• 0

Een vraag over meerdere filialen erbij openen !

Hallo,

 

De titel geeft al aan wat het onderwerp is, maar om het verhaal duidelijker te maken.

Ik heb een éénmansbedrijf, een snackbar om precies te zijn. De zaken lopen goed.

En nu wil ik er drie filialen bij openen in een andere stad. Het personeel is al geregeld.

 

Waar ik nog aan twijfel is of ik het bedrijf (de snackbar) kan laten bestaan als éénmanszaak.

Want wat ik denk is dat als iemand meerdere filialen wil openen de bedrijfsvorm veranderd moet worden.

 

 

Hopelijk kan iemand de zaken wat meer ophelderen.

Hopelijk met Nederlands dat ik ook versta zonder de al te moeilijke vaktermen.

 

Alvast bedankt,

ABCDEF

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een eenmanszaak kan hier prima voor, wanneer jij de enige eigenaar bent (dus de eigenaar van alle vier de snackbars).

 

Eventueel zou je kunnen bekijken of een B.V. als rechtsvorm interessant kan zijn. Ik denk dan met name met een oog op aansprakelijkheid (loop je veel risico met vier snackbars?).

Link naar reactie
  • 0

Beste ABCEF,

 

Een eenmanszaak wil niet zeggen dat er maar een man (of vrouw) werkt. De term eenmanszaak slaat op het feit dat de leiding en eigendom van de onderneming bij een persoon ligt.

 

Zoals Jeroen ook al aangeeft is het misschien wel verstandig om te kijken of het verstandig is dat je de EMZ omzet in een BV. Naast dat je aansprakelijkheid beter geregeld is (jouw privé vermogen is in principe afgeschermd), kan je ook een fiscaal voordeel hebben. Je geeft aan dat de EMZ goed loopt. Je hebt zelf de financiële ruimte om iets over te nemen. Ik verwacht daardoor dat je inkomen in het hoogste tarief uitkomt. Door je uitbreiding gaat je inkomen waarschijnlijk ook stijgen (waar zou je anders voor uitbreiden?) en kan je dus fiscaal beter uitkomen met een BV. Zoek voor een uitleg hierover even op de Hihgerlevel

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

 

Want wat ik denk is dat als iemand meerdere filialen wil openen de bedrijfsvorm veranderd moet worden.

 

Nee dat moet niet. Maar zoals anderen aangeven, kan het wel handig zijn.

 

Een BV is wel leuk maar kost ook geld. Ik zie zelf niet zo dat je nou heel veel risico loopt met 4 snackbars, dus om daar nou een BV voor te starten? Als je veel winst (dus hoog bruto inkomen) hebt, kan het financieel wel interessant worden. Laat je goed adviseren hierin, daarvoor moeten je huidige en te verwachten cijfers bekend zijn. Maatwerk dus.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik zie zelf niet zo dat je nou heel veel risico loopt met 4 snackbars, dus om daar nou een BV voor te starten?

 

Oei.... mag ik het hier even heel erg met je oneens zijn, beste Fred?

 

Voor een frietkot zijn 3 dingen belangrijk:

1. Locatie

2. Locatie

3. Locatie

 

En een beetje locatie kost goed geld. Per vierkante meter snel € 125,-. Je hebt per locatie ongeveer 100m2 nodig (inclusief keuken, vriezers etc.). Dat is 12.500,- per locatie, en dat maal een huurovereenkomst van 5 jaar maal drie locaties = € 187.500,- aan huur. Als blijkt dat je het na 2 jaar toch allemaal iets te rooskleurig hebt ingeschat, zit je met een huurvordering op privé van 3/5 x 187.500 = € 112.800,- !

 

Komt nog bij 3x verbouwing, ovens, frituur, koelvitrines en vriezers... geen idee... zeg € 25.000,- elk? Is toch weer 75 ruggen!

 

Personeel: 3x 3,5 FTE...

 

Dus... om nou te zeggen dat je niet veel risico loopt...

Link naar reactie
  • 0

Ik zie zelf niet zo dat je nou heel veel risico loopt met 4 snackbars, dus om daar nou een BV voor te starten?

 

Oei.... mag ik het hier even heel erg met je oneens zijn, beste Fred?

 

...

 

Nee maar je doet het toch ;D.

 

Serieus. Ik zeg niet dat je geen risico loopt, maar ik geloof niet dat als je 4 snackbars hebt, je ook 4x zoveel risico loopt als met 1.

 

Ik weet niet of ABCDEF 3 bestaande snackbars overneemt, of totaal nieuwe er bij begint. In het eerste geval zal het risico veel minder zijn (bestaande klanten, omzetgegevens etc.).

 

Als ABCDEF nieuwe snackbars begint is er zeker meer risico, maar niet op vergrootte aansprakelijkheid of ziets (beperking aansprakelijkheid is een belangrijke reden een B.V. te willen).

