• 0

Auto van eenmanszaak, aftrek accessoires

Ik heb de volgende vraag:

Ik heb onlangs een nieuwe auto gekocht die ik met name prive gebruikt, maar toch zeker voor 15-20% zakelijk. Ik heb hem daarom op naam van de onderneming gezet (voor de ib).

Ik heb al diverse malen gelezen dat kosten voor reperaties en onderhoud aftrekbaar zijn, maar hoe zit het met accessoires? Bijvoorbeeld ik laat achteraf leer inbouwen, een los navigatiesysteem of desnoods een dakkoffer?

 

Omdat ik de auto in de loop van dit jaar gekocht heb, mag en moet ik dan ook evenredig de bijtelling en afschrijving toepassen?

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt allemaal!

Dat betekend dus dat, als ik hem halverwege het jaar aanschaf, ik max 10% dit jaar mag afschrijven. Is dat, om nog een vraag te lanceren, gerekend over het factuur bedrag (dus incl. korting) of over dezelfde waarde waarover de bijtelling wordt berekend?

 

Groet, Willem

Link naar reactie
  • 0

Afschrijven doe je over het geïnvesteerde bedrag, dus het bedrag dat je daadwerkelijk betaald hebt. Als je de BTW mag aftrekken, dan betreft het dus het bedrag ex BTW. Houdt bij een afschrijving over 5 jaar ook rekening met de restwaarde na die 5 jaar. Voorbeeld: investering ex BTW 20.000, restwaarde na 5 jaar 4.000, jaarlijkse afschrijving 20% van (20.000 - 4.000) = 3.200. In het 1e jaar van jouw voorbeeld schrijf je derhalve de helft van het jaarbedrag af.

 

Groet,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Ik vereken de BTW niet, ik heb hem alleen zakelijk voor de IB. Betekend dat ik dan mag afschrijven over het geinversteerde bedrag incl. BTW? Ik ben van plan de auto 3 jaar te gebruiken, kosten zijn 35000 euro incl. BTW. Ben ik verplicht om rekening te houden met de restwaarde, of mag ik op jaarbasis altijd 20% afschrijven?

Link naar reactie
  • 0

Om het cryptisch te houden: je bent verplicht om rekening te houden met de restwaarde, maar je mag wel 20% van de aanschafwaarde per jaar afschrijven. Eigenlijk moet je gewoon eerst je normale afschrijving berekenen, en dan maximeren op 20%.

 

Dus als je auto een restwaarde van 40% heeft na 3 jaar, kun je elk van die 3 jaar 20% afschrijven, ook al is de restwaarde na 5 jaar 30%. Is je restwaarde na 3 jaar 70%, mag je die 3 jaar jaarlijks maximaal 10% afschrijven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok, dank! Ik kom er dan op uit dat die optie voordeliger dan de auto wel voor de BTW zakelijk te nemen en elk jaar corrigeren. Klopt dat? Mag ik overigens in het eerste geval wel de 75% BTW regeling toepassen op brandstof en onderhoud?

Link naar reactie
  • 0

als je de auto voor de BTW als zakelijk had geëtiketteerd, dan was het als volgt gegaan:

 

BTW terugontvangen op aanschaf: 4500

Alle BTW is vervolgens aftrekbaar als voorbelasting, maar

Jaarlijkse correctie BTW voor privé gebruik:

12% x 25% x 35.000 = 1.050 te betalen. Na drie jaar dus 3.150.

 

Nu heb je geen aanschaf BTW terug en is slechts 75% van BTW op brandstof en onderhoud aftrekbaar.

 

Zo bezien heb je de verkeerde keuze gemaakt door de auto voor de BTW als privé aan te merken. :(

 

groet

joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, ben nog eens aan het rekenen geslagen, maar ik begin het idee te krijgen dat het voor de BTW zakelijk aanmerken ALTIJD oninteressant is. Natuurlijk is het zo dat alle werkelijke kosten lastig te schatten zijn, maar bij een nieuwe auto is onverwacht onderhoud vrijwel altijd gedekt door garantie. In wegenbelasting/verzekering oid zit geen BTW, dus het moet geheel komen van de brandstof en de jaarlijkse beurt.

 

Weer even uitgaan van de 35000 incl BTW en BPM (ongeveer 4300 BTW en 7800 BPM) en een restwaarde van 50% na 3 jaar: 17500.

 

BTW terugontvangen op aanschaf: 4300.

Jaarlijkse correctie: 12% x 25% x 35.000 = 1050 te betalen. Na drie jaar dus 3150.

Na 3 jaar is de restwaarde 17500, volgens de BPM afschrijvingstabel is 50% van de BPM afgeschreven: 17500-3900=13600 waarin nog BTW zit die afgedragen moet worden, namelijk 2200.

TOTAAL: 4500-3150-2200= -1050.

Het resultaat is dus negatief. Dit moet dus terugverdiend worden door het 25% extra BTW voordeel die te halen is op brandstof en onderhoud (omdat prive de 75% regeling wordt gebruikt), maar dat is niet echt realistisch: dit betekend 70000+ KM per jaar om op 0 te komen, laat staan om boven de 1350 voordeel te komen die de afschrijving op de BTW oplevert (zie vorige post).

 

Ik ben echt heel benieuwd in welke situatie dit wel voordelig zou kunnen zijn, of maak ik een fout?

Link naar reactie
  • 0

He Joost,

 

Als de onderhoudskosten in die periode enorm gaan stijgen zie ik een lichtpuntje voor de BTW komen, maar anders wordt het alleen maar erger;)

 

Nog 1 ander vraagje: Hoe zit het met de verhouding prive-zakelijk om 'recht' te hebben de auto op naam van de zaak te hebben met alle voordelen daaromheen?

 

Stel ik rij 1500 KM zakelijk en 14000 KM prive, heb een partime onderneming met ruim 10000 omzet per jaar en heb de auto voor het zakelijke gedeelte met name nodig om bij snel bij een klant te kunnen zijn om een storing op te lossen.

Is dan een auto op naam van de zaak voor de IB en de 75% BTW aftrek regeling op brandstof te rechtvaardigen?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een vraag over het (willekeurig) afschrijven (startende ondernemer).

 

Mag ik de kosten rijklaarmaken bij aankoop van een nieuwe auto (meestal rond de 1000 euro) in 1 keer aftrekken (i.p.v. afschrijven) omdat het kosten zijn en niet iets tastbaars?

 

Mag ik daarnaast autoaccessoires, bijvoorbeeld een achteraf ingebouwd navigatiesysteem van 1500 euro, willekeurig afschrijven als startende ondernemer, of volgens de nieuwe tijdelijke regeling van 2x50%?

 

Een eenzelfde vraag geldt voor de aanschaf van winterbanden.

 

Wie weet hier een passend antwoord op, er is helaas zeer weinig over te vinden...

 

Dank!

Link naar reactie
  • 1

Dag Willem,

 

Pin me er niet op vast, maar logica dicteert het volgende:

 

Kosten voor de ingebruikname van een activum activeer je. Kosten voor de aanschaf niet, dus rijklaarmaken van een auto zijn kosten.

 

Accessoires worden door de verbondenheid met de auto onderdeel van de auto en dus die moet je wel activeren en afschrijven. Winterbanden zou je los kunnen zien, nu die eenvoudig demontabel zijn en vervangbaar. Dat maakt dat je ze wel moet activeren nu ze langer dan een jaar meegaan.

 

Personenauto's zijn echter uitgesloten van de crisismaatregel en willekeurige starters afschrijving, tenzij ze in de 14% bijtelling vallen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.