• 0

Hoe voorbelasting aftrekken en indienen?

Geachte,

 

Allereerst zou ik willen zeggen dat ik de informatie binnen deze community als zeer plezierig ervaar. Ik heb voor mijn vraag al een beetje rondgekeken en had al bijna antwoord op mijn vragen maar nog niet helemaal.

 

Ik vraag met af hoe ik de voorbelasting af moet trekken en hoe ik dat moet gaan indienen... Stel dat ik dus 400 euro aan omzetbelasting moet afdragen in het 3de kwartaal en 150 euro aan voorbelasting terug moet krijgen van facturen die ik aan andere ondernemers heb betaald. Moet ik dan gewoon bij de volgende aangifte in gaan vullen dat ik maar 250 euro omzetbelasting moet betalen of moet ik op de aangifte nog andere velden invullen waar ik aangeef 150 euro aan voorbelasting te hebben betaald? Ik kon dit de laatste keer niet vinden namelijk...

 

Het gaat hier dus echt om het technische aspect van de aangifte.

 

Alvast bedankt..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Martijn,

 

Het is gelukkig niet ingewikkeld.

Bij vraag 1a geef je de omzet op waarover 19% BTW verschuldigd is. (En eventueel bij 1b de 6% omzet.) Hier komt dus de afdracht van € 400 te staan.

Bij vraag 5b geef je je voorbelasting ad € 150 op.

Per saldo eingift de aangifte dan op € 250 te betalen.

 

NB. Let wel op of de kleine ondernemersregeling niet van toepassing is, zie elders op dit forum.

 

Groet,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Martijn,

 

In aanvulling op mijn voorganger.

 

De KOR is een mooie regeling maar kan soms er vervelend uitpakken later in een kalenderjaar. Als namelijk blijkt dat je boven de KOR uitstijgt, moet je alle bedragen die de KOR heeft 'geabsobeerd' nu als negatieve KOR aangegeven en dus moet je dan alsnog de eerder niet af gedragen omzetbelasting af dragen.

 

Ik adviseer altijd om de KOR in de laatste aangifte te gebruiken of via een suppletie te verwerken.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Martijn,

 

Uitleg kleine ondernemersregeling (KOR): als je per jaar minder dan 1.883 euro BTW (na aftrek van voorbelasting) moet betalen dan mag je aftrekken: 2,5 x (1.883 - het jaarsaldo van je aangifte). Dus bij een jaarsaldo van 1.600 euro aan in principe af te dragen BTW bedraagt de aftrek 2,5 x (1.883 - 1.600) = 708 euro. Af te dragen is dan 1.600 - 708 = 892 euro.

Als je dit sommetje loslaat op een jaarsaldo van 1.345 euro, zul je zien dat de aftrek 1.345 euro bedraagt en je bij dat saldo dus niets hoeft af te dragen. LET OP: de KOR mag nooit leiden tot het terugvragen van BTW

 

Kleine, maar niet onbelangrijke, aanvulling: let bij het toepassen van de KOR op verlegde BTW. De BTW die je o.g.v. de Wet op je aangifte moet aangeven, maar die niet afkomstig is uit eigen omzet doet voor de berekening van de aftrek KOR niet mee. Het gaat hier om verlegde BTW bij (onder)aanneming, BTW die je via verwervingen uit andere EU-landen moet aangeven en verlegging bij invoer uit niet-EU-landen.

Als de Belastingdienst fouten met de KOR ziet voordat jij ze ziet volgt er een aanslag met een behoorlijke boete.

 

Tot slot: voor niets gaat de zon op. De toegepaste aftrek KOR moet je wel weer op je aangifte IB als winst, dan wel resultaat uit overige werkzaamheden aangeven.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi forummers,

 

Al lezend op dit forum kom ik bij deze vraag terecht en het voorgaande antwoord van John, dat aansluit bij hetgeen ik voor het afgelopen kwartaal bezig ben uit te zoeken alleen dan net andersom. Het gaat om een eenmanszaak (margeregeling; ondernemer voor OZB, niet voor IB).

Vorig kwartaal was de OZB hoger dan de voorbelasting, en heb ik dit verschil via de KOR verminderd, waardoor het eindresultaat op 0 uitkwam.

Dit kwartaal valt de voorbelasting hoger uit dan de OZB.

Dus stel: voorbelasting = Euro 250 (5b) en BTW = Euro 100 (1a). Subtotaal 5c wordt hierdoor negatief: -150.

 

a. Betekent dit dat ik deze Euro 150 kan terugvragen, en dat 5d (vermindering KOR) niet meer van toepassing is dus dat ik daar niets hoef in te vullen?

 

b. Het zou dan voor het eerst zijn dat ik iets terugkrijg. Welke gevolgen heeft dit voor de rest van het jaar? Bijvoorbeeld als ik volgend kwartaal weer minder voorbelasting heb dan omzetbelasting? Moet ik dan weer iets verrekenen? (Over het gehele jaar zal de totale omzetbelasting dik onder de Euro 1345,- blijven.)

 

Alvast bedankt,

Helma

Link naar reactie
  • 0

Beste Helma,

 

OZB = Onroerende zaakbelasting, ik neem aan dat je OB (omzetbelasting) of BTW bedoelt.

 

De makkelijkste oplossing:

De KOR betekent dat als je op jaarbasis onder de 1.345 euro aan verschuligde BTW minus voorbelasting blijft, je dus geen BTW hoeft te betalen. Maar je kan dan ook geen BTW terugvorderen.

Je hebt in het eerste kwartaal op schatting van jaar de KOR toegepast.

Het 2e kwartaal kom je uit op terug te vorderen BTW.

Blijf je binnen de KOR regeling (dus onder de 1.345), dan is deze teruggaaf onterecht.

Vraag het bedrag dan niet terug, maar vul bij de KOR -150 in, zodat het saldo van die aangifte 0 wordt.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.