• 0

offerte als contract gebruiken?

Ik onderneem al een heel tijdje, maar op het gebied van officiele contracten, offertes enz opstellen bak ik er echt niks van.

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik bij een bekende klant van mij aan het werk ga zonder dat alles ondertekend zwart op wit staat. Bij bekende personen vond ik dat zelf altijd wat wantrouwend overkomen naar de klant toe.

Inmiddels weet ik wel beter en zijn er regelmatig conflicten ontstaan die voorkomen hadden kunnen worden als ze op papier staan.

 

Momenteel heb ik een project bij een klant, waarbij we alleen mondeling een uurtarief hebben afgesproken.

Het aantal uur voor dit project staat niet vast omdat daar simpelweg geen inschatting van is te maken.

Ik wil dat de klant wel het recht blijft houden om de samenwerking stop te zetten als het beoogde resultaat ofwel te lang duurt ofwel niet naar zijn verwachtingen is.

 

Normaal geef je in een offerte aan wat iets ongeveer gaat kosten, maar in dit geval is dat een beetje lastig.

Gewoon maar een offerte opstellen waarin alleen het uurtarief vastgelegd staat en die dan laten ondertekenen?

Waar moet ik op letten om niet voor verassingen te staan?

 

Voorbeelden zijn uiteraard ook welkom.

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aanvullend: geef ook aan wat je schatting is van de tijdsduur (en op basis waarvan deze schatting), en dat dat een schatting is en niet een belofte, en dat bij voortschrijdend inzicht een (onderbouwde) herschatting volgt die ook geaccordeerd moet worden door de klant. Plus dat je regelmatig rapporteert over voortgang. Acceptatiecriteria (wanneer en hoe accepteert een klant (deel)producten).

 

Zeker bij een project (kenmerk: onzekerheid over wat precies en wanneer opgeleverd wordt) is dit noodzakelijk en zeker geen wantrouwen naar klant of leverancier. Meer een helder vastleggen van gemaakte afspraken, zodat vervolgens de focus ligt op het opleveren.

 

Je schrijft dat er geen schatting nu te maken is. Zorg dan dat zodra je dat wel kunt, zo'n schatting maakt en die laat accorderen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als de omvang en de tijdsduur van een klus moeilijk vooraf te bepalen zijn, kan het ook geen kwaad om in je contract vast te leggen op welke momenten je factureert (bijvoorbeeld per maand, per deel-resultaat of helemaal aan het eind) en hoe je omgaat met bestede uren (en eventueel reeds betaalde facturen) op het moment dat de opdrachtgever de zaak wil stopzetten vanwege onvoldoende resultaat.

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt allen voor de info.

Heeft iemand misschien aan het eind van de middag even tijd om hem even door te lezen?

Aangezien deze offerte in de toekomst grotendeels gewoon als sjabloon gebruikt gaat worden.

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.