• 0

Ondernemen in Portugal

Hoi beste HL'ers,

 

Ik ben bezig met het realiseren van een ondernemingsplan voor vrienden van mij. Hierbij heb ik zeer zeker alle hulp nodig die ik kan krijgen.

 

Het idee is om een klein pension op te zetten (8 tot 12 kamers) met als doelgroep volwassenen/senioren en als USP "het maken van je eigen wijn". Het hele wijnproductie proces is al behandeld. Dit kost ongeveer 2 tot 3 jaar om productief te maken. Ze zullen dus voor die tijd op een andere manier klanten moeten aantrekken (liefst door een andere manier in de wijnbranche). Daarnaast willen ze zelf ook wijn gaan produceren en verkopen via zowel de bezoekers als andere afnemers.

 

De investeringskosten hiervoor zijn erg hoog, met ca €500.000,- wordt momenteel rekening gehouden. Na een eerste exploitatiebegroting opgesteld te hebben blijkt dat je toch gemiddeld minimaal 5 kamers moet verhuren per nacht wil je er enigzins van kunnen rondkomen. Daarnaast heb je te maken met een seizoensgebonden product, dus zul je ook nog eens uitstekende budgetteringskwaliteiten moeten ontwikkelen.

 

Hieronder nog een aantal concrete vragen die ik heb:

- Heeft er iemand ervaring met ondernemen in het buitenland? Waar moet je zoal rekening mee houden?

- Hoe pak je bureaucratische problemen het beste aan?

- Kun je een dergelijke onderneming opzetten vanuit Nederland ervan uitgaand dat ze daar het grootste deel van het jaar zullen verblijven?

- Hoe vang je de eerste jaren van verlies i.c.m. privé opnamen op?

 

Dingen die ik nog te weten wil komen:

- Rechtsvormen in Portugal

- Makelaars in Portugal (al een aantal gevonden)

- Specifieke ondernemers sites in Portugal (zoals www.kvk.nl, www.higherlevel.nl, maar dan Portugees)

- ...

 

Oftewel, het is nog heel erg in de ontwikkelingsfase, en alle tips zijn van harte welkom! Uiteraard heb ik zelf ook al veel informatie gezocht en zal ik dit blijven doen.

 

Bij voorbaat dank!

 

Matthijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ervaring met ondernemen in het buitenland heb ik wel, de belangrijkste les is geduld hebben en toch doorzetten ;D

 

Wat betreft de bureaucratische problemen geldt exact dezelfde regel. Ga dus voor je uberhaupt een planning maakt eerst aan de slag met het aanvragen van de vergunningen e.d. Als vervolgens een datum genoemd wordt kan je er vanuit gaan dat het nog gerust een maandje langer kan duren. Zo werkt het in Spanje althans en dat is niet zo bijster ver weg van Portugal.

 

- Kun je een dergelijke onderneming opzetten vanuit Nederland ervan uitgaand dat ze daar het grootste deel van het jaar zullen verblijven?
Hoe bedoel je dat? Dat ze in NL verblijven of in Portugal?

 

Waarom reageren de ondernemers hier zelf eigenlijk niet? Een ondernemersplan lijkt me nou echt iets wat je zelf moet doen? Lijkt me sterk als je als extern persoon de hoofdlijnen uit gaat zetten?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hele mooie website! Bedankt!

 

Dit wordt hun eerste onderneming, ze zijn zich nog niet geheel bewust van dit forum waarschijnlijk. Ik zal ze binnenkort op de hoogte brengen en ze vertellen dat er een mooi stukje over hen staat te wachten :)

 

Ik zoek toch nog wat meer verhalen van mensen die hier ervaring mee hebben.

Link naar reactie
  • 0

Beste Matthijs0643,

 

wat ik niet snap is dat jij het ondernemingsplan schrijft voor vrienden en dat je echt een aantal bijna schoolse beginnersvragen hebt. Jouw 'concrete' vragen, kennen geen exact antwoord. Zo lijkt het voor jou ook een eerste avontuur.

 

Zijn zij niet beter thuis in Portugal dan jij en beter af met eigen werk, lokaal onderzoek en een ervaren adviseur?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Matthijs,

 

Is jullie plan een beetje van de grond gekomen? Ik ben nieuwsgierig en ik denk anderen op dit forum wellicht ook.

 

Gr.,

 

Chantal

 

Hoi beste HL'ers,

 

Ik ben bezig met het realiseren van een ondernemingsplan voor vrienden van mij. Hierbij heb ik zeer zeker alle hulp nodig die ik kan krijgen.

 

Het idee is om een klein pension op te zetten (8 tot 12 kamers) met als doelgroep volwassenen/senioren en als USP "het maken van je eigen wijn". Het hele wijnproductie proces is al behandeld. Dit kost ongeveer 2 tot 3 jaar om productief te maken. Ze zullen dus voor die tijd op een andere manier klanten moeten aantrekken (liefst door een andere manier in de wijnbranche). Daarnaast willen ze zelf ook wijn gaan produceren en verkopen via zowel de bezoekers als andere afnemers.

 

De investeringskosten hiervoor zijn erg hoog, met ca €500.000,- wordt momenteel rekening gehouden. Na een eerste exploitatiebegroting opgesteld te hebben blijkt dat je toch gemiddeld minimaal 5 kamers moet verhuren per nacht wil je er enigzins van kunnen rondkomen. Daarnaast heb je te maken met een seizoensgebonden product, dus zul je ook nog eens uitstekende budgetteringskwaliteiten moeten ontwikkelen.

 

Hieronder nog een aantal concrete vragen die ik heb:

- Heeft er iemand ervaring met ondernemen in het buitenland? Waar moet je zoal rekening mee houden?

- Hoe pak je bureaucratische problemen het beste aan?

- Kun je een dergelijke onderneming opzetten vanuit Nederland ervan uitgaand dat ze daar het grootste deel van het jaar zullen verblijven?

- Hoe vang je de eerste jaren van verlies i.c.m. privé opnamen op?

 

Dingen die ik nog te weten wil komen:

- Rechtsvormen in Portugal

- Makelaars in Portugal (al een aantal gevonden)

- Specifieke ondernemers sites in Portugal (zoals www.kvk.nl, www.higherlevel.nl, maar dan Portugees)

- ...

 

Oftewel, het is nog heel erg in de ontwikkelingsfase, en alle tips zijn van harte welkom! Uiteraard heb ik zelf ook al veel informatie gezocht en zal ik dit blijven doen.

 

Bij voorbaat dank!

 

Matthijs

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.