• 0

Ondernemingsplan afgewezen

Inleiding:

 

Mijn ondernemingsplan is door een financierder (voorlopig) afgewezen op de volgende punten.

 

[*]Marktonderzoek (uitgebreid)

[*]Concurrentie (onderzoeken)

[*]Doelgroep (onderzoeken)

[*]Bedrijf formule (nader te omschrijven)

[*]Financiele kant (klopt niet)

 

Laten we bij de eerste beginnen, marktonderzoek, dan denk ik aan onderzoeken van (mijn) markt (logisch). Past mijn concept wel in de markt. Hier zit ik nog mee te rommelen. Ik heb tot nu toe niet veel gedaan aan dit onderwerp.

 

Dan komt concurrentie, erg leuk om je directe concurrent te onderzoeken. Ik heb namelijk 27 concurrenten gevonden op het web. Maar daarvan waren er maar 5 die redelijk tot vrij goed presteerde. Als we het over postorder cd/dvd webshops hebben, dan weet iedereen gelijk wie ik bedoel met vrij goed. Ik noem verder geen namen. Maar ik kwam wel tot de conclusie dat er bij de meeste webshops het een en ander ontbreekt. Sommige zijn slecht bereikbaar, en andere hebben maar weinig assortiment. Dus dat staartje ben ik al klaar mee.

 

Mijn doelgroep, ik raas hier even doorheen want ook hier ben ik klaar mee. ik heb duidelijk mijn doelgroep vast gesteld, en weet door statistieken van het CBS wat ze doen en uitgeven, en waaraan. Ook heb ik een kleine enquete gehouden onder de doelgroep, die kwam voor mij zeer gunstig naar voren.

 

Dan bedrijfs formule, een aanzienlijk op het eerste oog makkelijk onderwerp, maar ik vind hem lastig. Wat is nou mijn formule. Ik ben er nog niet uit. Al zal het antwoord simpeler zijn als ik denk.

 

Dan het zwaargewicht, de financiele kant. eerst ga ik Karel even bedanken, hij heeft me sinds gisteravond zeer goed geholpen. Harde kritieken, en veel vraagtekens. Mijn financieel staartje is van tafelgeveegd, eindelijk want niemand in mijn omgeving deed dat eerder. Door Karel zijn mijn ogen wijd geopend. Maar veel zaken snap ik gewoon niet.

 

Het gaat om de volgende zaken.

 

Wat betekenen die cijfers (1300, 1501, 4000, 4001, 4002 etc) Ik dacht dat ze stonden voor codes van de Belastingdienst. Maar kan er niks over terug vinden.

 

Wat houdt 'Te betalen Omzet Belasting 19%' nou in?

Wat houdt 'Te vorderen '08 19%' nou in?

Wat houdt 'Voorraad 19% tarief' nou in?

 

Debet???

Credit???

 

En wat moet ik met kostprijs 19% tarief doen?

Ik neem aan dat het de totale prijs betekend voor mij per product?

Maar dan kom ik weer, ik heb verschillende prijzen.

 

Nou dat was het voorlopig wel.

 

Alvast bedankt,

 

Groet,

Melvin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

...

Wat betekenen die cijfers (1300, 1501, 4000, 4001, 4002 etc) Ik dacht dat ze stonden voor codes van de Belastingdienst. Maar kan er niks over terug vinden.

 

Dat zijn codes van je boekhouding. De codes zelf betekenen niets, al is er wel een gebruikelijke indeling. Vraag een goede boekhouder.

 

Wat houdt 'Te betalen Omzet Belasting 19%' nou in?

Wat houdt 'Te vorderen '08 19%' nou in?

Wat houdt 'Voorraad 19% tarief' nou in?

 

Debet???

Credit???

 

En wat moet ik met kostprijs 19% tarief doen?

Ik neem aan dat het de totale prijs betekend voor mij per product?

Maar dan kom ik weer, ik heb verschillende prijzen.

 

Nou dat was het voorlopig wel.

 

Alvast bedankt,

 

Groet,

Melvin

 

Ook dit zijn allemaal vragen die een boekhouder je zo kan uitleggen. Een alternatief is om eens te googlen op 'boekhoud cursus' of zo, er is ook gratis materiaal te krijgen. Wikipedia ook al bekeken?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Dan het zwaargewicht, de financiele kant. eerst ga ik Karel even bedanken, hij heeft me sinds gisteravond zeer goed geholpen. Harde kritieken, en veel vraagtekens. Mijn financieel staartje is van tafelgeveegd, eindelijk want niemand in mijn omgeving deed dat eerder. Door Karel zijn mijn ogen wijd geopend. Maar veel zaken snap ik gewoon niet.

 

Het gaat om de volgende zaken.

 

Wat betekenen die cijfers (1300, 1501, 4000, 4001, 4002 etc) Ik dacht dat ze stonden voor codes van de Belastingdienst. Maar kan er niks over terug vinden.

 

Wat houdt 'Te betalen Omzet Belasting 19%' nou in?

Wat houdt 'Te vorderen '08 19%' nou in?

Wat houdt 'Voorraad 19% tarief' nou in?

 

Debet???

Credit???

 

En wat moet ik met kostprijs 19% tarief doen?

Ik neem aan dat het de totale prijs betekend voor mij per product?

Maar dan kom ik weer, ik heb verschillende prijzen.

 

 

Beste melvin,

 

Kon die karel van jou je niet helpen met deze vracht aan vragen?

 

Die nummers zijn grootboekrekeningnummers, daar heb jij voolopig met jouw ondernemersplan niets mee te maken.

 

Debet staat links op jouw balans en geeft aan welke posten "jouw bezittingen" zijn.

Credit staat rechts op de balans en deze posten geven aan hoe jouw bezittingen aan de linker kant van de balans, debet dus, gefinancierd zijn.

 

Kostrpijs 19 % geeft aan wat de kostprijs is van jouw artikelen die onder de 19 % BTW-norm vallen.

 

Tot slot een advies van mijn kant.

Haal bij de KvK een ondernemersplan op en ga daar mee stoeien, dan zal voor jou wellicht een hoop duidelijk worden.

 

succes

Link naar reactie
  • 3

Melvin uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek zodat we samen een geheel nieuw plan kunnen maken.

 

Moraal van dit verhaal; Laat eerst je ondernemersplan nakijken door derden, en vooral geen vrienden of familie, voordat je het in gaat leveren. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.