• 0

Theorieles aanbieden bij rijschool

Hallo,

 

Ik ben van plan opnieuw een rijschool op te starten, iets dat ik jaren geleden ook heb gedaan. Ik denk erover om ook theorielessen aan te bieden om me daarmee te onderscheiden. Ik wil daarvoor zo'n tien euro per les gaan vragen. Het kost best een investering aan huur, inrichting, apparatuur, kastjes e.d. en dus twijfel ik nog. Ik heb een mooi interactief systeem op het oog.

 

Ik heb nu de volgende voordelen bedacht tov op individuele basis met CD-rom, boek en/of internet:

 

[*]Biedt structuur voor de deelnemers

[*]Vergroot het begrip en inzicht door persoonlijke uitleg

[*]Onderlinge uitwisseling en motivatie door samenleren met andere deelnemers

[*]Versnelt inzicht in verkeerssituaties waardoor minder praktijklessen nodig zijn

[*]Voor personen met leerbeperkingen zoals bv dyslectie

[*]Onderzoek van het CBR wijst uit dat deelnemers door het volgen van theorielessen een grotere slagingskans in één keer hebben

 

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Zou het de investering waard zijn?

BVD voor reactie.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen ervaring mee, maar zou het een idee zijn eens een concurrent die iets vergelijkbaars doet aan de andere kant van het land, een bak koffie aan te bieden en te vragen naar ervaringen en cijfers?

 

Een klant zal X moeten investeren bij jou (hoeveel uren theorieles schat je per klant?). De voordelen die je noemt klopen denk ik wel, maar is dat voor de klant voldoende 'return on investment'? Als je aannemelijk kunt maken dat 5 uur theorielessen 2 uur minder rijles (a zeg 50 Eur/u) kost is het voor de klant erg interessant.

 

Hoeveel klanten / omzet heb jij nodig om voor jou een redelijke 'return on investment' te krijgen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De gemiddelde klant zal denk ik tussen de zes en tien lessen nodig hebben, dat is dan 60 a 100 euro. Ik denk dat dat ook wel een paar lessen zal schelen, maar dat is moeilijk hard te maken.

 

De investering is 6000 euro en de vaste lasten 300 per maand. Als ik dat in 2 jaar wil terugverdienen moet ik zo'n 13.000 euro omzetten, dat is bijna 1700 lessen. Ongeveer 20 deelnemers per week. Dan reken ik mn verdiensten met marges op het lesmateriaal niet mee.

 

ik denk er natuurlijk ook meer praktijklessen mee binnen te halen, dus is ook een investering in reclame/pr.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De gemiddelde klant zal denk ik tussen de zes en tien lessen nodig hebben, dat is dan 60 a 100 euro. Ik denk dat dat ook wel een paar lessen zal schelen, maar dat is moeilijk hard te maken.

 

Bied ze 1 gratis rijles aan als ze bijvoorbeeld tenminste 6 theorielessen volgen en tenminste 10 rijlessen? Daarmee geef je in ieder geval aan dat jij er in gelooft. Maak ook duidelijk wat de kosten zijn voor hun (in tijd en geld) als ze zelfstudie prefereren.

 

De investering is 6000 euro en de vaste lasten 300 per maand. Als ik dat in 2 jaar wil terugverdienen moet ik zo'n 13.000 euro omzetten, dat is bijna 1700 lessen. Ongeveer 20 deelnemers per week. Dan reken ik mn verdiensten met marges op het lesmateriaal niet mee.

 

Is gemiddeld 20 deelnemers / week realistisch? En wil je die investering niet sneller terugverdienen? Het kost je ook tijd die je niet kunt besteden aan zelf rijlessen geven.

 

ik denk er natuurlijk ook meer praktijklessen mee binnen te halen, dus dat is ook ven belang.

 

 

 

Ja, maar hoeveel en gaat dat niet ten koste van je (vermoedelijk winstgevender) core business, nl rijles?

 

Verschillende scenario's maken met tijdsbesteding van jou, aantallen rijlessen en theorielessen, investeringen en doorlopende kosten. En dan maar spelen met verschillend aantal deelnemers.

 

Wel een interessante vraag trouwens! Als je wilt kunnen we die scenario's wel in PM bespreken.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties.

 

Het gaat juist om de persoonlijke aanpak, die levert volgens mij het rijtje met voordelen op dat ik opsomde. Meerwaarde van zelf e-learning opzetten zie ik niet.

 

Misschien is het inderdaad een idee om een proefles theorie gratis te geven als leerlingen tenminste 10 praktijklessen willen nemen!

 

De leerling moet sowieso CD-roms en/of boeken aanschaffen. De meerkosten zitten dus altijd in het tientje per les.

 

De theorieles levert me in principe wel meer op. Deze duurt anderhalf uur met gemiddeld 10 deelnemers, ik verdien dan 66 per uur en 40 euro per uur aan praktijles.

 

en ik vind het leuk om te doen!

 

Link naar reactie
  • 0

 

...

De leerling moet sowieso CD-roms en/of boeken aanschaffen. De meerkosten zitten dus altijd in het tientje per les.

...

 

En ook misschien dat zelfstudie voor leerlingen uiteindelijk meer tijd kost?

en ik vind het leuk om te doen!

 

 

Dat is heel belangrijk! Even extreem gedacht: is het iets om alleen maar theorielessen aan te bieden, en praktijklessen door te zetten naar een betrouwbare partner?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.