 

Gegeven dat ABCDEF al 1 succesvolle snackbar heeft zal hij (zij?) de andere risico's vast wel goed kunnen inschatten.

 

Ik ben het overigens wel eens met de risico's die je beschrijft.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Nee maar je doet het toch ;D.

 

 

Ik trek me er toch niets van aan... :P ;D

 

Serieus. Ik zeg niet dat je geen risico loopt, maar ik geloof niet dat als je 4 snackbars hebt, je ook 4x zoveel risico loopt als met 1.

 

 

Een horecaconcept is in het geheel niet schaalbaar. Wil je groeien, dan horen daar meer locaties bij. Drie extra locaties betekent gewoon driedubbele inventaris, driedubbel zoveel personeel, driedubbel alles. De schade bij een faillissement is dan ook drie keer zo groot.

 

Of de kans op een faillissement dan ook drie keer zo groot is, is sterk afhankelijk van de eigen vermogenspositie (= de waarde van de bezittingen plus het banksaldo min de schulden en afschrijvingen) van de ondernemer in kwestie. Als er meer dan 50% gefinancierd moet worden, is de gedachte dat je een tegenslag wel overleeft niet erg reëel.

 

De ondernemer heeft blijkbaar laten zien dat hij patat kan bakken en het verschil weet tussen een kroket en een frikadel (neem vooral even contact op met Hans van Nijnatten... http://bit.ly/11HDWO ;D) . Maar kan hij ook de plek achter de counter verlaten en manager worden van een bedrijf met 16 personeelsleden? Geen idee, ik ken de beste ABCDEF niet. Dat kan ik niet beoordelen.

 

Of topicstarter voldoende ondernemerskwaliteiten heeft kan ik ook niet met zekerheid zeggen, maar ik vrees van niet. Als je al een paar jaar je eigen bedrijf runt, zou je eigenlijk wel moeten weten dat je als eenmanszaak best meerdere filialen kunt hebben.

 

Wat blijkbaar wel een bron van zorg zou moeten zijn, is zijn inzicht in de financiële kant van de zaak. Hij vraagt om een reactie zonder al te veel moeilijke woorden en niet te veel vaktermen. Ik ga er maar van uit dat hij de vaktermen van de frituurbranche wel kent. Dus blijven termen als solvabiliteit, liquiditeit, rentedekking, cash flow, omloopsnelheid, rentabiliteit en hefboomwerking over. Dat neem ik topicstarter helemaal niet kwalijk, want dat geld voor de meerderheid van de MKB ondernemers. Maar laten dit nou net wel de begrippen zijn die bepalen of je als ondernemer koppie onder gaat of blijft drijven.

 

Ik zeg niet dat het plan gedoemd is te mislukken, maar:

a) Ik kan me niet voorstellen dat je met één frituurzaak voldoende vermogen opbouwt om er in één klap drie nieuwe mee te kunnen financieren;

b) Er zit een heel groot gat tussen zelf achter de counter staan en het bestieren een keten fastfood restaurants. Dat vraagt om hele andere ondernemerskwaliteiten;

c) Grote plannen vragen om groot geld. En groot geld vraagt om financiële kennis;

d) In één klap 400% willen groeien verraadt noch voldoende ondernemerskwaliteiten, noch voldoende financiële kennis;

e) Als blijkt dat het managen van 16 personeelsleden toch wat tegenvalt, en er door het personeel op het gebeid van kwaliteit, gastvrijheid en hygiëne punten worden verloren, dan kan dat een belangrijke katalysator zijn van wat uiteindelijk tot een voortijdig einde van de onderneming leidt.

 

Op dat wat ik lees, denk ik dat het risico zeker wel minimaal 4x zo groot is. Dus een BV (en een goede accountant!!!! )is een absolute must.

 

Een BV richt je op voor een bedrag tussen de € 850,- en € 1.250,-. Op het totaal te investeren bedrag is dat slechts een druppel op een gloeiende (bak)plaat.

 

Misschien zie ik het wel allemaal wat somber in, maar ik heb er inmiddels te veel koppie onder zien gaan om de overeenkomsten met dit verhaal nog te kunnen negeren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

TS is in eerdere berichten naar eigen zeggen ook supermarkteigenaar. Misschien is deze wel verkocht of zijn er voldoende middelen. Waarom zoek je geen goede adviseur bij investeringen van deze omvang? Ik heb met Ruben het idee dat je niet bepaald financieel onderlegd bent. Met René vind ik meerdere (nieuwe) filialen of zelfs ondernemingen in twee landen complex worden.

 

Dan kun je weliswaar weten wat voor omzet of winst een snackbar kan draaien, maar heb je ook alle risico's (zakelijk en privé) helder zonder verblind te worden door drie of vier keer meer omzet? Heb je al een exploitatiebegroting? Zijn het meerjarige huurcontracten voor de panden? En moeten de panden nog verkregen en verbouwd worden?

 

Een snackbar op locatie in een middel(grote) stad huur je ook niet voor 125 EURO/m2.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.