• 0

Negatief advies IMK

Hallo allemaal,

 

Ik ben hier nieuw, na wat googlen op negatief advies + IMK ben ik hier uitgekomen en heb met een open mond alles zitten lezen wat maar met het IMK te maken had.

 

Nu ben ik al sinds vorig jaar begonnen met mijn eigen webwinkel in scrapbookmateriaal. Dit is ook door de uitkerende instantie goedgekeurd met behoud van mijn uitkering. Nu is het moeilijk om in deze branche je brood te kunnen verdienen als je alleen maar web of winkelier bent.

 

Ik liep tegen een product aan wat hier erg moeilijk verkrijgbaar was, en toen zijn bij mij mijn ondernemerskriebels op gekomen. Ben toen zelfstandig gestart met diverse voorbereidingen zoals het contact met de leverancier (buiten de EU). Marktonderzoek etc. Uiteindelijk heb ik mijn idee voorgelegd bij de GSD en zij vonden het een goed plan om mij het traject in te sturen van het IMK. Dit verliep werkelijkwaar allemaal goed, ik heb het traject veel sneller afgerond als de gemiddelde deelnemer. Mijn begeleidster was zeer over mijn ondernemersdrift te spreken, mijn plan ziet er zeer goed en compleet uit. Mijn begeleidster zei dat mijn plan 100% toetsbaar was. Ik moest uiteraard ook met mijn plan naar de bank. Dit was een voorwaarde van de BBZ.Ik heb hier toen gekozen voor de Rabo bank. Zij belde mij na anderhalve week a 2 weken op en heeft mij verteld dat ze het niet konden goedkeuren puur vanwege mijn financiele achtergrond. (uiterkeringsprobleem, dus geen zekerheid voor de bank). Maar ze hebben alle vertrouwen in mijn plan en achte mijn bedrijf zeer zeker levensvatbaar. Zij waren er ook van op de hoogte dat ik bezig was met de BBZ aanvraag en ze wist zeker dat dat goed zou komen met zo een ijzersterk plan. Ze zei ook nog dat ze zelden zo een goed en compleet plan onder de neus kreeg.

 

Nu zat ik in spanning af te wachten op een uitnodiging van het IMK, helaas kwam er niets en heb ik er zelf achteraan gebeld. Eindelijk de afspraak vorige week vrijdag gehad. De beste man, volgens mij nog niet eens 25 is hier bij mij thuis geweest. Gaf mij het gevoel dat hij erg enthousiast was over mijn plan, hij zou nog even contact met mijn behgeleidster opnemen.

Hij beld emij vrijdag al, en zei helaas zullen wij een negatief advies naar de gemeente uitgeven. Ik was perplex, letterlijk met stomheid geslagen. Ik heb hem om uitleg gevraagd en hij kwam echt met hele achterlijke dingen aan. Ook hier dus overduidelijk geen kennis van mijn product laat staan van mijn branche en markt. Ik heb daarop mijn begeleidster gebeld, en die wist het donderdag al die heeft lopen vloeken en tieren, en heeft nog geprobeert om het advies tegen te gaan. Maar ze kon niets meer doen de man was stug en bleef bij zijn punt. Ook nadat ik hem gemaild had met een aantal dingen adressen waar hij zijn onderzoek eens naar kon uitbereiden, tips om eens contact te zoeken met mijn leverancier om cijfers op te vragen, die overigens ook in het plan zaten. Ik kreeg een reactie aan het einde van die middag, totaal niet inhoudelijk op mijn mail. Maar dat hij wel begreep dat de uitslag teleurstellend was gebleken voor mij. Maar dat we nu van mening verschilde van de kansen op de markt.

 

Nu is mijn vraag, is er ergens een mogelijkheid waarin ik bijvoorbeeld kan vragen om een onafhankelijk adviseur het plan nogmaals te laten bekijken? Ik heb wel begrepen dat ik tegen het advies zelf geen bezwaar kan maken, maar wel tegen het besluit van de gemeente. Ook heb ik mij laten vertellen dat de gemeente ook wel eens een positief bericht geeft met een negatief advies. Ik heb dus nog geen uitsluitsel van de gemeente, maar maak me er wel zorgen om dat hun klakkeloos het advies zullen gaan opvolgen. Is er nog iets te doen voor mij, waarmee ik de gemeente kan laten inzien dat het plan wel goed is? De Rabo bank heeft al toegezegd, idem mijn begeleidster (ook van het imk overigens) mij te willen steunen hierin. Zijn er nog andere wegen te bewandelen, do's en don'ts?

