• 0

contract vs algemene voorwaarden

Beste

 

Kan iemand me vertellen wat nu de wezenlijke verschillen zijn tussen een contract en algemene voorwaarden?

Ik heb in mijn contract / samenwerkingsovereenkomst een aantal zaken staan beschreven die ook in mijn algemene voorwaarden staan. In het contract staat ook dat bij ondertekening akkoord wordt gegaan met de algemene voorwaarden dus logischer wijs hoeft dit niet dubbel te staan toch?

Wellicht is mijn contract (2a4tjes) dus onnodig lang en kan ik het terugbrengen naar 1 pagina.

Dat maakt het geheel overzichtelijker en in mijn ogen professioneler.

 

Klopt dat?

Gr ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even simpel gezegd: algemene voorwaarden gelden voor al je klanten, in een contract staan verdere uitwerkingen van specifieke afspraken tussen jou en je klant. Het is op zich geen probleem wanneer er dingen dubbel in staan, maar lastiger wordt het wanneer contract en algemene voorwaarden elkaar tegenspreken. Het kan op zich geen kwaad om de belangrijkste punten uit de algemene voorwaarden nogmaals aan te halen in een contract wanneer het de duidelijkheid ten goede komt.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0
maar lastiger wordt het wanneer contract en algemene voorwaarden elkaar tegenspreken.

IMHO nee hoor, een getekend contract gaat voor algemene voorwaarden en algemene voorwaarden gaan - mits op juiste wijze ter hand/beschikbaar gesteld gesteld - voor regelend recht.

 

Bepalingen in een contract kunnen doelbewust afwijken van de algemene voorwaarden maar ook als het niet bewust is, geldt de bepaling in het contract zelf.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

maar lastiger wordt het wanneer contract en algemene voorwaarden elkaar tegenspreken.

IMHO nee hoor, een getekend contract gaat voor algemene voorwaarden en algemene voorwaarden gaan - mits op juiste wijze ter hand/beschikbaar gesteld gesteld - voor regelend recht.

 

Ik ben geen jurist dus ik durf dit ook niet met grote stelligheid te beweren. Ik heb in het verleden algemene voorwaarden gezien waarin stond dat indien er strijdigheden bestonden tussen contract en algemene voorwaarden, de algemene voorwaarden voor gaan. Maar goed, dat is even uit mijn geheugen gevist, pin me niet vast op de exacte bewoordingen.

 

Wel interessant om te weten, zou er een dergelijke clausule in de algemene voorwaarden mag staan?

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0
Ik ben geen jurist dus ik durf dit ook niet met grote stelligheid te beweren. Ik heb in het verleden algemene voorwaarden gezien waarin stond dat indien er strijdigheden bestonden tussen contract en algemene voorwaarden, de algemene voorwaarden voor gaan. Maar goed, dat is even uit mijn geheugen gevist, pin me niet vast op de exacte bewoordingen.

Wel interessant om te weten, zou er een dergelijke clausule in de algemene voorwaarden mag staan?

 

Ik ben ook geen jurist, maar ik ben geneigd om te beweren dat zo'n bepaling vernietigbaar is. Doel van een overeenkomst is juist om zaken in aanvulling op en in afwijking van algemene voorwaarden te regelen, dus een bepaling in de "kleine lettertjes" die dat weer ongedaan maakt lijkt mij per definitie onredelijk.

Het enige waar ik aan kan denken is dat bij een contractuele bepaling waarvan het aannemelijk is dat die berust op een (schrijf)fout, alsnog het gestelde in de algemene voorwaarden geldt. Ik ben dat o.a. wel eens tegengekomen bij een kilometervergoeding die in het contract op 0,25 cent/km stond in plaats van € 0,25 of 25 cent/km. In dat geval gold de standaard bepaling in de leveringsvoorwaarden.

 

Aan de andere kant: ik komt in contracten ook wel tegen dat uitdrukkelijk wordt vermeld dat iets in afwijking van het gestelde in de algemene voorwaarden wordt overeengekomen. In dat geval is het zonneklaar dat er van beide partijen een duidelijke intentie is geweest om iets afwijkends overeen te komen. Dat schept in ieder geval duidelijkheid!

 

Voor verzekeringsovereenkomsten (uiteindelijk ook een overeenkomst tussen 2 partijen , maar eentje waar ik wel heel wat kennis van en ervaring mee heb, ook bij conflicten tussen algemene en bijzondere voorwaarden) is het erg duidelijk: de polistekst gaat voor de clausules, de clausules gaan voor de bijzondere voorwaarden, de bijzondere voorwaarden gaan voor de algemene voorwaarden en de algemene voorwaarden gaan voor regelend recht

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het zijn niet echt 2 contracten, het vormt samen een contract. Zo moet je het zien dus dubbel vermelden heeft geen nut. Wij geven ook altijd het contract betreft het project voorrang op de algemene voorwaarden. Scheelt een hoop dubbel werk en je kan mooi specifiek zaken naar wens aanpassen bij een project.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk gaat contract voor algemene voorwaarden, anders kan je echt nooit flexibel zijn. Je kan in het contract de voorwaarden afzwakken of strenger maken. Bijv.: een klant van me doet iets met containers. Als de klant nu in de VS zit, wordt van de normale betalingstermijn van 7 dagen afgeweken naar 'betaling direct' (ivm koersen en zo). Maar het kan ook zijn dat een betrouwbare klant 14 dagen krijgt, om maar wat te noemen...

Link naar reactie
  • 0

dank in ieder geval voor de reacties. in principe staat in mijn contract een heel stuk bescreven wat letterlijk in de algemene voorwaarden staat. ik laat dit er nu uit en dan past t netjes op één a4 tje. maakt t overzichtelijker, ziet er beter uit en is ook nog beter voor het milieu, wat een progressie ;)

gr ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.