• 0

export licensie

ik ben vandaag bij de kvk geweest. maar ben toch nog met een vraag blijven zitten en het is weekend dus kan mijn vraag ook niet ergens stellen, maar mss kunnen jullie mij helpen.

 

ben ik voor indonesie en thailand een exportlicensie nodig ? en kan ik die krijgen of kan alleen iemand dat uit het land zelf. ik doe vervoer met tnt.

 

verder heb ik nog 1 vraag : uren die onder onderneming vallen : ik ga naar thailand, welke uren tel ik mee ? en kan ik ook bepaalde kosten hiervan aftrekken ? zo ja welke kosten zijn dat?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Karin,

 

Je eerste stuk kan ik niet beantwoorden, helaas.

 

Maar je je tweede stuk wel.

 

Uren die meetellen zijn alle uren die je maakt voor de ondernemimg. In jouw geval zijn de reisuren naar het land en terug dus ook uren die je meetelt. De uren die je in het land besteed om je afnemers/leveranciers/congressen en dergelijk te bezoeken inclusief het reizen van en naar in het land zelf tellen ook mee. De uren die je verder daar maakt maar als tijdverdrijf (zeg maar de avond uren) die tellen niet mee, tenzij je kan aantonen dat je in die uren ook voor je zaak bezig bent geweest (mail checken e.d.)

 

Kosten die je maakt voor het reizen en verblijven in het buitenland zijn aftrekbaar mits jij kan aantonen dat je ze voor de zaak hebt gemaakt. Kosten van vervoer in het land zelf ook, maar wederom, jij moet kunnen aantonen dat het noodzakelijk is geweest. Alle andere kosten, eten, drinken, souvernir, dus niet. Ook het de kosten van een congres zijn dus wel als zakelijk te beschouwen. De bewijslast van de kosten ligt dus bij jou en het is dus noodzaak dat je goed alles bijhoudt in het buitenland en het liefst afspraken daar per mail laat bevestigen.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Als je denkt dat bepaalde goederen niet aan bepaalde landen mogen worden geleverd, kun je bij het Min. van Economische Zaken informeren. Ik heb geen idee welke goederen je wel of niet aan b.v. Noord Korea zou mogen leveren......

Link naar reactie
  • 0

Er zijn 2 manieren, de moeilijke en de eenvoudige.

 

De moeilijke is het contact zoeken met de douane instanties in Thailand en Indonesie, aangeven wat je wilt invoeren en vragen of hier ristricties op zitten. Dat kan een tijd duren.

 

Tweede optie is om gewoon een proefzending met TNT te sturen en kijken of het aankomt. Duidelijk in de produkt beschrijving vermelden waar het om gaat.

 

Mijn ervaring met thailand is dat je daar in princiepe alles wel binnen kan krijgen, maar dat zaken als IPR materiaal; dvds, namaak gucci etc probeert in te voeren gaat dat niet lukken.

Link naar reactie
  • 0

hoi

dank je wel voor jullie antwoorden.

 

ik heb nog 1 vraag. ik wil in sept weer naar thailand gaan en dan mijn spullen gaan inkopen en versturen.

nou wilde ik mijn ticket gaan boeken en iemand vroeg of die met mij mee kon.

mag dat ? ik begrijp dat ik die kosten niet kan opvoeren maar ik bedoel als ik dat doe denk de bel.dienst dan niet dat het vakantie was ?

deze persoon gaat mij namelijk helpen met inkopen doen en tillen naar het postkantoor. en ik vind het ook wel gezelliger dan alleen te gaan .

en die gaat natuurlijk ook wel vakantie houden en ik ook wel een paar dagen . maar de hoofdzaak is bedrijf.

 

wat denken jullie ? kan ik dat ticket gewoon samen met mijn ticket boeken ?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karin,

 

Iemand meenemen mag natuurlijk altijd en de tickets kun je best tegelijk kopen. Jouw reis is ook niet alleen zakelijk schrijf je, dus van jou is ook niet alles aftrekbaar.

Voor de BTW ben je snel klaar: op de ticket zit 0% en de BTW in uitgaven ter plekke, zijn hier niet aftrekbaar.

Voor wat betreft de IB: maak aantekeningen met tijd en werkzaamheden, bewaar bonnen en kom dan met een aantoonbaar zakelijk deel.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 303 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.