 

Ik hoop dat er iemand is die mij enige tips zou willen geven, alvorens ik in gesprek ga met de gemeente.

 

Groetjes Patricia

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zit vast niet op dit antwoord te wachten, maar heb je ook gedacht aan manieren om IMK en gemeente te omzeilen? Bijvoorbeeld een kennis vragen om het bedrijf in te schrijven en jou in loondienst te nemen? Of de bank overtuigen om je in die mate te steunen dat je zonder uitkering kunt?

Link naar reactie
  • 0

 

...

Ik hoop dat er iemand is die mij enige tips zou willen geven, alvorens ik in gesprek ga met de gemeente.

 

Groetjes Patricia

 

 

Is een klacht indienen bij het IMK een idee? Eerst bellen dat je een klacht hebt, en hoe ze daar mee omgaan. Laat dat steunen door je GSD begeleider en de Rabo.

 

Mocht dat niet werken, bij de gemeente praten over hoe dit traject gegaan is en wederom met steun van de Rabo je zaak bepleiten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik zal morgen eens bellen naar het IMK wat betrefd hun procedure rondom klachten. En ik werd door een andere afdeling van hun begeleid. En zij staat ook in goed contact met mijn klantmanager van de GSD. Zij gaat deze week contact met haar opnemen om te kijken of hier nog iets aan te doen is. Mijn contactpersoon bij de BBZ moet eerst het advies binnen krijgen alvorens hij er iets over kan zeggen. Hij heeft gezegd dat ze zelf ook altijd nog een klein onderzoek doen, en zelfs ook wel eens positief antwoorden, desondanks een negatief advies. Ik vraag me af, hoe hij mijn markt onderzocht heeft, volgens hem heeft hij bedrijven gebeld, ik heb hem er opgewezen dat hij wel bedrijven had moeten bellen die gericht zijn op mijn branche maar daar wilde hij niet meer van horen.

 

Uiteraard laat ik het hier niet bij zitten! Ik kan nl ook dmv cijfers, persberichten etc. aantonen dat de branche waarin ik zit een groeiende branche is. Natuurlijk gaan er kleinere winkels over kop, maar dit was al voordat de echte crisis er was.

 

Morgen wordt ik terug gebeld door de Rabobank, zo op een vrijdag voor het weekend kun je helaas nog weinig uithalen.

En ik heb gezegd, dat ik doorvecht voor mijn toekomst en die laat ik zeker neit door zo een knulletje even wegvagen.

Alleen is het erg moeilijk om de juiste paden te vinden.

 

Misschien is een onafhankelijk advies het beste, ga daar ook eens even naar kijken.

 

Ben in ieder geval blij met dit forum, en dank je wel voor je antwoord!

 

GRoetjes Patricia

 

Link naar reactie
  • 0

Je zit vast niet op dit antwoord te wachten, maar heb je ook gedacht aan manieren om IMK en gemeente te omzeilen? Bijvoorbeeld een kennis vragen om het bedrijf in te schrijven en jou in loondienst te nemen? Of de bank overtuigen om je in die mate te steunen dat je zonder uitkering kunt?

 

Dit is niet de weg die ik wil bewandelen. En ik ga zeker met de bank in gesprek. Alleen het probleem is bij een bank, dat je direct moet starten met betalen van je financiering. Bij de BBZ wordt dat om het half jaar bekeken hoe je winst is e.d.

Maar goed ik ga wel door om mijn doel te bereiken, alleen niet via een illegale, of onofficiele weg.

 

Maar alsnog bedankt voor je moeite!

 

Groetjes Patricia

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo allemaal,Nu is mijn vraag, is er ergens een mogelijkheid waarin ik bijvoorbeeld kan vragen om een onafhankelijk adviseur het plan nogmaals te laten bekijken? Ik heb wel begrepen dat ik tegen het advies zelf geen bezwaar kan maken, maar wel tegen het besluit van de gemeente. Ook heb ik mij laten vertellen dat de gemeente ook wel eens een positief bericht geeft met een negatief advies. Ik heb dus nog geen uitsluitsel van de gemeente, maar maak me er wel zorgen om dat hun klakkeloos het advies zullen gaan opvolgen. Is er nog iets te doen voor mij, waarmee ik de gemeente kan laten inzien dat het plan wel goed is? De Rabo bank heeft al toegezegd, idem mijn begeleidster (ook van het imk overigens) mij te willen steunen hierin. Zijn er nog andere wegen te bewandelen, do's en don'ts?

