• 0

Woonachtig in het buitenland en dan DGA worden in nederlandse BV...

in het kort de situatie...

Ik ben momenteel DGA van een Turkse LTD die voor 51% eigendom is van een nederlandse BV, de resterende 49% zijn in mijn prive bezit geregistreerd in Turkije.

1 van de DGA's van de Nederlands moedermaatschappij heeft mij aangeboden zijn belang over te nemen en derhalve toe te treden tot het RvB van de Holding.

 

tot zover niet aan de hand zou je zeggen, maar nu het dilemma.

 

Ik maak nog wel gebruik van een adres in Nederland maar ben daar niet meer woonachtig en heb ook geen inkomen in Nederland.

Ik ben als buitenlandse investeerder vrijgesteld van belastingen alhier en daar ik geen inkomen geniet in Nederland en niet fisiek in nederland woon vul ik netjes elk jaar een z.g. 0 verklaring in.

 

wat is nu wijsheid?

 

De aandelen prive aankopen of onderbrengen in een BV?

 

of juist een Turkse BV starten en daar de aandelen in onderbrengen?

 

Is Offshore gaan wellicht een oplossing in dit geheel? (Euro BV met tussenholding)

 

Hoe zit het dan met mijn belastingplicht?

 

en hoe verhoudt zich in dit geval de verplichte DGA salariering?

 

Erg verwarrend allemaal, wellicht is er hier iemand die ervaring heeft betreffende dit vraagstuk?

 

Vriendelijke groeten vanuit een zonnig Turkije

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vanuit fiscaal oogpunt zou ik me voor kunnen stellen dat een Turkse holding erboven wel prettig is. Je woont in Turkije, wat betekent dat het belastingverdrag heffing over dividend aan Turkije toewijst, maar dat Nederland wel bronheffing mag inhouden tot een bepaald maximum (15% wanneer de aandeelhouder een vennootschap is die tenminste 25% van de aandelen houdt, anders 20%). Of Nederland ook feitelijk iets zal heffen hangt van de feiten en omstandigheden af.

 

Wat Turkije doet zou ik niet weten.

 

Let er wel even op dat je door overname van aandelen in een Nederlandse BV niet automatisch toetreedt tot de directie/RvB. In de statuten van de BV is bepaald hoe de aanstelling kan plaatsvinden. Bovendien moet je, in het geval van een BV, wel even zeker weten dat de overige aandeelhouders ook instemmen met jouw overname van de aandelen.

 

DGA salariering: hoofdregel is, als je hier niet werkt, wordt er hier ook geen loonbelasting ingehouden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.