• 0

Nieuw idee voor productontwikkeling: IP Rights ?

Hallo,

 

Ik heb een idee voor een totaal nieuw product te lanceren binnen convenience cleaning. Hiervoor lijkt het me een opportuniteit om dit voor te stellen aan P&G via hun Idea Website (connect and develop).

 

In hun policy staat volgende vermeld:

[start]

I will rely solely on my "Intellectual Property Rights" ("IP Rights") to protect information included with my submission. Type of IP Rights include: patents, trademarks, copyright, and design registrations (design patents). I understand that the protection I have for information included in my submission is limited to the scope of my IP Rights. I understand that I must file for my IP Rights before disclosing my ideas to anyone (including P&G or any other party) on a non-confidential basis or I may risk losing the ability to protect my ideas with IP Rights according to applicable law.

 

I verify that intellectual property (e.g., patents, patent applications, utility models or design patents) or other forms of protection (e.g. trade secrets) exist or have been officially filed at an appropriate government or government approved agency[/i] [EINDE]

 

Blijkbaar dient ik te beschikken over IP rights.

Wat dien ik exact te verstaan onder IP Rights?

Is een dergelijke procedure complex en kostelijk?

 

Er is op hun registratieform ook sprake van eventuele alternatieven voor een patent:

Other forms of protection

(e.g., copyright, trademark, mask

work, design patent/registration,

trade secret)

 

Kan iemand mij aub bijstaan met raad?

 

Alvast bedankt

 

Groeten,

 

Maarten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ze raden je simpelweg aan om niets in te zenden wat je niet al beschermd had, op risico van het verliezen van je recht op bijvoorbeeld bescherming van je intelectuele eigendommen (IP = intelectual property).

 

Ze schrijven dat jij als indiener:

 

(...) understand that I must file for my IP Rights before disclosing my ideas to anyone (...) or I may risk losing the ability to protect my ideas with IP Rights according to applicable law.

 

Voor het overige:

[*] copyright -> auteursrecht, dat heb je automatisch al wanneer je een origineel werk gemaakt hebt;

[*] trademark -> merkrecht (bijvoorbeeld als je een catchy naam of logo hebt bedacht)

[*] mask work -> zie Wikipedia

[*] design patent/registration -> modelrecht

[*] trade secret -> dit heb je wanneer jij iets weet, wat anderen (nog) niet weten.

Over al deze zaken is al vrij veel op dit forum geschreven, kijk eens rond zou ik zeggen :)

 

(Zoek ook even op 'NDA' (non-disclosure agreement of geheimhoudingsverklaring) met de zoekfunctie bovenaan dit forum, dat kan ook leerzaam zijn)

Link naar reactie
  • 1

hoi maarten

 

IP (intelligent property, of intelligent eigendom) volgt soms uit de wet (auteursrecht bijv.) maar zal in jouw geval een patent kunnen behelzen. Gebruik de zoekfunctie even en je komt veel te weten over patenten en hoe aan te vragen.

 

groet

joost

 

Kleine correctie: niet intelligent maar intellectueel/intellectual eigendom/property.

 

Advies aan vraagsteller: bel eens even met het Octrooicentrum Nederland (OCN); die adviseren graag en goed over dit soort vragen (eerste lijnshulp); eventueel kun je een afspraak maken met een van hun adviseurs.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor jullie snelle feedback

 

De website van octrooicentrum.nl is een leuke tool. Ondertussen heb ik ook nog wat gevonden via www.boipt.int

 

Het is wel niet evident om het bos door de bomen te zien.

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Ik geef nog niet op. Mijn zoektocht gaat nog steeds verder.

 

BOIP heeft me ondertussen doorverwezen naar BMM.nl. Ik wacht momenteel op hun reactie.

 

Ander vraagje dat gerelateerd is aan mijn initiële vraag: is een idee (gedetailleerd omschrijving van een nieuw product: vorm, werkwijze, nut) op zich beschermbaar alvorens dit voor te stellen aan een eventuele firma voor ontwikkeling en productie teneinde te vermijden dat het wordt ontwikkeld zonder er zelf financieel voordeel bij te hebben?

 

Graag jullie advies

 

Groeten,

 

Maarten

Link naar reactie
  • 0

Hi Maarten,

 

Je kunt naast het Octrooicentrum Nederland ook advies krijgen bij Senter, die beschikken over speciale octrooiadviseurs die ook verstand hebben van andere beschermingsmogelijkheden van intellectueel eigendom. Zij werken onder strikte geheimhouding wat uiteraard erg nuttig is in jouw geval, Succes!

 

Ik heb een site op het gebied van octrooien, ik wil je de url sturen via privé mail ;D

 

René van Loen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.