• 0

Fiscus vragen om uitstel van (BTW) aangifte/betaling i.v.m. de kredietcrisis?

Beste forumgenoten,

 

Ik neem aan dat een aantal ondernemers al met traag betalende debiteuren te maken heeft gekregen.

Heeft iemand al gepoogd de fiscus te vragen om uitstel van het doen van (BTW) aangifte en/of betaling?

En zo ja, wat was het antwoord?

 

Je zou enige coulance verwachten in deze moeilijke tijden en medeleven was dan ook mijn deel, maar naar medewerking kon ik fluiten. :'(

 

groet,

 

John

 

Edit door moderator: ik heb je titel iets minder algemeen gemaakt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 1

Briljant advies - bij de eerste de beste liquiditeitsproblemen gewoon de handdoek in de ring gooien. Dat is namelijk wat ondernemen inhoudt: geen risico nemen! Als het even tegenzit, direct stoppen! ::)

 

Ik denk niet dat de belastingdienst je in deze zomaar zal helpen. Ik heb laatst wel iets gehoord over de mogelijkheid om uitstel te kunnen krijgen, maar daar stond dan wel een borgstelling tegenover, in de vorm van bijvoorbeeld onroerend goed.

 

Niet echt iets dat op korte termijn te regelen is, vermoed ik, en aangezien je de vraag stelt vlak voordat de kwaartaalaangifte gedaan moet worden zal dit vermoedelijk geen optie zijn.

 

Toch maar even (nog een keer) rondbellen om te zien of je tijdelijk ergens wat kunt lenen... ;)

Link naar reactie
  • 0

Je het geen kans van slagen. De Belastingdienst gaat ervan uit dat je het geld binnen hebt gekregen en dat je het daarom zo kan terugbetalen. Zij bemoeien zich niet met jullie debiteuren/crediteuren beleid. Hun advies zal zijn dat je moet aanmalen etc. Zodat jij je geld krijgt (en daarmee dan ook hun kan betalen.)

 

Ik heb dit een keer gehad met een megaproject, waarbij de BTW zo hoog als mijn halfjaar omzet was. Helaas was de overheid (opdrachtgever) erg langzaam met betalen. Ik heb met deze factuur in mijn handen een lening aangevraagd bij de bank. Wellicht is dit een idee voor jouw.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ik heb de vraag opgeworpen omdat ik nog niets over dit onderwerp op het forum tegen ben gekomen en ik toch denk dat dit menig (beginnende) ondernemer parten kan spelen. Je zal maar in het keurslijf van het factuurstelsel zitten.

Bedankt voor de reacties so far, al bevestigen ze mijn bange vermoeden.

 

Zelf zal ik de inspecteur eens gaan polsen of hier nu echt geen oplossing voor is, want wachten op een aanslag (met boete) en dan met de ontvanger in de slag moeten lijkt me ook geen aantrekkelijk vooruizicht.

 

groet,

 

John

 

P.S. Piet Jan, bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 2

Hoi John

 

Heb je op deze regeling al een verzoek gebaseerd?

 

http://www.minfin.nl/Actueel/Besluiten_beleidsregels/2009/05/Invordering_Tijdelijke_versoepeling_van_het_invorderingsbeleid_ten_aanzien_van_ondernemers

 

Ik heb al 1 zaak voor een cliënt die op grond van die regeling zonder zekerheden aangehouden wordt.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Overigens is er ook een regeling waarbij je, in plaats van per maand, per kwartaal aangifte OB kunt doen (mits je aan de voorwaarden voldoet). Kan alleen de regeling niet zo snel vinden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Per 1-1-2009 is de grens voor BTW maandaangifte aangepast, waardoor meer ondernemers in aanmerking komen (en daar ook van de belastingdienst bericht over hebben ontvangen) om kwartaal aangifte te doen.

Uiteraard zal daardoor het aan het einde van het kwartaal af te dragen BTW bedrag een stuk hoger zijn dan men gewend was, dus reserveren is wel aan te bevelen.

Uitstel van betaling voor te betalen belastingen "op aangifte" zal je m.i. niet krijgen, maar enerzijds is het wel mogelijk om een verzoek tot kwartaal aangifte in te dienen en vervolgens even op te letten wanneer je een faktuur maakt (30 juni of 1 juli scheelt een maand/kwartaal in de afdracht!. lost probleem niet voor het hele tijdvak op, maar scheelt wel een aantal weken.