Het is mijn ervaring dat het IMK niet te beroerd is eerst een concept rapport te overleggen, zodat je daar nog op kunt reageren. Dat lijkt me de eerste stap.

 

Zodra de gemeente een beslissing heeft genomen, kun je bezwaar maken. En - gezien je omstandigheden - kun je waarschijnlijk tegen alleen een eigen bijdrage van € 98,-- een advocaat inschakelen om je daarbij bij te staan.

 

Daarnaast staat het je natuurlijk vrij een deskundige in te schakelen om een 'tegenrapport' op te maken, maar dat zal fors in de papieren lopen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,Nu is mijn vraag, is er ergens een mogelijkheid waarin ik bijvoorbeeld kan vragen om een onafhankelijk adviseur het plan nogmaals te laten bekijken? Ik heb wel begrepen dat ik tegen het advies zelf geen bezwaar kan maken, maar wel tegen het besluit van de gemeente. Ook heb ik mij laten vertellen dat de gemeente ook wel eens een positief bericht geeft met een negatief advies. Ik heb dus nog geen uitsluitsel van de gemeente, maar maak me er wel zorgen om dat hun klakkeloos het advies zullen gaan opvolgen. Is er nog iets te doen voor mij, waarmee ik de gemeente kan laten inzien dat het plan wel goed is? De Rabo bank heeft al toegezegd, idem mijn begeleidster (ook van het imk overigens) mij te willen steunen hierin. Zijn er nog andere wegen te bewandelen, do's en don'ts?

Het is mijn ervaring dat het IMK niet te beroerd is eerst een concept rapport te overleggen, zodat je daar nog op kunt reageren. Dat lijkt me de eerste stap.

 

Zodra de gemeente een beslissing heeft genomen, kun je bezwaar maken. En - gezien je omstandigheden - kun je waarschijnlijk tegen alleen een eigen bijdrage van € 98,-- een advocaat inschakelen om je daarbij bij te staan.

 

Daarnaast staat het je natuurlijk vrij een deskundige in te schakelen om een 'tegenrapport' op te maken, maar dat zal fors in de papieren lopen.

 

 

Ddat heb ik al gevraagd of hij dat wilde doen, maar daar zag hij het nut niet van in helaas. Ben blij dat het morgen alweer maandag is dan kan ik weer wat meer. Nu is het afwachten tot het weekend voorbij is, morgen weer hard aan de slag.

 

Groetjes Patricia

Link naar reactie
  • 0

Wacht eerst het rapport af en probeer dan de motivatie van afwijzing met argumenten te ontkrachten. Nu zit je in een emotionele flow en dat schiet voor nu niet op, hoe vervelend ook.

 

Ik ga ook inderdaad het rapport afwachten, dan weet ik ook zijn exacte motivatie. Ben inmiddels al wel bezig met plan B. Mijn vader stapt er nu mee in, is tevens ook een succesvol ondernemer. Dus hij kent de klappen van de zweep.

 

Groetjes Patricia

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo Patricia,

 

Ik begrijp je volledig! Ik heb in de afgelopen weken een vergelijkbare ervaring met het IMK achter de rug. Ik had alleen wel het voordeel dat het rapport zodanig slecht was dat ze vanuit de gemeente een herkansing kregen. Kreeg me daar toch een sul op bezoek. Hij had een geheel eigen mening, gaf aan geen enkele ervaring (ICT branche) te hebben. Kende de regelgeving niet! Wist niet het verschil tussen aanvraag bedrijfskapitaal en bijstand in levensonderhoud (wij vroegen bedrijfskapitaal aan..) Was zich zichtbaar aan het ergeren op elke vraag die ik stelde. Bleef bij zijn rapport en standpunt en zou dat ook wel even schriftelijk aan de gemeente mededelen. Genoot zichtbaar van deze opmerking (gemaakt in de toon van "dan is het einde oefening voor jullie").

 

Door het aantoonbaar gestuntel van het IMK heeft de gemeente een positief besluit genomen en kunnen wij door met onze ontwikkeling! Het IMK totaal genegeerd!.

 

Hou vol en laat je door het IMK niet met een kluitje in het riet sturen. Deponeer desnoods een klacht bij sociale zaken en werkgelegenheid (ministerie) en schrijf een brief aan minister van der Hoeve. Denk daar echt even over na wat er in moet komen. Stuur deze brief ook naar de gemeente. Deponeer tevens een klacht bij http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/meldpunt en geef dit ook door aan de gemeente dat je dit gedaan hebt. GEEF IN IEDER GEVAL NIET OP!

 

Heel veel succes

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.