• 0

Financiering van BV door prive lening of EV injectie?

Dag Forum,

 

Ik heb de meeste discussies over het onderwerp prive financiering gelezen, maar zou het op prijs stellen als er wat reacties zouden komen op de volgende vragen. Context is dat ik een BV heb met zo'n 30K EV (productontwikkeling en mallen), geen VV en dat er nu nog zo'n 70K bij moet de komende maanden (35K vanwege opstart productie en marketing, en 35K werkkapitaal). Ik vraag me af hoe we dit het beste kunnen financieren. ???

 

1. Ik heb een mogelijkheid om dit tegen aantrekkelijk tarief te lenen als prive persoon van een bank. Kan ik deze lening prive op mijn naam zetten, maar fiscaal en boekhoudkundig technisch behandelen als lening van de BV. Ik herinner me dat ergens gelezen te hebben (kan de link niet meer vinden) - dat hier ruimte voor was als je kan aantonen dat de BV zelf geen lening van de bank kan krijgen.

 

2. Los van de gedachte op 1, dit is mijn afweging tussen de 2 standaard opties:

 

a. financiering door lening van prive aan BV. Neem aan dat ik dan dus snel aan 10% rente zit (btw, kan dat ook voor 5% of is dat niet marktconform?), en daar dan prive de helft aan belasting overdraag.. BTW nettokosten zijn dan jaarlijks 7% voor BV, met 5% rendement aan prive. Voordeel is dat wij denken dat we de 70K snel (tegelijkertijd weet je maar nooit, maar 2 jaar lijkt ons een goede termijn) weer hebben verdient in de BV, en dat we dan de hele 70K weer netto eruit kunnen halen.

 

b. financiering door aandelenkapitaal. Ik betaal dan 25% dividend belasting als ik dit geld er ooit weer uit wil halen.

 

Mijn gedachte is dat a. de beste oplossing is, kost ongeveer het verschil tussen 7 en 5% per jaar, en aangezien ik het maar 2 jaar nodig heb is dat veel minder dan geld erin stoppen en dan dividend belasting aftikken.

 

Reacties? Hoe zouden jullie dit financieren?

 

Dank voor jullie tijd en reacties,

(Beginnend) ondernemer. :P

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Toy producer,

 

Geld als kapitaal in de BV storten en binnen enkele jaren er weer uithalen is een dure aangelegenheid. Je moet daarvoor onder andere naar de notaris.

 

Geld lenen aan de BV is een betere optie. Wel dien je dan rekening te houden met de zogenoemde TBS regeling in de Inkomstenbelasting. Dat wil zeggen dat alle renteinkomsten progresief, in Box 1, worden belast. Bij een gebruikelijk salaris bedraagt de belasting over de te berekenen rente dus minimaal 42%.

 

Een rente van 5% is meestal wel redelijk, afhankelijk van het risico en de voorwaarden.

 

Wellicht is een achtergestelde lening een optie. Fiscaal zitten daar ook voordelen aan. Voor de risicosfeer is het wel van belang wat voor een soort vorm lening je kiest.

 

Als er andere aandeelhouders zijn zou ik een en ander ook goed vastleggen in een leenovereenkomst.

 

Succes,

 

Stefan van Berlo

Accountvision

 

 

Stefan van Berlo

Accountvision

www.accountvision.nl

stefan@accountvision.nl

Link naar reactie
  • 0

Even een kleine correctie op je verhaal Stefan:

 

je kunt best geld storten in een BV zonder tussenkomst van een notaris. Er is dan sprake van een informele kapitaalstorting.

 

Ik deel je mening dat een lening de makkelijkste optie is. De rente die TS betaalt aan zijn bank is onder de TBS regeling aftrekbaar. Of 5% voldoende is, hangt af van zaken als zekerheden, aflossing en looptijd.

 

Achtergestelde lening (als in durfkapitaal) aan een eigen BV is (volgens mij) niet mogelijk. Ik ken er in het besluit van de Staatssecretaris niets over vinden, maar zou het onlogisch vinden als dit fiscale voordeel zou bestaan voor een DGA van de BV waaraan geleend wordt.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, je hebt gelijk.

 

Een achtergestelde lening zou leuk zijn wanneer je geen DGA bent in BOX 3.

 

Vanuit een TBS lening geniet je ook voordelen. Zou de BV bijvoorbeeld onverhoopt failliet gaan dan is de afboeking van de lening evengoed aftrekbaar in BOX 1.

 

Mbt de rente zou verpanding van de voorraad, inventaris, etc. kunnen zorgen voor verlaging van het rentepercentage. Neem dit dan wel op in de leenovereenkomst dat voorkomt discussie achteraf met de fiscus.

 

Stefan van Berlo

Accountvision

www.accountvision.nl

stefan@accountvision.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.