 

Inmiddels voor een aantal klanten verzoek om gespreide betaling van aanslagen inkomstenbelasting ingediend, waaronder voor een partner van de ondernemer i.v.m. over een "oud jaar" terugbetalen van de algemene heffingskorting. Deze verzoeken zijn niet alleen vlot afgehandeld, maar ook ingewilligd. Dus ondanks recente krantenberichten heeft de belastingdienst in deze gevallen zeker niet alleen soepelheid betracht, maar ook nog snel gehandeld.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen John,

 

Het aanvragen van een betalingsregeling voor de BTW zal, hoe dan ook, niet zonder kosten zijn.

 

In de praktijk werkt het, voorzover de ervaringen met mijn klanten, het beste indien je de belastingdienst aangeeft dat je betalingsproblemen hebt en tegelijkertijd je goede wil toont door het betalen van een deel van het bedrag.

(Hierbij ervan uitgegaan dat er geen zekerheden voorhanden zijn.)

 

Vervolgens krijg je weer een nieuwe acceptgiro waarop je weer een deel betaald etc.

 

Op deze wijze zal de belastingdienst zien dat je van goede wil bent en zal de berekende boete beperkt blijven.

Bovendien zal men niet snel tot overdracht aan de incasso afdeling / deurwaarder overgaan.

 

Het blijft natuurlijk zaak om de debiteuren tijdig te laten betalen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste forummers,

 

Ik heb vandaag 'ns wat rondgebeld en die maand naar kwartaal-regeling van 1 jan. 2009 (Frelo) heeft een vervolg gekregen zonder rekening te houden met de grens van 15.000 euro. Dit is medio juni besloten i.v.m. de crisis.

 

Daarnaast is er het stuk 'van' Joost, maar dan zit je al in de invorderingssfeer. Dan heeft de inspecteur de boete al uitgedeeld en het verzuim genoteerd. VINIS' bijdrage is ook een optie, maar ook dan zit je al bij de ontvanger. Toch goeie ideeën!

 

Mijn laatste nieuws is dat de staatssecretaris zich wel degenlijk roert en eigenlijk af wil van die boeten en verzuimen. Daar zullen wel voorwaarden aan verbonden worden en het is nog niet definitief geregeld. Mijn bron gaat er van uit dat het echter wel snel (tijdelijk) beleid zal zijn.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Bij de BTW zit je helaas al heel snel in de invorderingssfeer omdat het een "aangfitebelasting is". Zodra je de aangifte wel indient (anders volgt daar ook een aparte boete), volgt bij niet betalen de standaard boete. deze zijn standaard vastgelegd en de ontvanger wijkt niet af. Alleen kan hij als je een naheffingsaanslag (en die ontvang je bij niet betalen "keurig" een paar weken later) hebt ontvangen met de incasso hiervan soepel omgaan.

De optie van melden dat je in betalingsmoeilijkheden verkeerd en dan steeds een stukje betalen brengt ook risico's mee. omdat formeel als eenmanszaak dit dan geldt voor al je belastingen (loonheffing, BTW/omzetbelasting, inkomstenbelasting) en je het risico loopt dat deze aanslagen die je in termijnen mag betalen ineens invorderbaar worden.

 

Wel is er eindelijk, niet alleen door de crisis, eindelijk bij de staatssecretaris het besef dat de boetes vaak betrekking hebben op een dag of wat te laat betalen en dan niet in verhouding staan tot het te betalen bedrag. maar hier is men ook al weer maanden over aan het "praten" en heeft tot nu toe nog niets goeds opgeleverd.

 

Voor een aantal ondernemers blijft natuurlijk de mogelijkheid het kassaldo toe te passen (zover ze dat al niet doen). Hierbij is het voordeel dat je debiteuren afdracht pas plaats vindt op het moment dat je je debieur ok daadwerkelijk heeft betaald, terwijl je voor de crediteuren het "normale factueerstelsel toepast. hierdoor ziin er minder liquiditeitsproblemen.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Voor een aantal ondernemers blijft natuurlijk de mogelijkheid het kassaldo toe te passen (zover ze dat al niet doen). Hierbij is het voordeel dat je debiteuren afdracht pas plaats vindt op het moment dat je je debieur ok daadwerkelijk heeft betaald, terwijl je voor de crediteuren het "normale factueerstelsel toepast. hierdoor ziin er minder liquiditeitsproblemen.

Betekend dit dat je facturen inboekt op het moment dat de betaling heeft plaatsgevonden en dus niet aan de hand van de factuurdatum? Wat zijn de regels hieromtrend? Mag men dit zondermeer combineren met het factureerstelsel voor crediteuren?

Link naar reactie
  • 0

Betekend dit dat je facturen inboekt op het moment dat de betaling heeft plaatsgevonden en dus niet aan de hand van de factuurdatum? Wat zijn de regels hieromtrend? Mag men dit zondermeer combineren met het factureerstelsel voor crediteuren?

 

Nee, combineren mag niet!

