"Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken."
Ik heb over vorig jaar 50000 kilometer zakelijk gereden en 8000 kilometer privé.
Dat is ongeveer 86% zakelijk gebruik.
- Betekent dit, dat ik in dit geval 86% over de BTW mag aftrekken?
- Moet dit worden onderbouwd met bonnen van benzine tanken?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
phiebe
phiebe
Hallo,
Zojuist las ik, in dit forum, dat je minimaal 75% van de BTW voor onderhouds en gebruikskosten het privé gebruik van een auto mag aftrekken. Mijn vraag is hoe dit nou precies werkt. De belastingdienst zegt er het volgende over (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-21.html):
"Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken."
Ik heb over vorig jaar 50000 kilometer zakelijk gereden en 8000 kilometer privé.
Dat is ongeveer 86% zakelijk gebruik.
- Betekent dit, dat ik in dit geval 86% over de BTW mag aftrekken?
- Moet dit worden onderbouwd met bonnen van benzine tanken?
Bij voorbaat hartelijk dan voor antwoorden.
Groetjes,
Phiebe.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21977-75-btw-priv%C3%A9-auto-terugvorderen/Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag