheckt of mijn domeinnaam nog wel vrij is ;).

 

Marlies

Link naar reactie
  • 0

Als de bedrijfsnaam veranderd maar je je diensten daaronder ook gaat verbreden. Moet je medewerkers niet een nieuw concurrentiebeding laten ondertekenen? Ze waren toen immers akkoord gegaan met niet concurreren met de toen geleverde diensten. Zo wordt hun concurrentiebeding ineens een stuk breder. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.