 

Kasstelsel mag je gebruiken als je:

- resultaat uit overige werkzaamheden geniet (dus geen IB ondernemer)

- een onderneming (veelal winkel) draait waar vrijwel alle transacties letterlijk per kas gaan.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag shopjerot,

 

Joost bedoelt dat combineren niet aan de ontvangstkant mag. Dus op je ontvangsten pas je óf kas- óf factuurstelsel toe.

Je mag wel aan de ontvangstkant het kasstelsel toepassen en de uitgavekant het factuurstelsel.

 

Google even naar Wet OB en dan naar art. 26 Uitvoeringsbeschikking. Daar staat vemeld wie het kasstelsel mag toepassen met of zonder toestemming van de inspecteur.

 

Suc6

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste forummers,

 

Volgens mij is er een kogel(tje) door de kerk; ik heb de indruk dat iig voor de BTW er aangifte-/betalingsboeten automatisch worden geschrapt (bij een paar klanten al). Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt Kan bijna geen toeval zijn, toch?

 

Blijft dus alleen je betalingsverplichting bij de ontvanger staan die normaal gesproken met BTW niet erg coulant is.

Maar in de lijn van die boete-maatregel zal toch ook bij deze jongens eea geregeld worden lijkt me. Afwachten maar.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij is er een kogel(tje) door de kerk; ik heb de indruk dat iig voor de BTW er aangifte-/betalingsboeten automatisch worden geschrapt (bij een paar klanten al). Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt Kan bijna geen toeval zijn, toch?

 

 

Same here! Maar ik gok eerder op een softwarefout (zie ook de onterechte aanslagen 2006 die ineens uit het systeem kwamen)...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mijn informatie is het beleid vanaf 1-8-2009 inderdaad iets coulanter. Wordt vooral gekeken naar eerder betalingsgedrag. Beoordeling aan de eigen inspecteur.

Dus tot nu toe steeds op tijd betaald en door omstandigheden nu problemen, dan is de fiscus coulanter, maar was men in het verleden reeds (regelmatig) te laat, dan nu ook geen coulance.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 1

Betekend dit dat je facturen inboekt op het moment dat de betaling heeft plaatsgevonden en dus niet aan de hand van de factuurdatum? Wat zijn de regels hieromtrend? Mag men dit zondermeer combineren met het factureerstelsel voor crediteuren?

 

Nee, combineren mag niet!

 

Kasstelsel mag je gebruiken als je:

- resultaat uit overige werkzaamheden geniet (dus geen IB ondernemer)

- een onderneming (veelal winkel) draait waar vrijwel alle transacties letterlijk per kas gaan.

 

Groet

Joost

 

Het is m.i. (ben altijd voorzichtig in het tegenspreken van Joost, gezien de kennis die hij bezit), maar het is niet noodzakelijk dat de transacties per kas (pin = ook kas) gaan, maar het criterium is dat de afnemers voornamelijk bestaan uit particulieren. Het is dus ook niet noodzakelijk dat je een winkel hebt (al zal dat veelal wel het geval zijn).

voorbeeld: een kleine zelfstandige levert b.v. cadeauartikelen en zijn/haar afnemers zijn voor 95% particulieren. In dit geval mag voor de debiteuren het kasstelsel worden toegepast (mag, moet niet, maar het is wel of het ene of het andere en niet dwars door elkaar). Voor de crediteuren wordt gewoon het factureer stelsel toegepast. De fiscus accepteert dit, mits consequent toegepast. De klant kan betalen per kas, pinnen of per bank, dat is verder niet van belang. Bij de bankboeking dan natuurlijk de juiste ontvangstdatum aanhouden en niet de datum van het bankafschrift.

In de boekhouding worden de debiteuren (als je ze zo wilt noemen) geboekt op het moment van betaling en de crediteuren worden op factuurdatum geboekt bij binnenkomst.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Mijn enige doel was en is elkaar te helpen en als klein kantoor kan je nog zolang al in dit vak zitten, gelukkig kan ik nog steeds dingen leren en waardoor dan ook de bijdrages van anderen, al dan niet direct of indirect uit mijn vakgebied.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel uitstel van betaling van IB gehad in 2007. Ik kreeg 2 aanslagen/correcties over 2005/2006. Ik had helaas consequent iets fout gedaan. Ik heb toen een brief geschreven aan de fiscus waarin ik vroeg om uitstel, maar...ik deelde meteen mee wanneer ik de bedragen in termijnen zou betalen. De fiscus is hier accoord mee gegaan/bevestigde de vervaldata van de door mij opgegeven termijnen, en zei na de laatstebetaling nog rente te heffen.

 

Dat was in elk geval mijn ervaring met IB.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.